Gå til innhold

Brudd. Kjøpe alene med 2 små barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var usikker på hvor denne burde postes.. prøver her.

Det blir mest sannsynlig brudd mellom meg og partner, vi har 2 små barn. Jeg har i utgangspunktet ikke noe særlig mulighet til kjøpe alene og må si så fall få lån gjennom husbanken. 

Tjener 480 000, så får ikke mye i lån. Dersom det er håp blir det en liten leilighet med 1 soverom. Vi samsover per i dag og jeg trives med det, men før eller siden må vi jo ha flere soverom. 

Er det noen med erfaring rundt dette? Jeg ser at prisene for å leie noe med 2 soverom er også veldig høye. 

Vi eier sammen i dag, men samboer står for egenkapitalen og eier mye mer enn meg. 

Er det noen andre her som her kjøpt noe lite bare for å forbli i boligmarkedet? Selv med små barn?

Anonymkode: 194a3...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Var usikker på hvor denne burde postes.. prøver her.

Det blir mest sannsynlig brudd mellom meg og partner, vi har 2 små barn. Jeg har i utgangspunktet ikke noe særlig mulighet til kjøpe alene og må si så fall få lån gjennom husbanken. 

Tjener 480 000, så får ikke mye i lån. Dersom det er håp blir det en liten leilighet med 1 soverom. Vi samsover per i dag og jeg trives med det, men før eller siden må vi jo ha flere soverom. 

Er det noen med erfaring rundt dette? Jeg ser at prisene for å leie noe med 2 soverom er også veldig høye. 

Vi eier sammen i dag, men samboer står for egenkapitalen og eier mye mer enn meg. 

Er det noen andre her som her kjøpt noe lite bare for å forbli i boligmarkedet? Selv med små barn?

Anonymkode: 194a3...992

Hvor lenge har dere vært samboere? Etter 2 år slår økonomiske rettigheter inn. Med 480k i inntekt får du knapt lån uten barn. Med to barn er du dessverre sjanseløs slik beregningene er pr nå.

Anonymkode: 92442...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor lenge har dere vært samboere? Etter 2 år slår økonomiske rettigheter inn. Med 480k i inntekt får du knapt lån uten barn. Med to barn er du dessverre sjanseløs slik beregningene er pr nå.

Anonymkode: 92442...c15

Det er derfor jeg tenker husbanken. Har hørt med de og de sier at jeg absolutt kan søke, men gir ingen pekepinn på sum. 

Ekstra stønader vil også bli tatt med i beregningen, som jeg ikke har tatt med her. Også ønsker jeg å høre om erfaringer med å kjøpe noe såpass lite når man har barn. 
 

Jeg har noe egenkapital, men vi vet ikke hvor mye før huset er solgt.

 

vært sammen i ca 5 år

 

 

ts

Anonymkode: 194a3...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er å kjøpe noe lite!!!! Barna er så små at det gjør ingenting. Å leie er ustabilt, mens har du en liten leilighet så vet du at dere har noe fast. Å være en liten familie på få kvadrat går helt fint. 

Anonymkode: 7f55d...a7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Mitt beste råd er å kjøpe noe lite!!!! Barna er så små at det gjør ingenting. Å leie er ustabilt, mens har du en liten leilighet så vet du at dere har noe fast. Å være en liten familie på få kvadrat går helt fint. 

Anonymkode: 7f55d...a7e

Enig!

Anonymkode: 2c2fb...ede

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt leilighet med to soverom selv om jeg har to barn. Dette for å komme inn på boligmarkedet mens jeg kan. Fikk husbanklån, og kjøpte denne leiligheten. Jeg sover på stua på sovesofa,funker gull! Barna må få sitt fristed. Mitt fristed er leiligheten i seg selv,og jeg er så utrolig takknemlig. Jeg skal nok engang få meg et soverom men akkurat nå er det barna som teller mest. 

Anonymkode: 61e12...647

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var usikker på hvor denne burde postes.. prøver her.

Det blir mest sannsynlig brudd mellom meg og partner, vi har 2 små barn. Jeg har i utgangspunktet ikke noe særlig mulighet til kjøpe alene og må si så fall få lån gjennom husbanken. 

Tjener 480 000, så får ikke mye i lån. Dersom det er håp blir det en liten leilighet med 1 soverom. Vi samsover per i dag og jeg trives med det, men før eller siden må vi jo ha flere soverom. 

Er det noen med erfaring rundt dette? Jeg ser at prisene for å leie noe med 2 soverom er også veldig høye. 

Vi eier sammen i dag, men samboer står for egenkapitalen og eier mye mer enn meg. 

Er det noen andre her som her kjøpt noe lite bare for å forbli i boligmarkedet? Selv med små barn?

Anonymkode: 194a3...992

Jeg hadde 500 i lønn i 2021 og fikk lån på 2.4 med 500 000 i egenkapital. Blankt avslag i DnB, men sparebanken ville gjerne låne meg penger. 

Jeg kjøpte for å investere men måtte flytte langt unna skolekrets for å ha råd til to soverom. 

 

Anonymkode: a3690...87b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mitt beste råd er å kjøpe noe lite!!!! Barna er så små at det gjør ingenting. Å leie er ustabilt, mens har du en liten leilighet så vet du at dere har noe fast. Å være en liten familie på få kvadrat går helt fint. 

Anonymkode: 7f55d...a7e

Enig, både for barna, men også for egen del. Ikke gå inn i pensjonsalder på leiemarkedet. 

Anonymkode: 9ff78...140

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde 500 i lønn i 2021 og fikk lån på 2.4 med 500 000 i egenkapital. Blankt avslag i DnB, men sparebanken ville gjerne låne meg penger. 

Jeg kjøpte for å investere men måtte flytte langt unna skolekrets for å ha råd til to soverom. 

 

Anonymkode: a3690...87b

Det er så mye vanskeligere nå. Nå har jeg bolig, men sjekket for moro skyld hvor mye lån jeg kunne få av Nordea med ett barn. Har 2,3 millioner i egenkapital og 650.000 i inntekt og fikk tilbud om 900.000 🤦‍♀️

Anonymkode: 41292...e36

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor lenge har dere vært samboere? Etter 2 år slår økonomiske rettigheter inn. Med 480k i inntekt får du knapt lån uten barn. Med to barn er du dessverre sjanseløs slik beregningene er pr nå.

Anonymkode: 92442...c15

Hvor står det at man har økonomiske rettigheter etter 2 år?

Anonymkode: 56c59...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...