Gå til innhold

Sykemelding når samboer/mann/kone er syk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har de siste året hatt 2 venner/bekjente der kvinnen i familien ble lagt inn på sykehus i en periode. Ikke livstruende sykdom når de fikk behandling. Begge familiene hadde barn, ett i barnehagealder og ett i småskolen. I begge tilfellene ble mannen i familien 100% sykemeldt. Fordi det var så slitsomt å ta seg av hus og barn alene og stressende med syk samboer.

Har forståelse for at det er en vanskelig situasjon altså. Men merker jo jeg stusser litt også. Lurer egentlig på om dette er vanlig?

Dere som har opplevd syk partner, ble dere også sykemeldt? Var dere kvinne eller mann?

Lurer jo også litt på hvor mange kvinner som ville fått sykemelding ved syk mann fordi det er så slitsomt å ta seg av hus og barn.. jeg gjetter at lista vil være høyere for kvinner her.

Trodde ikke egentlig det var lov heller, trodde man måtte bruke ferie, velferdspermisjon og ulønnet perm ved livskriser eller andres sykdom, om man ikke er godkjent for pleiepenger.

For ordens skyld før noen sier jeg er kald så har jeg støttet mine venner 100% og har ikke baksnakket dem til andre heller. Derfor jeg skriver her anonymt for føler ikke det er noe jeg kan ta opp med noen uten å virke kjip. Har som sagt empati for dem.

Anonymkode: dec15...1c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan vel få sykmelding av psykiske årsaker. Kanskje det er en psykisk påkjenning at partner er innlagt på sykehus. Men ellers enig med deg, tror ikke kvinner hadde gått til legen og fått sykmelding om mannen var innlagt med lungebetennelse. Det kommer helt an på situasjonen til den som er innlagt på sykehus tenker jeg.

Anonymkode: 7aa6b...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alvorlig syk i over 9 måneder, mye ut og inn av sykehus og mannen min måtte ta seg av meg og de 2 barna våre. For at mannen ikke skulle treffe veggen så ble han sykemeldt av min lege det hadde jeg også blitt om det var omvendt. Vi mangler noe her i velferden vår som gir rettigheter til dette, det er en stor påkjenning med alvorlig syke partnere. Og da fungere som vanlig er det få mennesker som gjør og mange ender opp som utbrente og blir syke i lang tid. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt andre svangerskap var jeg svært syk, og innlagt på sykehus 3 ganger. Mannen tok seg av barn og hjem, og gikk på jobb hver dag. Han ble ikke sykemeldt, vi så ikke på det som et alternativ.

Anonymkode: 6d05b...4b0

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ganske slitsomt å være pårørende til noen som er syk. Selv er jeg kvinne, og gikk rett i veggen av det. Endte opp med å være sykmeldt i et år. Og brukte enda lengre tid igjen på å bli 100 %. En kortere sykmelding tidligere kunne ha vært bedre.

Anonymkode: b5d98...3e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært mye syk, mannen jobbet og tok seg av huset og barna. 
 

Men det kan være mange grunnen til at partner blir sykemeldt, er masse vi ikke vet om andre. 

Anonymkode: 3e174...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, skulle jeg hatt sykmelding da mannen min pendlet hver eneste uke, mandag til torsdag, og jeg var alene med 4 barn? Var sliten ja, men aldri tenkt tanken. Noen dager alene klarer far fint! Angående hvis det er alvorlig, og han eller barna får en psykisk knekk etc, så stiller ting seg kanskje annerledes, men i utgangspunktet nei. 

Anonymkode: 11704...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Altså, skulle jeg hatt sykmelding da mannen min pendlet hver eneste uke, mandag til torsdag, og jeg var alene med 4 barn? Var sliten ja, men aldri tenkt tanken. Noen dager alene klarer far fint! Angående hvis det er alvorlig, og han eller barna får en psykisk knekk etc, så stiller ting seg kanskje annerledes, men i utgangspunktet nei. 

Anonymkode: 11704...8e6

Det er ikke forskjell på pendling og syke partnere altså?

Mannen min er også mye borte, og jeg er også det, så han står også mye alene. Sykdom er noe annet og vi har null hjelp. Å være sykepleier, pappa, pårørende samtidig er nok noe annet enn at mannen jobber

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på sykehus i lang tid i fjor. Sånn skikkelig kritisk hvor nærmeste ble forberedt på at jeg kanskje ikke overlevde. Innlagt lenge. Rehabiliteringsopphold. 

To barn i barneskolealder. Mannen min ble ikke sykemeldt, men fikk omsorgspenger i fem uker etter rehabilitering mens jeg fikk fotfestet hjemme. Dette var et alternativ til at jeg tok opp en sengepost på sykehuset i disse ukene, for jeg var pleietrengende til svært mye. 

Det finnes noen alternativer. 

Anonymkode: 50d38...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man opplever en vanskelig situasjon som stressende er ikke det samme som stress i en normal hverdag...

Man bør være fryktelig forsiktig med å dømme hvordan andre håndtere vanskelige situasjoner...

Noen sliter med psyken fra før og tåler mindre belastning, noen barn håndtere foreldres sykdom dårligere og trenger ekstra oppfølging, noen har jobber som er vanskelig kombinere med småbarn og syk partner.

 

Anonymkode: 12c50...9b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (49 minutter siden):

Det er ikke forskjell på pendling og syke partnere altså?

Mannen min er også mye borte, og jeg er også det, så han står også mye alene. Sykdom er noe annet og vi har null hjelp. Å være sykepleier, pappa, pårørende samtidig er nok noe annet enn at mannen jobber

Ehh, visste den måtte komme…. Man er like mye alene enten partner er på sykehus noen dager eller om man er alene enda mer pga jobb…. 

Anonymkode: 11704...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg var på sykehus i lang tid i fjor. Sånn skikkelig kritisk hvor nærmeste ble forberedt på at jeg kanskje ikke overlevde. Innlagt lenge. Rehabiliteringsopphold. 

To barn i barneskolealder. Mannen min ble ikke sykemeldt, men fikk omsorgspenger i fem uker etter rehabilitering mens jeg fikk fotfestet hjemme. Dette var et alternativ til at jeg tok opp en sengepost på sykehuset i disse ukene, for jeg var pleietrengende til svært mye. 

Det finnes noen alternativer. 

Anonymkode: 50d38...6d8

Og i de tilfellene er det helt greit! 
 

Anonymkode: 11704...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke sykemelding fordi man er pårørende men når den rollen gir deg stress og psykiske lidelser kan sykemelding være på sin plass. Å være pårørende fremkaller lett ymse lidelser for det kan være tøft og hardt. 

Anonymkode: fb5ea...e6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forvirret23 skrev (51 minutter siden):

Det er ikke forskjell på pendling og syke partnere altså?

Mannen min er også mye borte, og jeg er også det, så han står også mye alene. Sykdom er noe annet og vi har null hjelp. Å være sykepleier, pappa, pårørende samtidig er nok noe annet enn at mannen jobber

Når mannen er borte 4 dager hver eneste uke, hele året, og jeg var alene med 4 barn i ulik alder og full jobb, hadde ingen til å hjelpe… Jeg er selv kronisk syk med migrene, diabetes og tarmproblemer. Da hadde det vært luksus hvis jeg kun hadde vært alene noen dager fordi mannen var på sykehus. Har selv vært på sykehus 1 uke uten at mannen trengte hjelp av andre, og klarte å være i jobb (da pendlet han ikke lenger). Det var ingen dramatikk i sykehusoppholdet, og barna hadde det fint. Jeg sier jo at i situasjoner hvor det er en psykisk belastning at partner er syk osv, så er situasjonen en annen, men det la du sikkert ikke merke til….

Anonymkode: 11704...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker man skal være litt forsiktig med å anta hvorfor han er sykemeldt. Hvis jungeltelegrafen sier han er sykemeldt fordi han er sliten, kan det jo hende han sliter med noe fysisk/psykisk i tillegg som gjør situasjonen tyngre. Er ikke all sykdom som vises.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ehh, visste den måtte komme…. Man er like mye alene enten partner er på sykehus noen dager eller om man er alene enda mer pga jobb…. 

Anonymkode: 11704...8e6

Det er på ingen måte det samme.

Anonymkode: b5d98...3e0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ehh, visste den måtte komme…. Man er like mye alene enten partner er på sykehus noen dager eller om man er alene enda mer pga jobb…. 

Anonymkode: 11704...8e6

Selv om du håndterer en syk partner på samme måte som en bortreist partner, så er det ikke alle som gjør det. Noen synes det er tungt og tøft å takle at partneren er syk.

Jeg sover som en baby når partneren min er bortreist, det gjør jeg ikke når partner er på sykehus... Jeg har ingen problemer konsentrere meg om jobb når partner er på tur, men konsentrasjonen min er ikke der hvis partner er innlagt på sykehus...

For meg er det ikke det samme om partner sover i en sykehusseng og en hotellseng, for meg er det stor forskjell.  

Anonymkode: 12c50...9b5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ehh, visste den måtte komme…. Man er like mye alene enten partner er på sykehus noen dager eller om man er alene enda mer pga jobb…. 

Anonymkode: 11704...8e6

Nei man er ikke det, med en syk partner som man må bekymre seg om i tillegg, kanskje være sykepleier for så er det stor forskjell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Når mannen er borte 4 dager hver eneste uke, hele året, og jeg var alene med 4 barn i ulik alder og full jobb, hadde ingen til å hjelpe… Jeg er selv kronisk syk med migrene, diabetes og tarmproblemer. Da hadde det vært luksus hvis jeg kun hadde vært alene noen dager fordi mannen var på sykehus. Har selv vært på sykehus 1 uke uten at mannen trengte hjelp av andre, og klarte å være i jobb (da pendlet han ikke lenger). Det var ingen dramatikk i sykehusoppholdet, og barna hadde det fint. Jeg sier jo at i situasjoner hvor det er en psykisk belastning at partner er syk osv, så er situasjonen en annen, men det la du sikkert ikke merke til….

Anonymkode: 11704...8e6

Kan ikke sammenlignes jobb og sykdom. 
To forskjellige ting, men bra at du klarer alt dette tross sykdom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du betviler at en kvinne ville fått sykemelding på samme grunnlag. For det er i grunn det det handler om. 

Din misandri mot menn. 

Har du lest deg opp om sykemeldingsstatistikk, og statistikk på de som er ufør fordelt på kjønn? 

 

Anonymkode: 6f0fd...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...