Gå til innhold

Hvordan føltes det å se gravsteinen på graven for første gang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg beskjed at gravsteinen til min mann er montert.

Jeg trodde det kom til å ta to måneder, men så gikk det to uker etter at vi hadde bestemt oss for slik den skulle se ut.

Kjenner jeg er spent men også kvir meg for å se den, for nå er det så endelig på godt og vondt.

Tenk om vi angrer på valget vi tok, og tenker på det hver gang vi er på graven?

Jeg vet at min manns familie ikke deler smaken til meg og barnet, med det får jeg bare stå i.

Vi har brukt lang tid på å finne stein, tekst/motiver og det har vært tøft, men tror steinen jeg fant til slutt er den riktige og at skrift og motiver passer sammen.

Gruer meg til å se den på graven ❤

 

Anonymkode: def88...d1c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg ga det litt ro og se gravsteinen, da var det liksom et endelig faktum. Dvs at jeg kom et steg videre i sorgprosessen. 

Ang om steinen er "riktig" så tror jeg bare at man får tenke at "nå er den der og jeg vil ikke gruble mer på den saken" 

Anonymkode: 2cf9c...9ba

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For meg ga det litt ro og se gravsteinen, da var det liksom et endelig faktum. Dvs at jeg kom et steg videre i sorgprosessen. 

Ang om steinen er "riktig" så tror jeg bare at man får tenke at "nå er den der og jeg vil ikke gruble mer på den saken" 

Anonymkode: 2cf9c...9ba

Ja det viktigste nå er faktisk at barnet er fornøyd, for det er hun som skal ha ansvar for farens grav når hun blir voksen.

Hun har vært delaktig i prosessen hele veien, og jeg har veiledet.

Ts

Anonymkode: def88...d1c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var både godt og vondt. Godt at alt liksom var på plass på graven og det så fint ut. Vondt, fordi det er trist å se navnet på den man er glad i på en gravstein- det er jo ikke sånn det skal være. Og da ble det veldig virkelig. 

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det veldig godt å se arbeidet jeg la i min engels gravstein. Var en del feil som jeg så veldig fort, det skal jeg ikke legge skjul på. Men det var veldig godt å få opp steinen. Jeg brukte mye av min sorg på steinen. Og gikk gjennom sorgen min mens jeg jobbet med steinen. Satt å snakket med engelen min mens jeg holdte på. Så når steinen kom på plass så var det veldig godt å se hvor flott den faktisk ble. Og at dette var til min gutt! Men vi er nok alle forskjellige. Men håper du får en god opplevelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg var på grava til et familiemedlem var det helt surrealistisk å se navnet hans på det hvite korset. 
følte det ble bedre når han fikk en fin gravstein. At da var det ikke mer som skulle skje. Da var det endelig. 
men det var vondt også. Ble på en måte mer sant at han var borte 

Anonymkode: 3f8ca...d84

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snøsame skrev (13 timer siden):

Her var det veldig godt å se arbeidet jeg la i min engels gravstein. Var en del feil som jeg så veldig fort, det skal jeg ikke legge skjul på. Men det var veldig godt å få opp steinen. Jeg brukte mye av min sorg på steinen. Og gikk gjennom sorgen min mens jeg jobbet med steinen. Satt å snakket med engelen min mens jeg holdte på. Så når steinen kom på plass så var det veldig godt å se hvor flott den faktisk ble. Og at dette var til min gutt! Men vi er nok alle forskjellige. Men håper du får en god opplevelse også.

Hvilke feil var det du så?

Ts

Anonymkode: def88...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er graven og gravsteinen helt irrelevant. Jeg har faktisk ingen følelser knyttet til det i det hele tatt annet enn at jeg hater at den finnes. Føler aldri behov for å være på graven til noen av dem jeg har mistet, og tenner lys osv bare når jeg må fordi jeg syns det er stusselig om det ikke er lys der til jul osv. 

Pappas gravstein passet overhodet ikke til han, men det var ikke viktig for meg å trumfe igjennom min vilje da han skulle gravlegges. Jeg ville hatt en liggende naturstein, grov og upusset, med enkel påskrift, men andre ønsket en blankpolert stein i rødt, med gullbokstaver. 🤭🙈 Absolutt ikke i pappas ånd, da han var jeger og fisker som elsket å gå i fjellet og sove under åpen himmel. 

Anonymkode: 4c966...878

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg er graven og gravsteinen helt irrelevant. Jeg har faktisk ingen følelser knyttet til det i det hele tatt annet enn at jeg hater at den finnes. Føler aldri behov for å være på graven til noen av dem jeg har mistet, og tenner lys osv bare når jeg må fordi jeg syns det er stusselig om det ikke er lys der til jul osv. 

Pappas gravstein passet overhodet ikke til han, men det var ikke viktig for meg å trumfe igjennom min vilje da han skulle gravlegges. Jeg ville hatt en liggende naturstein, grov og upusset, med enkel påskrift, men andre ønsket en blankpolert stein i rødt, med gullbokstaver. 🤭🙈 Absolutt ikke i pappas ånd, da han var jeger og fisker som elsket å gå i fjellet og sove under åpen himmel. 

Anonymkode: 4c966...878

Da forstår jeg at du misliker gravsteinen til din far

Anonymkode: def88...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvilke feil var det du så?

Ts

Anonymkode: def88...d1c

Fargen ble veldig feil for min del. Fargen på steinen er mursteinrød. Og veldig vanskelig å finne blomster som "kler" steinen om du skjønner?! Er få blomster i sånn mursteinfarge eller som på en måte pynter opp fargen. Den er bare fryktelig vanskelig. Å plager meg hver gang jeg skal finne blomster til grava.
En annen ting som var veldig tydelig er at jeg har skrevet at han døde. Og jeg synes ikke at et barn som aldri fikk leve kan dø. Jeg skrev at han døde i mors liv, fordi det er noe alle skriver. Men hadde jo egentlig tenkt å skrive at han fikk vinger i mors liv. Fordi det høres litt bedre ut i mine ører. 
Også ser lykta veldig teit ut. Den står liksom oppå hjertet og det ser bare veldig feil ut. Lykta er også så lita at det er vanskelig å finne lys som passer i lykta. Så selv om jeg nå bruker slike lyslenker så holder de veldig kort og jeg vil helst bruke lys som tennes når det blir mørkt. I nord-norge så kler det seg bedre med tanke på at det er masse lys eller null lys fremfor 16-8. 
Jeg vil også ha bedstein. Men regnet det for dyrt. Jeg skrev også noen dikt til han som jeg skulle ønske jeg kunne dekorert kantsteinen med, men disse har jeg jo såklart glemt i dag. Men tanken var veldig fin da jeg pjuska med steinen. 

Så jeg har litt ting jeg skal få fikset på når jeg får råd. Men frem til da så må jeg bare prøve å huske alt jeg faktisk liker med den. For jeg er veldig glad i grava og steinen hans også. Feks så har vi diamanter på den, en av alle i familien vi hadde den gang. Mens det blir jeg nok også å øke neste gang, da vi har fått en flott lillebror etter at engelen gikk bort. Og skulle vi fått flere så vil jeg gjerne ha diamant på for dem også. Også har vi litt koselige ting som står på grava som jeg er veldig glad for.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...