Gå til innhold

Min niese har en ufordragelig og slem væremåte ovenfor min datter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun kan skue, slå og sier masse stygt, tar fra henne alt , lar ikke barnet mitt låne NOE når vi er på besøk.. og min søster sier ingenting imot denne oppførselen… 

Søsteren min forsvarer til og med den ekle oppførselen .. og når hun ikke kan finne en unnskyldning ( disse er rimelig dårlige) så sier hun rolig «Emma» er bare litt trøtt.. - som om  min datter på 2 kan forstå det.. «Emma» er snart 3,5 år..

er det innafor å plukke opp jenta mi og si dette forran begge barna: «Dette var ikke snilt gjort av Emma» 

hvis jeg lar Emmas mor ta seg av korreksen vil min datter aldri lære at det er feil å være sygg mot henne.. for Emmas mor forsvarer ALLTID datteren sin - slik at mi datter får fortalt av sin tante at det er ok at Emma er sygg mot henne..

 

Anonymkode: 39174...618

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal gripe inn og også gå hjem hvis din søster faktisk ikke tar noe ansvar. 

Din søster velger å sette sin egen familie "over" vanlige sosiale normer og konsekvensen av det er at dere holder avstand. Og hvis hun spør direkte hvorfor dere ikke er på besøk like ofte så må du være ærlig og direkte og si at du ikke vil utsette barnet ditt for så usosial oppførsel (og gi eksempler).

Anonymkode: 729d4...1bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor setter ikke DU foten ned og gir beskjed til Emma da?

Anonymkode: 3c75d...d87

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skjermer du ikke datteren din og minimerer kontakt? 

Anonymkode: 5887c...a18

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må si klart ifra til barnet. Hvis ikke dette hjelper, bør de ikke treffes.

Anonymkode: 56e1a...570

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du ikke vil møtes så ofte hvis ikke mor kan ta tak i datteren sin. Såklart man skal lære barna sine fra de er små hva som er rett og galt. Hvordan skal barn ellers lære?

Flere burde vurdert om barn egentlig er noe for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du gir beskjed til Emma hvordan man oppfører seg.

Anonymkode: 7cba2...339

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde minimert kontakt.. Du vil ikke klare å forhindre alt det der 

Anonymkode: 18ca2...84b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det å gripe inn i små konflikter mellom barn en dårlig ide. Hvordan skal barn lære seg å håndtere helt normal adferd om mamma eller pappa hele tiden henger over som et helikopter og ordner opp? Så lær barnet å håndtere konflikt. Det er 2 år, ikke 6 måneder. Barn av helikopterforeldre går det statistisk sett elendig med, så ikke vær et helikopter.

Blir noen av dem voldelige så griper man naturligvis inn - da løfter man det voldelige småbarnet ut av situasjonen og sier det ikke kan leke før det har roet seg ned, og så bistår man med å lære barnet hvordan det roer seg ned. 

Å grensesette din søster/bror er heller ikke så vrient. Du sier bare «vi gidder ikke besøke dere/få besøk av dere så lenge dere ikke velger å oppdra ungene deres ordentlig. Det kommer til å gå galt, og det er ikke jeg gira på å se på.» og så blir de sure en stund før de enten rydder opp eller du faser dem permanent ut. Hvordan mener du barnet skal lære helt normal grensesetting om ikke du eksemplifiserer?

Anonymkode: 405cf...be6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de ovenfor i at du kan sette grenser.

Men har du litt for høye forventninger til et barn på 3 1/2 TS? Et så lite barn er ikke slemt, ufordragelig og ekkelt fordi hun ikke klarer å dele lekene sine enda. 

Det er mulig søsteren din er utslitt eller ikke har det så bra. Det er også en nokså høy andel barn som har spesielle utfordringer. Så kanskje du bør forsøke en høflig rolig samtale en gang dere to er alene og har god tid, der du har fokus på å spørre og lytte til søsteren din, før du braser inn og dømmer?

Anonymkode: 420b7...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta er liten hun også, jeg syns det er bedre å be jenta se på fjeset til 2 åringen og spør om hun ser lei seg ut, sier hun nei, så må du forklare , se på ansiktet, så tårene , se munnen så lei seg, tenk så lei seg du hadde vært om du ble skubbet(jenta vil sikkert fortelle om Knut i barnehagen har skubbet henne) og så sier du ja, det likte du ikke, og da reflekterer hun kanskje litt, og etterhvert lærer.

empati er viktig og ikke alle lærer det.

Anonymkode: a9190...d50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

er det innafor å plukke opp jenta mi og si dette forran begge barna: «Dette var ikke snilt gjort av Emma» 

Nei, å si noe slikt er ikke greit. Det er ikke emmas oppgave å være snill. MEN, de må vises hvordan man oppfører seg ved besøk før man kan forvente at de løser noe som helst sammen.

Og bland deg inn. Ikke legg alt ansvaret på søsteren din. Du har også et ansvar. Og søsteren din ikke godtar at du blander deg, så drar dere.

Anonymkode: dde64...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si nå fra til ungen i klare ordelag da. Hva ER det med voksne som ikke tør å si i fra til et barn som gjør ugagn?

Anonymkode: 6ff3a...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...