Gå til innhold

Hvordan få råd til ny utdannelse i voksen alder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en situasjon hvor jeg vurderer å gjøre en helomvending og begynne på studier igjen. Men vi har høyt boliglån, jeg betaler enda på det gamle studielånet og med dagens høye renter går jeg i null hver måned (ink. Fast sparing). 

Jeg står i dag i en godt betalt jobb men jeg trives ikke i det hele tatt. Jeg har vært så mange år i det samme yrket at jeg ikke kjenner på noe mestring lenger og har lenge kjent på at det ikke er dette jeg skal drive med. Det kjennes som jeg har gått i mot mitt indre ønske i mange nok år at jeg rett og slett har fått helt nok. Men behov for trygghet og da spesielt økonomisk trygghet har holdt meg tilbake i flere år. Nå er jeg 38, og jeg kjenner det er på tide å ta grep.

Er det andre som har vært i min situasjon? Hvordan fikk du det til å gå opp økonomisk? Er mer studielån eneste løsning? Eller finnes det noen smarte lifehacks jeg ikke vet om?

 

 

Anonymkode: a3ca3...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg startet på høyskoleutdanning da jeg var 38. Hadde dog nedbetalt første studielån, og tok ikke nytt.

Tok meg jobb i helsevesenet,  og hadde vakter der på kveld og i helger + ett avlastningsbarn hjemme ett døgn i uken. Dette lot seg kjempefint kombinere med studier. I praksisperioder (i studiet jeg valgte hadde vi det), pauset jeg ukejobbingen men beholdt helg og avlastning jobben. Jeg valgte å bruke 4 år på deltid istedenfor 3 år på fulltid.

Det er mange muligheter hvis man tørr tenke litt kreativt👍

Har ikke angret en dag på skifte av yrkesretning!!

 

Lykke til❣️

Anonymkode: 479a2...43c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg er i en situasjon hvor jeg vurderer å gjøre en helomvending og begynne på studier igjen. Men vi har høyt boliglån, jeg betaler enda på det gamle studielånet og med dagens høye renter går jeg i null hver måned (ink. Fast sparing). 

Jeg står i dag i en godt betalt jobb men jeg trives ikke i det hele tatt. Jeg har vært så mange år i det samme yrket at jeg ikke kjenner på noe mestring lenger og har lenge kjent på at det ikke er dette jeg skal drive med. Det kjennes som jeg har gått i mot mitt indre ønske i mange nok år at jeg rett og slett har fått helt nok. Men behov for trygghet og da spesielt økonomisk trygghet har holdt meg tilbake i flere år. Nå er jeg 38, og jeg kjenner det er på tide å ta grep.

Er det andre som har vært i min situasjon? Hvordan fikk du det til å gå opp økonomisk? Er mer studielån eneste løsning? Eller finnes det noen smarte lifehacks jeg ikke vet om?

 

 

Anonymkode: a3ca3...bf2

Di fleste som tar ny utdannelse i voksen alder må både jobbe å ha studielån i tiden di studerer jeg tok bachelor når jeg var 38, hadde 2 barn under skolealder og gravid med nr 3, jobbet 75% og hadde resterende 25% i studielån, det var beintøft å jeg sa til meg selv at jeg aldri skulle studere igjen, men tok master når minstemann var 5, jobbet da bare 50% men måtte ha resterende 50% i studielån for var alene med barna. Å sykemelde seg å få aap er en dårlig løsning for da kan du ikke jobbe.

valgte di timene på skolen som jeg måtte ha å leste på kvelden når barna sov det jeg gikk glipp av, det er tøft, du lever i en boble men det varer ikke for alltid

Anonymkode: e0d11...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere går i null med det dere har i dag, så betyr det at dere må ha omtrent det samme inn for å klare dere. Dere må se på utgifter og se om det er noe dere kan kutte ned på for å redusere utgifter. For å opprettholde inntekt under studier så kan du finne deg deltidsjobb og låne fra lånekassen. Evt kan den du bor med øke inntekt.

Jeg begynte på ny studie da jeg var 37. Hadde bittelitt igjen på forrige studielån. Vi var godt etablerte på det tidspunktet og bodde i huset vi skulle ha i mange år til. Hadde det greit økonomisk. For å opprettholde livsstilen så ønsket jeg å få inn like mye som jeg hadde før studier. Siden jeg jobbet i helsevesen så jobbet jeg mye helger og ettermiddager. Det hendte jeg droppet noen forelesninger som ikke var viktige. Jobbet røde dager og fullt i ferier. Tok opp maks med studielån. Siden jeg jobbet i helsevesen under korona så var det ingen inntektsgrense hos Lånekassen da og det var jeg heldig med. Nå er jeg straks ferdig med 5 års studier. Skal ikke si at det var lett, det var det ikke. Å tenke jobb eller skole i 5 år er slitsomt. har 3 barn også. Men jeg vil si at det var verdt det og skulle nok gjort det igjen. Selv om jeg sitter med studielån igjen så gjør det meg ingenting da vi ikke skal flytte med det første og lønna mi etter utdannelsen kommer til å øke vesentlig om noen år.

Det finnes ingen fasit, du må finne ut av det selv.

Anonymkode: f2ee8...714

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg huset. 

Du kan ikke få i både pose og sekk, man må som regel ofre noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er litt vesentlig om du har barn eller ikke. 

Hadde jeg vært barnløs hadde jeg jobbet helger og kvelder på det lokale sykehjemmet el og studert fullt. Enkelt og greit. 

 

Jeg har barn, så det er ikke aktuelt å ofre all tid med dem. Dermed begynte jeg å studere først på nettstudier som jeg kunne ta på kvelden da de sov. Dette kunne kombineres med full jobb. Og da studiene ble hardere (jo høyere i graden man kommer, jo mer krever de jo) så reduserte jeg både stillingsprosent og studieprogresjon. (Jeg tok 100% studier på topp av 100% jobb da det bare var bacheloremner. På masteremner holder det med 66-75% studier og 80-90% jobb.). 

 

Istedet for å ta opp studielån, så ville jeg vurdert å bare pause nedbetalingen til lånekassen. I vår husstand utgjør det knapt 4000 i måneden, og er for meg tilsvarende som 10% reduksjon i jobb. Og jeg er helt sikker på at vi kunne spart inn 4000kr i måneden på å bare leve mer rimelig mtp mat og forsikringer og strømmetjenester osv. 

Anonymkode: 2b88c...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange studier kan tas på deltid. I alle fall det første året er ofte enkle fag man lett kan kombinere med full jobb og barn. 

Ellers, be om avdragsfrihet, evt selg huset,  flytt til et billigere område? Jeg har meldt meg som vikar til kommunen,  og kunne jobbe så mye jeg ville på typ omsorgsbolig, bofellesskap, barnehage eller sfo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en master ved siden av fulltidsjobb som jeg skal bruke til å søke meg til ett annet felt innenfor samme fagområde (fra regnskap til finans). Har fryst studielånet mitt i to år og betaler ca. 150.000 for masteren med avdrag hver måned på 4000 kr. Ja, det er to skikkelig drittår uten mye fritid og tvungen betaling, men gulroten er forhåpentligvis ny jobb.

Anonymkode: 0d27b...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...