Gå til innhold

Hjelp! Trang bunad!


MagnhildsBlomar

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en rogalandsbunad til meg selv som er blitt akkurat litt knapp nå før 17. mai.  
I tillegg har datteren min også snart vokst utav sin. 

Er dette noe jeg kan gjøre selv? Har hørt om noen som har sagt at det ikke var så vanskelig å legge den ut selv. Noen erfaringer eller tips? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplevde det samme, og i mitt tilfelle valgte jeg å gå ned i vekt. Er absolutt den billigste løsningen😉

Anonymkode: 45337...aee

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta opp sidesømmen og sy den ut derfra men hør med den som har sydd bunaden for deg om det er nok stoff til å legge den ut. Min kan ikke syes ut så jeg må ha helt ny vest.

Anonymkode: c676f...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 dager til 17. mai, hvis du ikke BET hvordan du legger ut en bunad nå, ville jeg heller brukt noe annet i år og få den lagt ut etter høysesongen… 

Anonymkode: ddc28...a6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke prøvd meg selv, du får sette deg på liste og få det gjort etter 17.mai

Anonymkode: 404ef...f3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri i verden begynt med å sy ut eller inn bunaden min selv.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunaden min var trang i fjor, jeg tok på sportsbh og holdin strømpebukse og da passet den bedre. Stram Sportsbh gjorde stor forskjell. Bare et tips. 

Anonymkode: 9d79b...17d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Aust-Agder kan jeg sprette opp sidesømmen i vesten og fòret, og sy ny søm i vesten med maskin og tråkle fòret på plass. Litt økning i livet kan løses ved å flytte knapper, men hvis du spretter opp linningen er det relativt enkelt å legge ut så mye du vil. Kanskje noe av dette passer til Rogaland?

Anonymkode: 5a11e...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor flesket strammer hen, men hold inn strømpebukse er gull👌og flat ut puppene hvis det er trangt der.

Kutt ut godteri, brød og karbohydrater frem mot 17 mai så passer den nok.

Anonymkode: bbf2a...001

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MagnhildsBlomar skrev (På 30.4.2024 den 0.38):

Hei, jeg har en rogalandsbunad til meg selv som er blitt akkurat litt knapp nå før 17. mai.  
I tillegg har datteren min også snart vokst utav sin. 

Er dette noe jeg kan gjøre selv? Har hørt om noen som har sagt at det ikke var så vanskelig å legge den ut selv. Noen erfaringer eller tips? 
 

jeg har nettopp sydd ut min rogalandsbunad. Var gjort på en kveld. Løsnet stakken i sidene, og tok opp sidesømmene på vesten. Der var det masse ekstra stoff, så lett å legge ut. Så åpnet jeg noen centimeter av linningen på et egnet sted, slik at jeg fikk sluppet ut en fold, og fikk litt ekstra stoff.

Ellers er jeg medlem i et par bunadgrupper på facebook, og der er det alltid noen som har kapasitet til å ta et slikt oppdrag på kort varsel. 

Anonymkode: 3d7b4...001

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på dere noe annet i år og prøv å gå ned i vekt til neste år. Dere klarer det, kan vel ikke være så mange kiloene på bare et år. 

Anonymkode: f27df...ab6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ta på dere noe annet i år og prøv å gå ned i vekt til neste år. Dere klarer det, kan vel ikke være så mange kiloene på bare et år. 

Anonymkode: f27df...ab6

For et idiotisk svar.

Anonymkode: 3d7b4...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...