Gå til innhold

Plutselig besvimelse, rar smak i munnen og sliten. Hva kan det være og vil fastlegen forhåpentligvis ta det på alvor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenkte bare at jeg skulle høre med dere om dere har noen anelse om hva plutselig besvimelse, rar smak i munnen og slitenhet kan være tegn på? Det gjelder ikke meg, men en i familien. Så vet jeg ikke alle detaljene men i følge han så har han hatt en rar smak i munnen i en ukes tid og så tidligere i dag så besvimte han mens han bare satt helt vanlig i en stol. Tror han bare besvimte en gang og han har aldri opplevd å besvime tidligere i livet, så dette var første gang. Også kjenner han på slitenhet. Vet ikke om denne slitenheten kom før eller etter besvimelsen. Han har ingen kjente sykdommer annet enn allergi mot katt og pollen tror jeg. 

En annen ting er jeg lurer på hva han kan forvente når han ringer til fastlegen i morgen tidlig? Er det vanlig å få en “full undersøkelse” med forskjellige ting som blodprøver, EKG, kanskje andre mer omfattende undersøkelser? Eller vil de fleste fastleger bare be pasienten om å “se det an og ta kontakt om det forverrer seg eller skjer igjen”? Noen som har erfaring og dele i forhold hvor alvorlig en lege vil tenke at det er?

Anonymkode: 181eb...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TILLEGGSSPØRSMÅL: Burde han egentlig tatt kontakt med legevakt i kveld eller er dette ikke alvorlig nok og en sak for Fastlegen? Personlig så tenkte jeg at han burde legevakten for å i det minste forhøre seg om de tenkte at han burde komme inn nå eller vente til fastlegen åpner i morgen? Men mulig jeg bare har for lav terskel for å kontakte legvakten og at han bare blir bedt om å vente siden han fortsatt er oppegående og fungerer ok? 

Anonymkode: 181eb...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legevakten for å høre hva dem sier, de ønsker kanskje at han kommer inn allerede i kveld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke farlig å ringe legevakten og bli bedt om å vente? Det er bare en trygghet å få den beskjeden. Legevakten har ett minutt til overs til dere for å svare på et par spørsmål... Det går nok helt fint.

Anonymkode: ab80d...0e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blant annet de symptomene når jeg hadde b12 mangel. 

Anonymkode: 10156...450

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (7 minutter siden):

Ring legevakten for å høre hva dem sier, de ønsker kanskje at han kommer inn allerede i kveld.

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo ikke farlig å ringe legevakten og bli bedt om å vente? Det er bare en trygghet å få den beskjeden. Legevakten har ett minutt til overs til dere for å svare på et par spørsmål... Det går nok helt fint.

Anonymkode: ab80d...0e2

Ja, jeg tenker også at det beste og tryggeste er å ta kontakt med legevakt. Da får man jo ett svar fra helsepersonell også tenker jeg det er vel bedre å ta kontakt der en gang for mye enn for lite.

Anonymkode: 181eb...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde blant annet de symptomene når jeg hadde b12 mangel. 

Anonymkode: 10156...450

Oki. Så bra at det ikke var noe mer alvorlig. Man tenker jo ofte det værste. Hvilke andre symptomer hadde du da du hadde b12 mangel da?

Anonymkode: 181eb...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ønsket ekg. Besvimelse kan være tegn på arytmier på hjertet. Lett å finne ut av , og samtidig godt å utelukke 

Anonymkode: e4211...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ville ønsket ekg. Besvimelse kan være tegn på arytmier på hjertet. Lett å finne ut av , og samtidig godt å utelukke 

Anonymkode: e4211...20d

Ja, jeg håper virkelig at han blir tatt på alvor og at de gjør en grundig sjekk av "alt" inkludert EKG. Han hadde i alle fall fått legetime i dag da så det er jo bra. Jeg håper bare at det ikke er noe alvorlig...

Anonymkode: 181eb...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kan være noe med hjernen når han har hatt rar smak i munnen over en periode, for så å besvime plutselig.
Håper han får raskt time og at legen tar dette på alvor og sjekker det ordentlig opp.

Anonymkode: c3559...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at det kan være noe med hjernen når han har hatt rar smak i munnen over en periode, for så å besvime plutselig.
Håper han får raskt time og at legen tar dette på alvor og sjekker det ordentlig opp.

Anonymkode: c3559...61e

Uff. Svulst da? Håper ikke det. Jeg håper også det. Han fikk time i dag heldigvis. Så jeg bare håper på at de undersøker grundig og at de finner ut av hva det er og at det er noe ufarlig.

Anonymkode: 181eb...bfa

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar smak i munnen kan jo også være feks covid eller annet ufarlig. Så ville ikke hoppet rett til worst case scenario, det blir jo bare veldig mye bekymring da.

Anonymkode: d3cf3...0ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Rar smak i munnen kan jo også være feks covid eller annet ufarlig. Så ville ikke hoppet rett til worst case scenario, det blir jo bare veldig mye bekymring da.

Anonymkode: d3cf3...0ff

Sant. Jeg prøver jo å ikke krisemaksimere og vente på å få vite hva legen hans sier. For det er sikkert mye forskjellig det kan være symptomer på vil jeg tro. Men vanskelig å ikke bekymre seg likevel synes jeg da.

Anonymkode: 181eb...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk han time hos legen i dag?

Anonymkode: 68a38...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fikk han time hos legen i dag?

Anonymkode: 68a38...d7d

Ja, timen hans var kl 12:30 i dag men verken jeg eller foreldrene mine har hørt noe fra han ennå så begynner nesten å bli litt bekymret for han. Det er min bror altså. Men kan jo være forsinkelser da eller at han er til undersøkelse eller noe og derfor ikke har mulighet til å gi beskjed... Ser han var aktiv på messenger sist for over 1 time siden men prøver å ikke overtenke.

Anonymkode: 181eb...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitaminmangel - jern, b-12 kan gi rar metallsmak i munnen, fatigue og besvimelse. 

Lavt blodtrykk.

Hva spiser han? Trener han? Er han ute i sollyset hver dag?

Anonymkode: 6e442...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vitaminmangel - jern, b-12 kan gi rar metallsmak i munnen, fatigue og besvimelse. 

Lavt blodtrykk.

Hva spiser han? Trener han? Er han ute i sollyset hver dag?

Anonymkode: 6e442...a4d

Ok, takk for forslag. Han spiser typisk det jeg ville kalt vanlig mat men kansje lite grønnsaker og frukt. Altså type taco, pizza, spagetti, hamburger, gryteretter osv. Hjemmelaget da og sikkert Fjordland også. Han trener ikke, men har en jobb der han stort sett er på bena hele dagen men tror ikke den er spesielt fysisk krevende. Han er sjeldent ute i det hele tatt egentlig. Med mindre han skal noe spesielt da. Så forhåpentligvis er det bare b12 mangel i værste fall håper jeg. 

Anonymkode: 181eb...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok, takk for forslag. Han spiser typisk det jeg ville kalt vanlig mat men kansje lite grønnsaker og frukt. Altså type taco, pizza, spagetti, hamburger, gryteretter osv. Hjemmelaget da og sikkert Fjordland også. Han trener ikke, men har en jobb der han stort sett er på bena hele dagen men tror ikke den er spesielt fysisk krevende. Han er sjeldent ute i det hele tatt egentlig. Med mindre han skal noe spesielt da. Så forhåpentligvis er det bare b12 mangel i værste fall håper jeg. 

Anonymkode: 181eb...bfa

Om han er veldig lite ute, så kan jo d vitamim mangel også sjekkes ut. 

Anonymkode: 6e442...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om han er veldig lite ute, så kan jo d vitamim mangel også sjekkes ut. 

Anonymkode: 6e442...a4d

Ja. Jeg håper bare at det ikke var noe alvorlig med tanke på at timen hans var kl 12:30 og ingen av oss har hørt noe ennå. Jeg ser nesten for meg at han ble akutt innlagt på sykehus og måtte rett i operasjon men jeg overtenker nok forhåpentligvis...

Anonymkode: 181eb...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja. Jeg håper bare at det ikke var noe alvorlig med tanke på at timen hans var kl 12:30 og ingen av oss har hørt noe ennå. Jeg ser nesten for meg at han ble akutt innlagt på sykehus og måtte rett i operasjon men jeg overtenker nok forhåpentligvis...

Anonymkode: 181eb...bfa

De hadde vel ringt mine foreldre hvis dette var tilfelle? De er hans nærmeste pårørende.

Anonymkode: 181eb...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...