Gå til innhold

Førstegangskjøper.... Eller bør jeg fortsette å spare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har spart opp 650k i egenkapital. Jeg bor i en by der boligprisene er nokså høye så jeg har ikke mulighet til å kjøpe her enda. Ikke aktuelt for meg å flytte herifra.

Men jeg har vært innom tanken å kjøpe en bolig i et billigere strøk for å leie ut. En times kjøretur så kan jeg kjøpe bolig til 1,6 millioner. Dvs 1 mill i boliglån. Vet at det skal skattes av leieinntekter, kan bli dyrt vedlikehold osv. Vurderer å kjøpe med et familiemedlem så vi kan dele på både lån/utgifter. 

Bør jeg vente noen år til for å spare meg opp til bolig i egen by eller investere i en utleiebolig et annet sted? Jeg er redd jeg ikke rekker å få foten innenfor boligmarkedet med tanke på voldsomme prisstigninger, hvis jeg må vente 3 år til. 

Noen som har innspill eller tanker om hva jeg bør gjøre? 

Anonymkode: ed5b3...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøper du en leilighet, blir det selvsagt mindre vedlikehold, gjerne en som er helt ny for å slippe dokumentavgift, eller en som er under fem år og fortsatt har reklamasjon.

Hva kan du få i lån, basert på inntekt? 

Anonymkode: bd68e...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke investert i utleie med mindre det var langsiktig og med gode muligheter for prisvekst i området. 

I ditt tilfelle ville jeg ;

Kjøpt for de midlene jeg har, selvom det blir mindre kvm enn ønsket. 

Eller spart til jeg er fornøyd.

Anonymkode: a93f8...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med å kjøpe leilighet for utleie er at du bruker opp alle sparepengene dine. Hva skal du bruke som egenkapital for den nye boligen? Hvor mye tjener du? Har du betjeningsevne til å ha lån både til utleie og egen leilighet du bor i? 

Det koster omtrentlig 100k i meglerhonorar å selge en bolig. Det er mye penger om det er en kortsiktig investering. 

Om du kjøper en bolig du ikke vil bo i et sted du ikke vil bo er du uansett ENDA lenger unna drømmen om å bo i egen leilighet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har spart opp 650k i egenkapital. Jeg bor i en by der boligprisene er nokså høye så jeg har ikke mulighet til å kjøpe her enda. Ikke aktuelt for meg å flytte herifra.

Anonymkode: ed5b3...a70

Er det ingenting du kan kjøpe? Hverken noe lite eller noe hvor du får litt reisevei til jobb?

Anonymkode: 30571...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri kjøpt en bolig et sted der jeg ikke kan eller vil bo selv. Hvis du ikke får leid ut, hva gjør du da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tilnærmet umulig (med mindre man har ekstremt høy inntekt) å spare seg inn på boligmarkedet. Med 650.000 i egenkapital (og jeg forutsetter at du har en OK inntekt) er det svært få steder i Norge du ikke vil ha mulighet til å kjøpe en liten leilighet. 

Men til spørsmålet ditt; ja, så få boliger det bygges nå for tiden, så tror jeg at jeg ville investert denne egenkapitalen bedre enn å ha den stående på konto til lav rente. Hvis du kjøper en bolig til 2,5 mill i dag, og vi regner en forventet boligprisvekst på 5-6% i året minimum de kommende årene, så vil boligen stige med ca 130.000 kroner i året i verdi framover. Det gir en avkastning på egenkapitalen din på 20% i året.

(Du må selvsagt være litt selektiv når du kjøper bolig i ukurante strøk, da prisene og attraktiviteten kan variere en hel del)

Endret av isw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dette bare er en flopp, boliger kan ikke bare gå opp opp uten at lønna også gjør det. 

Anonymkode: 833db...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (18 minutter siden):

så få boliger det bygges nå for tiden,

Problemet er ikke at det bygges for lite. Det er mange nye til salgs, men de er priset for høyt. 

Anonymkode: 833db...2e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er lav fordi prisveksten er ekstremt lav. Sannsynligvis mye lavere enn hva meglerhonorarer, vedlikehold, forringelse i verdi, og alt, vil koste deg i eieperioden. 

Anonymkode: d45bd...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (1 time siden):

Det er tilnærmet umulig (med mindre man har ekstremt høy inntekt) å spare seg inn på boligmarkedet. Med 650.000 i egenkapital (og jeg forutsetter at du har en OK inntekt) er det svært få steder i Norge du ikke vil ha mulighet til å kjøpe en liten leilighet. 

Men til spørsmålet ditt; ja, så få boliger det bygges nå for tiden, så tror jeg at jeg ville investert denne egenkapitalen bedre enn å ha den stående på konto til lav rente. Hvis du kjøper en bolig til 2,5 mill i dag, og vi regner en forventet boligprisvekst på 5-6% i året minimum de kommende årene, så vil boligen stige med ca 130.000 kroner i året i verdi framover. Det gir en avkastning på egenkapitalen din på 20% i året.

(Du må selvsagt være litt selektiv når du kjøper bolig i ukurante strøk, da prisene og attraktiviteten kan variere en hel del)

Vi klarte å spare ca 3/4 av det vi tjente i to år. Fortsatte bare å bo og leve som studenter. 

Anonymkode: d45bd...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...