Gå til innhold

Fått varsel om tvangsfullbyrdelse for leil - vil de ha meg ut eller bare penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått varsel om tvangsfullbyrdelse fra et utleieselskap, men det fremstår utydelig for meg hvorvidt de i forhold til kravet vil kreve meg kastet ut av leieboligen, eller om de bare vil ha tvangssalg av eiendeler/lønnstrekk (med andre ord, bare pengene). Det henvises kun til tvangsfullbyrdelsesloven. 

Kravet omhandler en summering av min leiekonto hvor det manglet leie bakover i tid. Altså jeg har betalt leie som fakturert siste halve/ tre fjerdedels år. Kontrakten min går ut 31.juli i nå sommer, og jeg har tidligere svart at jeg ikke vil fornye.

Motsetter meg ikke kravet, men den er litt høy for meg å få unna i en betaling nå med en gang. Om de kun vil tvangsinnkreve summen gir vel det kanskje en annen prosess og litt bedre tid? Typ. at jeg kunne fått betalt det med feriepengene som kommer i juni?

Anonymkode: 12d00...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det et 4-18/4-19 varsle du har fått? Eller er det en begjæring? I begge tilfeller så står det nokså tydelig hva som forventes av deg. I et 4-18/4-19 varsel står det gjerne noe ala " hvis ikke xxx betales innen xxx. Vil tvangsfullbyrdelse/fravikelse bli begjært". 

I begjæringingen vil det også fremkomme hva det faktisk begjæres om.

Hvis du ikke klarer å lese deg til det ( og forøvrig uansett) så tar du en tlf til selskapet, da vil du også ha en gylden mulighet til å foreslå en nedbetaling av kravet.

Anonymkode: 0b560...a80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og snakk med dem, så får du konkret svar på der du lurer på. 
 

Men de vil nok ha pengene sine (naturlig nok) så de har satt igang prosessen med å kreve inn disse. 

Anonymkode: e35c5...021

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter all sannsynlighet ønsker de både pengene sine, og deg ut av leiligheten.

Og det er riktig at det er annen prosess for å kreve lønnstrekk/tvangssalg enn utlastelse. Det tar bare en brøkdel av tiden å få igang lønnstrekk. Utkastelse tar lang lang tid, og siden du har tidsbestemt kontrakt så er det bare idiotisk av utleier å sette i gang den prosessen. Det koster dem mer tid og penger enn det er verdt, og da er det bedre gå etter lønnstrekk.

Anonymkode: a016b...4ca

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 4-18 det henvises til, og at fullbyrdelse vil bli begjært om det ikke er innbetalt innen to uker. 

Jeg har sendt inn forslag til betaling for dette, foreløpig ikke fått noe svar. Men det stresser meg jo, og jeg vil fikse opp, selv om jeg har satt meg selv her.

-TS

Anonymkode: 12d00...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ringe dem! 

4-18 kan bety både tvangsutkastelse og lønnstrekk. 
Og ja, de kan både kaste deg ut, og i tillegg ta lønnstrekk. 
 

Anonymkode: a016b...4ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler på det sterkeste om at du oppretter dialog med utleieselskapet om dette. Om det er som du sier at kravet gjelder gammel leie, og du har betalt leie til avtalt tid i nyere tid, burde det være formildene og gjøre at utleier tar i mot en betalingsplan lettere. Antar de i utgangspunktet ikke er interessert i en prosess med namsmann da det tar en del tid. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men i Oslo sies det vel at generell behandlingstid ligger på rundt 3 måneder. 

Det som kommer til å skje (ved mindre du betaler eller får til en avtale med utleier) er at de etter fristen på varselet ditt kommer til å sende en begjæring til namsmann, antakeligvis vil de da også kreve fravikelse på boligen (men dette kan egentlig bare utleier svare på). Begjæringen har i utgangspunktet en ekstra 14 dager for deg å kunne betale på, men antakeligvis vil det ta litt lengre tid (avhengig av behandlingstid hos namsmann der du bor). Når saken når frem vil namsmann gi deg en frist til å komme med innsigelser, og om det ikke er noen innsigelser vil det bli satt en dato for utkastelse - ofte 14 dager før tiden. 

Det beste du kan gjøre her er å kontakte utleieselskapet! 

Anonymkode: 48d49...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har fått varsel om tvangsfullbyrdelse fra et utleieselskap, men det fremstår utydelig for meg hvorvidt de i forhold til kravet vil kreve meg kastet ut av leieboligen, eller om de bare vil ha tvangssalg av eiendeler/lønnstrekk (med andre ord, bare pengene). Det henvises kun til tvangsfullbyrdelsesloven. 

Kravet omhandler en summering av min leiekonto hvor det manglet leie bakover i tid. Altså jeg har betalt leie som fakturert siste halve/ tre fjerdedels år

Anonymkode: 12d00...b91

Hvorfor har du ikke tatt kontakt og forsøkt å få ordet tilbakebetaling tidligere?

Anonymkode: a9c28...f43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått meg på folk som dropper å betale husleie også kommer det som et sjokk når det blir begjært tvangsinnkreving og utkastelse

Første bud å betale er jo husleie og strøm, noe jeg lærte som 16-åring da jeg flyttet hjemmefra

Anonymkode: da69f...3d6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har aldri forstått meg på folk som dropper å betale husleie også kommer det som et sjokk når det blir begjært tvangsinnkreving og utkastelse

Første bud å betale er jo husleie og strøm, noe jeg lærte som 16-åring da jeg flyttet hjemmefra

Anonymkode: da69f...3d6

Hvor sjokkert synes du TS virker å være? 

Anonymkode: 66533...283

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ikke råd til å bo der uansett, så like greit å flytte til noe billigere fort. Utleieselskaper driver ikke veldedighet.

Anonymkode: 4c34f...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor sjokkert synes du TS virker å være? 

Anonymkode: 66533...283

Beste svaret 😂

Anonymkode: 3b603...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lærer du forhåpentligvis at du må betale husleien i tide så slipper du dette.

Anonymkode: 36f8e...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har aldri forstått meg på folk som dropper å betale husleie også kommer det som et sjokk når det blir begjært tvangsinnkreving og utkastelse

Første bud å betale er jo husleie og strøm, noe jeg lærte som 16-åring da jeg flyttet hjemmefra

Anonymkode: da69f...3d6

Så flink du er. :) 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da lærer du forhåpentligvis at du må betale husleien i tide så slipper du dette.

Anonymkode: 36f8e...f1e

TS har jo lært da, når h*n sier at husleien er betalt de siste mnd, og h*n vil gjøre opp for seg, men spør hvordan forholde seg til utsettelse til h*n får feriepenger. 

Nå har også TS fått svar fra flere om å ringe utleieselskapet og forklare og få en utsettelse. Det koster både tid og penger å fortsette prossessen. Siden de har sett at TS nå betaler som h*n skal så kan det hende de er ok med en utsettelse på en måneds tid. 

Anonymkode: 07236...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...