Gå til innhold

Kan datteren min og jeg gjøre dette? Eller er det ikke mitt anliggende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter (14) spurte meg om hun kunne rydde i sminken sin og gi det hun ikke trengte til en venninne. Jeg spurte hvorfor, og hun svarte at venninnen (14) fjerne ville bruke sminke, men ikke har sminke.

jeg sa til min datter at hun selvfølgelig kunne gi bort sminken sin, og at at hun kunne fortelle jenta at de to sammen kunne dra på Normal for å kjøpe sminkefjerner, bommullspads, toalettmappe og annet hun trengte på min regning. Min datter fortalte at jenta ikke har noe av dette. Hun ville også kjøpe sminke som passer hennes hudtone (mye mørkere enn min datters).

jeg kjenner venninnen godt, men ikke familien. Ut ifra det jenta forteller meg, hvor de bor, klær hun bruker, aktiviteter osv, er det lett å tenke at dette er en familie med svært begrensede midler. Jeg har møtt moren én gang for fire år siden, da takket hun meg for at jenta alltid fikk spise hos oss og at jeg en gang hadde sendt med noen saker jeg skulle donere, men som jenta helt tydelig hadde lyst på. Hun fikk det da med hjem.

men så kom jeg på at dette kanskje ikke er greit? Blander jeg meg inn i noe her? Jeg kan ikke ta kontakt med jentas mor. Kanskje jenta ikke får lov å bruke sminke, selvom jeg ikke tror det. 
 

Råd tas i mot med takk.

 

Anonymkode: d82ab...a77

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er veldig fint gjort av dere. 
du vet kanskje selv om datteren din hadde vært ærlig mot deg om venninnen ikke fikk lov av foreldrene å bruke sminke? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du redd for at om du "inviterer" til at de kan dra på Normal og kjøpe sminkesaker, så vil du sette foreldrene i en økonomisk vanskelig posisjon? Jeg fikk ikke helt med meg hva det var du lurte på ang. det. 

Hvis det er på grunn av økonomi, så har kanskje du mulighet til å gi henne "jobb" i form av f.eks huslige sysler, lage middag, gå tur med hunden, ordne i blomsterbedet etc., og så gi henne noen kroner til sminke på den måten. Da jobber hun jo for pengene, og det blir ikke "veldedighet".

Jeg synes ikke at det virker som du gjør noe galt, blander deg inn eller noe sånt utfra innlegget ditt. Jeg tenker at foreldrene til denne jenta er glad for alt du kan bidra med i jentas liv.

Anonymkode: 9aefa...26d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trenger du råd om? Er det ros du ønsker deg? 

Det naturlige ville være å gå sammen med jentene på normal, de plukker med seg dilldall de vil ha, du betaler for alle. 

Anonymkode: dbff0...93c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken datter eller jeg  tror moren (alenemor) har regler som sier hun ikke før bruke sminke, men jeg vet ikke 100% sikkert. Jenta ville i alle fall gjerne ha sminken da min datter spurte. Datter spurte også om jenta fikk lov, og svaret var at ja, hun fikk lov, hun hadde bare ikke sminke.

Jeg vil gjerne hjelpe, men jeg er redd jeg setter foreldrene i forlegenhet og at de blir for fornærmet. 

Anonymkode: d82ab...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva trenger du råd om? Er det ros du ønsker deg? 

Det naturlige ville være å gå sammen med jentene på normal, de plukker med seg dilldall de vil ha, du betaler for alle. 

Anonymkode: dbff0...93c

Takk, det er nok den beste løsningen, ja😃

Anonymkode: d82ab...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint gjort av deg🫶

Anonymkode: 8f93f...e14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt jenta di gi bort det hun ønsker, men jeg hadde ikke kjøpt inn sminke eller andre ting sånn uten videre uten å kjenne foreldrene. 

Anonymkode: bf342...fa3

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde IKKE tatt initiativ til at noen andre sin unge skulle sminke seg. Det er ikke alle som synes det et bra at så unge jenter sminker seg.  Jeg brukte ikke sminke som 14 åring og ønsker ikke det for min datter og kommer ikke å legge tilrette for det.  Å sende en 14 åring på skolen med sminke er helt uaktuelt i min omgamgskrets.  Andre grunner kan være at familien er nøye med hva de bruker på huden, da sminke inneholder mye rart. 

Anonymkode: fe3be...0f8

  • Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri ha gitt sminke til en 14- åring uten og snakke med foreldrene først. Eller satt pris på at min 14- åring fikk random sminke på normal. Bruker moren sminke? 

Anonymkode: a5c97...f0c

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fint gjort av deg🫶

Anonymkode: 8f93f...e14

Kjempefint 😅 

Haha, jeg er ikke så streng på det selv ,men har et par venninner som hadde klikka i vinkel. Jeg synes det er litt rart at hun ikke får låne sminke av moren om moren er for sminke og mener datteren skal sminkes. 

Anonymkode: a5c97...f0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, ikke kjøp sminke til et annet barn uten å ha avklart med moren. Det er hardt nok å den som evt tør å stå imot presset, og ekstra vanskelig om vatnet kommer hjem med masse sminke. 
Du legger potensielt opp til en skikkelig kjedelig situasjon mellom mor og barn 💙

Anonymkode: ac8f3...605

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp, spør heller om hjelp til noe og gi noen kroner som takk. Den sminken jenta vil gi bort er ok å gi bort.

Anonymkode: 6c594...072

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke greit å kjøpe sminke til andres barn uten å spørre, for mange foreldre kjøper ikke pga det er usunt for huden, har hormonforstyrrende kjemikalier, jenter ser eldre ut, og andre grunner. Jeg sminker meg, men moren min syntes ikke det var greit før jeg var 16.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er ikke ok å kjøpe sminke til andres barn. Det er ikke alle foreldre som liker at barn sminker seg så tidlig. Din datter kan gi bort litt, og så kan du heller kjøpe litt sminke til din datter.

Venninner har på en måte lov til å gi hverandre ting, og da er det lettere for denne venninnens mor å si sin mening til datteren, om hun feks ønsker at datteren skal gi sminken tilbake igjen.

Anonymkode: bd9e4...ec7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Kjempefint 😅 

Haha, jeg er ikke så streng på det selv ,men har et par venninner som hadde klikka i vinkel. Jeg synes det er litt rart at hun ikke får låne sminke av moren om moren er for sminke og mener datteren skal sminkes. 

Anonymkode: a5c97...f0c

Er ikke sikkert mora bruker sminke. Hun kan fortsatt mene at det er helt ok om datteren gjør det.

Anonymkode: 63a66...769

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer jo helt an på. Datteren min får lommepenger som skal dekke sminke og dilldall på normal eller andre ting. Ofte bruker hun pengene opp på andre ting som for eksempel kantine, godteri osv. Derfor eier hun lite, mens søsteren har rommet fullt😅 hadde blitt passe sur hvis en mor i klassen hadde sponset datter med masse greier, når grunnen til at hun ikke har så mye er fordi hun har prioritert andre ting.

Hvis du tenker at mor ikke har penger til å gi datter lommepenger, kan du jo be jentene gjøre tjenester/jobber for deg mot litt betaling. 

Anonymkode: 4dd50...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge sminken er UBRUKT kan det være greit, men du burde snakke med mor, for det kan hende at jenten ikke får lov å sminke seg! Sminke skal ikke deles på pga bakterier som kan føre til øyekatarr ol...

Anonymkode: 3f628...6fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok. Ungen er 14, ikke 9. Dersom mor ikke liker det, kan hun jo si nei. Det er mye barn får til jul og bursdag som alle foreldre kanskje ikke setter pris på, men man kan ikke styre alt. Trist å ikke kunne gi noe barnet ønsker seg, i tilfelle mor ikke liker det. Barnet vet vel selv om det får trøbbel med det hjemme eller ikke, og når hun først får tak i sminke, så er det jo flott at hun også får utstyr for å fjerne det. 

Anonymkode: b9131...2ff

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at du ikke trenger å kjøpe noe som helst. Men om datteren din vil GI BORT sminken sin, så kan hun det. Disse jentene bytter ting hele tiden. Men høres mer unødvendig ut at du skal gå å kjøpe sminkefjerner og diverse nipps på Normal. Når jenta har bursdag, kan jo datteren din evt. kjøpe en mørkere foundation i gave til henne.

Jeg har gitt bort mye til ei som er en av 5 i søskenflokken, med en alenemor, men i ettertid har jeg opplevd flere ganger at denne jenta får mer lommepenger enn jenta mi. Så de mangler nødvendigvis ikke noe, bare fordi hun er alenemor, men de prioriterer annerledes.

Anonymkode: 3e8c3...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...