Gå til innhold

Bruke depositumskonto til siste husleier i oppsigelsestiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg velge å ikke betale husleie i oppsigelsestiden mot at utleier får utbetalt hele depositumet som er på depositumskonto ved utflytting?

Det står vel at depositum kan bl.a. brukes til ubetalt husleie?

Anonymkode: 0a48a...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du og utleier kan avtale hva dere vil ang betaling.  (Så lenge avtalen ikke er dårligere enn leietakers rettigheter i loven)

Anonymkode: fa1b2...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler. Som huseier hadde jeg aldri gitt depositumet før overlevering er i orden. Er da man sjekker at ting er på stell. Renhold, evnt skader på boligen osv

Anonymkode: 1d5f7...7f1

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må isåfall avtales med utleier. Du er forpliktet til å betale leie i hele kontraktsperioden. Depositum skal stå urørt til enden av leieforholdet for å dekke opp eventuell manglende husleie og skader.

De fleste utleiere ønsker å ha depositum helt frem til man har kontrollert boligen for skader, slitasje og utvask.

Anonymkode: 18a38...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depositumet er jo til for å fikse eventuelle skader som er skjedd i oppholdet... Det er en sikkerhet for utleier... Tviler... Men det går an å høre med huseier.......

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har betalt inn et såpass «ulovlig depositum» (altså ikke på lukket depositumskonto) så har du rett på å ikke betale leie i oppsigelsestiden mot at utleier får depositumet. 
Vet ikke hvordan det er når det er lovlig depositum 

Anonymkode: 978dd...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huseier rekker ikke å kaste deg ut, men tvilsomt huseier vil godta det når depositum skal være en sikring for skade. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsomt. Dersom det er skader OG ubetalt husleie vil depositum neppe dekke alt. Jeg hadde ikke godtatt en slik løsning 

Anonymkode: 66cdf...e95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kan jeg velge å ikke betale husleie i oppsigelsestiden mot at utleier får utbetalt hele depositumet som er på depositumskonto ved utflytting?

Det står vel at depositum kan bl.a. brukes til ubetalt husleie?

Anonymkode: 0a48a...50c

Hvorfor i all verden skal utleieren gå med på noe sånn?? 

Hva om leietakeren fullstendig herper opp hele leiligheten i løpet av de siste par ukene eller månedene man skal bo der. Voila, så står utleieren igjen uten depositum (som ble brukt til husleie) og med en mer eller mindre ødelagt leilighet som må fikses opp igjen.              

Anonymkode: 66698...00e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men teoretisk sett kan man gjøre det? Lurer ikke på hva du som utleier hadde tenkt eller trodd. Snakk om 2 måneders oppsigelsestid. 

Anonymkode: 0a48a...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg velge å ikke betale husleie i oppsigelsestiden mot at utleier får utbetalt hele depositumet som er på depositumskonto ved utflytting?

Det står vel at depositum kan bl.a. brukes til ubetalt husleie?

Anonymkode: 0a48a...50c

Du kan gjøre dette hvis utleier har en ulovlig depositumskonto (altså penger på sin egen konto). Har du en lovlig depositumskonto,  altså en som er opprettet i ditt navn så kan du ikke gjøre dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en slik avtale med tidligere leieboer. Men det var pga leiligheten var i helt perfekt tilstand.

Anonymkode: 70e7c...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lot vår leieboer gjøre det sånn. Dette fordi vi visste at leiligheten ble godt tatt vare på og at vi hadde et godt forhold til leieboer. Hun var i en fryktelig vanskelig økonomisk situasjon, og vi ønsket å hjelpe. Pengene sto på lovlig depositumskonto.

Anonymkode: ee165...c50

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bromance skrev (31 minutter siden):

Du kan gjøre dette hvis utleier har en ulovlig depositumskonto (altså penger på sin egen konto). Har du en lovlig depositumskonto,  altså en som er opprettet i ditt navn så kan du ikke gjøre dette.

Sier hvem? Depositumskonto kan vel brukes til misligholdt husleie? 

Anonymkode: 0a48a...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sier hvem? Depositumskonto kan vel brukes til misligholdt husleie? 

Anonymkode: 0a48a...50c

Sier loven. Men ja depositumskonto kan brukes til misligholdt husleie. Men depositumskontoen skal også brukes til eventuelle skader, og hvis du lar være å betale husleie så må du forvente at utleier velger å anlegge sak i husleietvistutvalget mot deg hvis han ikke får dekket sine utgifter ved depositumskontoen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men teoretisk sett kan man gjøre det? Lurer ikke på hva du som utleier hadde tenkt eller trodd. Snakk om 2 måneders oppsigelsestid. 

Anonymkode: 0a48a...50c

Jeg hadde sterkt vurdert sende husleien til inkasso dersom leietaker bare droppet betale i oppsigelsestiden uten avtale.

Anonymkode: 18a38...85f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gjort det ved 2 tilfeller, begge ganger hadde jeg god kontakt med huseier og vi ble godt kjent, de stolte på at det ikke var noe skader når jeg flyttet ut og visste jeg ville dekke det som oppstod. 

Anonymkode: 2050b...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Men teoretisk sett kan man gjøre det? Lurer ikke på hva du som utleier hadde tenkt eller trodd. Snakk om 2 måneders oppsigelsestid. 

Anonymkode: 0a48a...50c

Huseier kan kreve forsinkelsesrenter fra deg, hvis dette ikke er avtalt med huseier.

Renten er nå på 12,5%. Ved leie på 10.000, hvor nest siste leie er 60 dager forsinket og siste leie er 30 dager forsinket vil det bli følgende i renter:

10 000 x 0,125 / 365 x 60 = 205 kr

10 000 x 0,125 / 365 x 30 ≈ 203 kr

I tillegg kan huseier kreve 40 euro i gebyr for hver ubetalte husleie. 

Anonymkode: d67d8...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...