AnonymBruker Skrevet 29. april #21 Del Skrevet 29. april Million skrev (19 minutter siden): Jeg liker heller ikke dette med kjøkken midt i stua, så man ender opp med en "stue" som kun har plass til en liten sofa og en tv. Heldigvis er det separat kjøkken og stue i min leilighet (gammel). Av og til i nybygg/nye leiligheter er det sånn at sofaen da blir stående klint inntil kjøkkeninnredningen til og med, eller kjøleskapet... Hater de løsningene, for ofte er kjøkkenet så lite også. Det er lite fra før, men ser mange har begynt å droppe overskapene likevel, så man ender med rene hybelkjøkkenet! Det er jo ikke plass til noe lenger. Se for eksempel på dette helt nye (bygd 2023) huset på Nordstrand. En enebolig med en bitteliten kjøkkenkrok i stua, det er knapt skap- og benkeplass! Nesten som et hybelkjøkken. Er det beregnet at man ikke lager noe særlig mat lenger hjemme i norske hjem? Hvorfor finner dere de verste tilfellene, fra de verste vinklene, i denne typen tråder? Dette kjøkkenet er da virkelig ikke normalen for de som har stor stue og åpen løsning. Vi har ingen overskap. Men høyskap som dekker en hel vegg, alt helintegrert, tar flere ting enn noe kjøkken jeg har eid før. Og kjøkkenøyen er ca 3-4 gangen dette, og frittstående. Anonymkode: de13c...af1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilique Skrevet 29. april #22 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor er utsikt til kjøkkenet til bry? Kjøkkenet er jo et av husets mest brukte rom - det lages frokost og lunsj og niste og middag og snack og kaker og helles i vin og mikses drinker og kappes grønnsaker og så bortetter. Det ville ikke falle meg sidelengs inn å la kjøkkenet være et rom som ikke estetisk var tiltalende. Uavhengig av om jeg ser det fra stua eller ei så seg jeg jo kjøkkenet fra kjøkkenet. Som alle andre rom i huset bør det inviterr til senkede skuldre og en umiddelbar følelse av «ah, hjemme». Kjøkkenene delt i tråden her har heller ikke som problem at de er små eller i stua. De er bare estetisk lite tiltalende. Fiks estetikken og problemet forsvinner av seg selv. Anonymkode: 02c53...fb8 Uavhengig av hvor rålekkert kjøkkenet er, så har jeg både tenåringer m x venner og gubbe som kokkelerer, søler og bråker til alle døgnets tider. Hadde jeg bodd alene m pedantisk mann i lekker bygård, hadde jeg kaaanskje revurdert. Stua er mitt zen-sted 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 29. april #23 Del Skrevet 29. april (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor finner dere de verste tilfellene, fra de verste vinklene, i denne typen tråder? Dette kjøkkenet er da virkelig ikke normalen for de som har stor stue og åpen løsning. Vi har ingen overskap. Men høyskap som dekker en hel vegg, alt helintegrert, tar flere ting enn noe kjøkken jeg har eid før. Og kjøkkenøyen er ca 3-4 gangen dette, og frittstående. Anonymkode: de13c...af1 Hvorfor? Fordi det er så mange av dem! Jeg kikker på mange, mange annonser, det er nesten som en hobby, og dette med kjøkkenene er en gjenganger. Det er blitt "in" å krympe kjøkkenet, for å kunne stappe det inn i stua. Spesielt gjelder det nok nye leiligheter, men jeg har sett mange nybygde hus som har merkelig små og rare kjøkken også. Mange eldre leiligheter bygges også om slik at kjøkkenet er i stua, for å få plass til et ekstra soverom. Det er ikke plass til normalstore og bekvemme kjøkken i en stue som ikke er beregnet for det. Endret 29. april av Million 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #24 Del Skrevet 29. april Million skrev (Akkurat nå): Hvorfor? Fordi det er så mange av dem! Jeg kikker på mange, mange annonser, det er nesten som en hobby, og dette med kjøkkenene er en gjenganger. Det er blitt "in" å krympe kjøkkenet, for å kunne stappe det inn i stua. Spesielt gjelder det nok leiligheter, men jeg har sett mange nybygde hus som har merkelig små og rare kjøkken også. Følger med på boligmarkedet her også. Riktignok ikke leiligheter. Føler heller at trenden er at kjøkkenet er designet slik at det er husets hjerte, en viktig del av allrommene, med god plass, og også plass til å være sosial rundt en øy. At matlaging er noe det skal være plass for å huset. I stedet for at "kona og kjøkkenet" er gjemt bort, slik det var for en del år siden. Anonymkode: de13c...af1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #25 Del Skrevet 29. april Her i byen selges disse leilighetene raskt igjen, altså de med bitteliten kjøkkenvegg i stua. De har bygget en del små leiligheter med kjøkkenvegg og kun plass til en toseter på stua og et bittelite bord samt en stol. Hvem orker å bo slik i lengden? Leilighetene er lange og smale, og ofte er "kjøkkenet" en forlengelse av gangen mot stuedelen. Noe så håpløst! Anonymkode: e5143...331 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan uten land Skrevet 29. april #26 Del Skrevet 29. april Det er jo åpenbart et kostnadsspørsmål - og så virker det som om folk bare aksepterer det fordi det er blitt "vanlig"... Her er en lelighet som er dobbelt så dyr som min, men jeg hadde ikke ville bytta.... https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=349190103&ci=12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Keiko99 Skrevet 29. april #27 Del Skrevet 29. april Er vel for å spare plass / penger 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #28 Del Skrevet 29. april Djungelvrål skrev (1 time siden): Husker første gang jeg var i en slik leil, kjøkkenbenken rett ved siden av sofaen. Tenkte jøss, går dette an? Ville ikke hatt det og ønsker egentlig heller ikke åpen kjøkkenløsning i stua. Men nå blir jo alle leil bygget slik. Hvis leiligheten er liten vil nok dette bli resultatet. Vi har hus med åpen kjøkkenløsning og kjøkken/stue er veldig stort. Det eneste jeg missliker er at kjøkkenbenken må være ryddig hele tiden og det går ikke i praksis. Det andre er oppvaskmaskina som bråker. Anonymkode: fa13e...bd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 29. april #29 Del Skrevet 29. april Elsker å ha åpen løsning jeg! Kunne ikke tenke meg annet 🥰 Glad jeg har det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #30 Del Skrevet 29. april Bor i leilighet, og har stort separat kjøkken, vegg i vegg med spisestue, så stor stue der igjen, men alt med både vegger , dører og skyvedører. Vil aldri bo et sted med åpen løsning Anonymkode: 529d4...e08 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #31 Del Skrevet 29. april Tenkt på å sette opp en lettvegg? Jeg bodde i en leilighet hvor det var en lettvegg som separerte stue og kjøkken, men det var ikke egen inngang til kjøkkenet, delvis åpen altså. Den åpne delen var mer rettet ut mot andre rom i leiligheten, så ikke synlig fra stuen. Anonymkode: f81fa...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #32 Del Skrevet 29. april Helt enig! Jeg bodde tidligere i et eldre bygg med separat kjøkken selv om leiligheten min bare var på 44 kvadrat. Kjøpte nytt, og fant ingenting, absolutt ingenting uten åpen kjøkkenløsning. Så har jeg 20 flere m2, men kjøkken og mateim i stuen, og savner den lille leiligheten min. Anonymkode: dfd62...1f3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #33 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): I små leiligheter ville jeg hatet det, av typen der du sitter på kjøkkenet. Men alternativet er jo gjerne et soverom mindre, og det trenger mange. Hjemme hos meg selv elsker jeg åpen kjøkkenløsning. Men har da stor stue som går i U form, med fire soner totalt (inkludert kjøkken). Er sosialt og trivelig, og kjøkkenet er lyst og åpent. Anonymkode: de13c...af1 Et stort rom med U eller L-form kan enkelt ha flere soner og da er det jo greit. Når kjøkkenet er den ene veggen i et nesten kvadratisk rom, blir det noe helt annet. Million skrev (49 minutter siden): Jeg liker heller ikke dette med kjøkken midt i stua, så man ender opp med en "stue" som kun har plass til en liten sofa og en tv. Heldigvis er det separat kjøkken og stue i min leilighet (gammel). Av og til i nybygg/nye leiligheter er det sånn at sofaen da blir stående klint inntil kjøkkeninnredningen til og med, eller kjøleskapet... Hater de løsningene, for ofte er kjøkkenet så lite også. Det er lite fra før, men ser mange har begynt å droppe overskapene likevel, så man ender med rene hybelkjøkkenet! Det er jo ikke plass til noe lenger. Se for eksempel på dette helt nye (bygd 2023) huset på Nordstrand. En enebolig med en bitteliten kjøkkenkrok i stua, det er knapt skap- og benkeplass! Nesten som et hybelkjøkken. Er det beregnet at man ikke lager noe særlig mat lenger hjemme i norske hjem? Integrert vinskap har de gjort plass til, men ikke skap til å ha vinglassene i 🍷 Anonymkode: db7eb...04f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #34 Del Skrevet 29. april Det er nok helst grådige utbyggere som stadig krymper leilighetene. Bod i leilighetene forsvant, samtlige nye leiligheter her i byen som er 2-roms mangler innvendig bod. Det er krøkkete å ha kun kjellerbod. Hvorfor? Jo, utbyggere påvirket politikerne til å godta at det ble lov å bygge uten innvendig bod. Bokvalitet er blitt et fremmedord, og vi kan takke våre politikere for det. Første leiligheten vi bodde i var bygget på 70-tallet, 2-roms. Stor stue, eget kjøkken, stort soverom med hel skaprekke, samt bod og et stort nok bad, totalt 56 kvm. I dag bygges det 3-roms på 49 kvm! Eksempel Hvem orker bo sånn? I praksis et ubrukelig kjøkken og stuen er knøttliten. Anonymkode: e5143...331 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 29. april #35 Del Skrevet 29. april Som flere andre skriver, jeg vil også ha litt fred på kjøkkenet. Har man middagsgjester på besøk f.eks, er det deilig å få jobbe i fred uten at man skal ha folk som glor. Så kan man ordne med oppvasken/ryddingen etterpå. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Keiko99 Skrevet 29. april #36 Del Skrevet 29. april Er på jakt etter ny bolig, og i enkelte må en gå igjennom kjøkkenet for å komme inn i stuen. Det er dealbreaker for meg, uansett det er åpen løsning eller ikke. En annen ting som er dealbreaker er når det ikke er toalett i samme etg som soverom 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan uten land Skrevet 29. april #37 Del Skrevet 29. april 50 minutter siden, AnonymBruker said: Det er nok helst grådige utbyggere som stadig krymper leilighetene. Bod i leilighetene forsvant, samtlige nye leiligheter her i byen som er 2-roms mangler innvendig bod. Det er krøkkete å ha kun kjellerbod. Hvorfor? Jo, utbyggere påvirket politikerne til å godta at det ble lov å bygge uten innvendig bod. Bokvalitet er blitt et fremmedord, og vi kan takke våre politikere for det. Første leiligheten vi bodde i var bygget på 70-tallet, 2-roms. Stor stue, eget kjøkken, stort soverom med hel skaprekke, samt bod og et stort nok bad, totalt 56 kvm. I dag bygges det 3-roms på 49 kvm! Eksempel Hvem orker bo sånn? I praksis et ubrukelig kjøkken og stuen er knøttliten. Anonymkode: e5143...331 Latterlig - og med to soverom indikeres jo at de et skal bo minst to personer der - som da har hver sin stol i stua... og ikke annet enn eget soverom til å trekke seg tilbake på... Er det rart folk sliter psyksik. Mest logiske ville vel her være å gjøre den om til 2-roms ved å lage soverommet ved stua om til stue, med veggen mer eller mindre borte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #38 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dessverre er også de eldre leilighetene ombygd og fått kjøkken i stua. Anonymkode: 1a4d9...a47 Enten det, eller så er kjøkkenet knøttlite. Anonymkode: 384b8...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #39 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er nok helst grådige utbyggere som stadig krymper leilighetene. Bod i leilighetene forsvant, samtlige nye leiligheter her i byen som er 2-roms mangler innvendig bod. Det er krøkkete å ha kun kjellerbod. Hvorfor? Jo, utbyggere påvirket politikerne til å godta at det ble lov å bygge uten innvendig bod. Bokvalitet er blitt et fremmedord, og vi kan takke våre politikere for det. Første leiligheten vi bodde i var bygget på 70-tallet, 2-roms. Stor stue, eget kjøkken, stort soverom med hel skaprekke, samt bod og et stort nok bad, totalt 56 kvm. I dag bygges det 3-roms på 49 kvm! Eksempel Hvem orker bo sånn? I praksis et ubrukelig kjøkken og stuen er knøttliten. Anonymkode: e5143...331 Huff, det var en dårlig planløsning. I tillegg var selve leiligheten nitrist. Anonymkode: 384b8...1f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #40 Del Skrevet 29. april Kombinert stue/kjøkken er helt utelukket for oss. Uansett hvor lekker leiligheten ellers er, og uansett pris. Vi vil ha separat kjøkken, med vindu. Skjønner ikke alle disse leilighetene der kjøkkenet er satt opp som en slags vegg inne i stua. Må da stinke noe helt for j.... når man lager mat som lukter litt? Anonymkode: e6a62...88c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå