Gå til innhold

Bygges det ikke leiligheter med separat kjøkken lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er håpløst å se på nyere leiligheter. Alle har kjøkken midt i stuen. Jeg er ikke interessert i å sitte i sofaen to meter fra kjøkkenbenk og kjøleskap. 

Er det dette folk virkelig vil ha?

Anonymkode: f574d...aea

  • Liker 27
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så enig! Har null ønske om utsikt til kjøkkenbenk, platetopp osv fra stua. Men har inntrykk av at de fleste syns det er helt topp, så jeg er nok ikke helt i tiden. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er mer arealeffektivt med åpen løsning, og det er så dyrt å bygge for tiden at det er få som får til å bygge nybygg i det hele tatt. Å sette av et eget rom til kjøkken, som de færreste også er interessert i, kan jeg ikke tenke meg at noen gjør. 

Endret av Daisy_B
Prøvde å forbedre en dårlig setning som ikke ble så mye bedre 🙃
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Aldri likt åpen kjøkkenløsning. Det er kun for at leiligheten skal virke større. Jeg liker å sitte i stuen min uten å titte bort på komfyr og ovn. Dessuten så er det som regel alltid noe rot på kjøkkenbenken,da vi er mange i huset og i stuen min vil jeg ha det ryddig!

Anonymkode: 28fbc...15d

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ikke. Vi har hatt flytteplaner de siste fem årene. Vi ha heis, så da må det være noe nokså nytt. Dessverre er også alt for mange eldre leiligheter ødelagt av de som vil ha kjøkken i stua.

Anonymkode: 1a4d9...a47

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I små leiligheter ville jeg hatet det, av typen der du sitter på kjøkkenet. Men alternativet er jo gjerne et soverom mindre, og det trenger mange. 

Hjemme hos meg selv elsker jeg åpen kjøkkenløsning. Men har da stor stue som går i U form, med fire soner totalt (inkludert kjøkken). Er sosialt og trivelig, og kjøkkenet er lyst og åpent. 

Anonymkode: de13c...af1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har åpen kjøkkenløsning og er ikke stor fan av det. Men har klart å møblere slik at sofaen har ryggen mot kjøkkenet og det rammer stueområdet mer inn. Det hjelper 

Anonymkode: 79df0...8d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det folk vil ha, men det sparer kvadratmeter og er det folk har råd til. Dessverre. Se etter eldre leiligheter, er min anbefaling. 

Anonymkode: c1dfa...6bc

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke det folk vil ha, men det sparer kvadratmeter og er det folk har råd til. Dessverre. Se etter eldre leiligheter, er min anbefaling. 

Anonymkode: c1dfa...6bc

Dessverre er også de eldre leilighetene ombygd og fått kjøkken i stua.

Anonymkode: 1a4d9...a47

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker første gang jeg var i en slik leil, kjøkkenbenken rett ved siden av sofaen.  Tenkte jøss, går dette an?   Ville ikke hatt det og ønsker egentlig heller ikke åpen kjøkkenløsning i stua.  Men nå blir jo alle leil bygget slik. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg også aldri kommer til å skjønne meg på.

Jeg vil ha fred på kjøkkenet til å lage mat, høre lydbok, bake ect. Hadde aldri fått det med en åpen løsning siden samboer er lyd-avhengig. Mistenker faktisk forholdet hadde gått rett vest om vi noensinne må bo med åpen stue/kjøkken 😂

Jeg blir psykisk utslitt av for mye lyd, han mistrivdes i stillhet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er håpløst å se på nyere leiligheter. Alle har kjøkken midt i stuen. Jeg er ikke interessert i å sitte i sofaen to meter fra kjøkkenbenk og kjøleskap. 

Er det dette folk virkelig vil ha?

Anonymkode: f574d...aea

Separat kjøkken koster noen millioner ekstra, det er det ikke så mange som har lyst til å betale.

Anonymkode: 6dbd1...5ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PurpleTuliip skrev (10 minutter siden):

Dette er noe jeg også aldri kommer til å skjønne meg på.

Jeg vil ha fred på kjøkkenet til å lage mat, høre lydbok, bake ect. Hadde aldri fått det med en åpen løsning siden samboer er lyd-avhengig. Mistenker faktisk forholdet hadde gått rett vest om vi noensinne må bo med åpen stue/kjøkken 😂

Jeg blir psykisk utslitt av for mye lyd, han mistrivdes i stillhet. 

Men hva gjør du resten av dagen? Når du setter deg i stua der han er? Her er regelen at lyd i fellesarealer er enten felles, eller man tar i airpods. 

Uansett, er ene på kjøkkenet er som oftest den andre der også, vi liker å lage mat sammen, eller snakke etter dagen om den ene lager mat alene. Ofte er det også barn eller besøkende som sitter på barkrakker ved øya. Og ikke minst når vi har gjester, da er kjøkkenøya rett mot spisestua, slik at vi kan være en del av samtalen selv når vi er på kjøkkenet og ordner litt. 

Så for oss passer åpen kjøkkenløsning perfekt. Ville mistrivdes med å stengt meg unna resten av familien når jeg først var hjemme, eller besøk når vi har middagsgjester. 

Anonymkode: de13c...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Separat kjøkken koster noen millioner ekstra, det er det ikke så mange som har lyst til å betale.

Anonymkode: 6dbd1...5ac

Koster det millioner å dele opp en flate i 2, altså sette opp en vegg eller to?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (Akkurat nå):

Koster det millioner å dele opp en flate i 2, altså sette opp en vegg eller to?

Det er små, moderne, leiligheter som blir diskutert. Der kjøkkenet plasseres på en vegg i stua. Alternativet er egentlig å ofre et soverom. 

Kjøkkenet vil ikke ha noe dagslys om du gjør noe slik. Og stuerommet vil bli ekstremt lite, nærmest ikke-eksisterende.  

Her kunne vi satt opp en lettvegg for noen tusenlapper, er to vinduer på kjøkkenet, og stua er stor nok. Men ønsker det ikke, da vi liker den åpne løsningen. 

Anonymkode: de13c...af1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva gjør du resten av dagen? Når du setter deg i stua der han er? Her er regelen at lyd i fellesarealer er enten felles, eller man tar i airpods. 

Uansett, er ene på kjøkkenet er som oftest den andre der også, vi liker å lage mat sammen, eller snakke etter dagen om den ene lager mat alene. Ofte er det også barn eller besøkende som sitter på barkrakker ved øya. Og ikke minst når vi har gjester, da er kjøkkenøya rett mot spisestua, slik at vi kan være en del av samtalen selv når vi er på kjøkkenet og ordner litt. 

Så for oss passer åpen kjøkkenløsning perfekt. Ville mistrivdes med å stengt meg unna resten av familien når jeg først var hjemme, eller besøk når vi har middagsgjester. 

Anonymkode: de13c...af1

Setter meg kun i stuen om jeg skal se noe på tv, fotballkamper eller en og annen episode av en serie eller to sammen. Ellers er jeg svært mye på kjøkkenet på kveldstid alene fordi jeg foretrekker stillheten. 
 

Jeg kan fint prate med samboer mens jeg lager middag men foretrekker shippe han ut av kjøkkenet fordi selvom han har i AirPods så hører jeg hva han hører på fordi han elsker høy lyd. Bruker endel ørepropper/sound cancelling selv  men får så eksem i ørene om jeg bruker det for mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mitt største irritasjonsmoment! Jeg må flytte i nokså nær framtid og alle leilighetene har kjøkkenraden midt i stua!! For det første vil jeg ikke ha matos i hele jævla leiligheten og for det andre har jeg lyst til å kunne slappe av å uten å ta oppvasken med en eneste gang, hele tiden! Jeg hater det!! Jeg vil ikke sitte å se på komfyren midt i stua... Arg.... 😤

Anonymkode: 9f11d...366

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke dette med kjøkken midt i stua, så man ender opp med en "stue" som kun har plass til en liten sofa og en tv. Heldigvis er det separat kjøkken og stue i min leilighet (gammel).

Av og til i nybygg/nye leiligheter er det sånn at sofaen da blir stående klint inntil kjøkkeninnredningen til og med, eller kjøleskapet... Hater de løsningene, for ofte er kjøkkenet så lite også. Det er lite fra før, men ser mange har begynt å droppe overskapene likevel, så man ender med rene hybelkjøkkenet! Det er jo ikke plass til noe lenger. Se for eksempel på dette helt nye (bygd 2023) huset på Nordstrand. En enebolig med en bitteliten kjøkkenkrok i stua, det er knapt skap- og benkeplass! Nesten som et hybelkjøkken. Er det beregnet at man ikke lager noe særlig mat lenger hjemme i norske hjem? 

976_c4c11f97-0d37-4b59-8eaf-c178c481e9c4

Endret av Million
  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (6 minutter siden):

Jeg liker heller ikke dette med kjøkken midt i stua, så man ender opp med en "stue" som kun har plass til en liten sofa og en tv. Heldigvis er det separat kjøkken og stue i min leilighet (gammel).

Av og til i nybygg/nye leiligheter er det sånn at sofaen da blir stående klint inntil kjøkkeninnredningen til og med, eller kjøleskapet... Hater de løsningene, for ofte er kjøkkenet så lite også. Det er lite fra før, men ser mange har begynt å droppe overskapene likevel, så man ender med rene hybelkjøkkenet! Det er jo ikke plass til noe lenger. Se for eksempel på dette helt nye (bygd 2023) huset på Nordstrand. En enebolig med en bitteliten kjøkkenkrok i stua, det er knapt skap- og benkeplass! Nesten som et hybelkjøkken. Er det beregnet at man ikke lager noe særlig mat lenger hjemme i norske hjem? 

976_c4c11f97-0d37-4b59-8eaf-c178c481e9c4

Veldig enig med deg! Det huset du har lagt ut lenke til her, har forresten ligget til salgs LENGE, og jeg mistenker at den håpløse planløsningen er noe av grunnen (jeg bor rett i nærheten).

Anonymkode: 96b8f...5f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilique skrev (1 time siden):

Er så enig! Har null ønske om utsikt til kjøkkenbenk, platetopp osv fra stua. Men har inntrykk av at de fleste syns det er helt topp, så jeg er nok ikke helt i tiden. 

Hvorfor er utsikt til kjøkkenet til bry?

Kjøkkenet er jo et av husets mest brukte rom - det lages frokost og lunsj og niste og middag og snack og kaker og helles i vin og mikses drinker og kappes grønnsaker og så bortetter.

Det ville ikke falle meg sidelengs inn å la kjøkkenet være et rom som ikke estetisk var tiltalende. Uavhengig av om jeg ser det fra stua eller ei så seg jeg jo kjøkkenet fra kjøkkenet. Som alle andre rom i huset bør det inviterr til senkede skuldre og en umiddelbar følelse av «ah, hjemme».

Kjøkkenene delt i tråden her har heller ikke som problem at de er små eller i stua. De er bare estetisk lite tiltalende. Fiks estetikken og problemet forsvinner av seg selv.

Anonymkode: 02c53...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...