Gå til innhold

Hvordan klare holde seg til strengere kosthold når man har elendig viljestyrke og overspiser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man klare å holde seg til litt strengere kosthold når man har elendig viljestyrke og overspiser?

Har noen kanskje bøker eller artikler eller youtube videoer med det temaet å anbefale meg? Eventuelt andre tips også? 

Jeg er nå 29 år og har slitt med dårlig viljestyrke så og si hele livet og overspisingslidelse siden jeg var 18 år.

Jeg har 20 kg jeg ønsker å gå ned men jeg sliter noe sykt med elendig viljestyrke og overspising. Så jeg lurer derfor på hvilke tips der finnes for å klare å skjerpe seg og “ta seg sammen” i forhold til de to problemene sånn at jeg endelig kan klare å gå ned i vekt og holde vekten stabilt nede i normalvekt? 

Anonymkode: d2d99...283

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må spise nok! Få i deg protein, bra karbo og fett til alle måltider! Typisk overspiser er å være «flink» hele dagen med kun tynne knekkebrød og salat eller energidrikk hele dagen og så overspise på kvelden. Spis ekte mat, gode porsjoner tre ganger om dagen! Ikke gjør noe mat forbudt men spis skikkelig med bra mat før evt dessert. Protein, protein, protein!  

Anonymkode: ec17f...ce4

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alarm på telefonen kl. 19:00. Mår den ringer skal jeg ha spist alt kroppen trenger iløpet av dagen. Da vet jeg at alt etter dette er påfyll av unødvendig. 

Etter det klokkeslettet bruker jeg ulike måter å dekke søtbehovet på. Farris bris (kullsyren gjør at jeg føler meg mettere/mindre plass i magen. Tyggis for å dekke behovet for å ha noe i munnen. En kopp te som kos i sofaen. Og i de tilfeller hvor det blir helt krise, så har jeg alltid en skål med sukkerfri gele (fun saft og gelatinplater) som jeg kan forsyne meg av. Men den brukes bare som helt nød, da jeg tenker at viljen MÅ bli bedre hvis jeg motstår over nok tid. 

Anonymkode: f840e...5b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har alarm på telefonen kl. 19:00. Mår den ringer skal jeg ha spist alt kroppen trenger iløpet av dagen. Da vet jeg at alt etter dette er påfyll av unødvendig. 

Etter det klokkeslettet bruker jeg ulike måter å dekke søtbehovet på. Farris bris (kullsyren gjør at jeg føler meg mettere/mindre plass i magen. Tyggis for å dekke behovet for å ha noe i munnen. En kopp te som kos i sofaen. Og i de tilfeller hvor det blir helt krise, så har jeg alltid en skål med sukkerfri gele (fun saft og gelatinplater) som jeg kan forsyne meg av. Men den brukes bare som helt nød, da jeg tenker at viljen MÅ bli bedre hvis jeg motstår over nok tid. 

Anonymkode: f840e...5b6

Ja, også på dagtid har jeg alarm på til hvert måltid, og maten preppes søndag i porsjonsstørrelser som står klar i kjøleskapet. En liten sjokoladebit etter hvert måltid som avslutning til måltidet. Drikker meg mett på bris/vann etter at jeg har fått i meg måltidet som er beregnet ut i fra rett antall kalorier. 

 

Anonymkode: f840e...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kuttet ut sjokolade for ti år siden skjedde det som følger; 

Ingen sjokolade skulle kjøpes inn. Ikke en gang litt, en fredags kveld. 

Mannen handlet, etter liste. Husker jeg til og med dro på jobb uten bankkort de første to ukene, da det var eneste middelet for viljestyrken på vei hjem. 

Fikk vi sjokolade i gave forsvant det umiddelbart (mannen gjemte, og ga videre). 

Anonymkode: d92e0...d8d

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anbefale hele podcasten til anette dragland "leger om livet", men spesielt episoden: "Dr. Chris van Tulleken: Ultra-processed food | ep.138 Doctors on Life"

episoden har svært god informasjon om hvorfor så mange overspiser og hvordan man gjennom å fokusere på ikke-prosessert mat kommer unna mange mekanismer som fører til at vi overspiser. Industrien vil at vi skal kjøpe = overspise.

boken "atmoic habits" er også utrolig god på hvordan å endre livet sitt og jeg har familiemedlemmer som har endret hele livet mye takket være den boken.

dersom jeg kunne anbefalt 3 svært utslagsgivende lavterskel tiltak ville det vært

1. gå 1 eller 2 turer hver dag på 1 time. det kan man presse inn på morgen og kveld og over tid vil dette bidra mye til energiomsetningen i løpet av uken uten at det bidrar særlig til sultfølelse.

2. spis rundt 80% ren mat av råvarer. grønnsaker, bønner, linser, kjøtt, fisk, egg, ris etc. rene produkter gir god metthetsfølelse, det gir rett bensin til kroppen slik at alle organismer og mekanismer blir mer optimalisert slik at både vektnedgang og mental funksjon fungerer bedre. 

3.  Lær deg om kaloritelling av maten du spiser og skriv dette ned i forhold til vekten din. Du kan for eksempel spørre ChatGPT om hjelp, noe som gjør alt veldig enkelt. Et eksempel: Jeg er en kvinne på 29 år og veier x antall kilo. Til frokost spiser jeg 2 egg og 2 brødskiver (du kan fortelle hva du har spist til lunsj og middag også). Deretter forteller du hvor aktiv du har vært i løpet av dagen, og målet ditt er å ha et kaloriunderskudd på omtrent 300 kcal hver dag. Deretter kan du be ChatGPT regne dette ut for deg, slik at du får en omtrentlig oversikt over hvor mange kalorier du har i underskudd. 

 

Endret av megda
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke innfør for store endringer på en gang, da er man som oftest dømt til å mislykkes. Ta en ting av gangen, feks spiser du sjokolade 5 dager i uka nå, så gå ned til to.

Anonymkode: 09c61...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke innfør for store endringer på en gang, da er man som oftest dømt til å mislykkes. Ta en ting av gangen, feks spiser du sjokolade 5 dager i uka nå, så gå ned til to.

Anonymkode: 09c61...4b1

Det er oppskriften på å gå på en smell, og trappe opp igjen. Samme som når man finner substitutter. Man er tilbake på null, og må koble på full viljestyrke dagen etter igjen. I stedet for å bare lære kroppen at det ikke er slik det er lenger.

Brukte år på dette tullet. "Bare litt", "Bare helg", "eplebåter og kanel i stedet". Men det eneste det førte til var sprekk. Mens det å slutte helt har ført til at det nå kan gå dager, om ikke uker, uten at jeg tenker på sjokolade en gang, og har det helt utmerket med et vannglass foran TVen en fredags kveld, uten å følge på "savn etter kos". 

Anonymkode: d92e0...d8d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips som gjorde at jeg gikk ned 20 kg:

Spis kun lunsj og middag. I praksis 16:8 dietten. Aldri snacks! Aldri drikke med kalorier (kun vann te og lettbrus og kaffe). 
 

Hva du vil til lunsj og middag, men fokus på bra uprosessert mat. Men craver du en dessert tar du den, men da som del av måltidet. 
 

Etter lunsj tar du f eks en kaffe eller te som «signal» på at nå er det stop til middag. Etter middag gjør du tilsvarende og/eller pusser tenner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er oppskriften på å gå på en smell, og trappe opp igjen. Samme som når man finner substitutter. Man er tilbake på null, og må koble på full viljestyrke dagen etter igjen. I stedet for å bare lære kroppen at det ikke er slik det er lenger.

Brukte år på dette tullet. "Bare litt", "Bare helg", "eplebåter og kanel i stedet". Men det eneste det førte til var sprekk. Mens det å slutte helt har ført til at det nå kan gå dager, om ikke uker, uten at jeg tenker på sjokolade en gang, og har det helt utmerket med et vannglass foran TVen en fredags kveld, uten å følge på "savn etter kos". 

Anonymkode: d92e0...d8d

Hvis det er oppskriften på å gå på en smell, hvorfor er det så mange som ikke klarer å fullføre dietter?

Og hvorfor går 90% opp igjen etter en diett, og gjerne mer enn utgangspunktet?

Anonymkode: 09c61...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk hjelp. Du sier jo selv: du har en overspisingslidelse. 

Men dersom du vil prøve å komme deg ut av det på egenhånd: velg den minste motstands vei, og gjør det så konkret som mulig. Det går ikke an å si: "fra i morgen av skal jeg skjerpe meg/ta meg sammen". Det er altfor valgt, og alt for negativt. Heller ikke si: "heretter får jeg ikke lov til å overspise". Da går du på samme smellen som du har gått på i 11 år. 

Men si "i morgen skal jeg ikke handle inn noe mer godteri, men jeg kan overspise på det jeg allerede har". Eller "psyken min klarer ikke å la være å overspise, så det skal jeg få lov til én dag i uken" Gi lidelsen din "lov", men begrenset lov. Det funker bedre i starten. 

Glem vekt. I hvert fall en stund. Fokuset bør være på å bli frisk. 

Anonymkode: 626c6...976

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det er oppskriften på å gå på en smell, hvorfor er det så mange som ikke klarer å fullføre dietter?

Og hvorfor går 90% opp igjen etter en diett, og gjerne mer enn utgangspunktet?

Anonymkode: 09c61...4b1

Fordi de ikke gjennomfører en skikkelig endring.

En diett vil aldri fungere, fordi det fordrer at det er en unntakstilstand, og du skal tilbake til "normalen". 

De lurer seg selv med "spisedager", "bare litt", eller ekstrem moderasjon - som fører til en smell. I stedet for å bare kutte ut det som virkelig ikke fungerer. Og ellers legge opp til et kosthold de kan leve med resten av livet. 

Hvordan nådde du målvekten, og ble der i 10+ år? 

Anonymkode: d92e0...d8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det er oppskriften på å gå på en smell, hvorfor er det så mange som ikke klarer å fullføre dietter?

Og hvorfor går 90% opp igjen etter en diett, og gjerne mer enn utgangspunktet?

Anonymkode: 09c61...4b1

Ser jeg kan si det enda enklere; 

Da jeg for 15 år siden kuttet ut sjokolade og snoping i sofaen var det ikke "en diett". Det var for alltid. 

Derfor fungerer det. For det er ikke noe som tar slutt på et tidspunkt, der man faller tilbake på gamle vaner. 

Anonymkode: d92e0...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i samme situasjon som deg, er også 29 år.  Det handler IKKE om viljestyrke eller kunnskap. Jeg er overbevist om at du kan mer enn de som ikke har slitt med kostholdet, og jeg er overbevist om at du egentlig har "matstøy" siden du overspiser, sammen med uregulert hormonsystem. 

Jeg anbefaler deg å ta en tur til legen. Ta blodprøver for å sjekke hvordan kroppen har det, og be om en vurdering for wegovy. 

Wegovy har fjernet 90% av "matstøyen" min. Jeg er regulert hormonelt som følger av w, og sliter ikke lenger med "dårlig viljestyrke". Det er sykt lett å spise normale mengder mat når man ikke føler at man ikke har spist på tre dager hele tiden. 

Anonymkode: cd08d...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Du må spise nok! Få i deg protein, bra karbo og fett til alle måltider! Typisk overspiser er å være «flink» hele dagen med kun tynne knekkebrød og salat eller energidrikk hele dagen og så overspise på kvelden. Spis ekte mat, gode porsjoner tre ganger om dagen! Ikke gjør noe mat forbudt men spis skikkelig med bra mat før evt dessert. Protein, protein, protein!  

Anonymkode: ec17f...ce4

Støtter denne, spis ordentlig mat. Det aller viktigste du kan gjøre for helsa, enten du sliter med vekta eller ikke, er å spise sikkelig mat. Feilernæring gir fort trøbbel med både søtsug og dårlig appetittregulering.

Anonymkode: 1b6c2...5d0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg var i samme situasjon som deg, er også 29 år.  Det handler IKKE om viljestyrke eller kunnskap. Jeg er overbevist om at du kan mer enn de som ikke har slitt med kostholdet, og jeg er overbevist om at du egentlig har "matstøy" siden du overspiser, sammen med uregulert hormonsystem. 

Jeg anbefaler deg å ta en tur til legen. Ta blodprøver for å sjekke hvordan kroppen har det, og be om en vurdering for wegovy. 

Wegovy har fjernet 90% av "matstøyen" min. Jeg er regulert hormonelt som følger av w, og sliter ikke lenger med "dårlig viljestyrke". Det er sykt lett å spise normale mengder mat når man ikke føler at man ikke har spist på tre dager hele tiden. 

Anonymkode: cd08d...d2a

Jeg er enig i det uthevede.

Slik Ts beskriver det ligger det sannsynligvis noe hormonelt i bakgrunnen.
Jeg gjetter redusert glukosetoleranse/insulinresistens, noe som gir et enormt matsug når blodsukkeret og insulinnivået svinger fra topp til bunn. 
Det kan holde på i timesvis, og begynner vanligvis i løpet av kort tid etter et måltid. 
Det er ikke bare å "ta seg sammen" når det er like før du spiser malingen av veggen fordi du er så sulten, og ikke har noe annet tilgjengelig.

 

Anonymkode: 6e8b6...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvordan kan man klare å holde seg til litt strengere kosthold når man har elendig viljestyrke og overspiser?

Har noen kanskje bøker eller artikler eller youtube videoer med det temaet å anbefale meg? Eventuelt andre tips også? 

Jeg er nå 29 år og har slitt med dårlig viljestyrke så og si hele livet og overspisingslidelse siden jeg var 18 år.

Jeg har 20 kg jeg ønsker å gå ned men jeg sliter noe sykt med elendig viljestyrke og overspising. Så jeg lurer derfor på hvilke tips der finnes for å klare å skjerpe seg og “ta seg sammen” i forhold til de to problemene sånn at jeg endelig kan klare å gå ned i vekt og holde vekten stabilt nede i normalvekt? 

Anonymkode: d2d99...283

Så lenge du har en overspisingslidelse vil du alltid falle tilbake til det så lenge du ikke tar fatt problemene som er årsaken til at du overspiser.

Anonymkode: a5880...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvordan kan man klare å holde seg til litt strengere kosthold når man har elendig viljestyrke og overspiser?

Har noen kanskje bøker eller artikler eller youtube videoer med det temaet å anbefale meg? Eventuelt andre tips også? 

Jeg er nå 29 år og har slitt med dårlig viljestyrke så og si hele livet og overspisingslidelse siden jeg var 18 år.

Jeg har 20 kg jeg ønsker å gå ned men jeg sliter noe sykt med elendig viljestyrke og overspising. Så jeg lurer derfor på hvilke tips der finnes for å klare å skjerpe seg og “ta seg sammen” i forhold til de to problemene sånn at jeg endelig kan klare å gå ned i vekt og holde vekten stabilt nede i normalvekt? 

Anonymkode: d2d99...283

Spis riktig mat, det er første bud. Proteiner, gode karbo og bra fett. Ikke overspis og tell gjerne kaloriene i begynnelsen. 

Og så til det vanskelige. Selv sliter jeg også med viljestyrken og overspiser altfor ofte, spesielt vinterstid. 

Men jeg bestemmer meg og tar et valg, nå er det viktigere for meg å være i bra form, veie den vekta jeg ønsker og ikke minst holde meg sunn og frisk. 

Etter jul bestemte jeg meg. Så langt gått ned 12 kg og trent nesten daglig. Ene og alene fordi jeg har valgt det og bestemt meg. Er jo så enkelt. Og så jævlig vanskelig. 

Sier ikke at jeg har noen fasit, men det funker for meg. Og hver kveld må jeg jobbe med meg selv, jeg har aldri noe søtt eller usunt i kjøleskapet, da faller jeg for fristelsen. Kjøper aldri noe snacks på butikken, finner det ganske enkelt å ikke kjøpe noe, er verre om kvelden da jeg angrer som en hund. 

Men gleden dagen etter er desto større, jeg tar egentlig bare en dag av gangen og det er en enorm tilfredsstillelse å klare en og en dag, til slutt har det blitt uker og så måneder. 

Valget er ditt (jada, klisje etter klisje) :)

Anonymkode: 78cc8...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvordan kan man klare å holde seg til litt strengere kosthold når man har elendig viljestyrke og overspiser?

Har noen kanskje bøker eller artikler eller youtube videoer med det temaet å anbefale meg? Eventuelt andre tips også? 

Jeg er nå 29 år og har slitt med dårlig viljestyrke så og si hele livet og overspisingslidelse siden jeg var 18 år.

Jeg har 20 kg jeg ønsker å gå ned men jeg sliter noe sykt med elendig viljestyrke og overspising. Så jeg lurer derfor på hvilke tips der finnes for å klare å skjerpe seg og “ta seg sammen” i forhold til de to problemene sånn at jeg endelig kan klare å gå ned i vekt og holde vekten stabilt nede i normalvekt? 

Anonymkode: d2d99...283

For min del handler det om å egentlig stoppe helt med godteri, for jeg får så sjuuukt sug etter sjokolade og sukker om jeg spiser bare litt av det. Jeg må liksom sluke en hel sjokolade på mandag om jeg spiser en i helga..så å "unne seg" litt fungerer ikke for meg.  Men det kan godt være noen kommer med motsatt råd her. 

Og så er det å spise nok. Masse grønsaker, slik at jeg blir mett. 

Du kan også ta zink tabletter for å kutte ned på sukkersuget. Vet det skal fungere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som hjelper viljestyrken er å tracke hva slags kalorier man faktisk spiser. Jeg fikk sjokk når jeg oppdaget hvor mye kalorier som er i 4 skiver. Det er jo gjerne 250 kalorier per skive. :hoho: plutselig er man oppe på ekstra 800 kalorier liksom bare på kveldsmaten om man er ekstra sulten en kveld. 

Og så må man, som noen over sier, bestemme seg for at NÅ. NÅ er det søren meg nok. Nå vil jeg ha forandring. NÅ!! 🤪

Jeg må ofte liksom nå bunnpunktet og være drit lei. det bunnpunktet kan være at jeg plutselig ser et bilde av meg selv som noen har tatt og så bare nei. NÅ. 😤

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...