Gå til innhold

Trener jeg for mye? Er det skadelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å trene aktivt for et år siden pga depresjon med veldig mørke tanker. Jeg trener nå fem dager i uken, noen ganger flere ganger om dagen. I dag trener jeg feks tre timer i tillegg til tre lange turer med hunden. 

Jeg trener ulike ting, spinning, yoga, styrke, dans, svømming, går på alt mulig av gruppetimer på senteret mitt og noen ganger trener jeg på egenhånd (styrke/romaskin/osv). 

Spørsmålet er: Trener jeg for mye og er det skadelig?

 

Anonymkode: 611e6...3ed

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja! Høres jo mye ut. Men kommer jo an på totalmengden ellers i livet også. Med jobb, eventuelt barn osv. Uten restitusjon så får man ikke så mye igjen for treningen, men høres jo ut som du trener mye forskjellig som er bra for kroppen.
Men syns du det er gøy da eller er det tvangsmessig at du trener så mye? 

Anonymkode: 5d4fb...054

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye, ja! Men holder du deg skadefri og uten vondter? Får du hvilt nok om dagene, sovet nok om natta? Spiser du nok til å opprettholde en sånn treningsmengde uten at det tærer på kroppen? Går all denne treningen på bekostning av andre ting, som relasjoner og jobb? Går det fint å droppe en treningsøkt en dag, eller blir du stressa og irritert av det? 

Det er summen av alt dette som avgjør om dette er for mye. Trening skal være noe positivt og digg, ikke tvangspreget og noe som går foran alt annet i livet. Om du med hånda på hjertet kan si at det ikke gjør det, så tenker jeg kjør på 💪💪

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er den eksakte grunnen til at du lurer på dette?

hvordan føler du deg i hverdagen?

opplever du deg sliten på trening? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg begynte å trene aktivt for et år siden pga depresjon med veldig mørke tanker. Jeg trener nå fem dager i uken, noen ganger flere ganger om dagen. I dag trener jeg feks tre timer i tillegg til tre lange turer med hunden. 

Jeg trener ulike ting, spinning, yoga, styrke, dans, svømming, går på alt mulig av gruppetimer på senteret mitt og noen ganger trener jeg på egenhånd (styrke/romaskin/osv). 

Spørsmålet er: Trener jeg for mye og er det skadelig?

 

Anonymkode: 611e6...3ed

Viktig gå lange turer med 🐕❤ hver dag.  Hva med å holde seg til 2 dager i uken med trening utenom?

Anonymkode: 7cc32...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis trening blir et jag for å unngå å være i ro, ville jeg også lagt inn litt mindfulness, og evnen ti å kunne bare sette seg ned, nyte en kopp kaffe o.l.  Bortsett fra det, tipp topp å leve en variert og aktiv hverdag.

Anonymkode: 5ecee...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg begynte å trene aktivt for et år siden pga depresjon med veldig mørke tanker. Jeg trener nå fem dager i uken, noen ganger flere ganger om dagen. I dag trener jeg feks tre timer i tillegg til tre lange turer med hunden. 

Jeg trener ulike ting, spinning, yoga, styrke, dans, svømming, går på alt mulig av gruppetimer på senteret mitt og noen ganger trener jeg på egenhånd (styrke/romaskin/osv). 

Spørsmålet er: Trener jeg for mye og er det skadelig?

 

Anonymkode: 611e6...3ed

Mange er i fysisk aktivitet hele arbeidsdagen + på fritiden, å bevege seg er ikke skadelig. Tenker det er greit å føle på selv og ta seg tid til pause av og til. Dersom det blir en tvangsmessig og et evig kjør for å bli bedre-  og at du ikke kan la være, så er det kanskje greit å ta litt pause. 

Anonymkode: d58fe...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan føles kroppen? Du kan kun sammenlikne dette med din egen kropp. 

Anonymkode: 6af0d...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg begynte å trene aktivt for et år siden pga depresjon med veldig mørke tanker. Jeg trener nå fem dager i uken, noen ganger flere ganger om dagen. I dag trener jeg feks tre timer i tillegg til tre lange turer med hunden. 

Jeg trener ulike ting, spinning, yoga, styrke, dans, svømming, går på alt mulig av gruppetimer på senteret mitt og noen ganger trener jeg på egenhånd (styrke/romaskin/osv). 

Spørsmålet er: Trener jeg for mye og er det skadelig?

 

Anonymkode: 611e6...3ed

Vet ikke er ikke i din kropp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):


Men syns du det er gøy da eller er det tvangsmessig at du trener så mye? 

Anonymkode: 5d4fb...054

Jeg ELSKER trening. Spesielt elsker jeg endorfinene jeg får på spinning og dans. Og så elsker jeg følelsen av å ha en sterk kropp. 

Catnip skrev (2 timer siden):

Det er mye, ja! Men holder du deg skadefri og uten vondter? Får du hvilt nok om dagene, sovet nok om natta? Spiser du nok til å opprettholde en sånn treningsmengde uten at det tærer på kroppen? Går all denne treningen på bekostning av andre ting, som relasjoner og jobb? Går det fint å droppe en treningsøkt en dag, eller blir du stressa og irritert av det? 

Det er summen av alt dette som avgjør om dette er for mye. Trening skal være noe positivt og digg, ikke tvangspreget og noe som går foran alt annet i livet. Om du med hånda på hjertet kan si at det ikke gjør det, så tenker jeg kjør på 💪💪

Ingen skader eller vondter, trener jo ganske variert. Jeg har egentlig ingen relasjoner og er student/sykemeldt pga depresjonen. De eneste folka jeg er sammen med i løpet av en dag er de på treningssenteret. Jeg liker å ha noen hilse på og småprate med. 

megda skrev (2 timer siden):

hva er den eksakte grunnen til at du lurer på dette?

hvordan føler du deg i hverdagen?

opplever du deg sliten på trening? 

Fordi jeg fikk en kommentar. Jeg føler meg helt ok. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis trening blir et jag for å unngå å være i ro, ville jeg også lagt inn litt mindfulness, og evnen ti å kunne bare sette seg ned, nyte en kopp kaffe o.l.  Bortsett fra det, tipp topp å leve en variert og aktiv hverdag.

Anonymkode: 5ecee...67e

Trener som sagt yoga, i tillegg pilates, tai chi. 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvordan føles kroppen? Du kan kun sammenlikne dette med din egen kropp. 

Anonymkode: 6af0d...580

Føles greit. Noen ganger støl, noen ganger sterk, noen ganger sliten, noen ganger kraftfull…. Det varierer. 

Blåmonster skrev (48 minutter siden):

Vet ikke er ikke i din kropp

Tenkte mer på sikt. 

Anonymkode: 611e6...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du gjør resten av tiden. Sitter du i ro så er det ikke for mye. 

Anonymkode: 2b999...e6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg ELSKER trening. Spesielt elsker jeg endorfinene jeg får på spinning og dans. Og så elsker jeg følelsen av å ha en sterk kropp. 

Ingen skader eller vondter, trener jo ganske variert. Jeg har egentlig ingen relasjoner og er student/sykemeldt pga depresjonen. De eneste folka jeg er sammen med i løpet av en dag er de på treningssenteret. Jeg liker å ha noen hilse på og småprate med. 

Fordi jeg fikk en kommentar. Jeg føler meg helt ok. 

Trener som sagt yoga, i tillegg pilates, tai chi. 

Føles greit. Noen ganger støl, noen ganger sterk, noen ganger sliten, noen ganger kraftfull…. Det varierer. 

Tenkte mer på sikt. 

Anonymkode: 611e6...3ed

Kroppen vil sifra, er ikke noe å tenke på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg begynte å trene aktivt for et år siden pga depresjon med veldig mørke tanker. Jeg trener nå fem dager i uken, noen ganger flere ganger om dagen. I dag trener jeg feks tre timer i tillegg til tre lange turer med hunden. 

Jeg trener ulike ting, spinning, yoga, styrke, dans, svømming, går på alt mulig av gruppetimer på senteret mitt og noen ganger trener jeg på egenhånd (styrke/romaskin/osv). 

Spørsmålet er: Trener jeg for mye og er det skadelig?

 

Anonymkode: 611e6...3ed

Sover du godt?

Spiser du nok?

Har du regelmessig menstruasjon?

Sliter du med skader?

Er du ofte syk?

Dette er alle gode indikatorer på hvorvidt kroppen trives med det du gjør eller ei.

Siden du spør, er kanskje det i seg selv et tegn på at du selv tenker det er i overkant mye? Husk at det mentale også spiller inn: selv om det er sunt å være aktiv, kan det også bli en usunn besettelse. Tegn på dette er feks at du nedprioriterer andre ting (venner, familie, tidligere hobbier, yrke/jobb/studier) for å kunne trene, eller at du føler uro/angst dersom du må droppe trening en dag. Og i så fall er dette noe en bør ta tak i, for det er ikke sannsynlig at du kan trene så mye hele livet uten at du enten blir skadet, syk, eller må ofre veldig mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill3My skrev (1 time siden):

Sover du godt?

Spiser du nok?

Har du regelmessig menstruasjon?

Sliter du med skader?

Er du ofte syk?

Dette er alle gode indikatorer på hvorvidt kroppen trives med det du gjør eller ei.

Siden du spør, er kanskje det i seg selv et tegn på at du selv tenker det er i overkant mye? Husk at det mentale også spiller inn: selv om det er sunt å være aktiv, kan det også bli en usunn besettelse. Tegn på dette er feks at du nedprioriterer andre ting (venner, familie, tidligere hobbier, yrke/jobb/studier) for å kunne trene, eller at du føler uro/angst dersom du må droppe trening en dag. Og i så fall er dette noe en bør ta tak i, for det er ikke sannsynlig at du kan trene så mye hele livet uten at du enten blir skadet, syk, eller må ofre veldig mye annet.

Som sagt, ingen skader, ingen sykdom, jeg sover og spiser godt, har ingen venner og er alene stort sett hele tiden utenom når jeg er på trening. 

Jeg har en ganske rolig tilværelse utenom treningen. Siden den gjør meg mindre deprimert prioriterer jeg den høyt. 

Anonymkode: 611e6...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som sagt, ingen skader, ingen sykdom, jeg sover og spiser godt, har ingen venner og er alene stort sett hele tiden utenom når jeg er på trening. 

Jeg har en ganske rolig tilværelse utenom treningen. Siden den gjør meg mindre deprimert prioriterer jeg den høyt. 

Anonymkode: 611e6...3ed

Kjør på! Kroppen er skapt for bevegelse. Helt fantastisk at du har funnet noe som gjør deg så godt ❤️ 

Anonymkode: 2b999...e6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blåmonster skrev (26 minutter siden):

Er alt trening eller mosjon ? 

«Mosjon» er ikke et begrep jeg bruker. Jeg forbinder det uttrykket med eldre mennesker fra øvre samfunnslag som skal «mosjonere». Tviler på at særlig mange i dag verken har en slik distinksjon eller bruker det uttrykket. 

Anonymkode: 611e6...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

«Mosjon» er ikke et begrep jeg bruker. Jeg forbinder det uttrykket med eldre mennesker fra øvre samfunnslag som skal «mosjonere». Tviler på at særlig mange i dag verken har en slik distinksjon eller bruker det uttrykket. 

Anonymkode: 611e6...3ed

Med mosjon menes trening uten progresjon , allså skal du utvikle deg i flere disiplene samtidig eller er noe kun for å holde deg aktiv? Er litt forskjell på om du løper for å bli sliten og svett en om du skal utvikle deg innen kondisjons trening samt styrketrening samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom du trives med det, ikke har skader eller mye vondter, og treningen gir deg glede, er det bare å kjøre på! Det høres variert og fint ut :) Jeg tror mange ville likt å trene like mye som deg, men så er det tid og andre forpliktelser som kommer i veien.

Trening er supert mot depresjon - endorfiner er din venn!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (8 timer siden):

Med mosjon menes trening uten progresjon

Er det mulig? Jeg har fått mye bedre kondisjon, er blitt mye sterkere og litt smidigere. Og mye mindre deprimert :) 

Jeg tenker uansett at jeg fortsetter som nå så lenge det gir meg glede, og øve meg på å ikke bry meg om negative kommentrer fra andre om det. 

Anonymkode: 611e6...3ed

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...