Gå til innhold

Fraværende mamma og utilgjengelig kjæreste - sammenheng?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I oppveksten min var mamma veldig fraværende. Hun var kun opptatt av jobben sin (sykepleier). Pappa var ufør, men han var mer tilstede. 

Nå i voksen alder har jeg blitt ufør. Min kjæreste bruker store deler av dagen til å jobbe (sykepleier). Han har nesten aldri tid til å finne på ting, og det er som regel jeg som foreslår aktiviteter. Vi har ikke vært sammen så veldig lenge. 

Kan det at min mamma var fraværende i oppveksten min ha en sammenheng med at min kjæreste er fraværende/utilgjengelig? 


(Jeg er mann og homofil).

Anonymkode: eee3c...0ac

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, helt klart. Vi velger det som er kjent for oss, selvom det er vonde spor vi går i. Man må aktivt jobbe med de sårede delene av en selv for å kunne klare å velge annerledes. Du er første steg på vei da, ved å anerkjenne sammenhengen. 

Anonymkode: fc6ac...f8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info så møttes vi på Gaysir. Han ga meg masse komplimenter i starten og han sa at han var veldig interessert i å møte meg. Etter noen fysiske treff og digitale samtaler så ble vi sammen, og vi flytta sammen etter en stund.  

I den siste perioden har han nærmest slutta å gi meg svar på henvendelser. Han er ofte veldig nedlatende og taus når jeg spør han om spesifikke spørsmål. På toppen av det hele jobber han svært mye, gjerne som nattevakt. 


Han verdsetter aldri mine hobbyer eller mine ønsker. Han har kun fokus på jobben sin. 

Anonymkode: eee3c...0ac

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro moren din jobbet så mye for å spe på inntekten siden din far er ufør..? Som spl er det et yrke som egentlig ikke er forenlig med partner og familie dessverre. Ugunstige arb tider og en vet aldri når en får gått hjem, går konstant med dårlig samvittighet overfor partner, barn og arbeidskollegaer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 19.44):

Til info så møttes vi på Gaysir. Han ga meg masse komplimenter i starten og han sa at han var veldig interessert i å møte meg. Etter noen fysiske treff og digitale samtaler så ble vi sammen, og vi flytta sammen etter en stund.  

I den siste perioden har han nærmest slutta å gi meg svar på henvendelser. Han er ofte veldig nedlatende og taus når jeg spør han om spesifikke spørsmål. På toppen av det hele jobber han svært mye, gjerne som nattevakt. 


Han verdsetter aldri mine hobbyer eller mine ønsker. Han har kun fokus på jobben sin. 

Anonymkode: eee3c...0ac

Oioi, viss dette er sant så forstår eg ikkje heilt kvifor du vil ha han som partnar? 

Har han gode sider som (meir enn) oppveg for denne oppførselen? 

Anonymkode: e9d6f...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be, men Han er på vei ut,han er ferdig i dette forholdet.

Anonymkode: dfb5c...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Be, men Han er på vei ut,han er ferdig i dette forholdet.

Anonymkode: dfb5c...a53

*Beklager *

Anonymkode: dfb5c...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 15.11):

I oppveksten min var mamma veldig fraværende. Hun var kun opptatt av jobben sin (sykepleier). Pappa var ufør, men han var mer tilstede. 

Nå i voksen alder har jeg blitt ufør. Min kjæreste bruker store deler av dagen til å jobbe (sykepleier). Han har nesten aldri tid til å finne på ting, og det er som regel jeg som foreslår aktiviteter. Vi har ikke vært sammen så veldig lenge. 

Kan det at min mamma var fraværende i oppveksten min ha en sammenheng med at min kjæreste er fraværende/utilgjengelig? 


(Jeg er mann og homofil).

Anonymkode: eee3c...0ac

Har hørt anerkjennede psykologer si at det er vanlig å bli tiltrukket av det som er kjent for oss. Det gir en slags falsk trygghet. Dette kan være overførbart til både vennskap og kjæresteforhold. Jeg har f.eks. tiltrekt meg narsissistiske menn i voksen alder, fordi det er flere i familien min som har narsissistiske trekk. Du vil nok med høy sannsynlighet  fortsette å trekkes mot emosjonelt utilgjengelige partnere, og må være bevisst på, samt motarbeide dette instinktet om du vil ha en annerledes partner.

(Homofil mann er også)

Endret av Mayer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 15.11):

I oppveksten min var mamma veldig fraværende. Hun var kun opptatt av jobben sin (sykepleier). Pappa var ufør, men han var mer tilstede. 

Nå i voksen alder har jeg blitt ufør. Min kjæreste bruker store deler av dagen til å jobbe (sykepleier). Han har nesten aldri tid til å finne på ting, og det er som regel jeg som foreslår aktiviteter. Vi har ikke vært sammen så veldig lenge. 

Kan det at min mamma var fraværende i oppveksten min ha en sammenheng med at min kjæreste er fraværende/utilgjengelig? 


(Jeg er mann og homofil).

Anonymkode: eee3c...0ac

Hvordan er dine forventninger?

Partneren din bruker store deler av dagen til å jobbe, skriver du. Betyr det at han jobber mye ekstravakter ut over 100% stilling? Er det i så fall fordi han ønsker å jobbe mye mer, fordi dere trenger pengene for å bruke i fremtiden, eller har jobben problemer med å få dekket ubesatte vakter?

Det er vanlig å jobbe 100%. Det er også vanlig å ikke være på topp energimessig etter jobb, og å ha behov for å slappe av og hente seg inn. I yrket har han mye ansvar, og må hele tiden balansere det faglige og effektiviteten opp mot behovene til sårbare mennesker. 

Som ufør blir du antagelig lett understimulert gjennom dagen, han blir antagelig overstimulert. Det går an å få forhold til å fungere hvis man prøver å forstå hverandre, se på hva som er realistisk for begge, og at du som har mye disponibel tid passer på å få dekket en del av aktivitetsbehovet med andre kjente. 

Følelsen av å være nedprioritert kommer kanskje fra følelsen til barnet, kanskje har du lett for å føle deg avvist og ikke være trygg på relasjonen til en travel partner? Da bør det jobbes med, ikke begrense utvalget ditt til personer som er uføre. 

Anonymkode: 81492...1bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 19.44):

Til info så møttes vi på Gaysir. Han ga meg masse komplimenter i starten og han sa at han var veldig interessert i å møte meg. Etter noen fysiske treff og digitale samtaler så ble vi sammen, og vi flytta sammen etter en stund.  

I den siste perioden har han nærmest slutta å gi meg svar på henvendelser. Han er ofte veldig nedlatende og taus når jeg spør han om spesifikke spørsmål. På toppen av det hele jobber han svært mye, gjerne som nattevakt. 


Han verdsetter aldri mine hobbyer eller mine ønsker. Han har kun fokus på jobben sin. 

Anonymkode: eee3c...0ac

https://www.quora.com/What-are-weird-habits-of-covert-narcissist

Ser dette kjent ut?

Og ja det er veldig stor link mellom tilknytning til foreldrene og valg av partner, jeg hadde fraværende dårlig forelder og har mange dårlige forhold bak meg. 

Anonymkode: 6c49b...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanlig å finne seg partner som minner om foreldrene sine på godt og vondt.

Samtidig så tenker jeg det er viktig å se på svaret til anonym i #9, og tenke gjennom hvordan du møter din partners behov. Finner du på ting selv mens han er på jobb og gir du han rom til å lande/hvile litt etter jobb før du foreslår aktiviteter?  Eller går du bare hjemme og tripper og venter på at han skal komme hjem så dere kan finne på noe sammen? Velger han vakter/ekstra vakter, eller blir de pålagt pga andres sykefravær? Må han jobbe så mye for å få inn nok penger til boligstandard, mat og annet dere ønsker å bruke penger på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri, du fremstår utrolig selvsentrert og krevende. Moren din hadde en jobb. Hun tjente penger til familien.

Faren din jobbet ikke, og hadde derfor mer tid til deg. Det betyr ikke at moren din brydde seg mer om jobben enn om deg. Normale mennesker jobber og normale barn takler det helt fint!

 

Anonymkode: 08a51...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...