Juliv Skrevet 29. april #21 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS: Jeg vil bare presisere at det kun var takstrapport som ble utført, vi kom ikke så langt som bildetakning/annonsering/liknende. Jeg er veldig på linje med lillevil. Spesielt fordi jeg ikke ville bestilt takstmann dersom jeg visste at det kunne koste meg. Jeg var såpass usikker på å selge bolig at jeg aldri ville lagt noe penger i prosjektet på det tidspunktet. Dette var noe megler presset veldig på. Forståelig nok, fordi det var rett etter at rentehevingene fikk skikkelig innvirkning på markedet og salg av boliger stupte. Anonymkode: 9e1b5...500 Det virker dessverre som om megleren har gitt deg feil informasjon. En takstrapport er ikke gratis. Megleren kan kanskje si at han ikke tar betalt for sine tjenester, men det betyr ikke at det ikke er kostnader involvert. Mitt poeng var at det ikke finnes en gratis markedssjekk, da flere involverte parter krever betaling for sine tjenester underveis. Det er vanligvis slik at takstmannen er en "venn" eller bekjent av megleren, siden de ofte bruker de samme personene ved flere boligsalg. Takstmannen har ikke lovet deg noe gratis, og jeg forstår godt at han forventer å bli betalt for sitt arbeid. Vet ikke helt om du slipper unna den regningen med mindre meglerfirma betaler. Har du det skriftlig at han har lovet deg dette gratis? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliv Skrevet 29. april #22 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS: @Diskulis Ja, enig i det du skriver. Men hvis du snur på det, kan megler pålegge meg (ukjente) kostnader uten å ha signert oppdragsavtale? Anonymkode: 9e1b5...500 Du har mottatt en tjeneste som de kan dokumentere, spesielt siden du har latt takstmannen komme inn i boligen din. Megleren vil sannsynligvis hevde at du ombestemte deg i ettertid, og det er rimelig å forvente at du må betale for takstrapporten. Men mindre du kan vise til noe annet skriftlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 29. april #23 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS: @Diskulis Ja, enig i det du skriver. Men hvis du snur på det, kan megler pålegge meg (ukjente) kostnader uten å ha signert oppdragsavtale? Anonymkode: 9e1b5...500 Muntlige avtaler er like forpliktende, men vanskelige å bevise. Hvis du har sagt du ikke vil forplikte deg til noe oppdrag, og han har sagt at «da skal vi se hva vi får til», så kan det jo fort bli noe kostnader uten at man har signert kontrakt om hussalg. Men hvis jeg skal synse, vil jeg tro de får lite gjennomslag i en sak når du ikke har signert en eneste ting. Da blir det ord mot ord, og vil tro de må bevise at de har fått et muntlig oppdrag som du måtte skjønne at koster noe. Ikke at du må bevise at du ikke har gitt/akseptert oppdraget. Ikke lett for de å bevise uten noe skriftlig… De har neppe opptak av samtalene, og det er uansett ikke lov uten at du har samtykket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #24 Del Skrevet 29. april Signerte du på noe da takstmannen var der? Det er forståelig at takstmannen vil ha betalt for å ha tatt en full gjennomgang og inspeksjon av din leilighet. Du burde kanskje skjønt at dette ikke kunne være gratis, men uten noe underskrift fra deg, så bør takstmannen rette kravet mot megleren. Anonymkode: c97e7...0e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 29. april #25 Del Skrevet 29. april Takstrapport er uavhengig, og koster alltid utennom. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeStudentLenger Skrevet 29. april #26 Del Skrevet 29. april Veldig spesielt av megler å sende takstmann uten en signert kontrakt. Men takst koster selvfølgelig penger, og er ganske kostbart. En verdivurdering gjort av megler er det mange som gjør gratis, men den er jo ikke omfattende. Da vi skulle selge kom det flere meglere på befaring og ga verdivurdering, og et tilbud. Ikke noe mer ble gjort før vi faktisk hadde valgt megler og signert kontrakt med kostnadsinformasjon om både takstmann, bildetagning, betaling til megler, styling og forsikring. Først når kontrakt var signert kom takstmann og andre fagpersoner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #27 Del Skrevet 29. april Takstmann underleverandør. Jeg forholder meg kun til den jeg har inngått en avtale med. Så her hadde jeg helt enkelt krevd at takstmann fakturerte den denne har inngått avtale med. Sist vi pusset opp inngikk vi avtale med ett firma. De igjen var ansvarlig for å leie inn elektriker, rørlegger, vinduer med montering. En av disse prøvde å fakturere oss direkte (sikkert da pris mot firma vi brukte ville blitt lavere), men ga seg umiddelbart da vi hørte hvem de hadde inngått avtalen med. Takstmann skal ha betalt, men da av den som har bestilt denne. Anonymkode: 6c133...b64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #28 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS: @Diskulis Ja, enig i det du skriver. Men hvis du snur på det, kan megler pålegge meg (ukjente) kostnader uten å ha signert oppdragsavtale? Anonymkode: 9e1b5...500 Dere har inngått en avtale. Muntlig er like bindende som skriftlig. Du har derimot ikke lest avtalen/kontrakten nøye, og satt deg inn i hva som lå i tjenesten og hva som kom i tillegg. Du kan selvsagt fortsette å motstridende fakturaen fram til det eventuelt foreligger en dom. Anonymkode: 561c9...891 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 29. april #29 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere har inngått en avtale. Muntlig er like bindende som skriftlig. Du har derimot ikke lest avtalen/kontrakten nøye, og satt deg inn i hva som lå i tjenesten og hva som kom i tillegg. Du kan selvsagt fortsette å motstridende fakturaen fram til det eventuelt foreligger en dom. Anonymkode: 561c9...891 Hva har ikke ts lest? Hvilken kontrakt? Mener du den som hun ikke signerte? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #30 Del Skrevet 29. april lillevill skrev (14 minutter siden): Hva har ikke ts lest? Hvilken kontrakt? Mener du den som hun ikke signerte? De papirene hun har sendt flere mailer for å si hun vil signere? Anonymkode: 58014...179 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #31 Del Skrevet 29. april En ting jeg blir nysgjerrig på, TS: Trodde du takstmann var gratis? Anonymkode: b95c6...619 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 29. april #32 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): De papirene hun har sendt flere mailer for å si hun vil signere? Anonymkode: 58014...179 Du må hjelpe meg å forstå hva du mener her, jeg har ikke erfaring med meglere så.. Om hun ikke har signert papirene er jo ikke papirene en del av avtalen, eller hva? 🤔 De hadde jo en muntlig avtale på at det ikke ville koste noe. Men du tenker at innholdet skulle blitt lest det øyeblikket hun mottok det i hendene og at hun har inngått en avtale fordi hun stod der og tok imot papirene? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 29. april #33 Del Skrevet 29. april Når jeg skal selge så skal jeg ihvertfall undersøke nøye hva som inngår i disse "gratis" tilbudene fra meglerne 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #34 Del Skrevet 29. april Veldig spesielt. Hvorfor skulle du ha takst og ikke verdivurdering? Takst koster selvsagt. Uavhengig av om du må betale eller ikke for taksten, så hørtes det veldig dumt ut å involvere flere ansatte når du tydeligvis var så usikker på om du ville selge eller ikke. Du stjeler jo tiden deres. Anonymkode: f2101...3e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #35 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (30 minutter siden): De papirene hun har sendt flere mailer for å si hun vil signere? Anonymkode: 58014...179 Var de med takstmannen? Anonymkode: 6c133...b64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå