Gå til innhold

Føler meg lurt av eiendomsmegler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 1,5 år siden tok jeg kontakt med megler for en uforpliktende prat om salg av leilighet i Oslo. Han sa at vi kunne teste markedet, og at det ikke ville koste meg en krone dersom jeg ombestemte meg. Dette presiserte han flere ganger, og min samboer er vitne til dette. Takstmann kom på besøk og megler sendte over noen papirer som jeg skulle signere, men jeg kom aldri til det. Etter et par uker bestemte jeg meg for å beholde leiligheten litt til og vente på prisøkningen i markedet.

Plutselig fikk jeg en regning på 10.000kr fra takstmannen adressert til meg. Jeg prøvde å ringe og sende SMS til eiendomsmegleren, men han har "ghostet" meg. Jeg har prøvd å forklare situasjonen til kreditor, men de avfeier det som at "de ikke har noe å gjøre med avtalen mellom deg og eiendomsmegler". Tidlig i prosessen sa de riktignok at dette var en problemstilling de ofte støter på. 

Megler har opplyst til kreditor at jeg ikke signerte avtalepapirene, og derfor har jeg ikke gitt meglerhuset garanti om at jeg kommer til å bruke dem når jeg selger leiligheten min ved en senere anledning. Jeg har prøvd å sende dem mail, og si at jeg gjerne underskriver papirene - men får ikke svar.

Takstmannen er en bekjent av megleren, og hvis jeg skulle bestilt takstrapport selv - ville jeg jo innhentet pristilbud fra flere. Jeg bare synes det er litt urettmessig at jeg skal få en så stor regning, all den tid jeg ikke har bestilt oppdraget? Hva tenker dere?

Jeg er student og en regning på 10.000kr er tungt at the moment.

Anonymkode: 9e1b5...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her. Jeg vil bare presisere at jeg er en vennlig og redelig person, og at all dialog med megler har vært hyggelig frem til jeg ombestemte meg om å selge bolig. Da ble det knust stille.

Anonymkode: 9e1b5...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver innsigelse på fakturaen og ber utsteder av fakturaen følge normal prosedyre.

Saken vil da komme i forliksrådet og du får anledning til å forklare saksgangen i dette. Forliksrådet vil da ta en beslutning. 

Anonymkode: 939c5...035

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skriver innsigelse på fakturaen og ber utsteder av fakturaen følge normal prosedyre.

Saken vil da komme i forliksrådet og du får anledning til å forklare saksgangen i dette. Forliksrådet vil da ta en beslutning. 

Ja, jeg har bestridt fakturaen. Men kreditor fortsetter å prøve å løse saken på mail.

Anonymkode: 9e1b5...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kom takstmannen på besøk? Var det andre som også kom på besøk? Rørleggere? prostituerte? Postbud?

Hvorfor dukker det bare opp folk hjemme hos deg? Og hvorfor sender de regning?

For at de skal kunne sende regning må det ha vært inngått en avtale. Mellom deg og takstmannen eller andre som dukker opp på besøk. Hvis det ikke er inngått noen avtale, så er du heller ikke pliktig til å betale noe. Det er den som krever noe som har bevisbyrden for at det er inngått avtale.

Anonymkode: 8ec11...5a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det tydeligvis sånn at det bare er gratis å få takst på boligen om man signerer papirer på at de har en avtale på å selge boligen ved en senere anledning. 🤔 Og at det koster ellers 10 000 kr å få takst på boligen.  Kan det stemme? Høres litt rart ut, for jeg vet om folk som får opp til flere meglere på å gi takst på bolig. Tror ikke de betalte 30 000 på å få 3 forskjellige befaringer liksom. 

Anonymkode: 88308...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kom takstmannen på besøk? Var det andre som også kom på besøk? Rørleggere? prostituerte? Postbud?

Hvorfor dukker det bare opp folk hjemme hos deg? Og hvorfor sender de regning?

For at de skal kunne sende regning må det ha vært inngått en avtale. Mellom deg og takstmannen eller andre som dukker opp på besøk. Hvis det ikke er inngått noen avtale, så er du heller ikke pliktig til å betale noe. Det er den som krever noe som har bevisbyrden for at det er inngått avtale.

Anonymkode: 8ec11...5a5

... Vel, jeg avtalte jo tidspunkt for når han kunne komme på besøk. Men det var aldri snakk om pris/kostnad før jeg fikk faktura i posten.

Anonymkode: 9e1b5...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her. Jeg vil bare presisere at jeg er en vennlig og redelig person, og at all dialog med megler har vært hyggelig frem til jeg ombestemte meg om å selge bolig. Da ble det knust stille.

Anonymkode: 9e1b5...500

Det er jo fordi han ønsket å ha deg som kunde. 

Anonymkode: 88308...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

... Vel, jeg avtalte jo tidspunkt for når han kunne komme på besøk. Men det var aldri snakk om pris/kostnad før jeg fikk faktura i posten.

Anonymkode: 9e1b5...500

Komme på besøk for å drikke kaffe?

Var det avtalt at han skulle komme for å gjøre en jobb for deg?

Bestrider du i det hele tatt at du har bestilt en tjeneste? Eller er du bare uenig i prisen?

Anonymkode: 8ec11...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da er det tydeligvis sånn at det bare er gratis å få takst på boligen om man signerer papirer på at de har en avtale på å selge boligen ved en senere anledning. 🤔 Og at det koster ellers 10 000 kr å få takst på boligen.  Kan det stemme? Høres litt rart ut, for jeg vet om folk som får opp til flere meglere på å gi takst på bolig. Tror ikke de betalte 30 000 på å få 3 forskjellige befaringer liksom. 

Anonymkode: 88308...812

Mener du verdivurdering kanksje? For det er noe annet enn takstrapport.

Anonymkode: 9e1b5...500

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da er det tydeligvis sånn at det bare er gratis å få takst på boligen om man signerer papirer på at de har en avtale på å selge boligen ved en senere anledning. 🤔 Og at det koster ellers 10 000 kr å få takst på boligen.  Kan det stemme? Høres litt rart ut, for jeg vet om folk som får opp til flere meglere på å gi takst på bolig. Tror ikke de betalte 30 000 på å få 3 forskjellige befaringer liksom. 

Anonymkode: 88308...812

Nei, takstmann er noe annet. Er det du som blander begreper eller har megler lurt deg? 
Ved mulig salg kommer megler på besøk og kan gi sin mening, eventuelt en e-takst. Noen meglere tar betalt for sistnevnte. 
i det en takstmann kommer på besøk, er det en annen tjeneste. Da er det ikke snakk om verdivurdering, men en tilstandsrapport på boligen som selges. Denne rapporten skal legges ved salgsoppgaven. Dette utføres av egne firmaer, derfor går gjerne denne faktureringen direkte. 
Hvis megler aldri informerte om dette, er det jo utrolig grovt. Det kan nok bli krevende å bevise dette.

Hvis du har misforstått, skjønner jeg at det er sure penger, men en fagperson har likevel brukt av sin tid på befaring. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Komme på besøk for å drikke kaffe?

Var det avtalt at han skulle komme for å gjøre en jobb for deg?

Bestrider du i det hele tatt at du har bestilt en tjeneste? Eller er du bare uenig i prisen?

Anonymkode: 8ec11...5a5

Det kan jo tenkes at ut av kommunikasjonen mellom dem så ble det sagt at tjenesten ikke kostet noe. Og så når TS ikke signerte papirene på at "de skulle få oppdraget" så sendte de en saftig regning fordi de ble sure. De tenkte vel at her skulle de tjene penger på å selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (Akkurat nå):

Nei, takstmann er noe annet. Er det du som blander begreper eller har megler lurt deg? 
Ved mulig salg kommer megler på besøk og kan gi sin mening, eventuelt en e-takst. Noen meglere tar betalt for sistnevnte. 
i det en takstmann kommer på besøk, er det en annen tjeneste. Da er det ikke snakk om verdivurdering, men en tilstandsrapport på boligen som selges. Denne rapporten skal legges ved salgsoppgaven. Dette utføres av egne firmaer, derfor går gjerne denne faktureringen direkte. 
Hvis megler aldri informerte om dette, er det jo utrolig grovt. Det kan nok bli krevende å bevise dette.

Hvis du har misforstått, skjønner jeg at det er sure penger, men en fagperson har likevel brukt av sin tid på befaring. 

TS her. Jeg skrev ikke den posten du siterer.

Anonymkode: 9e1b5...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kålrota skrev (1 minutt siden):

Nei, takstmann er noe annet. Er det du som blander begreper eller har megler lurt deg? 
Ved mulig salg kommer megler på besøk og kan gi sin mening, eventuelt en e-takst. Noen meglere tar betalt for sistnevnte. 
i det en takstmann kommer på besøk, er det en annen tjeneste. Da er det ikke snakk om verdivurdering, men en tilstandsrapport på boligen som selges. Denne rapporten skal legges ved salgsoppgaven. Dette utføres av egne firmaer, derfor går gjerne denne faktureringen direkte. 
Hvis megler aldri informerte om dette, er det jo utrolig grovt. Det kan nok bli krevende å bevise dette.

Hvis du har misforstått, skjønner jeg at det er sure penger, men en fagperson har likevel brukt av sin tid på befaring. 

Megler sier at tjenesten ikke koster noe, bare for å få TS til å gå med på å samarbeide, men megler engasjerer en 3djepart. For så å få tredjeparten til å sende regning og kutter kontakt. Det er jo litt fishy?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry det var meg over, kom borti anonym!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takst er aldri gratis, en megler kan selvsagt komme og gi deg er verdivurdering og det er som regel gratis, men en tilstands rapport med fukt måling/fall i våtrom etc. betaler man alltid for, dette gjelder også bilder. Ts har dessverre blitt lurt. Det er ikke noe som heter å teste markedet gratis. Bare annonsering på Finn koster flere tusen…. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilket megler selskap er dette?

En megler fra Eiendomsmegler1 kom hjem til oss for gratis verdivurdering av enebolig. Takstmann var ikke i bildet. Vi hadde ikke tenkt å selge, men stusset på verdiberegningen i skattemelding. Han tok seg god tid, spurte en del og ga oss et skriftlig estimat. 

Når vi engang selger, skal jeg jammen kontakte ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juliv skrev (1 minutt siden):

Takst er aldri gratis, en megler kan selvsagt komme og gi deg er verdivurdering og det er som regel gratis, men en tilstands rapport med fukt måling/fall i våtrom etc. betaler man alltid for, dette gjelder også bilder. Ts har dessverre blitt lurt. Det er ikke noe som heter å teste markedet gratis. Bare annonsering på Finn koster flere tusen…. 

TS: Jeg vil bare presisere at det kun var takstrapport som ble utført, vi kom ikke så langt som bildetakning/annonsering/liknende. 

Jeg er veldig på linje med lillevil. Spesielt fordi jeg ikke ville bestilt takstmann dersom jeg visste at det kunne koste meg. Jeg var såpass usikker på å selge bolig at jeg aldri ville lagt noe penger i prosjektet på det tidspunktet. Dette var noe megler presset veldig på. Forståelig nok, fordi det var rett etter at rentehevingene fikk skikkelig innvirkning på markedet og salg av boliger stupte.

Anonymkode: 9e1b5...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om gratis takst. Særlig ikke etter de ble mer omfattende. Så spørsmålet har bare dere svaret på. Hva ble egentlig avtalt, var han tydelig nok og ikke tvilsom, har du forstått omfanget av alt du svarer ja til. For takst er dyrt, reklame er dyrt. Å «teste markedet» kan jeg ikke skjønne at de har tilbudt gratis, det koster dem mye penger. Om de ikke kjører visninger og masse profilering, må de ha en salgsoppgave med takst og bilder for å teste om markedet vil ha huset. Lukter at du må kjøre sak her, og det blir ord mot ord 😕

Jeg lurte også meg selv første gang jeg skulle selge leilighet. Tenkte å sjekke flere eiendomsmeglere, også signerte jeg et skriv som jeg trodde var at jeg var interessert i å bruke de, men som var en kontrakt på at jeg skulle bruke de, som kostet penger å bryte. Fulgte rett og slett ikke godt nok med, og var ung og uerfaren. Men hun var råflink da, så resultatet ble bra.

De som nevner at folk har fått flere gratis takster på huset, det er neppe takst. Det er verdivurdering som gjøres mer overordnet. Det koster også noen tusen vanligvis, men de fleste meglerhus gjør dette gratis (men neppe mange ganger uten at det blir oppdrag av det) i håp om at du velger de den dagen du skal selge. Få en fot innenfor døra rett og slett. Men dette koster de bare noen timers arbeidstid på egen ansatt. Det er ikke direkte utgifter som de må betale andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: @Diskulis Ja, enig i det du skriver. Men hvis du snur på det, kan megler pålegge meg (ukjente) kostnader uten å ha signert oppdragsavtale? 

Anonymkode: 9e1b5...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...