Gå til innhold

Ikke dra på leirskole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har et barn som snart skal på leirskole. Hen har adhd og er litt redd for å overnatte og det å ikke ha kontroll. Kontaktlærer skal ikke være med, så det gjør det litt vanskeligere. Noen som har barn som ikke var med på leirskole? Hvordan var det for barnet i ettertid? Om det blir mye kvalme/magevondt slik at jeg ikke får sendt barnet mitt avgårde, så er det bare sånn det blir. Men én del av meg kunne tenkt meg å bare dratt bort eller noe, å ikke ha barnet på leirskolen. For kjenner det er tungt for meg også. Men er redd for at jeg gjør at barnet mitt blir "utestengt" om jeg ikke lar barnet mitt dra på leirskolen, kanskje venner prater om leirskolen i ukesvis og månedsvis. For min del hadde det ikke vært noe problem å ikke deltatt på leirskolen da jeg var barn, det gav meg ikke så mye.

Anonymkode: 6d343...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde oppmuntret til å bli med og at du heller kan hente om det skulle bli nødvendig. Kanskje føler barnet mestring og får en god opplevelse. Du skriver litt redd og da tolker jeg det som at barnet ikke er helt i mot det? Da bør du heller oppmuntre tenker jeg. Leirskole er jo en opplevelse for mange og ja det kan godt være barnet vil føle seg litt utenfor om det ikke deltar. 

Anonymkode: 0eef1...00a

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av dere foreldre blir med. Da vår klasse reiste var det 2 barn som hadde forelder med. 

Anonymkode: ce75b...8fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er tungt for deg også, skal ikke være et element her. Beklager 😬

Har dere noen dialog med skolen om hvordan dette kan løses på en god måte for barnet når ikke kontaktlærer er med?

At ikke selve leirskolen gir så mye, er vel heller ikke nødvendigvis eneste grunn for å dra. Å klare og gjennomføre noe man gruer litt for, bygger opp. Å ikke engang prøve å få det til, vil føre til at barnet for alltid - i seg selv - ikke dro på leirskole. De andre vil sannsynligvis ikke bry seg nevneverdig, men ønsker du for ditt barn å få mestringsfølelsen, eller opplevelsen av enkleste utvei for å slippe litt potensielt ubehag?

(Hilsen mor til barn som grudde seg massivt til leirskole. Vet godt at det ikke nødvendigvis er enkelt, bare så det er sagt)

Anonymkode: d4e08...2d0

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å oppmuntre barnet til å dra. Med tanke på litt mer forutsigbare ting for barnet ditt, ville jeg ha funnet ut hvem som blir med av voksne, eventuelt snakket med dem om problemstillingen. 

Så ville jeg gjort både barnet og voksne på turen beskjed om at jeg vil kunne komme og hente barnet om ting blir for skummelt eller ting blir feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var med barnet på leirskole. Det fungerte veldig bra. Litt annerledes ble det jo, for vi fikk eget rom pga han slet om nettene, men leirskolen ble en flott opplevelse for ham.

Anonymkode: 6ed16...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt ansvar for at barnet er forberedt, og har øvd seg? 5 dagers dagleir, leir med 1 natt borte, så helgeleir etc. Man begynner ikke med en hel uke hjemmefra.

 

Anonymkode: 28122...b79

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En av dere foreldre blir med. Da vår klasse reiste var det 2 barn som hadde forelder med. 

Anonymkode: ce75b...8fd

Det er ingen foreldre som skal være med, kun lærere. Ene læreren har ikke hen i noen fag. Hen føler ikke at hen kan prate for mye med lærene om magevondt og tanker, fordi hen føler det blir rart og flaut. Mannen min er borte på jobb og jeg må være hjemme med det andre barnet vårt.

Anonymkode: 6d343...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så fikk ikke yngste dratt på leirskole, han har Asperger og Tourettes syndrom. Og ingen av de andre barna med diagnoser, eller som sliter litt, fikk dra. Da skolen ikke ønsket å tilrettelegge for de. 

Mens eldste min som har ADHD, og slet med separasjonsangst, dro. Men der jobbet kontaktlærer og jeg mye, med at hun skulle bli klar. Og hun skulle kunne ringe meg, når hun ønsket, komme på eget rom med sin bestevenninne, sitte på bussen med sin bestevenninne. Og hadde det ikke gått, skulle jeg hente henne. Og hun hadde det helt fantastisk på tur.   

Anonymkode: 1481c...13d

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ingen foreldre som skal være med, kun lærere. Ene læreren har ikke hen i noen fag. Hen føler ikke at hen kan prate for mye med lærene om magevondt og tanker, fordi hen føler det blir rart og flaut. Mannen min er borte på jobb og jeg må være hjemme med det andre barnet vårt.

Anonymkode: 6d343...12e

De legger til rette for at foreldre kan være med de barna som ikke klarer å reise alene 

Anonymkode: ce75b...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg hadde oppmuntret til å bli med og at du heller kan hente om det skulle bli nødvendig. Kanskje føler barnet mestring og får en god opplevelse. Du skriver litt redd og da tolker jeg det som at barnet ikke er helt i mot det? Da bør du heller oppmuntre tenker jeg. Leirskole er jo en opplevelse for mange og ja det kan godt være barnet vil føle seg litt utenfor om det ikke deltar. 

Anonymkode: 0eef1...00a

Ene delen av hen vil og andre delen av hen vil ikke. Jeg kan ikke hente. Pappaen kan ikke hente. Må i så fall bli en bestemor, om vi får kontakt med henne da. 

Anonymkode: 6d343...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

At det er tungt for deg også, skal ikke være et element her. Beklager 😬

Har dere noen dialog med skolen om hvordan dette kan løses på en god måte for barnet når ikke kontaktlærer er med?

At ikke selve leirskolen gir så mye, er vel heller ikke nødvendigvis eneste grunn for å dra. Å klare og gjennomføre noe man gruer litt for, bygger opp. Å ikke engang prøve å få det til, vil føre til at barnet for alltid - i seg selv - ikke dro på leirskole. De andre vil sannsynligvis ikke bry seg nevneverdig, men ønsker du for ditt barn å få mestringsfølelsen, eller opplevelsen av enkleste utvei for å slippe litt potensielt ubehag?

(Hilsen mor til barn som grudde seg massivt til leirskole. Vet godt at det ikke nødvendigvis er enkelt, bare så det er sagt)

Anonymkode: d4e08...2d0

100% enig i dette.

 

TS når er leirskolen? Det er vel en stund til?

Jeg synes dere skal ha som plan at barnet skal dra, men forsøk å legge opp til at det er mulig å hente hvis det trengs (altså alier deg med barnevakt osv for andre barnet og pass på at du er hjemme den uka).

Snakk med skolen, de må jo hjelpe til å tilrettelegge. Feks dette med magevondt, at du og barnet snakker med en lærer som skal delta før avreise slik at barnet vet at den læreren kjenner problemet, og læreren kan være tilgjengelig om barnet må snakke om dette. Passe på at barnet kan ringe hjem om nødvendig (vet ikke om de får ha telefon men om ikke så er det greit å avtale dette med skolen, at barnet får låne telefon)

Anonymkode: 8d2e8...5da

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du tatt ansvar for at barnet er forberedt, og har øvd seg? 5 dagers dagleir, leir med 1 natt borte, så helgeleir etc. Man begynner ikke med en hel uke hjemmefra.

 

Anonymkode: 28122...b79

Vet ikke helt hva du konkret mener med det. Planen er at hen skal på overnatting til en i klassen før leirskolen, slik at hen nylig har vært borte på overnatting. Men da er det snakk om 1 natt. Hen har vært på overnatting 4 netter på rad for flere år siden hos familie, men det var før hen ble plaget med å dra på overnatting. 

Anonymkode: 6d343...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med møte med læreren som skal være med. Snakk om det som et vanskelig så barnet føler det går å snakke med denne personen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjenert men jeg likte leirskole.

mitt barn har nylig fått diagnose adhd, om barnet vil så skulle hen fått dra på leirskole, men mitt barn er bare 7

Anonymkode: fc371...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her skal mitt barn med adhd ha med meg på leirskolen, evt at jeg og far tar halve uka hver. Jeg får velferdspermisjon med lønn fra jobb for å kunne reise med. Mitt barn hadde ikke hatt noe som helst mulighet til å reise med om ikke vi foreldre stilte opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn og alle tre har vært på leirskole. I klassen til 2 av barna mine var det en person som ikke ble med pga utfordringer ganske like som du beskriver, og ja det blir lagt merke til og de andre barna snakker om det. Foreldrene til det ene barnet angrer seg veldig for at de ikke prioriterte barnet sitt og ble med på leirskolen som støtte (i utgangspunktet ingen foreldre med, men hvis det er vanskelig for ett barn så er det som regel mulig å tilrettelegge) slik at barnet fikk en opplevelse av å mestre og oppleve ting sammen med klassen. De ser at barnet er blitt enda mer utenfor gruppen (selv om lærere og de andre barna prøver å inkludere han), men de som var på leirskolen har en opplevelse for livet sammen og de snakker om det fortsatt (min minste er det 2 år siden leirskole). 

Anonymkode: a3681...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke helt hva du konkret mener med det. Planen er at hen skal på overnatting til en i klassen før leirskolen, slik at hen nylig har vært borte på overnatting. Men da er det snakk om 1 natt. Hen har vært på overnatting 4 netter på rad for flere år siden hos familie, men det var før hen ble plaget med å dra på overnatting. 

Anonymkode: 6d343...12e

Det er din oppgave som forelder å forberede barnet ditt.  Hvordan tenker du barnet skal være klar for en hel uke på leir, når DU ikke har sørget for at det fikk øvd seg?

Det finnes masse dagleire i ferier barn kan dra på. Det finnes også leire der man overnatter 1 natt  eller en helg.  Barn blir ikke magisk trygg på å dra et sted en uke, og det et foreldrenes ansvar å hjelpe dem å bli trygge. 

Anonymkode: 28122...b79

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dro ikke på leirskole. Var null problem med det i ettertid. Ingen pratet om det i ukesvis i ettertid, og han ble heller ikke utestengt. Han var med på leir da han ble konfirmant, og dro alene på ulike ting som «the gathering» osv. Han trengte bare litt ekstra tid før han ble trygg på slike ting, og jeg var så upedagogisk at jeg lot han få den tiden😅

Anonymkode: 6a32b...032

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...