Gå til innhold

Antidepressiva på dement person.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bestemor har dessverre alzheimer og har som følge av det endret veldig personlighet. Det e jo helt vanlig, men hun har blitt stadig tyngre i humøret, vil ikke delta på noe og "alt er galt", uten at hun kan definere det. Det ble til slutt tatt en test på henne og hun er deprimert i tillegg. De satte henne på antidepressiva, men når jeg leser om dette så er depresjon annerledes ved alzheimer fordi ting jo er i stor endring i hjernen. Det er vanskeligere å medisinere og mange opplever ingen effekt. Hun er trøstesløs og har det vanskelig, så vi vil jo gjerne finne noe som hjelper 🧡

Jeg lurer på om noen her har pårørende som har hatt effekt, og hvilke som virket i så fall? Ble det prøvd flere? Eller kanskje noen her jobber med demente og har litt erfaringer med bruk?

Anonymkode: d19ca...129

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er verdt et forsøk iallfall ❤️ hvis dere som pårørende ser at hun ikke har særlig effekt av medisinen er det lurt å be om møte med legen og spørre om vedkommende kan revurdere - er jo ingen vits i å stå på medisiner som ikke virker (og min erfaring som sykepleier er at mange leger glemmer å følge opp). Men forhåpentligvis kan det være til hjelp.

Depresjon er dessverre en del av demens-sykdommen for mange, og det er ikke så mye man får gjort annet enn å være tilstede og tilby fine stunder/opplevelser. Noen ganger hjelper det litt der og da, andre ganger ikke 😌

Anonymkode: 00f94...b71

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker det er verdt et forsøk iallfall ❤️ hvis dere som pårørende ser at hun ikke har særlig effekt av medisinen er det lurt å be om møte med legen og spørre om vedkommende kan revurdere - er jo ingen vits i å stå på medisiner som ikke virker (og min erfaring som sykepleier er at mange leger glemmer å følge opp). Men forhåpentligvis kan det være til hjelp.

Depresjon er dessverre en del av demens-sykdommen for mange, og det er ikke så mye man får gjort annet enn å være tilstede og tilby fine stunder/opplevelser. Noen ganger hjelper det litt der og da, andre ganger ikke 😌

Anonymkode: 00f94...b71

Takk for svar :)

 

Vi besøker henne mye, og på fine dager prøver vi å ta henne med ut. Sykehjemmet er flinke med tilstelninger og hun blir alltid forsøkt lokket med, men oftere og oftere sier hun nei. Alt dette er jo forståelig siden hun også har mistet en del ord og ikke alltid forstår hva som skal skje. Vi må jo bare gjøre det beste utav tiden hun har igjen og jeg heier på at hun skal få alt av medisiner som kan lindre. Jeg er bare redd de ikke skal ha annet enn sløvende effekt (har fått en type som ofte har det) og at hun skal være plaget med hodeverk uten at hun klarer å fortelle oss at hun plages daglig- for det husker hun jo ikke 🙄 Det var en veldig vanlig bivirkning, og mest for de eldre leste jeg. 

 

Anonymkode: d19ca...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med at pleierne (særlig demenssykepleiere) er flinke til å se etter tegn på smerte hos de som ikke kan kommunisere. ❤️ Snakk med dem om dette med smerte, ja, egentlig om alt du bekymrer deg for. Jeg fikk ikke så mye informasjon i utgangspunktet, men når jeg startet en samtale og stilte spørsmål fikk jeg vite veldig mye.

Anonymkode: e3006...f66

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel artikkel men fortsatt relevant:

https://tidsskriftet.no/2005/06/medisin-og-vitenskap/atferdsforstyrrelser-og-psykiske-symptomer-ved-demens

Min ikke-profesjonelle mening som tidligere pårørende til en far med demens, er at miljøtiltak, trivsel, aktivitet og andre ikke medikamentelle tiltak er aller viktigst. Som en kompensasjon for at samfunnet ikke tar seg tid til dette, gis det mye medisiner. Med sparsom effekt.

Tenker på dere ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (16 timer siden):

Gammel artikkel men fortsatt relevant:

https://tidsskriftet.no/2005/06/medisin-og-vitenskap/atferdsforstyrrelser-og-psykiske-symptomer-ved-demens

Min ikke-profesjonelle mening som tidligere pårørende til en far med demens, er at miljøtiltak, trivsel, aktivitet og andre ikke medikamentelle tiltak er aller viktigst. Som en kompensasjon for at samfunnet ikke tar seg tid til dette, gis det mye medisiner. Med sparsom effekt.

Tenker på dere ❤️

Takk for svar 🧡

Jobber selv innen helse og du har dessverre altfor rett i mange tilfelller 😳Men akkurat i vårt tilfelle har de vært veldig flinke. De har skjermet henne når hun var usikker på andre beboere, de har lagt til rette for at hun får "jobbe" når de ansatte arrangerer ting, siden hun har vært mer fysisk frisk enn de andre på avdelingen, de har egne pleiere som har hatt godt lag med henne og som har lirket og lokket når hun har dårlige dager. De har klart å få henne til å ha det så greit som mulig til denne svarte rullegardinen gikk ned og nå trenger hun virkelig litt ekstra hjelp 🧡 Vi får bare håpe det virker. Hun er satt på remeron, noe jeg vet flere faktisk får for bedre søvn. Hun sover godt og trenger ikke hjelp for det, så det virker så unødvendig når det finnes andre typer man ikke får den effekten av. Håper kanskje noen har prøvd litt andre typer og har erfaringer de vil dele slik at vi kan nevne det hvis vi ser dette ikke har effekt for henne :) 

Anonymkode: d19ca...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...