Gå til innhold

Klarer du å jobbe effektivt 7,5 timer foran en PC-skjerm?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å få litt annet arbeid enn jeg tidligere har hatt. Istedenfor at jeg er ute og jobber, så er det mye arbeid som går ut på å sjekke, flytte og kopiere informasjon mellom diverse excellister, andre systemer osv. Der hvor det er avvik mellom informasjon som burde vært identisk, gjelder det å prøve å finne ut hvorfor det er avvik og hva som faktisk stemmer.

Jeg merker at på et tidspunkt så går hodet "i metning", for det er mye informasjon som skal kryssjekkes her og der. Det er ikke en fysisk tung jobb, men en litt mentalt tung jobb hvor hodet må være påkoblet hele tiden. 

Jeg snakket med noen jeg kjenner som jobber med utvikling og programmering hvordan deres arbeidsdag ser ut, og om de klarer å sitte og skrive kode konstant. De sier da at: Nei, de trenger å ta en god del pauser fra arbeidet og lufte hodet. Det er bare så og så lenge de klarer å sitte med samme ting. Altså at det er helt innafor å sitte og prate med kollegaer, henge litt ved kaffemaskinen og slikt utover den offisielle lunsjpausen.

Jeg er litt usikker på forventningene til hvor mye man skal sitte aktivt i konsentrasjon foran skjermen. Det er jo også slik at selv om man ikke er ved skjermen (evt leser aviser osv), så grubler man litt i eget hodet på hvordan man skal løse en sak osv. Vi harbare 30 min lunsj, som offisiell pause. 

Noen som har en tilsvarende jobb? Hvordan praktiseres ting?

Anonymkode: 1021d...734

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt en del hjemmekontor, og de har da stort sett foregått laaaaangt mere effektivt enn hvis jeg drar til hovedkontoret. Der blir det mye skravling, lange lunsjer og generelt mindre effektivitet.

Av mine ledere, fikk jeg skryt fordi jeg var så «voldsomt» produktiv, sammenlignet med de andre jeg jobbet på linje med. Lite visste de at jeg brukte lunsjen min på å ta en powernap 😅 (var veldig gravid, og som du sier blir hodet fullt etterhvert). 
Så i teorien ja. Bare la inn en liten pause 😅

Anonymkode: 622f7...24b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en kort pause etter 1.5-2 timer. Det er nok å reise seg, hente en kopp kaffe/glass vann eller en tur på toalettet. Jeg har da fire slike konsentrerte økter hver dag. Når dagene er litt mer varierte, med lesing, skriving, analyser osv kan jeg sitte mange timer i min egen boble.

Anonymkode: 67d67...be5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det klarer jeg ikke. For å være konsentrert må jeg har et avbrekk minst en gang i timen, gjerne to. Da henter jeg kaffe, går på do, eller rett og slett går trappene en runde.

Anonymkode: b5366...78d

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest effektiv er jeg når jeg har 45 min i aktiv konsentrasjon før jeg tar 5-10 minutter med avbrekk. Noen ganger kan det være vanskelig å huske å ta pauser, men da kan jeg fort bli så sliten at jeg slutter å være kreativ, og jeg kan like godt gå hjem. (Jobber i akademia)

Anonymkode: a1ae4...0bd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta pauser, og jeg merker at jeg blir "dummere" på slutten av dagen. Brukt opp hjernen litt.

Jeg har heldigvis lvarierte oppgaver, samt en passe mengde møter, som deler opp arbeidsdagen litt. Og så skravler jeg noe med kolleger, og tar gjerne en tur ut og lufter hodet og sånt.

Var på et foredrag med en arbeidspsykolog som snakket litt om disse tingene, både det med å ta pauser og spesielt dette med å være bevisst på når man er "best"/mest effektiv og legge litt opp arbeid etter det. Jeg jobber best på morgenen og frem til lunsj, særlig tirsdag-torsdag. Så jeg tar de vanskeligste oppgavene der. Legger mest møter til mandager og fredager. Sparer de mer hjernedøde oppgavene til slutten av arbeidsdagene.

Har jeg mye "vanskelig" å gjøre, så tar jeg opp PC igjen på kvelden. Jeg klarer nok normalt sett ikke å sitte 7,5 timer i strekk med bare veldig mentalt krevende oppgaver. Jeg merker jeg gjør mer feil og at det går treigere. Det er bedre for meg da å legge det fra meg og ta det opp igjen etter middag og jobbe noen timer på kvelden.

Anonymkode: e4a42...14d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Overhodet ikke. Har bare hatt kontorjobber, men må ha planlagte pauser (lunsj) og selvdrevne pauser (feks løper i trappen på kontoret for å bruke kroppen og skjerpe hodet). Er oppe og går minst en gang i timen. Slik klarer jeg å jobbe effektivt. Å sitte i ro i 7,5 timer er døden for kropp og hode. 

Men jeg er effektiv selv om jeg går fra pulten flere ganger til dagen. Er aldri syk og leverer alltid godt. Men må bevege meg masse gjennom dagen for å klare å få fullt fokus. Jobber ofte på kvelden også etter arbeidstid, etter jeg har løpt meg en lang tur. 

Anonymkode: e7242...193

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ta 5 min pause for hver time du arbeider. Det er minimum. Så må du jo reise deg, du må ha hev-senk pult så du kan stå om du skal arbeide 7,5 timer ved en skjerm. Og du bør gjøre 2-5 omganger med lett tøy&bøy.

Husk at du er ansatt, ikke innsatt. 

Og om arbeidet ditt helt oppriktig er å «sjekke ting i excel»? Lær deg å bruke KI, kontrollfunksjoner etc. Jeg tok over en oppgave fra en kollega når hen sluttet. Oppgaven tok vedkommende 2 arbeidsdager, noenganger mer. En rask omgang med formler og det tar meg nå 2-3 timer. 

Man ansetter ikke folk på et kontor for å arbeide hardt. Man ansetter folk for å jobbe smart. Det inkluderer å outsource «idiotarbeid» til KI. Den kontrollerer bedre enn du noensinne kan. Gjør ditt arbeide overflødig, ts, og du lykkes i jobben.

Anonymkode: df4a1...ec9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal ta 5 min pause for hver time du arbeider. Det er minimum. Så må du jo reise deg, du må ha hev-senk pult så du kan stå om du skal arbeide 7,5 timer ved en skjerm. Og du bør gjøre 2-5 omganger med lett tøy&bøy.

Husk at du er ansatt, ikke innsatt. 

Og om arbeidet ditt helt oppriktig er å «sjekke ting i excel»? Lær deg å bruke KI, kontrollfunksjoner etc. Jeg tok over en oppgave fra en kollega når hen sluttet. Oppgaven tok vedkommende 2 arbeidsdager, noenganger mer. En rask omgang med formler og det tar meg nå 2-3 timer. 

Man ansetter ikke folk på et kontor for å arbeide hardt. Man ansetter folk for å jobbe smart. Det inkluderer å outsource «idiotarbeid» til KI. Den kontrollerer bedre enn du noensinne kan. Gjør ditt arbeide overflødig, ts, og du lykkes i jobben.

Anonymkode: df4a1...ec9

Heeelt uenig med KI. Den kontrollerer aldri bedre enn meg. Den kan gi en fin pekepinn og gi gode ideer men hadde jeg stolt blindt på den hadde jeg vært dau i en syre eksplosjon allerede. Den klarer jo ikke helt hjernedød matte som å konvertere oz/gallon til ml/liter engang 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skal ta 5 min pause for hver time du arbeider. Det er minimum. Så må du jo reise deg, du må ha hev-senk pult så du kan stå om du skal arbeide 7,5 timer ved en skjerm. Og du bør gjøre 2-5 omganger med lett tøy&bøy.

Husk at du er ansatt, ikke innsatt. 

Og om arbeidet ditt helt oppriktig er å «sjekke ting i excel»? Lær deg å bruke KI, kontrollfunksjoner etc. Jeg tok over en oppgave fra en kollega når hen sluttet. Oppgaven tok vedkommende 2 arbeidsdager, noenganger mer. En rask omgang med formler og det tar meg nå 2-3 timer. 

Man ansetter ikke folk på et kontor for å arbeide hardt. Man ansetter folk for å jobbe smart. Det inkluderer å outsource «idiotarbeid» til KI. Den kontrollerer bedre enn du noensinne kan. Gjør ditt arbeide overflødig, ts, og du lykkes i jobben.

Anonymkode: df4a1...ec9

Ja, tenkte å si det, men det vil kanskje gjøre TS arbeidsledig. Vet ikke hvilken bedrift det er snakk om. Få noen av utviklerne hun kjenner på saken. 

Å flytte informasjon mellom systemer krever knapt kunstig intelligens. Det er såpass manuelt at en robot programmert til jobben vil klare det, med basic maskinlæring. 

Anonymkode: e7242...193

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...sjekke, flytte og kopiere informasjon mellom diverse excellister..."

Høres ut som en jobb det langt på vei er mulig å programmere vekk. Automatisere. Kanskje du kan lære deg nok koding til det? For eksempel i dataspråket Python. Da blir jobben mer spennende og du lærer kanskje noe som gjøre det lettere å få en bedre betalt jobb en gang.

Anonymkode: b995f...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det greier jeg ikke. Nå har jeg en jobb med en del møter og det hjelper veldig på, gir naturlige pauser. 

Jeg har i perioder arbeid som krever veldig konsentrasjon og med mye tidspress, og da sliter jeg, fordi jeg må jobbe overtid men produktiviteten blir så lav etter en ordinær arbeidsdag. Så overtid må jeg prøve å legge til dager med mye møter på dagtid så jeg ikke har brukt opp kapasiteten min tidligere på dagen. Er jo ikke alltid det lar seg gjøre. 😅 

Skal jeg "finne opp kruttet" (finne bedre løsninger i arbeidet) nytter det ikke med lange dager. 

Et annet problem er åpent landskap og at jeg blir avbrutt mange ganger i timen på dagtid, noe som tar jeg ut av flytsonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, tenkte å si det, men det vil kanskje gjøre TS arbeidsledig. Vet ikke hvilken bedrift det er snakk om. Få noen av utviklerne hun kjenner på saken. 

Å flytte informasjon mellom systemer krever knapt kunstig intelligens. Det er såpass manuelt at en robot programmert til jobben vil klare det, med basic maskinlæring. 

Anonymkode: e7242...193

Problemet er at bedriften eller avdelingen ikke nødvendigvis innehar kompetansen til å gjøre dette, og ikke får ressurser til å leie noen inn til å gjøre det (det kan være ganske dyrt). Det er fortsatt MANGE prosesser der ute, kanskje særlig i det offentlige, som gjøres manuelt. Jeg har truffet på ledere som planlegger et halvt års drift med penn og papir... De har overhodet ingen kompetanse til å forbedre prosessene digitalt, de er overlesset i arbeid og har ikke kapasitet til å mase på øvre ledelse om støtte til å forbedre prosessene. 

Ligger mye utnyttet potensiale der ute, men det er ikke "bare bare" for vanlige folk uten særlig IT-kompetanse å gjøre noe med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, issoras said:

Problemet er at bedriften eller avdelingen ikke nødvendigvis innehar kompetansen til å gjøre dette, og ikke får ressurser til å leie noen inn til å gjøre det (det kan være ganske dyrt). Det er fortsatt MANGE prosesser der ute, kanskje særlig i det offentlige, som gjøres manuelt. Jeg har truffet på ledere som planlegger et halvt års drift med penn og papir... De har overhodet ingen kompetanse til å forbedre prosessene digitalt, de er overlesset i arbeid og har ikke kapasitet til å mase på øvre ledelse om støtte til å forbedre prosessene. 

Ligger mye utnyttet potensiale der ute, men det er ikke "bare bare" for vanlige folk uten særlig IT-kompetanse å gjøre noe med det. 

Effektiviser prosesser for deg selv slik at du har en lettere jobb. Men hold det for deg selv. Har dessverre sett folk få sparken uansett hvor mye de har jobbet. Lojalitet går kun en vei i dag.

Anonymkode: 2a68d...90b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Effektiviser prosesser for deg selv slik at du har en lettere jobb. Men hold det for deg selv. Har dessverre sett folk få sparken uansett hvor mye de har jobbet. Lojalitet går kun en vei i dag.

Anonymkode: 2a68d...90b

Men da må denne "du" ha kompetanse til å effektivisere disse prosessene. Det er det mange "du-er" som ikke har. Å effektivisere krever jo både kompetanse og ledig kapasitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å være konsentrert og effektiv uten særlig pauser i 5-6 timer, så er jeg helt kaputt. Om jeg legger inn flere små pauser så holder jeg hele dagen.

Anonymkode: 03a77...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...