Gå til innhold

Fortjener butikkansatte(ikke ledere) mer lønn enn det de har i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortjener butikkansatte mer lønn enn det de har i dag? 


Har du selv jobbet i butikk, eller jobber i butikk? Hvor lenge? Type butikk?

Fordeler/ulemper med å jobbe i butikk? 

Anonymkode: 39dca...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fortjener ikke mer lønn enn hva bedriften kan bære økonomisk. Selger de mer og bidrar til større overskudd kan de fortjene mer lønn.

Anonymkode: 805dd...68a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva ansatte i butikk tjener? Men jeg mener at ansatte i butikk fortjener en anstendig lønn. 

Anonymkode: a66d0...7dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fortjener butikkansatte mer lønn enn det de har i dag? 


Har du selv jobbet i butikk, eller jobber i butikk? Hvor lenge? Type butikk?

Fordeler/ulemper med å jobbe i butikk? 

Anonymkode: 39dca...f54

Når du kommer med et slikt spørsmål så hadde det vært en ide å legge ved hvor mye median evt gjennomsnittslønna for butikkansatte er på.

Sånn på generelt grunnlag før de tallene fremkommer så mener jeg at de skal ha en levelig lønn, men de har ikke noe særlig (ofte ingen) utdanning, så mener ikke lønna bør være særlig høy nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lønnstrinn 6 som vanlig butikkmedarbeider og tjener 232 kr i timen + tillegg

.Jeg jobber i en større kjede i en ganske stor butikk med stort vareutvalg. De siste årene har det vært mange timekutt og reduksjon i ansatte. Vi er få ansatte i en stor butikk. Vi er ofte alene i butikken. Det forventes at vi er flere steder og gjør flere ting på en gang. Vi har mange krav og forventninger mot oss når vi er på jobb, langt mer enn de fleste tror. i tillegg til at vi blir vurdert av kundene(medlemmer som handler) gjennom kundeundersøkelse.

Vi får ikke større stilling enn 50 %. Vi får heller ikke noe annet enn kveldsvakter. Tar vi på oss ekstravakter blir det også kveldsvakt som oftest og vi må ta den på kort varsel, noe som gjør hverdagen uforutsigbar. For meg med barn så blir det en ugunstig hverdag. 

Anonymkode: 490ca...8d4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes lønna er bra. Mange med høyere utdanning som lønnes tilsvarende til og med. Det er heller det at folk vil ha høyere prosent stilling enn det de har for lønna i en liten stilling går ikke opp i hverdagen. 

Jobba i butikk i 15 år i lavere prosent stilling, fikk ikke større stilling. Tok utdanning for å få 100% stilling til slutt. 

Anonymkode: 6f8c9...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke hva lønna ligger på nå. 

Har arbeidet for flere butikker i mine ungdomsår, blant annet en klesbutikk og REMA 1000. Dette er vel og merke rundt 15 år siden. 

Jeg trivdes godt i REMA 1000, mine oppgaver var varepåfylling, betjening av kasser og stenging/åpning av butikk (blant annet). På den tiden var lønna relativt grei tatt i betraktning til hva man faktisk utførte. I tillegg var arbeidsmiljøet fint, med mange ungdommer. 

Anonymkode: 1b0a4...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de får mere nok. 

Anonymkode: c2865...d38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler: lite krav til utdanning, kan gå rett i jobben

Ulemper: dårlig betalt, og du må alltid sette opp et blidt smilefjes og være hyggelig mot kundene, uansett hvilken drittdag du har og uansett hvor urimelige krav og kjeft kundene kommer med.

Anonymkode: e5034...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnen til butikkansatte varierer  jo voldsomt.  Ja, jeg fortjener bedre lønn enn jeg har i dag, men de siste årene har det blitt så lite lønnsomt og drive butikk ( bortsett fra mat og de store billigkjedene ) at jeg vet at det ikke finnes noe overskudd til og bruke til og øke lønningene. Jeg har også jobbet i butikkjeder hvor jeg har tjent veldig bra, der en har bonusordninger. 

Anonymkode: 25e98...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Ulemper: dårlig betalt, og du må alltid sette opp et blidt smilefjes og være hyggelig mot kundene, uansett hvilken drittdag du har og uansett hvor urimelige krav og kjeft kundene kommer med.

Anonymkode: e5034...c04

Da har du en dårlig leder. Kunder med urimelige krav og kjefting har stort sett ingen betydning for butikken så det er ingen grunn til og smiske med dem. Bedre og ta vare på de rimelige og hyggelige kundene. 
 

ja, i utgangspunktet må du sette opp et smilefjes og ikke ta med « drittdagen» på jobb, men det må vel i de flests yrker en omgås andre mennesker? 

Anonymkode: 25e98...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som jobber i butikk fortjener økt kjøpekraft vi å.

Anonymkode: afece...63c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg syns alle som har en jobb skal få en lønn de kan leve av. 

Jeg syns ikke yrker skal ha lav lønn, de burde ha god lønn.

God lønn betyr ikke 7 mill for eks. 

God lønn betyr at de skal få lønn for strevet sitt, og kunne leve greit og behagelig.

Syns det er stygt at så mange syns det er OK at folk ikke greier å leve behagelig, selv med 100% jobb.

 

Anonymkode: ccb36...00f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man «fortjener» ikke høyere lønn sånn helt uten videre, det er markedet som bestemmer.

En person i faghandel med spesialkompetanse får mer lønn enn en ufaglært ekstrahjelp i en matbutikk. For de fleste er sistnevnte noe man har midlertidig når man er ung. Det er ikke meningen man skal forsørge 6 unger og et digert boliglån på én butikkarbeiderlønn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (12 timer siden):

Man «fortjener» ikke høyere lønn sånn helt uten videre, det er markedet som bestemmer.

En person i faghandel med spesialkompetanse får mer lønn enn en ufaglært ekstrahjelp i en matbutikk. For de fleste er sistnevnte noe man har midlertidig når man er ung. Det er ikke meningen man skal forsørge 6 unger og et digert boliglån på én butikkarbeiderlønn.

 

Det er vel gjerne omvendt? Jeg hadde tjent mye mer i matbutikk enn i faghandel med spesialkompentanse. Kunder betaler ikke for fagkompetanse. Jeg jobber der jeg jobber fordi jeg liker det, økonomisk hadde det lønt seg og jobbe i en butikk med mye varer ut, uten service og kompentanse , som matbutikk. 

Anonymkode: 25e98...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...