Gå til innhold

Når er det vanlig at forsirkings selskapet tar kontakt ved melding av skade?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når er det vanlig at forsirkings selskapet tar kontakt ved melding av skade?

Jeg sendte nettopp inn skademelding eller hva det heter på den ene forsikringen min i IF. Det var barne forsikring som nå har gått over til å bli personforsikrnig for kritisk sykdom pga alderen min (er straks 30 år). Jeg meldte “skade” ettersom jeg nylig har blitt 100% ufør pga asperger og bipolar (begge diagnoser stilt i voksen alder og før jeg fikk forsikring). Så jeg tenkte kankje jeg kunne ha rett på utbetaling fra forsikringen? Eller er det for sent? Uansett, poenget var å spørre om: Hvor lang tid er det vanligst at det tar før de tar kontakt med meg? Og ringer de eller sender e-post eller annet?

Anonymkode: 4b5f2...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert de tar kontakt i det hele tatt. Og hvis så, kan det bli vis meldingsboksen eller e-posten din. 

Det kan være at de behandler saken og fatter er vedtak. Også må du bare se hva det vedtaket er. 

Anonymkode: 175d7...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sikkert de tar kontakt i det hele tatt. Og hvis så, kan det bli vis meldingsboksen eller e-posten din. 

Det kan være at de behandler saken og fatter er vedtak. Også må du bare se hva det vedtaket er. 

Anonymkode: 175d7...491

Åja, jeg forstår. Er det mulighet for å klage på vedtaket dersom en tenker at en har grunnlag for det? Eller er avgjørelsen om ett eventuelt avslag på utbetaling endelig og ikke mulig og klage på? Vet du eller andre her noe om dette?

Anonymkode: 4b5f2...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldte inn forsikringssak til IF for 3 år siden, har ikke hørt noe, men det var ikke samme "sak" som deg. Likevel, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

makkapakka skrev (16 minutter siden):

Meldte inn forsikringssak til IF for 3 år siden, har ikke hørt noe, men det var ikke samme "sak" som deg. Likevel, lykke til!

Oj, det var lenge. Har du forsøkt å kontakte dem for å purre på svar da? Takk for det.

Anonymkode: 4b5f2...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert du får noe siden du hadde diagnosen før du skrev forsikring. Jeg regner med du ikke er forsikret med det siden dem er så streng på det og du hadde en diagnose fra før. 

Anonymkode: c6da2...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er ikke sikkert du får noe siden du hadde diagnosen før du skrev forsikring. Jeg regner med du ikke er forsikret med det siden dem er så streng på det og du hadde en diagnose fra før. 

Anonymkode: c6da2...0bf

Men jeg og mine foreldre visste jo ikke om diagnosene mine da de skrev forsiktig da? Hadde heller aldri vært i kontakt med behandler eller psykiatrien i forhold til noe som kunne relateres til diagnosene heller. Første gang jeg var i kontakt med psykiatrien med symptomer så var jeg 21 år og fikk diagnosene noen år etter det igjen? Da kan det  vel være at jeg kanskje får noe? Siden vi ikke visste om mine diagnoser og heller aldri hadde vært i kontakt med helsepersonell i forhold til noe som kunne relateres til disse diagnosene?

Anonymkode: 4b5f2...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med menerstatning gjennom nav etter yrkesskade, de sendte brev at jeg skulle få svar innen 12 mnd

Anonymkode: 18918...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men jeg og mine foreldre visste jo ikke om diagnosene mine da de skrev forsiktig da? Hadde heller aldri vært i kontakt med behandler eller psykiatrien i forhold til noe som kunne relateres til diagnosene heller. Første gang jeg var i kontakt med psykiatrien med symptomer så var jeg 21 år og fikk diagnosene noen år etter det igjen? Da kan det  vel være at jeg kanskje får noe? Siden vi ikke visste om mine diagnoser og heller aldri hadde vært i kontakt med helsepersonell i forhold til noe som kunne relateres til disse diagnosene?

Anonymkode: 4b5f2...e17

Men hva mener du da når du skriver at begge diagnosene ble stilt i voksen alder og før du fikk forsikring? Her motsier du deg selv. 

Og hvorfor meldte du ikke inn med en gang etter du fikk diagnosene? Nå er det gått flere år. 

Anonymkode: ce3ff...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men jeg og mine foreldre visste jo ikke om diagnosene mine da de skrev forsiktig da? Hadde heller aldri vært i kontakt med behandler eller psykiatrien i forhold til noe som kunne relateres til diagnosene heller. Første gang jeg var i kontakt med psykiatrien med symptomer så var jeg 21 år og fikk diagnosene noen år etter det igjen? Da kan det  vel være at jeg kanskje får noe? Siden vi ikke visste om mine diagnoser og heller aldri hadde vært i kontakt med helsepersonell i forhold til noe som kunne relateres til disse diagnosene?

Anonymkode: 4b5f2...e17

Du er jo uansett blitt født med Asperger, det er ikke en lidelse man kan pådra seg utover i livet. Man har alltid hatt det. Dette vet jo forsikringsselskapet, og du vil antageligvis derfor få avslag på ditt forsikringsutbetalings-krav. Man kan ikke få forsikring for noe som allerede hadde oppstått på det tidspunktet man tegnet forsikringen. Det blir som å ringe forsikringsselskapet og be om å få en husforsikring mens man står og ser på at huset brenner. Det går ikke, og det er ikke slik forsikringer fungerer. Dessverre for deg. 

 

Anonymkode: 2e356...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Åja, jeg forstår. Er det mulighet for å klage på vedtaket dersom en tenker at en har grunnlag for det? Eller er avgjørelsen om ett eventuelt avslag på utbetaling endelig og ikke mulig og klage på? Vet du eller andre her noe om dette?

Anonymkode: 4b5f2...e17

Selvsagt. Og dersom du har noe dokumentasjon, så kan det også ettersendes så lenge saken er åpen. De fleste selskap har vel også en side hvor du selv kan følge progresjonen i saken din.

Hadde selv en sak hos et selskap pga varig sykdom, fikk kun bekreftelse på at saken var mottatt. Så gikk det noen måneder før det beslutning var blitt fattet.

Anonymkode: 175d7...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg holder på med menerstatning gjennom nav etter yrkesskade, de sendte brev at jeg skulle få svar innen 12 mnd

Anonymkode: 18918...418

Husk å sende krav til arbeidsgivers forsikringselskap også. Ta deg gjerne en advokat for dette, det er arbeidsgivers forsikringsselskap som betaler for dette.

Anonymkode: 175d7...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men hva mener du da når du skriver at begge diagnosene ble stilt i voksen alder og før du fikk forsikring? Her motsier du deg selv. 

Og hvorfor meldte du ikke inn med en gang etter du fikk diagnosene? Nå er det gått flere år. 

Anonymkode: ce3ff...fb3

Jeg skrev feil. Det jeg mente var at jeg fikk diagnosene i voksen alder og at foreldrene mine ikke visste om diagnosene før de tegnet forsikringen.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du er jo uansett blitt født med Asperger, det er ikke en lidelse man kan pådra seg utover i livet. Man har alltid hatt det. Dette vet jo forsikringsselskapet, og du vil antageligvis derfor få avslag på ditt forsikringsutbetalings-krav. Man kan ikke få forsikring for noe som allerede hadde oppstått på det tidspunktet man tegnet forsikringen. Det blir som å ringe forsikringsselskapet og be om å få en husforsikring mens man står og ser på at huset brenner. Det går ikke, og det er ikke slik forsikringer fungerer. Dessverre for deg. 

 

Anonymkode: 2e356...2c1

Jeg vil ikke si at det blir helt det samme? Ja, jeg hadde diagnosen men jeg hadde ikke problemer relatert til diagnosen og kom ikke i kontakt med psykiatrien angående psykiske problemer før jeg var 21 år.

Anonymkode: 4b5f2...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skrev feil. Det jeg mente var at jeg fikk diagnosene i voksen alder og at foreldrene mine ikke visste om diagnosene før de tegnet forsikringen.

Jeg vil ikke si at det blir helt det samme? Ja, jeg hadde diagnosen men jeg hadde ikke problemer relatert til diagnosen og kom ikke i kontakt med psykiatrien angående psykiske problemer før jeg var 21 år.

Anonymkode: 4b5f2...e17

Når fikk du diagnosen? (Hva er dato på dokumentasjonen du har?) hvis det er flere år siden er det mulig saken er foreldet. 

Anonymkode: 17316...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest gjennom vilkårene for å se om du kan ha krav på erstatning? Det pleier å være listet opp en del unntak.

Anonymkode: b30a6...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Etter at du har meldt ifra om skaden til forsikringsselskapet, får du vanligvis et referansenummer eller en bekreftelse via e-post eller brev på at kravet ditt har blitt mottatt." - de kan  bruke litt tid på å ta kontakt men når du har fått referansenummer osv kan du kontakte forsikringsselskapets skadeavdeling for å høre om hvordan det står til med skaden din

googlet og endte opp her https://forsikro.no/hvordan-melde-skade-forsikring/

Anonymkode: fabd2...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Når fikk du diagnosen? (Hva er dato på dokumentasjonen du har?) hvis det er flere år siden er det mulig saken er foreldet. 

Anonymkode: 17316...c88

Jeg fikk min første psykiske diagnose i ca 2016 også ble den endret til bipolar i 2019 mens asperger diagnosen fikk jeg vel i 2020 eller 2021. Men jeg ble ikke ufør før i september i fjor (altså 2023). Før det gikk jeg på AAP. Har aldri hatt en vanlig ordinær jobb pga at jeg har slitt.

Anonymkode: 4b5f2...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er jo uansett blitt født med Asperger, det er ikke en lidelse man kan pådra seg utover i livet. Man har alltid hatt det. Dette vet jo forsikringsselskapet, og du vil antageligvis derfor få avslag på ditt forsikringsutbetalings-krav. Man kan ikke få forsikring for noe som allerede hadde oppstått på det tidspunktet man tegnet forsikringen. Det blir som å ringe forsikringsselskapet og be om å få en husforsikring mens man står og ser på at huset brenner. Det går ikke, og det er ikke slik forsikringer fungerer. Dessverre for deg. 

 

Anonymkode: 2e356...2c1

Dette stemmer ikke. Jeg tegnet uføreforsikring ett år før jeg fikk diagnosen asperger blant annet. Tegnet forsikring bare måneder før jeg ble syk og havnet i psykiatrien. Jeg fikk utbetalt sånn 1,4 millioner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...