Gå til innhold

Konfirmasjon eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet dere om noen som velger å ikke konfirmere seg i det hele tatt?

Hva er deres tanker rundt å ta et slikt valg? 

Anonymkode: 9477c...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var flere i min klasse som valgte å ikke bli konfirmert. Noen pga at menigheten de tilhørte ikke praktiserer konfirmasjon, andre fordi de ikke ville. Tror ikke det var noen som ble «konfirmert» borgerlig. Selv fikk jeg valget mellom konfirmasjon i kirka eller ikke konfirmasjon i det hele tatt. Og trusselen var ingen konfirmasjon = ingen bunad. Heldigvis grep en av mine bestefedre inn og sa at han skulle betale for bunad og alt bunadsølv hvis jeg valgte å ikke bli konfirmert. Jeg ble konfirmert i kirka, men hadde nok valgt annerledes i dag.

 

Anonymkode: 60401...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flere i klassen til eldste som ikke konfirmerte seg. Noen fordi de tilhører religioner med andre overgangsritualer og noen fordi de bare ikke ville. Det eneste jeg tenker om det er at alle må få velge helt selv hva de vil og at det ene valget ikke er noe bedre eller dårligere enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter vil ikke konfirmere seg. Hun er ikke døpt (vi har ikke barnedåp som tradisjon i vår familie og ønsker at religion skal være den enkeltes valg, og ikke opp til foreldrene å bestemme). Hun kan fint velge å både døpe og konfirmere seg. Storesøsteren valgte det og det var veldig fint. Hun valgte selvstendig å melde seg inn i kristendommen og tro på Gud. Lillesøster tror ikke og ønsker ikke å melde seg inn.

Både jeg og far døpte oss som tenåringer. Vi er aktiv i kirken

Anonymkode: fbbf9...686

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte velge konfirmasjon i kirka eller ikke konfirmasjon i det hele tatt.

Ingen konfirmasjon = ingen penger eller gaver. 

Det ble kun av den grunn konfirmasjon i kirka. 

Jeg ville nok ikke valgt å konfirmere meg i det hele tatt, men konfirmantene opplever jo fellesskap og så hadde vi en helgetur til Danmark, hvor vi så på gammel arkitektur og kirker og masse preken om gud og annet. Dagtid var dritkjedelig, kvelden var galskap så fort vi ikke hadde opplegg. Jeg vet de som hadde borgerlig konfirmasjon også hadde noen treff (langt ifra like mange, heldiggrisene) og de hadde en tur til fornøyelsespark.

Anonymkode: 1b465...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er ikke døpt. Han skal ikke konfirmeres og det er hans valg. Fikk heller ikke plass på humanetisk seremoni. Vi skal uansett markere han men ikke så høytidelig som en vanlig konfirmasjon. 

Anonymkode: 72020...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et helt greit det.

De som derimot dropper konfirmasjon, men inviterer til "Bli voksen" fest på lik linje, men likt krav om gave, de har jeg noen helt andre tanker om.

Anonymkode: 49a5e...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er et helt greit det.

De som derimot dropper konfirmasjon, men inviterer til "Bli voksen" fest på lik linje, men likt krav om gave, de har jeg noen helt andre tanker om.

Anonymkode: 49a5e...fcf

Fordi? 

Er det ikke barnets første valg å ta denne avgjørelsen om man vil ha fest eller ikke? 

Anonymkode: 72020...628

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fordi? 

Er det ikke barnets første valg å ta denne avgjørelsen om man vil ha fest eller ikke? 

Anonymkode: 72020...628

Fordi vil man ikke konfirmeres er det helt greit, det er ikke noe en må. Men da finner man ikke på et eget navn for å få hoppe over det kjedelige men allikevel få masse gaver. Det blir som om et kjærestepar som ikke vil gifte seg sender ut invitasjon med "Vi gifter oss ikke, men kom og hyll oss og gi oss bryllupsgaver fordet".

Anonymkode: 49a5e...fcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi vil man ikke konfirmeres er det helt greit, det er ikke noe en må. Men da finner man ikke på et eget navn for å få hoppe over det kjedelige men allikevel få masse gaver. Det blir som om et kjærestepar som ikke vil gifte seg sender ut invitasjon med "Vi gifter oss ikke, men kom og hyll oss og gi oss bryllupsgaver fordet".

Anonymkode: 49a5e...fcf

Folk må få markere slik de selv vil. Noen vil ha det storslått andre vil ha det veldig rolig/tilbakelent og begge deler må være lov. 

Anonymkode: 72020...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi vil man ikke konfirmeres er det helt greit, det er ikke noe en må. Men da finner man ikke på et eget navn for å få hoppe over det kjedelige men allikevel få masse gaver. Det blir som om et kjærestepar som ikke vil gifte seg sender ut invitasjon med "Vi gifter oss ikke, men kom og hyll oss og gi oss bryllupsgaver fordet".

Anonymkode: 49a5e...fcf

Så det er liksom kun EN måte å gjøre dette på? Konfirmasjonskurs/opplegg i kirken, ikke et annet opplegg som f.eks. frivillig arbeid,  kurs i etikk, dannelsesreise e.l. ?

Anonymkode: e19fe...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk henger seg opp i dette med seremonien. Det viktigste er vel å ha en fin dag på barnets premisser uansett hvordan man velger å markere dagen.

Det er ikke snakk om fest kun for gavenes del men fordi de ikke ønsker seremoni. Maten er uansett betalt så hvorfor bryr gjesten seg om barnet har 'rett nok til' å få en gave i det hele tatt?

Anonymkode: 72020...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så det er liksom kun EN måte å gjøre dette på? Konfirmasjonskurs/opplegg i kirken, ikke et annet opplegg som f.eks. frivillig arbeid,  kurs i etikk, dannelsesreise e.l. ?

Anonymkode: e19fe...aaa

Jeg sa ingenting om kirken i mitt innlegg, jeg snakker om de som hopper over alt og bare har selskapet for å få gaver. Alle alternative konfirmantopplegg er selvfølgelig helt innenfor. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Folk må få markere slik de selv vil. Noen vil ha det storslått andre vil ha det veldig rolig/tilbakelent og begge deler må være lov. 

Anonymkode: 72020...628

Hvis de går for kun fest men dropper alle alternative konfirmasjons opplegg i forkant så er det, så er det ikke fordi de vil ha det rolig/tilbakelent. 

Skal de ha en fest som markering, må det være noe å markere. At de er 15 +/- noen mnd er ikke noe å markere.

Anonymkode: 49a5e...fcf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen av våre valgte konfirmasjon. De fleste venner er konfirmert, hovedsakelig borgerlig konfirmasjon, men noen dropper det helt. Årsakene er mange. Religiøs tilknytning til menighet som ikke har konfirmasjon er en årsak. Vi har ikke pushet konfirmasjon, så kanskje er det derfor de har droppet det. Alle har fått tilbud om en større 15-års dag, men bare en valgte det.

Anonymkode: 2a5fa...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringen min ser ut til å velge bort konfirmasjon. Hva jeg tenker om det? Det er helt og holdent hennes valg. Jeg forteller om alternativene, vi har lest på humanetisk sine sider, på kirkens sider og hun tar valget. Hun er ikke troende.

Anonymkode: 5cf4a...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonen er en bekreftelse av dåpen. Hvis man ikke er kristen, har man ikke noe å konfirmere. Dermed ingen fest. Det står stor respekt av dette valget.
 

Borgerlig konfirmasjon/fest uten konfirmasjon er bare tull. Da kan de heller vente til myndighetsdagen og feire den. Talene under borgerlig konfirmasjon blir ofte helt innholdsløse og merkelige. «Vi er her for å feire deg, vi feirer at du snart er voksen, selv om du ikke er voksen sånn helt ennå. Men vi vil feire deg likevel…» De oppleves som en ‘kom og gi meg penger’-fest. 

Anonymkode: 03ccf...629

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ingen av våre valgte konfirmasjon. De fleste venner er konfirmert, hovedsakelig borgerlig konfirmasjon, men noen dropper det helt. Årsakene er mange. Religiøs tilknytning til menighet som ikke har konfirmasjon er en årsak. Vi har ikke pushet konfirmasjon, så kanskje er det derfor de har droppet det. Alle har fått tilbud om en større 15-års dag, men bare en valgte det.

Anonymkode: 2a5fa...7db

Min valgte også å droppe konfirmasjon. Og jeg synes det er helt greit, det er helt og holdent hans valg.

Han forteller om klassekamerater som ikke ønsker konfirmasjon, men som likevel må, fordi foreldrene krever det. Det synes jeg er... spesielt. 

Ts

Anonymkode: 9477c...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen, men tenker at det å velge å ikke konfirmere seg - enten i kirken eller borgerlig - må jo være 100% opp til konfirmanten selv. Begge våre konfirmerte seg i kirken etter eget valg, og det er jo ikke bare å møte opp på dagen i hvit kappe og vips er man konfirmert - det er jo et helt opplegg med undervisning, samlinger, obligatoriske gudstjenester, aktiviteter og pengeinnsamling. De lærer mye, ikke bare om Bibelen, og de får et fint fellesskap. Det samme vil jeg anta er for dem som velger borgerlig konfirmasjon, som jeg gjorde da jeg konfirmerte meg på 90-tallet. Vi hadde samlinger, leir og aktiviteter vi var gjennom på samme måte, men selvsagt uten det kristne fokuset og Bibellæren. I den alderen er det jo noe man føler man oppnår og gjennomfører, og så blir seremonien og festen en fin avslutning på det. Selvsagt også et alternativ å ha en fest for ungdommen uten altså, jeg bare mener at det tross alt er en del "styr" for ungdommene også å gå gjennom en konfirmasjon, det er jo en forpliktelse til å stille opp og delta fra september til april/mai, og ønsker man ikke det, er jo det en ærlig sak og helt grei begrunnelse for å la være. Mange sliter kanskje med å være midtpunktet denne dagen, både på festen og det å skulle gå opp midtgangen i kirken osv, så kan jo være de som velger det bort av sånne grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 7.22):

Vet dere om noen som velger å ikke konfirmere seg i det hele tatt?

Hva er deres tanker rundt å ta et slikt valg? 

Anonymkode: 9477c...aed

Fordelingen er at ca 50 % konfirmeres seg i kirken, ca 25 borgerlig og ca 25 % ikke i det hele tatt. 

Vil heller snu spørsmålet, hva er tanker om å konfirmere seg? En utdatert rituale som har gått ut på tiden for lengst. 

Anonymkode: 9f8cd...b53

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordelingen er at ca 50 % konfirmeres seg i kirken, ca 25 borgerlig og ca 25 % ikke i det hele tatt. 

Vil heller snu spørsmålet, hva er tanker om å konfirmere seg? En utdatert rituale som har gått ut på tiden for lengst. 

Anonymkode: 9f8cd...b53

Syntes 25% hørtes vel mye ut, så prøvde å google det.

Ifølge Stavanger Aftenblad for fire dager siden, velger 12% å ikke konfirmere seg. (Betalingsmur, og jeg vet ikke hvordan jeg deler et eventuelt skjermbilde her) 

Enig at den kristelige konfirmasjonen er litt utdatert ja. 

Ts

Anonymkode: 9477c...aed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...