Gå til innhold

Bør jeg fortelle til lederen om gjentatte ubehagelige hendelser med en kollega?


Latinamami

Anbefalte innlegg

Dette er ubehagelig bare å skrive om. Men en mannlig kollega og jeg kom veldig godt overens, vi var som bestevenner på jobb, tok alle pauser sammen osv. En gang (dette var vel sommeren 2022) så satt vi å tok lunsj pause i en sofakrok på jobb, han sa noe med «Jeg er så glad i deg» og kysset meg på halsen, jeg trakk meg unna og så på det som spøk.

Han ventet barn med en dame da, og jeg var gift (er fortsatt). Vennskapet vårt forandret seg ikke. Jeg besøkte dem når damen hans var høygravid, og så på det nye huset de hadde kjøpt. 
 

Plutselig et år etterpå (muligens i fjor sommer men husker ikke eksakt/prøvd å fortrenge dette) så sto jeg i en gang utenfor pasientenes soverom, jeg skulle av nattvakt og han skulle på dagvakt og snakket med han, jeg sto dumt til med ryggen mot veggen å lente meg på et girlander. Han sto jo nærme meg når vi pratet så gikk han enda nærmere å prøvde å kysse meg på halsen, jeg trakk meg unna. 
 

En annen morgen kort tid etter siste hendelse,  jeg skulle av vakt og han skulle på. Jeg gikk jeg inn på en avlåst avdeling (jeg skulle ordne noe) han fulgte etter så jeg gikk sol en hestesko med han etter, fort og stresset ut av den avdelingen igjen og han fortsatte å kom etter meg. Jeg sa jeg var trøtt og måtte skynde meg hjem. Jeg holdt avstand. 
 

For 3 uker siden var han på kveldsvakt. Jeg var innom for å ordne noe på dataen, også skulle jeg ta solarium etter det. Han så meg og vi snakket litt, nesten slik som før. Jeg sa jeg måtte gå for jeg skulle ta solarium. Han sa han skulle ned å hente sengeteppe til to pasienter.
Vi snakket på vei ned til kjelleren og i korridoren i kjelleren stoppet vi opp, jeg skulle avslutte samtalen men han spurte om å få en klem, jeg sa hvorfor det, han ville ha klem så ga jeg meg og ga en klem, da kysset han meg igjen på halsen.

Jeg tror det er kultur, men det er j…. ubehagelig. Jeg dyttet han vekk, sa at han ikke skulle kysse meg på halsen, det var ikke greit osv.. han sa «hva snakker du om? Hæ? Hva tuller du med» ellernoe i den duren… prøvd å fortrenge alt. Jeg gikk vekk, fortet meg inn for å ta solarium, men hadde omtrent panikk. Sett på for mye krim så jeg tenkte at enten ville han drepe meg pga konfrontasjonen min (men han er ikke en sånn type, bare hadde panikk), eller at han skulle låse seg inn for å voldta. 

3 dager etter møtte jeg dama hans på helsestasjon. Med en to uker gammel baby 😔 Fikk veldig vondt av henne, og skulle egentlig sagt det til henne. Hva tenker dere?

Og jeg stresser veldig når jeg ser han står på vaktboka for tiden. Jeg får angst av å se han nå på jobb også. Han tok rapporten for noen som kom forsinket for ikke så lenge siden og jeg var helt skjelven da. Hvordan kan jeg fortelle dette til lederen min?

Jeg ønsker ikke at han skal miste jobben heller, han er veldig flink i jobben og  veldig snill mot folk rundt han. Men han har også tatt nattvakter i perioder og jeg er livredd for å bli satt opp med han. Egentlig burde jeg være på en annen avdeling. Skal prøve å søke jobb andre steder også. 

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal snakke med tillitsvalgt og ha med tillitsvalgt i møte med din leder.

Om dere har en god leder vil leder ta en samtale med ham og gi ham en advarsel. Da er det opp til ham om han oppfører seg profesjonelt videre, eller ikke. Gjør han det ikke vet han jo hva konsekvensen kan bli, og da er det et valg han tar.

Hold deg unna ham på jobb, aldri snakk personlig med ham, hold deg 100 % profesjonell når du må ha samtaler med ham om jobben.

Jeg ville nok også ha søkt jobb andre steder. Men inntil videre ville jeg bedt leder om å ikke bli satt opp på nattevakter sammen med ham!

Anonymkode: e7c41...727

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er venner så sier du jo bare til han på en ordentlig måte at det ikke er greit. 

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansx skrev (Akkurat nå):

Hvis dere er venner så sier du jo bare til han på en ordentlig måte at det ikke er greit. 

De er ikke venner…… venner oppfører seg ikke sånn som han gjør. 

Anonymkode: 0445a...cb6

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De er ikke venner…… venner oppfører seg ikke sånn som han gjør. 

Anonymkode: 0445a...cb6

Venner kan trå feil. Det er sjelden galt å først ta opp sånne feil først med den det gjelder.

Anonymkode: 49a94...150

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sa du ikke fra om at det ikke var greit første gangen?

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Venner kan trå feil. Det er sjelden galt å først ta opp sånne feil først med den det gjelder.

Anonymkode: 49a94...150

Æsj, hva slags venner har du? Sånne mennesker som TS forteller om her ryker ut ved første "feiltrinn"…..

Anonymkode: 0445a...cb6

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har bRe akseptert at han kysser deg på halsen? Aldri sagt noe til det? 

Vill uansett ha tatt det med ham først, og det burde du gjort for lenge siden.

 

Anonymkode: 2af7b...629

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansx skrev (26 minutter siden):

Hvis dere er venner så sier du jo bare til han på en ordentlig måte at det ikke er greit. 

Det samme ville jeg gjort.

Jeg er helt for at man skal ta slike ting videre. Men han må samtidig få vite først at du ikke er interessert. Når man er venner er det fort gjort å drite seg ut fordi man tolker signaler feil.

Jeg ville bare sagt tydelig fra. «Jeg liker deg som en venn, men noe annet er ikke aktuelt. Fysiske tilnærmelser er ikke ok.»

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har flørtet med denne mannen i flere år og han tror han har sjans. Du burde selvsagt si fra skikkelig FØRSTE gang det skjedde og kanskje vurdere en mer profesjonell tone på jobb fremover. Har du sagt fra på en ordentlig måte til han da? Det synes jeg du skylder han før du snakker med sjefen. Skriv en melding..."lurer på om det har blitt noen misforståelser mellom oss. Men nå har du flere ganger forsøkt å kysse meg på halsen. Jeg synes det er ubehagelig og vil at du slutter". 

Anonymkode: 59a40...172

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ville jeg snakket med han - si klart fra at du ikke vil at han skal kysse deg på halsen, klemme osv. Hvis ikke det hjelper, så si ifra. Men å gjøre det før du har snakket med han selv suksess jeg er helt feil og feigt av deg,

Anonymkode: 7930a...293

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Venner kan trå feil. Det er sjelden galt å først ta opp sånne feil først med den det gjelder.

Anonymkode: 49a94...150

Venner kysser ikke halsen til hverandre...

Anonymkode: 4e800...efa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har flørtet med denne mannen i flere år og han tror han har sjans. Du burde selvsagt si fra skikkelig FØRSTE gang det skjedde og kanskje vurdere en mer profesjonell tone på jobb fremover. Har du sagt fra på en ordentlig måte til han da? Det synes jeg du skylder han før du snakker med sjefen. Skriv en melding..."lurer på om det har blitt noen misforståelser mellom oss. Men nå har du flere ganger forsøkt å kysse meg på halsen. Jeg synes det er ubehagelig og vil at du slutter". 

Anonymkode: 59a40...172

HUN har flørtet MED HAN? Si meg - er du helt dopa? Hvor har du lest at TS har flørtet?!?!? 

Anonymkode: 0445a...cb6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når han har pasientkontakt så må du faktisk si fra til ledelsen. Du kan ikke ta risikoen på at han tramper over grenser der også.

Jeg hadde ikke klart å leve med dette hvis jeg var deg.

Anonymkode: 22c9b...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Venner kysser ikke halsen til hverandre...

Anonymkode: 4e800...efa

Venner kan gjøre mye dumt. Å kommunisere hva man synes om det er sjeldent galt. Hvorvidt TS etter det ønsker å fortsette å være venner får være opp til henne.

Anonymkode: 49a94...150

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Venner kan trå feil. Det er sjelden galt å først ta opp sånne feil først med den det gjelder.

Anonymkode: 49a94...150

Trå feil? Han har kysset henne på halsen flere ganger, selv om hun trekker seg unna. Ergo er han klar over at det er uønsket, og han velger å gjøre det likevel. Det er seksuell trakassering over tid, og absolutt noe TS bør ta videre. 

Anonymkode: 32fe9...557

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Venner kan trå feil. Det er sjelden galt å først ta opp sånne feil først med den det gjelder.

Anonymkode: 49a94...150

«Trå feil» 🤪

Anonymkode: 2a58b...b5c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latinamami skrev (På 29.4.2024 den 5.39):

Jeg tror det er kultur, men det er j…. ubehagelig

I hvilken kultur er det normalt å kysse kollegaer på halsen?

Tror heller det er misforståelse av norsk kultur - å tro at det er greit å holde på sånn siden du ikke hyler opp og skjeller og smeller. Å tro at man kan være nær venn, ta alle pauser sammen etc og samtidig tro at den andre part har samme oppfatning, er i beste fall naivt.

Søk deg over til annen avdeling. Når du har fått ny plass, varsler du tillitsvalgt og ny leder for hvorfor du søkte deg vekk. 

Det blir fort ord mot ord og mange vitner på at dere hang sammen om du varsler nå. Det er altfor ofte at varsleren blir taperen, mens for den andre part går livet sin vante gang.

Anonymkode: 260c7...644

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latinamami skrev (På 29.4.2024 den 5.39):

Dette er ubehagelig bare å skrive om. Men en mannlig kollega og jeg kom veldig godt overens, vi var som bestevenner på jobb, tok alle pauser sammen osv. En gang (dette var vel sommeren 2022) så satt vi å tok lunsj pause i en sofakrok på jobb, han sa noe med «Jeg er så glad i deg» og kysset meg på halsen, jeg trakk meg unna og så på det som spøk.

Han ventet barn med en dame da, og jeg var gift (er fortsatt). Vennskapet vårt forandret seg ikke. Jeg besøkte dem når damen hans var høygravid, og så på det nye huset de hadde kjøpt. 
 

Plutselig et år etterpå (muligens i fjor sommer men husker ikke eksakt/prøvd å fortrenge dette) så sto jeg i en gang utenfor pasientenes soverom, jeg skulle av nattvakt og han skulle på dagvakt og snakket med han, jeg sto dumt til med ryggen mot veggen å lente meg på et girlander. Han sto jo nærme meg når vi pratet så gikk han enda nærmere å prøvde å kysse meg på halsen, jeg trakk meg unna. 
 

En annen morgen kort tid etter siste hendelse,  jeg skulle av vakt og han skulle på. Jeg gikk jeg inn på en avlåst avdeling (jeg skulle ordne noe) han fulgte etter så jeg gikk sol en hestesko med han etter, fort og stresset ut av den avdelingen igjen og han fortsatte å kom etter meg. Jeg sa jeg var trøtt og måtte skynde meg hjem. Jeg holdt avstand. 
 

For 3 uker siden var han på kveldsvakt. Jeg var innom for å ordne noe på dataen, også skulle jeg ta solarium etter det. Han så meg og vi snakket litt, nesten slik som før. Jeg sa jeg måtte gå for jeg skulle ta solarium. Han sa han skulle ned å hente sengeteppe til to pasienter.
Vi snakket på vei ned til kjelleren og i korridoren i kjelleren stoppet vi opp, jeg skulle avslutte samtalen men han spurte om å få en klem, jeg sa hvorfor det, han ville ha klem så ga jeg meg og ga en klem, da kysset han meg igjen på halsen.

Jeg tror det er kultur, men det er j…. ubehagelig. Jeg dyttet han vekk, sa at han ikke skulle kysse meg på halsen, det var ikke greit osv.. han sa «hva snakker du om? Hæ? Hva tuller du med» ellernoe i den duren… prøvd å fortrenge alt. Jeg gikk vekk, fortet meg inn for å ta solarium, men hadde omtrent panikk. Sett på for mye krim så jeg tenkte at enten ville han drepe meg pga konfrontasjonen min (men han er ikke en sånn type, bare hadde panikk), eller at han skulle låse seg inn for å voldta. 

3 dager etter møtte jeg dama hans på helsestasjon. Med en to uker gammel baby 😔 Fikk veldig vondt av henne, og skulle egentlig sagt det til henne. Hva tenker dere?

Og jeg stresser veldig når jeg ser han står på vaktboka for tiden. Jeg får angst av å se han nå på jobb også. Han tok rapporten for noen som kom forsinket for ikke så lenge siden og jeg var helt skjelven da. Hvordan kan jeg fortelle dette til lederen min?

Jeg ønsker ikke at han skal miste jobben heller, han er veldig flink i jobben og  veldig snill mot folk rundt han. Men han har også tatt nattvakter i perioder og jeg er livredd for å bli satt opp med han. Egentlig burde jeg være på en annen avdeling. Skal prøve å søke jobb andre steder også. 

Sånn jeg leser innlegget ditt sa du tydelig i fra den siste gangen. Det betyr at han kommer til å slutte med å  prøve seg fysisk. Hvis  han ikke slutter må du ta det med sjefen. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Først ville jeg snakket med han - si klart fra at du ikke vil at han skal kysse deg på halsen, klemme osv. Hvis ikke det hjelper, så si ifra. Men å gjøre det før du har snakket med han selv suksess jeg er helt feil og feigt av deg,

Anonymkode: 7930a...293

Jeg er også enig i denne. 

Du kan også skrive noe slikt i en melding til han. Hvis han ikke slutter, så kan du ta det videre. 

Hadde dere bare vært kolleger så ville jeg tenkt annerledes, men dere har vært så nære at det fremstår realt å være tydelig med han først. 

Anonymkode: 68919...720

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...