Gå til innhold

Spørsmål til sykepleiere (eller andre som jobber med dette) - Hvordan funker PLO mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Temaet er nok litt spesielt å ta opp på KG, men det er tross alt mange sykepleiere her inne.
I grove trekk ble dette tatt opp på både utdanning, og så er det og både lovverk og interne prosedyrer rundt dette på forskjellige helseforetak, for ikke å snakke om artikler og det ene og det andre. 
Men av det jeg har lest hittil er det veldig lite beskrivende av hva som skjer i systemet, og mer beskrivelser av lovverk og hva man overordnet skal gjøre.

Når jeg hadde praksis i kommunen merket jeg hvor begrenset datasystemet var sammenlignet med datasystemet brukt av spesialisthelsetjenesten. Hvor jeg i spesialisthelsetjenesten kunne se journaldokumenter fra andre institusjoner og finne opplysninger som var relevant for hvordan utøve sykepleie, fant jeg ofte i kommunen at det virket mindre oversiktlig, og at jeg ikke hadde tilgang til eksterne behandlingsinstitusjoner og var prisgitt de fysiske papirene pasienten kanskje hadde med seg, det som noen kanskje hadde scannet inn, og da det som ble sendt til systemet.

Jeg ser på en video på youtube at det er plenty av forskjellige PLO-meldinger. Kommunen skal sende x, hvorpå spesialisthelsetjenesten skal sende z, for så noen dager etter skal spesialisthelsetjenesten sende y osv osv. Har ikke selv inntrykk av at dette følges til punkt og prikke.

Men jeg antar at enhver behandlende institusjon, om det så er døgn eller poliklinisk, har ansvar for å undersøke om en pas. mottar kommunale tjenester, og dermed sende oppdatert epikrise, sykepleiesammenfatning (når er spl-sammenfatning ikke aktuelt?).

Så hvis en pasient som mottar f.eks hjemmesykepleie blir behandlet på sykehus, og hjelpebehovet endrer seg, sender da sykepleier en sammenfatning med beskrivelse av forløpet og endringene, med egne vurderinger/anbefalinger?
Hva skjer så videre? Er det en koordinator/områdeleder i hjemmesykepleien som gjør vurderinger selv basert på ny informasjon?
Sender man også med epikrise på PLO? Og er noe av dette ansvarlig lege som gjør eller er det en sykepleieroppgave? (primærkontakt?!)

Og hva med fastlege? Hvordan mottar fastlegen denne informasjonen i sitt system?

Kanskje jeg ikke har fulgt godt nok med på forelesning, og gode svar er det ikke alltid jeg får når jeg spør.

 

Anonymkode: 4998a...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...