Gå til innhold

Ett år med mat fra kun et land - hva velger du og hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det stemmer ikke.

Anonymkode: 6f10a...3b6

Jo, det gjør det faktisk. Motbevis det. 

Anonymkode: 7c556...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om du skal drive å hoppe slik i tid blir jo dette helt umulig. Om du velger deg norge i steinalderen må du jo også kutte ut den importerte poteten. 

For mine forfedre var østers og blåskjell "agn", og ikke noe som skulle på noe spisebord. Det er ikke norsk tradisjonsmat. 

Anonymkode: c04c4...9d7

Mens farfar, sørlending født 1930, fisket og åt blåskjell hele livet.

Anonymkode: c0f79...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mens farfar, sørlending født 1930, fisket og åt blåskjell hele livet.

Anonymkode: c0f79...5da

Betyr det at det er en vanlig del av det norske kjøkken, med tilhørende tradisjonsretter? 

Anonymkode: c04c4...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italiensk eller gresk! Det spiser jeg mest til vanlig uansett.

Anonymkode: e3698...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betyr det at det er en vanlig del av det norske kjøkken, med tilhørende tradisjonsretter? 

Anonymkode: c04c4...9d7

Hvis du kan bruke din slekt som kilde, kan vel jeg også det.

Anonymkode: c0f79...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betyr det at det er en vanlig del av det norske kjøkken, med tilhørende tradisjonsretter? 

Anonymkode: c04c4...9d7

Her er for øvrig en oppskrift fra «Norsk Tradisjonsmat» med skalldyr: https://norsktradisjonsmat.no/oppskrift/kabaret-fiskepudding-skalldyr

Avsporing over, for min del iallfall. 

Anonymkode: c0f79...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da velger jeg mat fra Tyrkia. Hjemmelaget tyrkisk mat er veldig god,det er et land med en rik matkultur og har veldig gode råvarer.

Anonymkode: 966c0...0fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA, er så stort, er en miks av alle kulturer, samt dekker de fleste ulike klimasoner i forhold til vekstmuligheter. Kan spise akkurat det jeg vil, fra hele verden. 

Anonymkode: b3744...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 0.14):

I ett år må alle måltidene dine komme fra et lands kjøkken - frokost, lunsj, middag, og kvelds (samt mellommåltid og snop for de som spiser slikt). All mat blir betalt og du kan selv velge fritt om det er "hjemmelaga" eller på restaurant. Hvis du klarer å holde deg til kun dette ene landets kjøkken, vinner du fem millioner kroner.
Hva velger du og hvorfor? 

Anonymkode: f807d...00d

Hvordan definerer du «et lands kjøkken»? Det norske kjøkkenet anno 2024 inneholder både pizza, taco og pasta. Det norske kjøkkenet anno 1424 inneholdt ikke potet. Det italienske kjøkkenet anno 1424 inneholdt ikke tomat.

Så skal jeg spise som «før verden ble globalisert»? Eller skal jeg spise slik folk flest i land X spiser i 2024?
 

Når folk sier «et lands kjøkken» så mener de «slik virkelig gamle mennesker husket kostholdet til land X på et helt vilkårlig tidspunkt i historien». Og det, ts, det er bare vås. Et helt lands mat kan ikke defineres så tilfeldig.

I 2024? Jeg kunne spist som nesten hvilket som helst land. I 1424? Da ville jeg valgt meg et land i Sør-Amerika. Om valget står på å spise som land X i 1950? I så fall er spørsmålet mitt: hvorfor velger vi det tilfeldige årstallet som definisjon for noens kjøkken? 

Anonymkode: d6bab...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan definerer du «et lands kjøkken»? Det norske kjøkkenet anno 2024 inneholder både pizza, taco og pasta. Det norske kjøkkenet anno 1424 inneholdt ikke potet. Det italienske kjøkkenet anno 1424 inneholdt ikke tomat.

Så skal jeg spise som «før verden ble globalisert»? Eller skal jeg spise slik folk flest i land X spiser i 2024?
 

Når folk sier «et lands kjøkken» så mener de «slik virkelig gamle mennesker husket kostholdet til land X på et helt vilkårlig tidspunkt i historien». Og det, ts, det er bare vås. Et helt lands mat kan ikke defineres så tilfeldig.

I 2024? Jeg kunne spist som nesten hvilket som helst land. I 1424? Da ville jeg valgt meg et land i Sør-Amerika. Om valget står på å spise som land X i 1950? I så fall er spørsmålet mitt: hvorfor velger vi det tilfeldige årstallet som definisjon for noens kjøkken? 

Anonymkode: d6bab...392

Vill gjetning, men jeg TIPPER at TS ikke tenkte på mat fra før 1424. 

Jeg kan selvsagt ta feil, da. 

 

:roll: 

Anonymkode: 7c556...e2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Alle som velger indisk: Hadde dere virkelig kunnet spise curry-varianter til alle måltider i et helt år? Aldri europeisk frokost?

Anonymkode: 7c556...e2b

Trur du indisk mat bare er curryer?

Anonymkode: 13082...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan definerer du «et lands kjøkken»? Det norske kjøkkenet anno 2024 inneholder både pizza, taco og pasta. Det norske kjøkkenet anno 1424 inneholdt ikke potet. Det italienske kjøkkenet anno 1424 inneholdt ikke tomat.

Så skal jeg spise som «før verden ble globalisert»? Eller skal jeg spise slik folk flest i land X spiser i 2024?
 

Når folk sier «et lands kjøkken» så mener de «slik virkelig gamle mennesker husket kostholdet til land X på et helt vilkårlig tidspunkt i historien». Og det, ts, det er bare vås. Et helt lands mat kan ikke defineres så tilfeldig.

I 2024? Jeg kunne spist som nesten hvilket som helst land. I 1424? Da ville jeg valgt meg et land i Sør-Amerika. Om valget står på å spise som land X i 1950? I så fall er spørsmålet mitt: hvorfor velger vi det tilfeldige årstallet som definisjon for noens kjøkken? 

Anonymkode: d6bab...392

Snakk om å overanalysere et gøy og hypotetisk spørsmål på kg 😂🤣🤣😂 sikkert kjempegøy på fest du 😂😂

Anonymkode: 2b630...dcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger meg det tyrkiske kjøkken. Landet har fra tidlig av vært et knutepunkt mellom mange matkulturer, og byr følgelig på en lang rekke matvarer og tilberedingsmetoder. I tillegg  ligger Tyrkia klimatisk gunstig til hva dyrking av frukt og grønnsaker angår, så å få i seg de sju daglige blir neppe noe problem. 
Siden jeg foretrekker te over kaffe og klarer fint å avstå fra alkohol, så blir landevalget i så henseende heller ikke problematisk. 
 

Selvsagt er det enkelte norske matvarer jeg kommer til å savne (skreien fra nord, plommene fra Hardanger, Åkerø-eplene,  moltebær, nordnorske jordbær, osv), men jeg velger å innbille meg at det tyrkiske kjøkkenet vil dekke brorparten av mine matlyster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...