Gå til innhold

Partner som utøver vold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem er disse mennene som utøver fysisk og psykisk vold mot kjærestene sine? Hva er felles for disse? Tenker på de som har holdt på i mange år. 

Og hva med kvinnene? Er det alle og enhver eller er det ofte noen likheter der? 

Anonymkode: fe562...100

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter min egen erfaring.

Voldelige menn har ofte blitt utsatt for omsorgsomsvikt og opplevd vold i oppvekst f.eks. personlighetsforstyrrelser er nok også vanlig blant dem.

 

Jeg tror nok også kvinnene har fellestrekk (jeg er en av dem). Jeg har alltid hatt svært lav selvrespekt og har nok derfor vært lett å utnytte, nettopp fordi jeg ikke setter ordentlige grenser for meg selv. Dette kommer av at jeg blant annet ble utsatt for voldtekt av min egen far, som forøvrig ganske sikkert klassifiseres for diagnosen psykopati.

Tror uansett at det er en mindre andel "normale" kvinner som blir manipulert i så stor grad at de plutselig befinner seg i en situasjon de ikke så komme. Tror uansett at de drar mye raskere enn dem med manglende selvrespekt.

Endret av Frooken
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frooken skrev (4 minutter siden):

Etter min egen erfaring.

Voldelige menn har ofte blitt utsatt for omsorgsomsvikt og opplevd vold i oppvekst f.eks. personlighetsforstyrrelser er nok også vanlig blant dem.

 

Jeg tror nok også kvinnene har fellestrekk (jeg er en av dem). Jeg har alltid hatt svært lav selvrespekt og har nok derfor vært lett å utnytte, nettopp fordi jeg ikke setter ordentlige grenser for meg selv. Dette kommer av at jeg blant annet ble utsatt for voldtekt av min egen far, som forøvrig ganske sikkert klassifiseres for diagnosen psykopati.

Tror uansett at det er en mindre andel "normale" kvinner som blir manipulert i så stor grad at di plutselig befinner seg i en situasjon de ikke så komme. Tror uansett at de drar mye raskere enn dem med manglende selvrespekt.

Jeg er som deg som har hatt svært lav selvrespekt og selvtilitt og vært lett å utnytte fordi jeg setter lite grenser selv. Og latt meg bli behandlet slik jeg har blitt behandlet, både fysisk og psykisk dårlig. Mye mobbing og seksuelle overgrep har preget meg i mange år. Jeg har ptsd og litt annet å slite med. Har blitt utsatt av mye psykisk vold av andre, men har og vært ustabil og slik mot andre og. 

Anonymkode: 8e6c2...eed

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er som deg som har hatt svært lav selvrespekt og selvtilitt og vært lett å utnytte fordi jeg setter lite grenser selv. Og latt meg bli behandlet slik jeg har blitt behandlet, både fysisk og psykisk dårlig. Mye mobbing og seksuelle overgrep har preget meg i mange år. Jeg har ptsd og litt annet å slite med. Har blitt utsatt av mye psykisk vold av andre, men har og vært ustabil og slik mot andre og. 

Anonymkode: 8e6c2...eed

Jeg skjønner. Det er svært vondt å høre. Selv er jeg veldig stabil men sliter med å store følelser ovenfor evt. partnere. Har nylig blitt forelsket, noe som er en ren roller coaster hvor jeg når alt kommer til alt er livredd for å miste "enda en person". Etter sist brudd (som var med dn fin mann) havnet jeg på psykiatrisk avdeling pga. selvmordstanker og hadde flere selvmordsforsøk. Ikke lett det her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frooken skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner. Det er svært vondt å høre. Selv er jeg veldig stabil men sliter med å store følelser ovenfor evt. partnere. Har nylig blitt forelsket, noe som er en ren roller coaster hvor jeg når alt kommer til alt er livredd for å miste "enda en person". Etter sist brudd (som var med dn fin mann) havnet jeg på psykiatrisk avdeling pga. selvmordstanker og hadde flere selvmordsforsøk. Ikke lett det her..

Nei det er ikke lett, har også hatt selvmordstanker og selvmordsforsøk så vet hvordan det er. Men når sinnet er skadet så kan jo alt mulig skje. Men jeg hater å gjøre andre vondt selv om jeg har gjort det. 

Anonymkode: 8e6c2...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det er ikke lett, har også hatt selvmordstanker og selvmordsforsøk så vet hvordan det er. Men når sinnet er skadet så kan jo alt mulig skje. Men jeg hater å gjøre andre vondt selv om jeg har gjort det. 

Anonymkode: 8e6c2...eed

Ja det kan jeg godt forstå. Når man aldri har hatt noen i livet som oppfører seg "normalt", skjønner jeg godt at det er vanskelig. Selvom jeg takk og pris er stabil, så forstår jeg meg svært godt på store og uadekvate følelser. Lykke til i livet❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frooken skrev (6 minutter siden):

Ja det kan jeg godt forstå. Når man aldri har hatt noen i livet som oppfører seg "normalt", skjønner jeg godt at det er vanskelig. Selvom jeg takk og pris er stabil, så forstår jeg meg svært godt på store og uadekvate følelser. Lykke til i livet❤️

Heldig du, missunner deg som klarer å være det ❤️ Men nå har jeg gått på en stemningsstabiliserende medisin et par uker så satser på den skal hjelpe meg og. Øket og dosen på noe annen medisin som hjelper kjenner jeg. Pluss behandling så det er godt. Lykke til ❤️

Anonymkode: 8e6c2...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Heldig du, missunner deg som klarer å være det ❤️ Men nå har jeg gått på en stemningsstabiliserende medisin et par uker så satser på den skal hjelpe meg og. Øket og dosen på noe annen medisin som hjelper kjenner jeg. Pluss behandling så det er godt. Lykke til ❤️

Anonymkode: 8e6c2...eed

Ja jeg har nok vært heldig der. La oss be for at det vil hjelpe!❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frooken skrev (2 minutter siden):

Ja jeg har nok vært heldig der. La oss be for at det vil hjelpe!❤️

Takk du høres snill ut ❤️ Ja gjerne be for meg ❤️ 

Anonymkode: 8e6c2...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har vært voldelig mot meg

jeg har blitt slått

dratt i armen, ene gangen med baby på armen.

ristet

blitt snakket nedsettende til foran hans 11 årige datter(partnervold og vold mot barn)

når jeg kom hjem fra føden med barn to så kneip han i magefettet mitt og sa Gjør noe med det!!!!

jeg har blitt tvunget til sex, og ting jeg ikke har lyst å gjøre, analsex for eksempel.

vi var på et kurs gjennom barnevernet om vold, genrasjonsvold, latent vold, psykisk vold lista er lang, han lærte, tror jeg, ingenting har skjedd på 5 år 

og jeg er enig i mye her oppe, han ble grovt mobbet og oversett og av sin familie

 

Anonymkode: d0266...f77

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min mann har vært voldelig mot meg

jeg har blitt slått

dratt i armen, ene gangen med baby på armen.

ristet

blitt snakket nedsettende til foran hans 11 årige datter(partnervold og vold mot barn)

når jeg kom hjem fra føden med barn to så kneip han i magefettet mitt og sa Gjør noe med det!!!!

jeg har blitt tvunget til sex, og ting jeg ikke har lyst å gjøre, analsex for eksempel.

vi var på et kurs gjennom barnevernet om vold, genrasjonsvold, latent vold, psykisk vold lista er lang, han lærte, tror jeg, ingenting har skjedd på 5 år 

og jeg er enig i mye her oppe, han ble grovt mobbet og oversett og av sin familie

 

Anonymkode: d0266...f77

Så du kan bekrefte at det er mulig for voldelige menn å bedre seg? Føler alle mener det motsatte. Jeg mener selv min mann har  bedret seg. Over 3 år siden siste fysiske angrep. Men jeg er usikker på om det bare er han som har blitt bedre eller jeg som har tilpasser meg. Muligens en kombinasjon. 
 

Hvordan har du det sammen med denne mannen som gjorde alt dette mot deg- i dag?

Anonymkode: 8f028...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far utsatte med for grovt seksuelt misbruk og fysisk vold, fra jeg var veldig liten. Men han ble sett på som en veldig snill mann, som alltid stilte opp for andre. Og ingen ville tro det om han. Han ble og utsatt for psykisk vold av min mor. Og hadde nok blitt utsatt for både fysisk og psykisk vold som barn. Jeg ble utsatt for psykisk og fysisk vold som barn. Og som liten så hadde jeg valgt min far, for selv om han gjorde grusomme ting mot meg, så var han og mye snill mot meg. Kunne og forsvare meg mot moren min. Mens moren min var bare ond.

Nå har jeg aldri blitt utsatt for noen form for vold, som voksen. Men jeg er et stabeist, har veldig klare grenser, og løper ved det minste røde flagg. Jeg har aldri utsatt noen for vold. Jeg har et veldig stort hjerte, og er en god partner i forhold. Jeg har og 2 voksne barn, og jeg har vært en fantastisk mot. Jeg jobber innen helse, og har jobbet en del som frivillig og.

Har 3 venninner som har vært sammen med voldelige menn, alle kom seg vekk. Det mennene har til felles, var at de var sjarmerende, godt likt av de fleste. Men jeg likte de aldri, og de likte ikke meg. 

Anonymkode: a0824...1e4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så du kan bekrefte at det er mulig for voldelige menn å bedre seg? Føler alle mener det motsatte. Jeg mener selv min mann har  bedret seg. Over 3 år siden siste fysiske angrep. Men jeg er usikker på om det bare er han som har blitt bedre eller jeg som har tilpasser meg. Muligens en kombinasjon. 
 

Hvordan har du det sammen med denne mannen som gjorde alt dette mot deg- i dag?

Anonymkode: 8f028...a66

Ja det tror jeg, men tror at man må gå med et ganske åpent sinn for å forstå hvordan man har skremt og såret de rundt seg, det er absolutt ikke gøy å få hjelp av barnevernet, men de reddet oss, familien. De ville først at jeg og barna skulle flytte på krisesenter, men jeg sa nei, jeg ville heller se om familien kunne reddes, for han var veldig mye mer enn et monster

Anonymkode: d0266...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk du høres snill ut ❤️ Ja gjerne be for meg ❤️ 

Anonymkode: 8e6c2...eed

Det skal jeg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange slags menn som tyr til vold mot partnere. Noen i avmakt og desperasjon, fordi de ikke har lært å kommunisere eller regulere seg selv. Andre fordi de har personlighetsforstyrrelser, og rett og slett liker å plage noen.

Noen voldsutøvere plukker beskjedne partnere med uklare grenser, som de kjenner overtak på.
Andre tenner på å krenke og manipulere de sterkeste og friskeste kvinnene de ser. Sistnevnte er svært ofte narsissister, eller har sterke narsissistiske trekk. De velger slu teknikker som ikke er lette å gjennomskue, og de velger partnere som tåler (for) mye.

Jeg tenker at de som "bare" har dårlig impulskontroll, dårlige kommunikative ferdigheter osv. De kan kanskje endre seg, om empatien er på plass og de selv er motivert for å bedre seg.
De med cluster B-diagnoser, som narsissisme o.l. - de blir bare sluere, og lærer seg teknikker som er vanskeligere å konfrontere. Man kan ikke endre personlighet. 

For litt siden så jeg deler av en dokumentar, der en med antisosial personlighetsforstyrrelse ble intervjuet etter terapi. Han sa at han ikke ønsket å skade andre, men også at han ikke egentlig skjønte hva andre ble såret av, siden han ikke hadde slike følelser selv. Han måtte derfor trene på ulike situasjoner, på hva som var riktig å si, for å ikke tråkke andre på tærne.
Det ble vist til en undersøkelse han hadde vært med på, der personer med hans diagnose ble sammenlignet med en kontrollgruppe av normaltfungerende. De ble utsatt for ulike typer stress eller situasjoner som skulle vekke store følelser, mens de hadde elektroder som målte aktiviteten i ulike deler av hjernen. Når friske personer reagerte emosjonelt med redsel, fryd eller sinne, så man at frontallappaktiviteten deres økte. Hos psykopatene var det helt dødt.
De framstår ofte som rolige og trygge i krisesituasjoner, men det er rett og slett fordi de ikke føler... Det er ikke fordi de er pålitelige klipper å lene seg på. Mange som trenger en trygg og stabil partner feiltolker disse signalene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...