Gå til innhold

Føler jeg må «løfte opp» mannen min hele tiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min har veldig dårlig selvtillit. Dette utarter seg i at han lett blir påvirket av andres meninger, søker bekreftelse på alle valg han skal ta, tåler kritikk svært dårlig og overtenker hva han sier, gjør, hvordan han oppfører seg rundt andre. Merker at dette tærer på meg. Føler at jeg hele tiden må dra han opp og minne han på at han er bra nok. Og kan ærlig innrømme at jeg får litt «ush» tanker når jeg innser at jeg er mer trygg og selvsikker enn mannen i mitt liv. Er redd dette blir utmattende over tid da jeg bruker mye av egen energi på å styrke han. Hva gjør man? Kan jo ikke trykke på en knapp så han får bedre selvtillitt 

Anonymkode: f87e6...727

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan si det til han, på en forståelsesfull måte. Si du bruker mye energi på å løfte han. Alle kan jobbe med å få opp selvtilliten, selv om det kan være utfordrende og man ikke kan forvente en voldsom endring på kort tid. Du kan hjelpe til ved å alltid løfte fram de gode sidene hans.

Anonymkode: 7d255...0ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du kan si det til han, på en forståelsesfull måte. Si du bruker mye energi på å løfte han. Alle kan jobbe med å få opp selvtilliten, selv om det kan være utfordrende og man ikke kan forvente en voldsom endring på kort tid. Du kan hjelpe til ved å alltid løfte fram de gode sidene hans.

Anonymkode: 7d255...0ef

Forsøker så godt jeg kan, men når liksom ikke inn.. 

Anonymkode: f87e6...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terapi

Anonymkode: 76b2d...225

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe patetisk over slike menn. Det ødelegger sexlivet og respekten for de.

Forstår at du sliter med å være sammen med han.

Vennesona passer best på slike. 

Eneste fordelen er at han sikkert ikke tør være utro 🤣

Anonymkode: 1d253...d73

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Mannen min har veldig dårlig selvtillit. Dette utarter seg i at han lett blir påvirket av andres meninger, søker bekreftelse på alle valg han skal ta, tåler kritikk svært dårlig og overtenker hva han sier, gjør, hvordan han oppfører seg rundt andre. Merker at dette tærer på meg. Føler at jeg hele tiden må dra han opp og minne han på at han er bra nok. Og kan ærlig innrømme at jeg får litt «ush» tanker når jeg innser at jeg er mer trygg og selvsikker enn mannen i mitt liv. Er redd dette blir utmattende over tid da jeg bruker mye av egen energi på å styrke han. Hva gjør man? Kan jo ikke trykke på en knapp så han får bedre selvtillitt 

Anonymkode: f87e6...727

Kan denne teksten hjelpe deg? 

https://psykologisk.no/2016/03/ser-du-meg-anerkjenner-du-meg/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er noe patetisk over slike menn. Det ødelegger sexlivet og respekten for de.

Forstår at du sliter med å være sammen med han.

Vennesona passer best på slike. 

Eneste fordelen er at han sikkert ikke tør være utro 🤣

Anonymkode: 1d253...d73

Herregud 

Anonymkode: 76b2d...225

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypnoseterapi. 
 

Høres ut som issues fra barndommen 

Anonymkode: ce526...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Herregud 

Anonymkode: 76b2d...225

Det er ikke normalt å tiltrekkes usikre menn.

Det er forståelig at det er tungt for TS. Hun får ikke fikset det heller.

Ja det er synd på mannen, men forhold er ikke for sympati.

Anonymkode: 1d253...d73

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tøff kjærlighet. Innimellom er det bare å skjerpe seg. Så lenge du fortsetter å nøre opp om dette, så vil behovet hans bli større. "Vi kan ikke ta en ny runde med dette", "Kan du ikke ringe moren din i stedet?" For det er ofte slik dilling hjemmefra som gjør at man også søker slike bekreftelser fra en partner, i stedet for å bare rette ryggen og ta tak i ting selv.  

Anonymkode: 5f2a4...6d1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt at man skal være støttende og oppmuntrende overfor partner, men man kan ikke påta seg ansvar som terapeut for dyptliggende problematikk. Det vil på sikt få negative konsekvenser for forholdet.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke normalt å tiltrekkes usikre menn.

Det er forståelig at det er tungt for TS. Hun får ikke fikset det heller.

Ja det er synd på mannen, men forhold er ikke for sympati.

Anonymkode: 1d253...d73

Det er sånt fjas jeg sier herregud til:

Eneste fordelen er at han sikkert ikke tør være utro 🤣

Anonymkode: 76b2d...225

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje han lener seg på deg for å fikse hans psyke? Det er ikke greit. Noen folk tenker sånn. 

Anonymkode: 243e9...ce4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han sliter deg ut, han må lære seg verktøy til å handtere og LEVE eget liv, slik det er nå så går alt gjennom deg; hvordan skal jeg reagere på det de sa? Hva skjer hvis jeg sier det? Hva skjer hvis jeg gjør det? Hva skjedde nå? Hva skal jeg gjøre? Gi ham et spark i ræva og lær ham å gå selv!

Jeg vokste opp med foreldre som ikke lot meg leve og erfare noen ting, så jeg ble som din mann, jeg skjønner at du er drittlei, jeg brukte opp min eks også. Vi har snakket om det i ettertid og er gode venner i dag. Jeg har ganske dårlige nyheter til deg, hvis han går i terapi og blir bedre, kan det hende dere går fra hverandre, fordi dere kommer ikke til å passe sammen lenger hvis han blir mer stabil. 

Jeg var faktisk den som slo opp med eksen fordi jeg pga terapi var den første som virkelig så hvor usunt det var mellom oss, ikke bare jeg, men også hans manglende grenser og tydeligvis et slags behov for å fikse meg også..

Så mine tips til deg er, slipp babyens hender, la ham prøve å gå selv, tryner han så lærer han at det er opp igjen og prøve igjen, sånn kan dere faktisk bli sterkere og gå videre sammen. 

 

Anonymkode: 78ddc...708

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mannen min har veldig dårlig selvtillit. Dette utarter seg i at han lett blir påvirket av andres meninger, søker bekreftelse på alle valg han skal ta, tåler kritikk svært dårlig og overtenker hva han sier, gjør, hvordan han oppfører seg rundt andre. Merker at dette tærer på meg. Føler at jeg hele tiden må dra han opp og minne han på at han er bra nok. Og kan ærlig innrømme at jeg får litt «ush» tanker når jeg innser at jeg er mer trygg og selvsikker enn mannen i mitt liv. Er redd dette blir utmattende over tid da jeg bruker mye av egen energi på å styrke han. Hva gjør man? Kan jo ikke trykke på en knapp så han får bedre selvtillitt 

Anonymkode: f87e6...727

Samme gjorde min eks. I tillegg overførte han sin usikkerhet ift andre mennesker over på meg. Tolket andre kritisk og jeg måtte gang på gang stå til ansvar på hvordan han tolket hva andre hadde sagt. I tillegg sjalusi. 

Det drepte sexlivet og samlivet. Han er en oppegående, snill mann med god jobb, men jeg har forstått at det henger igjen noe grums fra barndommen. 

Jeg orket ikke mere til slutt og jeg merket jeg ble selv veldig usikker av han og redd for å si noe feil eller gjøre feil. Han skjønner ikke selv åssen han er eller hvordan det påvirket meg så det ble en lost case til slutt. Jeg måtte ut. Han er en snill eks da og vi samarbeider godt. Men jeg kunne ikke være han sin støttespiller når han ikke så seg selv og tok ansvar. 

Anonymkode: 50f9c...c5e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er noe patetisk over slike menn. Det ødelegger sexlivet og respekten for de.

Forstår at du sliter med å være sammen med han.

Vennesona passer best på slike. 

Eneste fordelen er at han sikkert ikke tør være utro 🤣

Anonymkode: 1d253...d73

Menn med dårlig selvtillit kan definitivt være utro ettersom de søker bekreftelse hele tiden. 

Anonymkode: 8c772...ac6

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som helt ung var jeg ekstremt usikker på meg selv, og søkte bekreftelse alle steder hele tiden. 
helt til en venninne var modig nok til å ganske  krast og hardt si rett ut at hun var lei sutringen min. 
At jeg var god nok og at hun ikke gadd å bekrefte meg mer. 
da snudde alt og jeg har aldri søkt bekreftelse eller anerkjennelse fra andre igjen. 
stoler på egen dømmekraft nå. 
Det var en vanskelig overgang i noen måneder, men er så takknemlig for at hun turde å si ifra, for det endret alt for meg ❤️

Anonymkode: 1d789...f05

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om dette er tilsvarende, men jeg har også følt veldig på at min mann lener seg på meg og er vanvittig avhengig av meg for å selv ha det bra. Jeg har følt at jeg ikke kan haen dårlig dag, for da blir han umiddelbart usikker, og det gir utslag i at han blir mutt og gretten. 

Det rare er at han har ekstremt god selvtillit på utseende og kropp, og på at folk liker ham, men en kombinasjon av at han har hatt en vanskelig oppvekst og har dårlig selvtillit på å utføre praktiske oppgaver medfører at han er altfor var og påvirkelig av mitt humør, samt avhengig av skryt angående hva han utfører. Han snakker også igjen og igjen om sine vonde opplevelser i livet. Tror jeg må ha hørt hele hans livshistorie et par hundre ganger. Jeg ble liksom livsmentor og psykolog for ham. 

Jeg sendte ham til psykolog etterhvert. Var klokkeklar på at det var det eller at dette brøt med mine varme følelser for ham. Jeg klarte ikke å holde ham oppe hele tiden, selv om jeg generelt er en optimistisk person med mye varme og omtanke i meg. (Antagelig hvorfor han falt for meg, men ble en belastning.) Dette har hjulpet mye på at jeg slipper å være psykolog iallefall. Å bearbeide sine vonde opplevelser kan han da ta ut på psykologen. Angående å være altfor påvirket av meg er dessverre likevel et problem fremdeles. Bare jeg er litt stille og betenkt en dag utløser omtrent krise i ham, og han reagerer nesten som om jeg tenker på å gå fra ham. Psykologen sier at jeg må fortelle ham hvorfor jeg ikke er i topp humør når jeg har en dårlig dag, så han vet at det ikke har noe med ham å gjøre, men ærlig talt har det jo innimellom noe med ham å gjøre, fordi jeg føler han så intenst nesten er en parasitt på min energi og optimisme, og når jeg går tom av det innimellom blir jeg "straffet " med mutt og usikker mann. 

Han fortsetter hos psykolog, og jeg håper jo at ting bedrer seg etterhvert som han får bearbeidet sin indre usikkerhet på grunn av mishandling og svik i barndommen. Det har iallefall hjulpet noe så langt, og håper at det blir enda bedre. 

Anonymkode: d43b4...0ac

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på han og nesten alle kvinner – og hvorfor er løsningen ikke den samme?

Anonymkode: 13706...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er forskjellen på han og nesten alle kvinner – og hvorfor er løsningen ikke den samme?

Anonymkode: 13706...172

Tenker du han skal gå på p-piller? 

Anonymkode: 76b2d...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...