Gå til innhold

Finnes det noen alternative måter til å bli kvitt gjenskinn i tven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det noen alternative måter til å bli kvitt gjenskinn i tven?

Så vidt jeg har skjønt er vel det å dra for gardiner eller persienner den enkleste måten. Men finnes det kanskje noen andre metoder som er lure for å få vekk gjennskinn i tven? Kanskje noe plast filter eller noe en kan lime på tv skjermen? Det går jo greit å se tv her jeg bor dersom det er overskyet ute og det er lyse scener på filmen eller serien. Men hvis det er sol ute og det er mørke scener i serien/filmen så ser jeg nesten ingenting… Og jeg synes det blir så klaustrofobisk å skulle trekke for persiennene, så ser derfor etter alternative løsninger. Noen som vet om noe?

Anonymkode: 34ea4...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En mer lyssterk TV vil også hjelpe. 

Plastdeksel vil vel bare gjøre problemet enda verre, i alle fall har de hindre-innsyn-fra-siden-på-dataskjermen-greiene en tendens til å gjøre skjermen litt mørkere. 

Anonymkode: 69cf9...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Um ein søkjer på "TV glare shield" eller liknande på netet, kjem det upp varor i byttor og spann, men eg garanterer ikkje for at nokon av dei verkeleg gjer noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En mer lyssterk TV vil også hjelpe. 

Plastdeksel vil vel bare gjøre problemet enda verre, i alle fall har de hindre-innsyn-fra-siden-på-dataskjermen-greiene en tendens til å gjøre skjermen litt mørkere. 

Anonymkode: 69cf9...005

Tven er helt ny så det blir nok ikke aktuelt å kjøpe en ny...men kanskje jeg kan forsøke endre noe i innstillingene på den?

orvokki skrev (11 timer siden):

Um ein søkjer på "TV glare shield" eller liknande på netet, kjem det upp varor i byttor og spann, men eg garanterer ikkje for at nokon av dei verkeleg gjer noko.

Hm ja kanskje det kunne være en løsning. Men jeg fikk bare opp utenlandske nettbutikker da, vet du om det finnes noen norske som selger?

Anonymkode: 34ea4...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de tingene som virkelig skiller en dyr og billig tv. Det er nok ikke så mye du kan gjøre annet enn å sette opp innstillingene til de mest lyssterke alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (23 minutter siden):

Dette er en av de tingene som virkelig skiller en dyr og billig tv. Det er nok ikke så mye du kan gjøre annet enn å sette opp innstillingene til de mest lyssterke alternativ.

Åja. Hvor dyrt er det for en tv med lite gjenskinn da? Denne som jeg kjøpte nå kostet 9000 kr...og jeg syntes det var mye penger å bruke på en tv.

Anonymkode: 34ea4...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja. Hvor dyrt er det for en tv med lite gjenskinn da? Denne som jeg kjøpte nå kostet 9000 kr...og jeg syntes det var mye penger å bruke på en tv.

Anonymkode: 34ea4...9d2

Jeg vet - har akkurat samme utfordring selv. Skulle jeg sitte i stua mi uten merkbart gjenskinn på skjermen og med godt sortnivå og høy lysstyrke - så måtte jeg nok hatt en av toppmodellene som koster rundt 30-40 for en 65". 

Men en god qled variant til 15-20 ville nok gjort under det også.

Det finnes faktisk tv-er som er spesiallaget for utendørsbruk.

Slik kan du se på TV utendørs | Elkjøp (elkjop.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (4 minutter siden):

Jeg vet - har akkurat samme utfordring selv. Skulle jeg sitte i stua mi uten merkbart gjenskinn på skjermen og med godt sortnivå og høy lysstyrke - så måtte jeg nok hatt en av toppmodellene som koster rundt 30-40 for en 65". 

Men en god qled variant til 15-20 ville nok gjort under det også.

Det finnes faktisk tv-er som er spesiallaget for utendørsbruk.

Slik kan du se på TV utendørs | Elkjøp (elkjop.no)

Hjelpes for en pris. Det er desverre helt uaktuelt å bruke 30 000 kr på en tv. Kunne til nød betalt 15 000 kansje hvis det betydde at jeg kunne slippe gjenskinn helt. Men som sagt så har jeg jo nettopp kjøpt meg en helt ny tv så den vil jo sikkert vare mange år før det blir aktuelt å bytte den ut regner jeg med.

 

 

Anonymkode: 34ea4...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Åja. Hvor dyrt er det for en tv med lite gjenskinn da? Denne som jeg kjøpte nå kostet 9000 kr...og jeg syntes det var mye penger å bruke på en tv.

Anonymkode: 34ea4...9d2

9000 sier egentlig ikke så mye. En LG til 9000 fullpris er ikke en spesielt god TV. Og stort sett vil fullprisen på en slik TV være rundt 15-18'000, siden de "alltid" er på tilbud. Om du skriver ned modellnummer har vi kanskje noen tips? 

Samsung S95 er bra til dagslys-titting. OLED-skjerm med LED-belysning. Ekstrem lysstyrke, rimelig bra på sort og kontraster. Overvinner sola på dagtid rimelig greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 29.4.2024 den 12.53):

9000 sier egentlig ikke så mye. En LG til 9000 fullpris er ikke en spesielt god TV. Og stort sett vil fullprisen på en slik TV være rundt 15-18'000, siden de "alltid" er på tilbud. Om du skriver ned modellnummer har vi kanskje noen tips? 

Samsung S95 er bra til dagslys-titting. OLED-skjerm med LED-belysning. Ekstrem lysstyrke, rimelig bra på sort og kontraster. Overvinner sola på dagtid rimelig greit. 

Jeg har en Samsung 55" CU7175. Her er link til den også: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/samsung-55-cu7175-led-4k-smart-tv-2023/602706

Anonymkode: 34ea4...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...