Gå til innhold

Norske soldater blir skutt på med rakettgranater


Blackjack

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest King James

Jeg synnes det er litt rart at folk reagerer at soldater blir skutt på..Det er da ikke akkurat en ny ting at soldater kan bli skutt og angrepet når de er i et fremmed land som er en halveis krig som jo Afganistan fremmdels er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synnes det er litt rart at folk reagerer at soldater blir skutt på..Det er da ikke akkurat en ny ting at soldater kan bli skutt og angrepet når de er i et fremmed land som er en halveis krig som jo Afganistan fremmdels er.

Nei men det som er rart er jo at de blir skutt på bare fordi de er norke,hva har de gkort da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://pub.tv2.no/multimedia/slideshow/64201/1.jpg

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article556221.ece

Hvis du ønsker å legge inn bilder i innleggene dine eller i signaturen, må du kjøpe en superbruker. Dette gjør du i profilen din. Uten å være registrert som supermedlem kan du ikke legge bilder i innlegg eller signatur.

- lillesky (mod)

Endret av lillesky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som provoserer meg er journalister som klarer å vinkle det som om det er fælt at soldatene forsvarer seg.

Jeg er virkelig imponert over hvor disiplinert soldatene oppførte seg. De fortjener en bøtte medaljer hver. Hadde soldatene vært amerikanske hadde dette endt i massive flyangrep, 200 døde afghanere og eskalering av konflikten. I stedet holdt de norske og finske soldatene igjen og godtok større egne tap for å løse oppdraget med minst mulig potensiale for å vende lokalbefolkningen mot seg. Det står det virkelig respekt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som provoserer meg er journalister som klarer å vinkle det som om det er fælt at soldatene forsvarer seg.

Jeg er virkelig imponert over hvor disiplinert soldatene oppførte seg. De fortjener en bøtte medaljer hver. Hadde soldatene vært amerikanske hadde dette endt i massive flyangrep, 200 døde afghanere og eskalering av konflikten. I stedet holdt de norske og finske soldatene igjen og godtok større egne tap for å løse oppdraget med minst mulig potensiale for å vende lokalbefolkningen mot seg. Det står det virkelig respekt av.

Ja de skulle vel helst ha stillt seg opp og la seg sprenge til døde av granater enn å forsvare seg... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må da snart regjeringen våkne opp å få de hjem???

Dette er jeg ikke enig i. Å trekke seg ut nå ville være å signalisere at vi lar oss jage av vold. Dermed øker risikoen for at folk vil angripe oss flere ganger.

Denne typen situasjoner må man regne med når man sender militære styrker og det bør virkelig regjeringen har tatt høyde for da de sendte dem ut. Det de i stedet bør gjøre er å lytte til de ansvarlige på bakken om de har det de trenger av personell og støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er virkelig imponert over hvor disiplinert soldatene oppførte seg.

De gjør jobben sin, det er ikke mer enn jeg hadde forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan ikke belønne ekstremistene - da blir det straks standard prosedyre å bli voldelige for alt de er uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende hvor lite norske journalister forstår av militære realiteter. Husker fra første gulfkrigen hvor de var indignert over at amerikanerne ikke ga de stakkars irakerne mulighet til å skyte tilbake. Helt vanvittig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør jobben sin, det er ikke mer enn jeg hadde forventet.

ROE hadde tillatt dem å kalle inn massiv flystøtte og massakrere hele bunten. Da hadde de gjort jobben sin helt greit.

Det finnes utallige eksempler på at små utposter som denne har blitt stormet og soldatene torturert og dradd gjennom gatene av hylende folkemasser. Det var soltatene fullt klar over. Likevel valgte de altså å akseptere vesentlig økt risiko for egne liv for å gjøre jobben sin så godt som overhodet mulig.

Hvis du ikke innser forskjellen på det og på at en rørlegger fikser en vask som lekker, da har du virkelig ikke fortjent å bo i et fredelig land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende hvor lite norske journalister forstår av militære realiteter. Husker fra første gulfkrigen hvor de var indignert over at amerikanerne ikke ga de stakkars irakerne mulighet til å skyte tilbake. Helt vanvittig.

:ler::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig så kommer den egentlige kommentaren jeg skulle poste nå:

Jeg synes det virker som at soldatene har gjort det de skulle: Forsvare seg med minst mulig tapte liv. På begge sider.

Men jeg er enig i mange av kommentarene om at dette sannsynligvis har lite med tegningene å gjøre. Det er en grunn til at disse styrkene er der i utgangspunktet, og lokale krefter utnytter nok situasjonen for å prøve å lage mer ustabilitet.

Endret av Remyline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kenneth

Til saken... Jeg synes ikke de bør trekkes ut, men få nok støtte til å ri av stormen. Eller kanskje det i en overgangsperiode bør vurderes å erstatte norsk personell med soldater fra en annen nasjon? (Altså, at de overføres midlertidig til en tryggere lokasjon - hvis så finnes). Det er vel nok av hjernedøde idioter med et killer-instinkt som løper rundt i gatene og ønsker seg en norsk skalp for øyeblikket. De virker vel strengt tatt langsinte og...

Endret av Remyline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg linket til nettavisen som hadde det som førstesidesak, men jeg har nå oppdatert linken slik at den går rett til artikkelen, da den har flyttet ned på siden i nettavisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...