Gå til innhold

Hvem har flere muligheter - en jurist eller regnskapsfører/revisor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å starte på rettsvitenskap eller regnskasfører bachelor til høsten og lurer i den sammenhengen om hvem som har lettest for å finne seg jobb i dagens arbeidsmarked. Det gjenspeiler nok ikke situasjonen på sikt, og mye kan endre seg om flere år, men er fortsatt nysgjerrig. Anta middels karakterer på jussen versus gode karakterer på regnskap, middels sosiale ferdigheter, UiO vs lite kjent skole med påbygg i form av master i regnskap og revisjon fra NHH.

Anonymkode: 8f803...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal ansettes 5.000 nye revisorer innen 2027. Det er tøft arbeidsmarket for jurister i år og blir neppe enklere fremover. 

Anonymkode: dc226...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du vet at regnskapsfører og revisor er to vidt forskjellige yrker?

Anonymkode: 84b84...25d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Regner med du vet at regnskapsfører og revisor er to vidt forskjellige yrker?

Anonymkode: 84b84...25d

De er forskjellige, men henger fortsatt tett sammen. Man kan forsåvidt stille som både revisor og regnskapsfører, dog ikke for et og samme selskap.

Anonymkode: 8f803...845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De er forskjellige, men henger fortsatt tett sammen. Man kan forsåvidt stille som både revisor og regnskapsfører, dog ikke for et og samme selskap.

Anonymkode: 8f803...845

Det er en del statsautoriserte revisorer som også er autoriserte regnskapsførere, da man også kan levere regskapsførertjenester til ikke-revisjonskunder i form av oppsett årsregnskap. Men det er i praksis ingen som jobber med begge deler. Å kunne revisjon innebærer en god del mer enn å bare kunne regnskap. 

Arbeidsmarkedet er godt for begge grupper. Men om du vil klatre og tjene godt, og være garantert jobb, er det femårig og statsautorisasjon som gjelder. Vil du ha en god og trygg jobb, og en grei (men lavere lønn) ville jeg gått for treårig regnskapsfører. 

Anonymkode: 2273e...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jurist jurist jurist. Revisorer blir sett ned på av gode jurister. 
 

Jeg ble utdannet med master i rettsvitenskap i 2015 og har tjent over 1 mill hvert år siden. Tjener 1.6m i fastlønn og bonus på 1 mill nå i år.

Anonymkode: 8f4c2...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jurist jurist jurist. Revisorer blir sett ned på av gode jurister. 
 

Jeg ble utdannet med master i rettsvitenskap i 2015 og har tjent over 1 mill hvert år siden. Tjener 1.6m i fastlønn og bonus på 1 mill nå i år.

Anonymkode: 8f4c2...ba7

Du kaller en hel yrkesgruppe for arrogante, og med nesa i sky? 😂  Snakk om å virkelig treffe spikeren på hodet i beskrivelse av deg selv. 

Anonymkode: 2273e...0c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kun skal ta bachelor så ville jeg valgt regnskap. Mange av juriststillingene krever master. Bortsett fra det så er nok markedet ca like godt for begge.

Så kan det være greit å ha i bakhodet at markedet kan se veldig annerledes ut om fem-ti år, når KI virkelig gjør sin inntreden. Her vil begge disse yrkesgruppene være utsatt, men vil tro "ordinære" regnskapsførere vil være hakket mer påvirket enn jurister. 

Anonymkode: 38573...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du kun skal ta bachelor så ville jeg valgt regnskap. Mange av juriststillingene krever master. Bortsett fra det så er nok markedet ca like godt for begge.

Så kan det være greit å ha i bakhodet at markedet kan se veldig annerledes ut om fem-ti år, når KI virkelig gjør sin inntreden. Her vil begge disse yrkesgruppene være utsatt, men vil tro "ordinære" regnskapsførere vil være hakket mer påvirket enn jurister. 

Anonymkode: 38573...d0f

Jeg ville ikke vært så bekymret for KI. Arbeidsmarkedet blir nok  annerledes  etterhvert, men gode kloke hoder vil det være bruk for uansett.

Omveltninger i arbeidslivet har skjedd før. Tidligere jobbet jo de aller fleste med jordbruk og å skaffe mat. Men det er jo ikke sånn at vi alle er arbeidsledige i dag fordi noen fant opp en traktor......

 

Anonymkode: d5dee...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville ikke vært så bekymret for KI. Arbeidsmarkedet blir nok  annerledes  etterhvert, men gode kloke hoder vil det være bruk for uansett.

Omveltninger i arbeidslivet har skjedd før. Tidligere jobbet jo de aller fleste med jordbruk og å skaffe mat. Men det er jo ikke sånn at vi alle er arbeidsledige i dag fordi noen fant opp en traktor......

 

Anonymkode: d5dee...353

Jeg er jurist og jobber i Skatteetaten, så jeg har i alle år jobbet tverrfaglig med regnskapsførere og revisorutdanning. I gamle dager hadde vi juristbord i kantina osv, men det er ingenting igjen av slike holdninger. Heldigvis. Jeg tror egentlig du blir fornøyd uansett. Revisor og jus er lengre studier. 
 

KI treffer oss. En mengde av saker som før ble gjort av ansatte tas i dag maskinelt. Mye regnskap går helt automatisk i dag. Jeg ville gått for ett av de to andre studiene.

Juridisk utdannelse kan brukes på flere fagfelt enn revisjon. 
 

Jeg tror det viktigste er at du ser på hvilken jobb du vil like.

Revisjon er fortsatt til dels et sesongarbeid, med mye jobb fra januar til juni. 

Anonymkode: 98466...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har interesse for både økonomi og jus anbefaler jeg deg å velge revisor-løpet, det er mye jus en god revisor skal kunne. Og som nevnt tidligere i tråden - det skal ansettes en hel haug med nye revisorer i årene som kommer, først og fremst pga pliktig bærekraftsrapportering som kommer

Anonymkode: eba7a...354

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er jurist og jobber i Skatteetaten, så jeg har i alle år jobbet tverrfaglig med regnskapsførere og revisorutdanning. I gamle dager hadde vi juristbord i kantina osv, men det er ingenting igjen av slike holdninger. Heldigvis. Jeg tror egentlig du blir fornøyd uansett. Revisor og jus er lengre studier. 
 

KI treffer oss. En mengde av saker som før ble gjort av ansatte tas i dag maskinelt. Mye regnskap går helt automatisk i dag. Jeg ville gått for ett av de to andre studiene.

Juridisk utdannelse kan brukes på flere fagfelt enn revisjon. 
 

Jeg tror det viktigste er at du ser på hvilken jobb du vil like.

Revisjon er fortsatt til dels et sesongarbeid, med mye jobb fra januar til juni. 

Anonymkode: 98466...f87

KI vil treffe mange bransjer i større grad fremover, og som jeg skrev så kommer til til å få endringer i arbeidslivet som vi kanskje ikke klarer  å forutse. Men det betyr ikke at gode kloke hoder blir overflødige. Vi vil bare gjøre andre oppgaver. Kanskje oppgaver vi ikke klarer å se for oss i dag en gang. 

Tilbake til mitt eksempel med jordbrukssamfunnet og traktoren som ble oppfunnet. Hvis noen hadde sagt for 150 år siden at i dag lever store deler av befolkningen av å klippe håret  på hverandre eller sitte hjemme i sofakroken og trykke på noen knapper på en datamaskin, så hadde nok det vært veldig vanskelig å se for seg. 

Jeg tror man gjør lurt i å velge utdanning ut i fra hva man interesserer seg for, er god på, og se dette i sammenheng med hva som er relevant for arbeidsmarkedet nå og i overskuelig fremtid. Stort lengre enn det blir det  vanskelig å spå noe om, men en god og relevant utdannelse i bunn vil gjøre omstillingen enklere uansett hva som skjer. 

Anonymkode: d5dee...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...