Gå til innhold

Noen som driver med “slow living” og vil dele sin erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som driver med “slow living” og vil fortelle litt om det og hvordan det fungerer og hvilke ting du gjør og dele tips?

Jeg kom nettopp over begrepet “slow living” og jeg har lyst til å begynne å leve sånn. Jeg er litt lat av meg og liker at ting går sakte men likevel har jeg hatt som mål å hele tiden gjøre mest mulig på kortest mulig tid og får dårlig samvittighet av å slappe av. Men nå ønsker jeg å endre mindset helt. Har jo googlet og sett videoer på yotutube og sånt, men jeg tenkte det hadde vært fint å lage en tråd her inne også sånn at folk her inne kunne dele sine erfaringer med slow living og gi gode tips til andre som er helt nybegynnere eller har ett ønske om å begynne med det?

Sånn ellers så er jeg i utgangspunktet 100% ufør pga psykisk sykdom (bipolar og asperger), så sånn sett tror jeg at slow living hadde passet meg veldig bra og kunne gitt meg mye positivt. Jeg er jo litt aktiv selv om jeg er ufør da. Jeg har en 20% deltids jobb, deltar på Fontenehuset, går ukentlig i behandling og driver med hobbyene mine (type fotografering og hest og litt forskjellig annet).

Så hva er dine beste tips når det kommer til å leve “slow living”?

Anonymkode: 42f1a...e67

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke si at jeg er helt slow living, men jeg er kronisk syk og lever temmelig roligt i forholdt til resten av de rundt meg - og uten dårlig samvittighet!

Det har ikke alltid vært sånn. Jeg jobba mye, hadde aldri samvittighet til å sette meg ned i sofan, huset skulle være strøkent før jeg gikk til sengs osv. Så sa det stopp, bråstopp! Tok mange år å komme dit jeg er nå. Jeg har øvd mye på å ikke ha dårlig samvittighet for alt mulig. Lært meg å leve med rot rundt meg. Lært meg å lytte til kroppens signaler. 

Vil anbefale å lese "tired as f*ck" og "the f*ck it diet" av Caroline Dooner.

De handler ikke om begrepet slow living, men om det å leve intuitivt. Disse bøkene endret virkelig tankegangen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp begynt med det samme selv. Er også uføretrygdet. Merker at jeg ikke bryr meg så mye om klokka lenger. Føler ikke at alt haster lenger og at jeg MÅ gjøre ting til «riktig» klokkeslett lenger. Blir spennende å se om det gjør noe med stressnivået. Akkurat nå øver jeg på å ikke sjekke og svare på snap osv så raskt, det er vanskelig.

Anonymkode: 02d90...4a4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to kroniske sykdomer som gjør at en takler stress dårligere, og forsøker å reduserer stress i hverdagen ved å senke forventningsnivået, og ha mer fokus på egenpleie og å ha litt mer selvmedfølelse.

Anonymkode: 27dff...08c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde fast living. Var veldig rask og effektiv på jobb. Men det trigger nervesystemet mitt så jeg blir kronisk i fight or fligt modus. Var om en traumatisert, skvatt hele tiden, kunne ikke tenke, levde rett og slett i frykt. Har vært utbrent flere ganger men har aldri vært så langt nede som nå. I begynnelsen var kroppen min redd for all slags aktivitet og jeg fikk hodepine, smerter og utmattelse med en gang. Det jeg har erfart er at slow living har veldig god effekt på nervesystemet mitt og på en måte forteller kroppen min at den er trygg. Problemet er bare å ta med denne mentaliteten med seg i hverdag og på jobb. Har altfor mye å gjøre og travelt hele tiden. 

Anonymkode: 04f7b...cd9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enklere med slow living hvis man ikke har familie å ta hensyn til  .

Anonymkode: eeb2f...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mye enklere med slow living hvis man ikke har familie å ta hensyn til  .

Anonymkode: eeb2f...afc

Det der er et personlig problem. 

Må alltid være DEN personen i tråden som alltid skal klage om barn og familie. 

Ingen bryr seg.

Anonymkode: f4525...e0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Mye enklere med slow living hvis man ikke har familie å ta hensyn til  .

Anonymkode: eeb2f...afc

Det er generelt enklere med slow living jo mindre man har å forholde seg til, enten det er familie, barn, jobb, sykdom, omgivelser osv. 

Samtidig er det enklere å ta hensyn til familie da det er noe man har valgt og planlagt for selv og dermed selvsagt lagt opp til hvordan man vil leve med, heller enn feks sykdom som man ikke velger selv, bråkete og plagsomme naboer ol. 

Anonymkode: eac74...544

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se at slow living kan funke når man er ufør, men hvordan skal man kombinere dette med en travel jobb og unger, det skjønner jeg ikke?

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mer slow living er definitivt målet. Jeg lever et rolig liv uten utsvevende utenlandsturer og vill pengebruk. Jeg prøver å nyte nuet, er mye ute i naturen og lever så bærekraftig jeg kan. Jobben er problemet, der nærmer jeg meg utbrent men vet ikke helt hvordan jeg skal komme ut av det. 

Hjemme prioriterer jeg min tid, jeg velger aldri mer enn to sosiale aktiviteter pr uke, da heller prioriterer jeg utetid og alenetid. 

Anonymkode: c4b29...8ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig ADHD terapi mener du? 

Anonymkode: 7b1f7...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å komme til Finnmark det. Velkommen til sakte kino og den samiske halvtimen ❤️

Anonymkode: 8cd8c...d14

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (8 timer siden):

Jeg kan se at slow living kan funke når man er ufør, men hvordan skal man kombinere dette med en travel jobb og unger, det skjønner jeg ikke?

Ved å la være å ha 3 aktiviteter per dag, stille på alle kamper og dugnader, kjøre hit og dit og aktivisere alle absolutt hele tiden. Du får ikke samme slow som en som er alene, men du kan forbedre tempoet dere har fra før. Man må ikke ha en travel jobb heller. 

Anonymkode: 73f05...888

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ved å la være å ha 3 aktiviteter per dag, stille på alle kamper og dugnader, kjøre hit og dit og aktivisere alle absolutt hele tiden. Du får ikke samme slow som en som er alene, men du kan forbedre tempoet dere har fra før. Man må ikke ha en travel jobb heller. 

Anonymkode: 73f05...888

.. og gå inn bevisst for å leve roligere.

Nå er det snart 17 mai. Vi feirer i år hos svigers, neste år hos mine.

Jeg har venner som har frokost hos svigers, lunsj hos sine, barnetoget, ut å spise med venner så barna får være med de, osv osv osv. Er jo ikke rart det går ad undas med stressnivået til slutt. 

Anonymkode: 73f05...888

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

.. og gå inn bevisst for å leve roligere.

Nå er det snart 17 mai. Vi feirer i år hos svigers, neste år hos mine.

Jeg har venner som har frokost hos svigers, lunsj hos sine, barnetoget, ut å spise med venner så barna får være med de, osv osv osv. Er jo ikke rart det går ad undas med stressnivået til slutt. 

Anonymkode: 73f05...888

Slow living på 17 mai er et begrep jeg ikke kjenner igjen fra min datter var mindre. Da var det å levere til barnetoget, så hive i seg litt mat, dra på aktiviteter på barneskolen, så rask middag før hun skulle leveres til borgertoget.

Så frokost her og lunsj der og middag en tredje plass kjenner ikke jeg til. 17 mai brukte jeg å være utslitt når kvelden kom. Og jeg var glad hun ikke spilte i korps.

Men ellers er det slow living er avogtil.

Anonymkode: ae51c...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...