Gå til innhold

Vondt å føde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vondt men overkommelig. Fødte uten epidural men hadde badekar. Det var "så vondt at jeg ikke kan snakke"-vondt helt mot slutten, ellers var det som sterke menssmerter. Det er som regel pause mellom riene, og det er sjelden så ille som på film. Prøv å slapp av. Å trakke på legokloss er verre. 

Anonymkode: 56e8e...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Født 2 barn uten bedøvelse. Synes ikke smertene var det verste. For meg var det verst når jeg fikk beskjed om å ikke presse, selv om kroppen presset av seg selv. Menstruasjonssmertene mine har vært MYE høyere enn smerter under fødsel. Skal sies at jeg hadde raske fødsler. Så en over som nevnte at ørebetennelsen hennes var verre enn fødselssmertene. Jeg kan være enig. Hadde tannpine en gang som gjorde mye vondere. Tenker det viktigste man gjør, er å prøve å slappe av mest mulig. Det gjør alltid mye vondere når man spenner musklene i hele kroppen. 

Anonymkode: abf97...6d8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotfylling der bedøvelsen ikke virker skikkelig er verre ja. Du får jo verdens beste belønning etterpå. Skikkelig motivasjon. Sier ikke at de som har hatt enskikkelig dårlig fødselsopplevelse ikke snakker sant, de som har hatt stormrier og veldig langvarig og så videre, det er jo sykt slitomt og vondt. Men de fleste får jo både to og tre barn. Hvis det hadde vært virkelig uutholdelig så hadde de jo ikke orket å gå gjennom det igjen, hvis du skjønner litt hva jeg mener. Synes det er vanskelig å skrive uten å "rakke ned" på de som har hatt tunge fødsler, men synes ikke man skal skremme heller, for de fleste føder greit selv om det så klart er vondt ❤️ 

Anonymkode: 56e8e...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal forberede deg på det meste. Jeg forberedte meg på å jobbe med riene. Smerten skulle sitte som ett belte rundt mage, rygg og bekken. Jeg skulle hente meg inn i pausene. Fikk sjokk da riene mine satt kun i lårene. Det var heller ingen pause. Det føltes som om det var syre som etset seg inni lårene mine. Greide ikke å gå. Fikk epidural. Det hjalp masse. Fikk en god opplevelse. Var i aktiv fødsel i 9 timer.

Anonymkode: 5e0ee...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det uutholdelig vondt. 

Men vet om noen som ikke syntes det var spes vondt i det hele tatt.

Og det er mange forskjellige grader av opplevd smerte derimellom. 

Du kommer deg igjennom det på et vis uansett. Og du vil sannsynligvis velge å gjøre det igjen, dersom ønsket er flere barn.

Anonymkode: d372c...7d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som føder har vondt på et eller annet tidspunkt. Men det er så mange variabler som spiller inn. Jeg har født tre barn og har hatt tre totalt ulike fødselsopplevelser. Noen her skriver at det er vondt i en time, og sånn kan det være for noen. Noen får epidural tidlig og synes fødselen går veldig fint. Andre har store smerter i timesvis, noen føder uten smertestillende. Noen har drømmefødsler, andre ender opp med katastrofesnitt.

Min første var ute på to timer. Det var intens og vondt, men jeg følte at jeg hadde kontroll og at det var raskt overstått. Drømmefødsel uten smertelindring. Nummer to satt fast og jeg hadde pressrier i to timer uten å kunne presse. Ble redd, glemte å puste og opplevde det som dramatisk selv om det gikk helt fint til slutt. Nummer tre ble igangsatt og var en mye mer "teknisk" fødsel enn de to første på grunn av diverse komplikasjoner i svangerskapet. Fikk drypp og hadde kraftige og smertefulle rier i mange, mange timer. Ble til slutt så utslitt at jeg fikk epidural og da var babyen ute på null komma niks. Altså tre vidt forskjellige fødsler.

Det beste du kan gjøre er å lese deg opp om de ulike fasene, ulike typer smertelindring osv. og ikke minst bestemme deg for hva du selv kunne tenke deg. Vær samtidig åpen for at dette kan endre seg underveis. Om du er veldig nervøs, kan du få en time til samtale på sykehuset, eller gå på kurs slik at du får omvisning osv. Jo færre usikkerhetsmomenter man møter på, jo bedre er det for mange. :) Og husk at kvinner gjør dette hver dag, og veldig mange får flere barn. Så du kommer deg gjennom det, du også. :)

Anonymkode: b5526...d95

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Rotfylling der bedøvelsen ikke virker skikkelig er verre ja. Du får jo verdens beste belønning etterpå. Skikkelig motivasjon. Sier ikke at de som har hatt enskikkelig dårlig fødselsopplevelse ikke snakker sant, de som har hatt stormrier og veldig langvarig og så videre, det er jo sykt slitomt og vondt. Men de fleste får jo både to og tre barn. Hvis det hadde vært virkelig uutholdelig så hadde de jo ikke orket å gå gjennom det igjen, hvis du skjønner litt hva jeg mener. Synes det er vanskelig å skrive uten å "rakke ned" på de som har hatt tunge fødsler, men synes ikke man skal skremme heller, for de fleste føder greit selv om det så klart er vondt ❤️ 

Anonymkode: 56e8e...22d

Det ville jo vært ekstremt feil om bare de med lette og nærmest smertefrie fødsler hadde skrevet og så får man sjokk når ens egen opplevelse kanskje ikke var slik i det hele tatt. Å si at det var fælt er ikke å skremme, det er sannheten for mange og de som har hatt tunge fødsler har like mye rett til å fortelle om det som de som har hatt lette. At man velger å få flere barn er ikke et bevis på at det å føde ikke kan være helt forferdelig, det er et bevis på at det er verdt det. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hel natt med rier på sykehuset og uten nok fremgang, så drypp, så ekstra intense smerter uten pauser pga det, så epidural pga det. Lå bare og vred meg  i smerter hele fødselen og enset nesten ikke hvem som kom inn og ut av rommet, og husket ikke hvordan de forskjellige så ut. Ikke hva de het osv. 

Anonymkode: 835cc...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var så ille å føde. Det gikk relativt raskt over. Jeg er langtidsdeprimert og synes psykisk smerte er mye mye mye verre. Fikk fødselsdepresjon etterpå; hadde heller født 100 ganger på rappen enn å gå gjennom en ny fødselsdepresjon.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Gjør det vondere enn å ha gallestein?

Anonymkode: ad41f...e26

Har hørt at flere syntes det var vondere med gallestein enn fødsel. Og det er kjekkere å trille en nydelig baby i barnevogna enn en gallestein, keep your eye on the prize 🙌💪🌸😇

Anonymkode: be6d0...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær åpen for alt. Ikke føl det som et nederlag om du ønsker epidural f eks. Man er som regel lik sin mor når det gjelder fødsler. Min mor hadde relativt raske og relativt enkle fødsler, det samme fikk jeg. Ja, det er jo ekstremt smertefullt, men det går over, og du får verdens fineste premie.

Anonymkode: be6d0...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk epidural.Når barnet ble født så var det som å sprekke i to.

Anonymkode: d2da1...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig vondt og langvarig 🙂. Epidural virket ikke. Baby ble tilslutt tatt med vakuum. MEN, det fine er at det er glemt dagen etter. Belønningen er så stor at den overskygger smerten. Vi er tross alt skapt til å føde, og gjør det under trygge omgivelser.

Du kommer til å klare det helt fint ❤️. Kan jo ikke sammenligne det med andre smerter, pga at man blir så full av endorfiner og spenning. 

Anonymkode: a8f4a...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å trakke på legokloss er verre. 

Ja jøss 😅😅 da kunne jeg født 10 barn. 

Anonymkode: c633b...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare påpeke at selv om mange her skriver at alt det vonde er fort glemt, så stemmer ikke det for alle. En del får symptomer på post-traumatisk stress og noen får faktisk PTSD etter fødselen. Det er viktig å vite om, så man vet at man kan og bør søke hjelp dersom minnene av fødselen blir problematiske😊

Anonymkode: 8ba4d...6de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor lot de deg ligge uforsvarlig lenge, og hvorfor fikk du ikke tilbud om smertelindring?

Anonymkode: 4157c...abc

Var førstegangs og det kan gjerne ta lang tid. Fikk epidural men den virket ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har hatt to fødsler uten smertelindring, pga jeg ikke fikk tid. Lyver jo om jeg sier det ikke er skikkelig vondt,det er jo det vondeste jeg har opplevd og hylte underveis at dette vil jeg ikke mer. Men det er jo en smerte med mening, og man har nesten ikke tid å tenke på at det er vondt om du skjønner😂 og så glemmer man smertene etterpå. Husk at de fleste gjør det flere ganger, og alle overlever også👍 

Anonymkode: f7e8c...0de

Alt dette snakket om at man glemmer smertene etterpå. Er det bare jeg som ikke har glemt smertene? Jeg husker dem veldig godt. Selv om jeg fødte flere barn, så husker jeg jo hvor jævla vondt det var. Som om det skjedde i går. 

Anonymkode: 4157c...abc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vil bare påpeke at selv om mange her skriver at alt det vonde er fort glemt, så stemmer ikke det for alle. En del får symptomer på post-traumatisk stress og noen får faktisk PTSD etter fødselen. Det er viktig å vite om, så man vet at man kan og bør søke hjelp dersom minnene av fødselen blir problematiske😊

Anonymkode: 8ba4d...6de

Nettopp. Derfor er det utrolig teit av jordmødre i Norge å være så gnien på smertelindring.

Anonymkode: 4157c...abc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåbærrips skrev (13 minutter siden):

Var førstegangs og det kan gjerne ta lang tid. Fikk epidural men den virket ikke

Det er uforsvarlig å la en fødende ligge så lenge i aktiv fødsel. Men Norge er jo skikkelig anti-KS på alle måter. Mye bedre at mor og baby pines i flere døgn.

Anonymkode: 4157c...abc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Vondt men overkommelig. Fødte uten epidural men hadde badekar. Det var "så vondt at jeg ikke kan snakke"-vondt helt mot slutten, ellers var det som sterke menssmerter. Det er som regel pause mellom riene, og det er sjelden så ille som på film. Prøv å slapp av. Å trakke på legokloss er verre. 

Anonymkode: 56e8e...22d

Sykeste jeg har hørt.

Anonymkode: 3ce97...59f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...