Gå til innhold

Vondt å føde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor vondt gjorde det da du fødet? Gruer meg skikkelig 

Anonymkode: ad41f...e26

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør det vondere enn å ha gallestein?

Anonymkode: ad41f...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca fire hundre og nitti, komma sju.

Anonymkode: 12148...e58

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første var det helt sykt vondt. Svimet av mellom riene.

Nr 2 var vondt, men ikke sånn at jeg besvimte.

 

Har født begge uten smertestillende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller tatt 10 fødsler igjen hadde jeg sluppet å være gravid! Jeg synes ikke fødsel var så ille, egentlig 🤷🏻‍♀️

Men andre har det motsatt, det vet man jo ikke på forhånd. 

Anonymkode: 7f9a1...425

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 1 (uten epidural) var 10/10 på smerteskalaen. Lå og spydde hele tiden🤌🏼

 

Nummer 2 (med epidural) var kanskje 3/10. Fikk epidural på 3-4 cm, inntil da kjentes riene som menssmerter som gradvis ble sterkere. Epiduralen tok bort alle smertene med unntak av akkurat når hun ploppet ut, men det varte bare noen få minutter😅 da jeg hadde full åpning spurte jeg jordmor om jeg rakk å ta en powernap🤣

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja..det er vondt .du skal presse en vannmelon ut ...serlig hva de kaller ring og fire....men...og stort men...du klarer det og vips så er barnet ute;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født én gang med epidural (ungen var ute 45 min etter jeg fikk den så hadde ikke glede av den så lenge) og én gang uten smertestillende. Har også hatt noen nyresteiner og mener at et skikkelig nyresteinsanfall er verre enn å føde. 

Anonymkode: d38f5...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes!! Har født 4 ganger, uten smertestillende, da jeg har hatt forholdsvis kjappe fødsler. Med yngste, i bilen på vei til KK, så sa jeg til mannen:, ‘hvorfor i helvete gjør jeg dette frivillig’ 😆

Anonymkode: 458e8...041

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må beskytte deg selv litt her. Ikke still sånne spørsmål på anonyme forum, men les deg heller opp om de ulike typer bedøvelsene du kan få som epidural og pudendal. Noen sykehus, som Aker Sykehus, bruker fremdeles lystgass. I tillegg kan du forberede deg mentalt ved å lese om positiv fødsel og følge the birth doula på instagram. Fødselsforbredende kurset på Rikshospitalet var kjempebra forresten.

Og husk at når du stiller sånne spørsmål til andre får du andres historier om andres kropper, noen har hatt "lette" fødsler, for alt du vet kan du være av dem, dette kan du ikke vite, men det vil være en løgn å si at det ikke gjør vondt. Men du kommer til å klare det. Og poenget er at om noe skjer eller gjør det ekstra tøft så vil det være folk der som hjelper deg.

Nå vet jeg ingenting om din situasjon, men sannsynligvis føder du på et sykehus og der er det mange som er på vakt for å hjelpe akkurat deg. Og jordmødre og fødselsleger i Norge er superflinke. Les om rier og hvordan de kommer i bølger. Les om hvordan du skal presse. Forresten så forteller jordmødrene deg hva du skal gjøre og hvordan og de er med deg hele tiden.

Det kommer til å gå kjempefint, du får masse adrenalin. Ta med deg en flaske med saft til å drikke under fødselen så får du litt påfyll.

Anonymkode: 11bea...d3b

  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Gjør det vondere enn å ha gallestein?

Anonymkode: ad41f...e26

Jeg fikk gallestein (og svangerskapsforgiftning) etter fødsel. Fødselen gjorde vondere enn gallesteinen. 

Anonymkode: af92d...c6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå vel på rundt 9 og 10 av 10 på det verste. Men det verste varte jo veldig kort, jeg hadde raske fødsler. Det var skikkelig vondt i en halvime-time, max. "Ring of fire" varte i noen sekunder.

Gjør det glatt igjen. Det er ikke fødselen som er det verste med å få barn, akkurat, synes jeg. De som får sovebaby tenker sikkert noe annet.

Anonymkode: defb5...9a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var så ille. Fikk ørebetennelse et par måneder etterpå. Synes det var mye verre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er så bra er at hormoner får deg til å glemme smertene etterpå 😁 Og hvis det blir for vondt, besvimer du bare. Hvis ikke så overlever du. Det går over.

Hilsen trebarnsmor

Anonymkode: 9600e...1c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fryktelig vondt, men gikk raskt for min del. Enig med at det langt fra er det verste med å få baby. 

Anonymkode: e393c...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vondere enn du klarer å forestille deg. Var selv redd og snakket med ei venninne som sa hun trodde hun skulle dø av smarte. Jeg fryktet aldri for livet under mine fødsler. Stor forskjell på hvordan smerten oppleves etter hvor motivert/egen innstilling. Mine fødsler har blitt verre for hver gang, men på papiret var de identiske i lengde og progresjon. Mer utålmodig for hver gang.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snakk med jordmor, helsesøster eller fastlegen din imorgen. 

Anonymkode: d1aa6...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riene var de verste som varte 24 timer hos meg, men pressriene gikk det bedre syns jeg, siden jeg presset når riene kom. Men så godt når baby er ute og alle smertene er borte.

Anonymkode: bcc49...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte uten epidural. Brukte i underkant av 20 min, så det var intenst, null pause mellom riene. Men var en veldig fin fødsel, slapp å sy. Sier som hun over her et sted sier - kunne født mange ganger hvis jeg bare hadde sluppet å være gravid også. Var vondt, men absolutt ikke så ille. 

Endret av PusheenPusheen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Lå vel på rundt 9 og 10 av 10 på det verste. Men det verste varte jo veldig kort, jeg hadde raske fødsler. Det var skikkelig vondt i en halvime-time, max. "Ring of fire" varte i noen sekunder.

Gjør det glatt igjen. Det er ikke fødselen som er det verste med å få barn, akkurat, synes jeg. De som får sovebaby tenker sikkert noe annet.

Anonymkode: defb5...9a5

Enig. Fødsel fremstilles som det o’store som alle gravide bare må grue seg til. Men jeg synes fødsel var barnemat sammenlignet med månedsvis med søvnmangel og kolikkbarn. Og barnemat sammenlignet med å gå gravid i 9 måneder. 

(Og igjen, alle er forskjellig og har ulike erfaring og historier). 

Anonymkode: 7f9a1...425

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...