Gå til innhold

Betaler jeg ikke veldig mye i strøm? 600 kr på 50 kvm leilighet på 2 uker uten å bruke strøm til oppvarming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp kjøpt min første leilighet så det å betale strøm er for meg helt nytt. Så jeg spør derfor her om andres erfaringer. Jeg har strøm fra Fjordkraft og bor på Vestlandet. 

Jeg har bodd i leiligheten bygd i 1980 på 50 kvm i blokk siden 11. april (altså 2 uker og noen få dager hittil). Fra 1. april og frem til 11. april har jeg vært her lite men har malt litt vegger og slikt da, så det har jo vært brukt strøm da men veldig lite...

Og nå ser jeg i Fjordkraft appen at strømregningen er nå på 600 kr etter bare 17 dager jeg har bodd her. Jeg har ikke på noe strøm til oppvarming av leiligheten og varmovner og varmekabler har vært helt av siden jeg overtok leiligheten 1.april. Verken panelovner eller varmekabler er altså på. Der er leiligheter på alle sider av min leilighet som avgir varme så det har ikke vært nødvendig for meg å ha på noe varme. 

løpet av disse 2 ukene jeg har bodd her så har jeg hatt på lyset i taket i stuen stort sett sikkert 10 timer+ hver dag ettersom jeg er mye hjemme også lager jeg jo mat ca. 3-4 dager i uken og dusjer 4-5 dager i uken. Ja, også lader jeg så klart pc og mobil og bruker tv osv sånne vanlige ting da Men det er vel det eneste jeg har brukt strøm til…

Er ikke strømregnigen min veldig høy for at jeg har en så liten leilighet og ikke bruker strøm til oppvarming i det hele tatt? Eller er det denne summen jeg må regne med å betale? Jeg tenker at jeg kommer jo trolig til å få en regning på over 1000 kr neste måned da siden denne måneden/april så har jeg bare bodd her halve måneden?

Anonymkode: f0532...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og nå ser jeg i Fjordkraft appen at strømregningen er nå på 600 kr etter bare 17 dager jeg har bodd her. Jeg har ikke på noe strøm til oppvarming av leiligheten og varmovner og varmekabler har vært helt av siden jeg overtok leiligheten 1.april. Verken panelovner eller varmekabler er altså på. Der er leiligheter på alle sider av min leilighet som avgir varme så det har ikke vært nødvendig for meg å ha på noe varme. 

Hvor mange kwt utgjør dette? Og ikke minst: Hvilken avtale har du? Hvilken sone hører du til (altså hvor du bor)? Husk at du også har en nettleie, altså de som eier strømledningene til boligen din. Det kan være at det ikke er med i den prisen du ser.

Det er mye i kroner ja. Til sammenlikning har jeg en enebolig i NO1, har brukt 1291 kwt og ligger på 994 kr denne måneden. Nettleien er på 742 så langt (elvia).

Anonymkode: 825e4...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det var mye. Men er det bare strøm eller med nettleie også?

Jeg får en strømregning på rundt 350 kr for april for 54 kvadrat. Men det er bare for strøm og da kommer nettleie i tillegg så det blir rundt 700 totalt da.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke mye. Nettleie koster.

Anonymkode: a24b5...872

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 kvm her, og har en tenåring hjemme så vi er 2 stk som bruker strøm. Bruker som regel 2500 kr på strøm(inkludert nettleie) pr mnd om vinteren.  Det er mye men har ikke vedovn eller varmepumpe. vasker ikke klær for ofte, dusjer ikke lenge og har på kun en varmeovn når det ikke er den verste kulden. 

Anonymkode: 83a3f...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 55 og strømregningen har knapt vært under 1800 i mnd siden november. Rundt 1000-1100 kWh mnd. 

Anonymkode: cc2ef...276

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor mange kwt utgjør dette? Og ikke minst: Hvilken avtale har du? Hvilken sone hører du til (altså hvor du bor)? Husk at du også har en nettleie, altså de som eier strømledningene til boligen din. Det kan være at det ikke er med i den prisen du ser.

Det er mye i kroner ja. Til sammenlikning har jeg en enebolig i NO1, har brukt 1291 kwt og ligger på 994 kr denne måneden. Nettleien er på 742 så langt (elvia).

Anonymkode: 825e4...a6c

Jeg bor i Ålesund mer spesifikt. I følge appen så har jeg brukt 213 kWh fra 1. April til 27. April. Mer spesifikt så må jeg altså betale 206 kr i strømkostnader og 404 kr i nettleie også står det også at jeg får 13 kr i strømstøtte. Strøm avtalen som jeg har er strøm til spotpris og det står at påsalg strøm er 5,90 øre/kWh og månedlig fastbeløp på 49 kr/mnd.

Fountaine skrev (8 minutter siden):

Jo det var mye. Men er det bare strøm eller med nettleie også?

Jeg får en strømregning på rundt 350 kr for april for 54 kvadrat. Men det er bare for strøm og da kommer nettleie i tillegg så det blir rundt 700 totalt da.

Det er inkludert nettleie. Jeg syns at det virker veldig mye når jeg ikke bruker noe som helst strøm til oppvarming av boligen.

Anonymkode: f0532...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å si noe uten å vite hvor mye strøm du har brukt.

Anonymkode: 3bd58...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bor i Ålesund mer spesifikt. I følge appen så har jeg brukt 213 kWh fra 1. April til 27. April. Mer spesifikt så må jeg altså betale 206 kr i strømkostnader og 404 kr i nettleie også står det også at jeg får 13 kr i strømstøtte. Strøm avtalen som jeg har er strøm til spotpris og det står at påsalg strøm er 5,90 øre/kWh og månedlig fastbeløp på 49 kr/mnd.

Det er inkludert nettleie. Jeg syns at det virker veldig mye når jeg ikke bruker noe som helst strøm til oppvarming av boligen.

Anonymkode: f0532...22c

Jeg har 486kwt i april, like stor leilighet, men har en panelovn pluss varmekabler på badet.

De kaldeste vintermånedene var jeg oppe i rundt 2000,- for strøm og nettleie, etter strømstøtte.

Men du har en dyr avtale også da. Du kan få mye billigere avtaler. Nettleien får man ikke gjort så mye med, men å ha både høyt påslag og månedsgebyr er bortkastet...

Anonymkode: 3bd58...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Umulig å si noe uten å vite hvor mye strøm du har brukt.

Anonymkode: 3bd58...7b3

Jeg har brukt 213 kWh.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har 486kwt i april, like stor leilighet, men har en panelovn pluss varmekabler på badet.

De kaldeste vintermånedene var jeg oppe i rundt 2000,- for strøm og nettleie, etter strømstøtte.

Men du har en dyr avtale også da. Du kan få mye billigere avtaler. Nettleien får man ikke gjort så mye med, men å ha både høyt påslag og månedsgebyr er bortkastet...

Anonymkode: 3bd58...7b3

Åja, det var jeg ikke klar over at det er en dyr avtale. Hva ville du rådet meg til å bytte til da? Har Fjordland bedre avtaler eller heller bytte til annen leverandør som feks Vibb? Har hørt folk er fornøyd med dem i alle fall. Som sagt har jeg lite peiling.

Anonymkode: f0532...22c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye dusjing? Over 100 kvadrat her, en voksen og et barn, og ligger an til å få en regning på under 550 kroner for april. Nesten ikke behov for oppvarming denne måneden, kun 3-4 kWt om dagen til det på det meste.

Anonymkode: be210...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påslaget ditt som er høyt på 5.90. Jeg har 3.90 i påslag, og har foreløbig en regning på kroner 427, men jeg har varmt vann inkludert i husleien.

Anonymkode: 055f1...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mye dusjing? Over 100 kvadrat her, en voksen og et barn, og ligger an til å få en regning på under 550 kroner for april. Nesten ikke behov for oppvarming denne måneden, kun 3-4 kWt om dagen til det på det meste.

Anonymkode: be210...194

Nei, tror ikke det er over gjennomsnittet? Jeg dusjer ca 3-5 dager i uken i ca 20 minutter per gang. Hvilken strømavtale har du som er så billig?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er påslaget ditt som er høyt på 5.90. Jeg har 3.90 i påslag, og har foreløbig en regning på kroner 427, men jeg har varmt vann inkludert i husleien.

Anonymkode: 055f1...20e

Hvordan får man billigere påsalg da? Kan jeg ta kontakt med Fjordkraft som er min strømleverandøren eller må jeg kanskje bytte til noen andre da for å få det billigere?

Anonymkode: f0532...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg bor i Ålesund mer spesifikt. I følge appen så har jeg brukt 213 kWh fra 1. April til 27. April. Mer spesifikt så må jeg altså betale 206 kr i strømkostnader og 404 kr i nettleie også står det også at jeg får 13 kr i strømstøtte. Strøm avtalen som jeg har er strøm til spotpris og det står at påsalg strøm er 5,90 øre/kWh og månedlig fastbeløp på 49 kr/mnd.

Det er inkludert nettleie. Jeg syns at det virker veldig mye når jeg ikke bruker noe som helst strøm til oppvarming av boligen.

Anonymkode: f0532...22c

213 kWh er ikke mye. Du har en dyr strømavtale, og sannsynligvis er nettleia dyr der du bor. 

Anonymkode: e85d8...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, tror ikke det er over gjennomsnittet? Jeg dusjer ca 3-5 dager i uken i ca 20 minutter per gang. Hvilken strømavtale har du som er så billig?

Hvordan får man billigere påsalg da? Kan jeg ta kontakt med Fjordkraft som er min strømleverandøren eller må jeg kanskje bytte til noen andre da for å få det billigere?

Anonymkode: f0532...22c

Du kan i alle fall HELT sikkert ta mye kortere dusjer enn 20 minutter! 

Anonymkode: e85d8...35e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

213 kWh er ikke mye. Du har en dyr strømavtale, og sannsynligvis er nettleia dyr der du bor. 

Anonymkode: e85d8...35e

Hvordan kan jeg få en billigere avtale da? Kan jeg kontakte Fjordkraft eller må jeg bytte til noen andre for å få det billigere da? Såfall hvem burde jeg bytte til? Nettleia er på 404 kr ser jeg i appen.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du kan i alle fall HELT sikkert ta mye kortere dusjer enn 20 minutter! 

Anonymkode: e85d8...35e

Joda. Men de 20 minuttene inkluderer jo også balsam og hårkur og barberingen og alt det der. Så vannet renner ikke konstant i de 20 minuttene jeg er inni dusjen da? Også har jeg litt langt og tykt hår så tar tid å få skylt ut shampoo og balsam ordentlig.

Anonymkode: f0532...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har brukt 213 kWh.

Åja, det var jeg ikke klar over at det er en dyr avtale. Hva ville du rådet meg til å bytte til da? Har Fjordland bedre avtaler eller heller bytte til annen leverandør som feks Vibb? Har hørt folk er fornøyd med dem i alle fall. Som sagt har jeg lite peiling.

Anonymkode: f0532...22c

Sjekk elskling.no for strømavtaler. Vibb er greie de, men de er som Ryan air. Tar betalt for alt ekstra. Om du ikke skal ha noen av funksjonene i appen, er de førstevalget. 

Anonymkode: 825e4...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har brukt 213 kWh.

Åja, det var jeg ikke klar over at det er en dyr avtale. Hva ville du rådet meg til å bytte til da? Har Fjordland bedre avtaler eller heller bytte til annen leverandør som feks Vibb? Har hørt folk er fornøyd med dem i alle fall. Som sagt har jeg lite peiling.

Anonymkode: f0532...22c

Jeg har negativt påslag hos Kraftriket, og uten månedsavgift. Mange selskaper har negativt påslag i en periode for nye kunder.

Fjordkraft ligger på 52 plass prismessig for Ålesund i følge elskling.no.

Anonymkode: 3bd58...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyrast mykje ut. Har leilegheit på ca. same størrelse i nord-Noreg, bruker kun straum til oppvarming og har sjeldan hatt månadsrekningar på meir enn 1000 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...