Gå til innhold

Sitte på stol i en time å tenke på hva h*n har gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For eller i mot, og hvorfor? Hvilken alder passer det eventuelt til? 

Anonymkode: c65ed...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri.

Vi brukte en slik stol til å få barnet ut av en situasjon som eksalerte  og som et sted for rolig samtale under fire øyne. Ikke som straff. Og det var snakk om minutter  ikke en time.

Anonymkode: 82415...908

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en straff jeg ikke forstår poenget med og synes ikke man skal gjøre det uansett alder. Du sier ingenting om hva som har skjedd, men jeg tenker at første gang tar man en prat om det som har skjedd og får høre barnets versjon og kommer så med ens egen side og forklaring om hvorfor det var galt og hva man heller gjør. Hvis det gjentar seg synes jeg det er bedre å velge naturlige konsekvenser framfor en arbitrær straff. F.eks. hvis noen ikke kommer hjem til avtalt tid kan de kanskje ikke få være ute så sent eller hvis noen ikke klarer å la være å sitte på mobilen til langt på natt kan ikke mobilen være på soverommet etter leggetid.

Endret av Arkana
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wtf, sitte der i en time? Ungen kommer til å være stresset og kommer neppe til å tenke over det han har gjort, og du kommer til å skade relasjonen dere i mellom. 

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnemishandling. 
 

En time er LENGE. Og straff i seg selv kommer det ikke noe godt ut av. 
 

Hvor gammel er dette barnet?

Anonymkode: 813a9...0d6

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du tenkt å gjøre når vedkommende ikke blir sittende på stolen, men går av når det har gått et par minutter...?

Anonymkode: cfb53...077

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time??! Er du splitter pine gal, menneske??!!!

Anonymkode: fba7e...c16

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mot. Barne lærer ingenting av det, annet enn å mislike seg selv og den som straffer det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnemishandling.

Anonymkode: 61bdb...189

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For eller i mot, og hvorfor? Hvilken alder passer det eventuelt til? 

Anonymkode: c65ed...4d1

I mot. Time out er utdatert og går i mot nyere forskning. 

Du må gjerne fjerne barnet fra situasjonen, men sitt sammen med det.  Om barnet er følelsesmessig aktivert,  la det få tid til å roe seg ned før du begynner å snakke med det. Poenget med kommunikasjon i en slik setting er å få frem hva som skjedde, hvordan det påvirket barnet, anerkjenne hvordan barnet føler seg, forklare hvorfor barnet ikke har lov til *sett inn passende begrep* slik at barnet FORSTÅR hvorfor det ble tatt ut av situasjonen og hvorfor det ikke er ønskelig at det skjer igjen.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen effekt, barnet lærer ikke noe av det. 
 

Bare foreldre som kommer til kort bruker sånne metoder. 

Anonymkode: 15093...ee5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 år kanskje? Anledningen kan f.eks være å sette oppvasken oppå oppvaskmaskinen, legge skittentøy på gulvet eller å game lenger enn avtalt?

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der kan ikke kalles timeout heller. "Regelen" der har vel vært barnets alder i minutter. 1 time er barnemishandling! Er forøvrig ikke for timeout heller

Anonymkode: f3c18...3e9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at konsekvenser for oppførsel/det som er galt skal stå i stil med det barnet har gjort. Hva i alle dager har barnet gjort for å måtte sitte i ro på en stol i en time? De fleste friske barn klarer ikke sitte i ro på en stol i en time, om de gjør det for moro engang..

Om du skal bruke utdaterte metoder som time out så bør du gjøre det riktig! Det riktige er vel 1min pr alder..... 

Anonymkode: f53a6...845

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken alder passer det for…?

Hmm.. Hvis partneren din, TS, hadde bedt deg om å sette deg på en stol å tenke over hva du hadde gjort om han var sur eller misfornøyd ift til noe du hadde gjort, hadde det hjulpet deg? 
 

🙄 Høres mistenkelig ut som psykisk og emosjonell vold/mishandling når en tenker på  at partneren sin krevde det av en…

You need to do better!!!!

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For eller i mot, og hvorfor? Hvilken alder passer det eventuelt til? 

Anonymkode: c65ed...4d1

Haha, de prøvde de med meg i barnehagen på 70- tallet. Satt og holdt meg for ørene og sang høy hele tiden. Så kom pappa og hentet meg , kalte barnehagetantene for « jævla skruller» og vi gikk i kiosken og kjøpte is. Aner ikke hva jeg skulle tenke over. 

Anonymkode: 6538d...6b7

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mot

Anonymkode: 54d37...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...