Gå til innhold

Er det virkelig slik arbeidslivet skal være?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det virkelig slik arbeidslivet skal være ; alle har det så travelt og fokuserer på jobb så mye at hms og arbeidsmiljø blir glemt? At folk går rundt med stressa kropp og øyne uten å se MENNESKENE de jobber sammen med? 

For da melder jeg meg ut, jeg har ikke psyke til å gå i slik jeg. Men er det slik der dere jobber? 

Anonymkode: 7ff7f...c81

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor jobber du? Høres ikke normalt ut. Jeg jobber selv på en ekstremt «high stakes» arbeidsplass med mye press og høyt tempo, og alle er alikevel stort sett chille og hyggelige og tar seg tid. Det er jo derfor de klarer å prestere over tid. 

Anonymkode: c8578...fbf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det virkelig slik arbeidslivet skal være ; alle har det så travelt og fokuserer på jobb så mye at hms og arbeidsmiljø blir glemt? At folk går rundt med stressa kropp og øyne uten å se MENNESKENE de jobber sammen med? 

For da melder jeg meg ut, jeg har ikke psyke til å gå i slik jeg. Men er det slik der dere jobber? 

Anonymkode: 7ff7f...c81

Kristin?

Anonymkode: 8e4ac...2b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor jobber du? Høres ikke normalt ut. Jeg jobber selv på en ekstremt «high stakes» arbeidsplass med mye press og høyt tempo, og alle er alikevel stort sett chille og hyggelige og tar seg tid. Det er jo derfor de klarer å prestere over tid. 

Anonymkode: c8578...fbf

Ja, det er slik jeg og mener det må være, at man ser hverandre. Men der jeg jobber er det MAKS hei og hadet i gangen, ingen som SER hverandre utenom det. 

Anonymkode: 7ff7f...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kristin?

Anonymkode: 8e4ac...2b0

Er ikke mitt navn nei.

Anonymkode: 7ff7f...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er slik jeg og mener det må være, at man ser hverandre. Men der jeg jobber er det MAKS hei og hadet i gangen, ingen som SER hverandre utenom det. 

Anonymkode: 7ff7f...c81

Jeg er på jobb for å jobbe, og ikke for å henge med venner. Alle steder jeg har jobbet hilser folk på hverandre, veksler noen ord ved kaffemaskinen og møtes til lunsj. Selv om det ikke er mye prat utenom jobb, har alle alltid vært imøtekommende og hjelpsomme. Vi er tross alt der for å få til et best mulig samlet resultat.

Hva er det dubegentlig savner?

Anonymkode: ad12c...e0f

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan du "melde deg ut"? 

Anonymkode: e32f0...c27

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt ulikt fra arbeidsplass til arbeidsplass. Da jeg jobbet som stuepike kjente jeg ikke kollegaene mine. Vi jobbet hver for oss, og hadde et visst antall rom vi skulle rekke. Ikke noe tid til skravling med kollegaer. Vi hadde en halvime lunsj sammen, der vi småpratet om været osv, men ikke noe privat. Når pausen var over, var det rett tilbake til hver sin fløy. Det var absolutt hyggelige folk, og dersom det var noe så hjalp vi jo hverandre ( noen rom var nesten uoverkommelig skitne), men jeg visste svært lite om dem som mennesker.

HMS er jo viktig, men handler ikke primært om å ha det koselig på jobb. Det handler om risiko for å skade seg, luftkvalitet, utslipp av kjemikalier, hjelm, avfallshåndtering, sikringsutstyr, ergonomi osv.

Anonymkode: c9cab...2a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan kan du "melde deg ut"? 

Anonymkode: e32f0...c27

Lurer jeg på og? Fins det en vei ut av dette uten å gå konk, så er jeg med😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan du "melde deg ut"? 

Anonymkode: e32f0...c27

Det er da bare et uttrykk, og ikke poenget med innlegget. 

Anonymkode: 7ff7f...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns tvert i mot det kanskje kan bli litt vell mye privat snakk på min jobb, men folk har ulike preferanser der har jeg skjønt. Det er absolutt hyggelig å kjenne sine nærmeste kolleger mer enn et hei, men ikke legg ut om øyeeksemen din under nikaffen. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg har jobbet (kontorjobber), har vi hatt spisepause sammen.  Ellers er det julebord og blåtur for alle ansatte i bedriften.  Å omgås privat er ikke vanlig.  Vi vet nok litt om hverandres liv, men bare det kollegaer selv forteller.  Kollegaer er ikke venner.  

At dette skulle være å ikke se "mennesket", som du skriver, høres rart ut.  At det skulle være brudd på hms-regler, det samme.  Når vi er på jobb er det noen som betaler oss for at vi skal arbeide.  Skulle bare mangle at vi ikke tok det seriøst.  Jeg er ikke på jobb for å ha sosialt samvær.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva eksakt er det du savner, TS? Har dere ingen kontakt i løpet av arbeidsdagen, spiser alle lunsj hver for seg for eksempel?

Anonymkode: 745ac...c37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (26 minutter siden):

Der jeg har jobbet (kontorjobber), har vi hatt spisepause sammen.  Ellers er det julebord og blåtur for alle ansatte i bedriften.  Å omgås privat er ikke vanlig.  Vi vet nok litt om hverandres liv, men bare det kollegaer selv forteller.  Kollegaer er ikke venner.  

At dette skulle være å ikke se "mennesket", som du skriver, høres rart ut.  At det skulle være brudd på hms-regler, det samme.  Når vi er på jobb er det noen som betaler oss for at vi skal arbeide.  Skulle bare mangle at vi ikke tok det seriøst.  Jeg er ikke på jobb for å ha sosialt samvær.  

Trivsel er jo en faktor på jobb, syns du ikke? 

Anonymkode: 7ff7f...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva eksakt er det du savner, TS? Har dere ingen kontakt i løpet av arbeidsdagen, spiser alle lunsj hver for seg for eksempel?

Anonymkode: 745ac...c37

SPiser lunsj på samme rom, alle sitter og glor ned i hver sin mobil. JEG har prøvd å få kontakt ; hvis det er noen som ikke er i form så spør jeg hvordan det går, jeg har prøvd å møte folk med en kommentar mange ganger og kunne få i gang en prat. Men det er aldri noen som gjør det samme mot meg når jeg ikke orker å dra i gang noe. 

Anonymkode: 7ff7f...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

SPiser lunsj på samme rom, alle sitter og glor ned i hver sin mobil. JEG har prøvd å få kontakt ; hvis det er noen som ikke er i form så spør jeg hvordan det går, jeg har prøvd å møte folk med en kommentar mange ganger og kunne få i gang en prat. Men det er aldri noen som gjør det samme mot meg når jeg ikke orker å dra i gang noe. 

Anonymkode: 7ff7f...c81

Vi kan godt bytte. På min arbeidsplass er det mye skravling, mye privat, sosialt leie av hytte sammen, nesten så at om du er god venn med sjefen får du fordeler (men ikke på den måten at det kan bevises), mannen til hun ene må snart smartere beinet, eksen til en annen havnet i fengsel, altså... jeg vil bare jobbe jeg.

Anonymkode: 411a2...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi kan godt bytte. På min arbeidsplass er det mye skravling, mye privat, sosialt leie av hytte sammen, nesten så at om du er god venn med sjefen får du fordeler (men ikke på den måten at det kan bevises), mannen til hun ene må snart smartere beinet, eksen til en annen havnet i fengsel, altså... jeg vil bare jobbe jeg.

Anonymkode: 411a2...776

Amputere beinet.

Anonymkode: 411a2...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi kan godt bytte. På min arbeidsplass er det mye skravling, mye privat, sosialt leie av hytte sammen, nesten så at om du er god venn med sjefen får du fordeler (men ikke på den måten at det kan bevises), mannen til hun ene må snart smartere beinet, eksen til en annen havnet i fengsel, altså... jeg vil bare jobbe jeg.

Anonymkode: 411a2...776

Kunne godt bytta! Jeg har vært der ganske mange år men det er få der som vet noe om meg eller bryr seg, og det føles dritt. 

Anonymkode: 7ff7f...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er generelt at arbeidslivet i Norge er ganske chill. Lite overtid, arbeidspress og generelt sunn arbeidskultur. Har jobbet i USA og Canada, det var nor helt annet 😬

Anonymkode: 820d7...398

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Trivsel er jo en faktor på jobb, syns du ikke? 

Anonymkode: 7ff7f...c81

Jo, trivsel er viktig.  Men trivsel har vel så mye med om man trives med det man gjør i arbeidet sitt, enn hvordan man har det sosialt på jobb.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...