Gå til innhold

Datter med mulig påbegynt spiseforstyrrelse. Jeg lurer hva dere tenker om dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter er 14 år og har de siste månedene vært veldig opptatt av kroppen sin. Hun er 160 cm høy og veier 50 kg, hun ser meget fin og slank ut. Men selv synes hun at hun ser tykk ut. Hun har innrømmet at hun i det siste har prøvd å spise mindre og i går gråt hun blandt annet fordi hun hatet vekta si. Jeg er flink til å prate med henne om følelser rundt dette, men dette er vondt og jeg blir redd veien videre. 

Jeg fikk plutselig en tanke nå, for jeg vet av erfaringer rundt mennesker med spiseforstyrrelser at ting er vanskelig og at de alltid vil være opptatt av kropp. Hva hvis jeg heller snur det til en positiv tanke med kropp og mestringsfølelse? Jeg tenkte at jeg og hun sammen kunne trene styrke sammen og fokusere på sterk og sunn kropp, at det heller vil kunne gi et bedre selvbilde. Hva tenker dere her? 

Anonymkode: 5000c...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ha fokus på sterk og sunn kropp hjelper ikke når hun allerede har disse tankene. Du bør ringe fastlegen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt det.. 

Vi lager veldig mye sunn mat og spiser rent og ikke ultraprossesert. 
Snakker også mye om at sukker må hun holde seg unna, men at riktig fett er viktig. 
Jeg opplever at hun har sluttet å spise for lite, men er blitt veldig opphengt i å spise riktig. 
Hun deltar derfor ofte ikke på måltider utenom hjemme/matpakke osv. 

Vet ikke helt hvor bra det egentlig er heller, for i bunn og grunn er det fortsatt en måte å kontrollere vekten på…

Men i det minste spiser hun gode porsjoner til alle måltider og jeg trøster meg med at det er bedre enn at hun ikke spiser i det heletatt…

Anonymkode: 5adb8...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har forsøkt det.. 

Vi lager veldig mye sunn mat og spiser rent og ikke ultraprossesert. 
Snakker også mye om at sukker må hun holde seg unna, men at riktig fett er viktig. 
Jeg opplever at hun har sluttet å spise for lite, men er blitt veldig opphengt i å spise riktig. 
Hun deltar derfor ofte ikke på måltider utenom hjemme/matpakke osv. 

Vet ikke helt hvor bra det egentlig er heller, for i bunn og grunn er det fortsatt en måte å kontrollere vekten på…

Men i det minste spiser hun gode porsjoner til alle måltider og jeg trøster meg med at det er bedre enn at hun ikke spiser i det heletatt…

Anonymkode: 5adb8...60d

Selvfølgelig blir hun opptatt av å spise riktig når dere snakker masse om mat hun må holde seg unna 

  • Liker 13
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette høres ikke helt bra ut.. snakker mye om at sukker må hun holde seg unna? Hjelp.

Anonymkode: 140f5...f79

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uff, dette høres ikke helt bra ut.. snakker mye om at sukker må hun holde seg unna? Hjelp.

Anonymkode: 140f5...f79

Jeg gjør ikke det, jeg er ts. Den som skrev det var noen andre. Jeg har aldri sagt noe om at hun må holde seg unna det ene eller det andre. 

Anonymkode: 5000c...70b

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har forsøkt det.. 

Vi lager veldig mye sunn mat og spiser rent og ikke ultraprossesert. 
Snakker også mye om at sukker må hun holde seg unna, men at riktig fett er viktig. 
Jeg opplever at hun har sluttet å spise for lite, men er blitt veldig opphengt i å spise riktig. 
Hun deltar derfor ofte ikke på måltider utenom hjemme/matpakke osv. 

Vet ikke helt hvor bra det egentlig er heller, for i bunn og grunn er det fortsatt en måte å kontrollere vekten på…

Men i det minste spiser hun gode porsjoner til alle måltider og jeg trøster meg med at det er bedre enn at hun ikke spiser i det heletatt…

Anonymkode: 5adb8...60d

Alt fokuset på «riktig» mat, at man kun skal spise rent, ikke ultraprosessert eller mat med sukker opplever jeg som veldig negativt. Har selv lært at det ikke finnes «farlig» mat av både ernæringsfysiolog og psykologer, men blir kontinuerlig minnet på all mat man bør holde seg unna. Det blir for ekstremt og kan bidra til å utvikle spiseforstyrrelser. Føler vi lever i et sunnhetshysteri som kan føre til matangst.

Ts, jeg håper datteren din får profesjonell hjelp. 

Anonymkode: e6d83...10b

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt fokuset på «riktig» mat, at man kun skal spise rent, ikke ultraprosessert eller mat med sukker opplever jeg som veldig negativt. Har selv lært at det ikke finnes «farlig» mat av både ernæringsfysiolog og psykologer, men blir kontinuerlig minnet på all mat man bør holde seg unna. Det blir for ekstremt og kan bidra til å utvikle spiseforstyrrelser. Føler vi lever i et sunnhetshysteri som kan føre til matangst.

Ts, jeg håper datteren din får profesjonell hjelp. 

Anonymkode: e6d83...10b

Det er ikke meg ts du har sitert her. 

Men ja, skal såklart ta kontakt med lege om dette. Jeg håpet bare på at det var noe mer jeg personlig kunne gjøre. Hun elsker å tilbringe tid med meg, og derfor tenkte jeg kanskje å trene styrke kunne vær en fin ting sammen. 

Anonymkode: 5000c...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alt fokuset på «riktig» mat, at man kun skal spise rent, ikke ultraprosessert eller mat med sukker opplever jeg som veldig negativt. Har selv lært at det ikke finnes «farlig» mat av både ernæringsfysiolog og psykologer, men blir kontinuerlig minnet på all mat man bør holde seg unna. Det blir for ekstremt og kan bidra til å utvikle spiseforstyrrelser. Føler vi lever i et sunnhetshysteri som kan føre til matangst.

Ts, jeg håper datteren din får profesjonell hjelp. 

Anonymkode: e6d83...10b

ts er ...70b

Anonymkode: e7739...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring men her tenker jeg nok at fagpersoner må komme på banen for veiledning. Men umiddelbart tenker jeg det er fint om dere kan trene styrke sammen både for at dere skal ha en fin felles aktivitet, men hvor man og fokuserer på å ha en sterk og funksjonell kropp som fungerer. Så lenge treningen ikke blir altoppslukende, og at man også har fokus på at en aktiv kropp og livsstil også trenger godt med næring. 

Anonymkode: 59de8...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke meg ts du har sitert her. 

Men ja, skal såklart ta kontakt med lege om dette. Jeg håpet bare på at det var noe mer jeg personlig kunne gjøre. Hun elsker å tilbringe tid med meg, og derfor tenkte jeg kanskje å trene styrke kunne vær en fin ting sammen. 

Anonymkode: 5000c...70b

Jeg vet at det ikke var deg jeg svarte, men følte det som ble sagt var såpass alvorlig at jeg måtte svare.

Jeg synes som sagt at datteren din bør få profesjonell hjelp. Tanken din er god angående styrketrening og mestring, men dette vil nok ikke hjelpe henne når hun allerede er i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse.

Anonymkode: e6d83...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Har selv lært at det ikke finnes «farlig» mat av både ernæringsfysiolog og psykologer,

det finnes definitivt farlig mat, men mengde er avgjørende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening kan dessverre fort bli en besettelse hvis man er spiseforstyrret. Fokuset blir ikke mestring, men tap av kalorier. Trening er bra, men tror jeg hadde funnet på noe annet å gjøre sammen med henne.

megda skrev (4 minutter siden):

det finnes definitivt farlig mat, men mengde er avgjørende. 

Ja. Snakket ikke om å spise store mengder sjokolade hver dag, men at sukker og ultraprosessert ikke er «nei mat i seg selv. For anorektikere er det ofte helt forbudt å spise diverse mat som oppleves som usunt. Det er viktig å finne en balanse.

Anonymkode: e6d83...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok sluttet å snakke så mye om at mat er farlig/usunt. Slikt preger ungdom også.

Vanlig mat er ikke farlig i normale mengder, heller ikke sukker og junk.

Lær de heller at man kan spise alt med måte, og at all god mat skal man  glede seg over. Selv sukker, UP, junk osv. 

Anonymkode: 6d589...671

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 162 cm høy og 55 kg. Ser helt normal ut. Er det såååå lite da?

Jeg er ikke tjukk, men jeg ser utrent ut. 

Anonymkode: 0e641...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 162 cm høy og 55 kg. Ser helt normal ut. Er det såååå lite da?

Jeg er ikke tjukk, men jeg ser utrent ut. 

Anonymkode: 0e641...447

Hun er 14 år og har så stram kropp som man kan få- hun er normalvektig og ser superflott ut. 

Anonymkode: 5000c...70b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er helt normal, jeg er 160 og veide 50 kilo helt til jeg fylte 48. Jeg var tynn menn ikke skrapa.

Anonymkode: 11938...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun er 14 år og har så stram kropp som man kan få- hun er normalvektig og ser superflott ut. 

Anonymkode: 5000c...70b

Ja, men hva da?

Høyden og vekten du nevner i HI er ikke for tynn, det er helt normalt.

Anonymkode: 0e641...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...