Gå til innhold

Hvordan er det å gå på sobril?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer, for jeg sliter ekstremt med angst. Angst uten å vite hva jeg er bekymret over til og med. Blir man høy? Eller er alt som vanlig minus angst symptomer? Jeg har to små barn så ønsker ikke å gjøre noe feil. Kan man kjøre bil på det? Forandrer man personlighet (det er det jeg er mest redd for)? Og hvordan er det når man slutter? Hørte fra svigermor en gang i tiden at hun ble «høy» av å ta det, men kan ikke skjønne at det stemmer med et så vanlig preparat.

Gjerne del erfaringer og hva dere tenker 🙂 Takk! 

Anonymkode: fab48...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fungerte utmerket på de. Fikk bort det tanke kjøret. Ikke noen problemer å slutten på dem heller. 

Anonymkode: 2e00e...9a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får indre ro av de og klarer å slappe av. Noen ganger får jeg også mer energi fordi jeg ikke trenger å bruke all energien på angst og uro. 

Om du kan kjøre bil kommer an på hvor mye du tar, om du bruker de fast og ev. når du tok de, samt hvordan du reagerer på de.

Anonymkode: a0d19...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man føler seg normal. Men det er skumle greier. Toleransen kommer utrolig raskt om man bruker de daglig og det tar ikke lang tid før man må øke dosen. Abstinensene er grusomme, har hørbarka narkomane si det kan være vanskeligere å gå av enn heroin, og jeg har ikke noe problem med å tro på det. Skal aldri bruke det igjen.

Anonymkode: 20367...154

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte det ikke fast, men ved behov. Da kan man ikke kjøre bil.

Det funket fjell mot angsten og den fikk meg gjennom den situasjonen jeg stod i. Jeg gikk fra å ikke kunne spise eller sove til å kunne fungere sånn passe i dagliglivet. Greide å stå i jobb mens jeg jobbet med å bli frisk (samtaleterapi). Om jeg ikke hadde brukt denne medisinen ville det tatt meg mye lenger tid å blir frisk, kanskje årevis. Kanskje hadde jeg ikke greid å beholde jobben.

Hvordan man reagerer er veldig individuelt. Man må nesten bare prøve det selv for å se. Jeg forandret ikke akkurat personlighet, men jeg ble nok litt mer frittalende og ikke like hensynsfull ovenfor andre som jeg liker å være. Ikke ulikt når man har tatt et par glass vin. Sobril påvirket hukommelsen min og av og til kunne jeg ikke huske hva jeg hadde snakket med folk om. Det var litt ubehagelig i ettertid... Jeg ble også ganske trøtt av den.

Det var et par ganger vi bommet på dosen, da var det unektelig noen timer her og der hvor jeg var ruset. Dette var litt spesielle situasjoner, f.eks. var jeg innlagt på sykehus og helsepersonell bestemte at jeg skulle ha en viss dose. Den andre gangen hadde jeg ikke spist før jeg inntok Sobril, dette er lett å unngå med bare bittelitt planlegging... Kan ikke anbefale det som rusmiddel. Da ville jeg heller tatt noen øl, det er mye mer behagelig.

Siden jeg brukte det ved behov og behovet var relativt lite så var det ikke noe fysisk problem for meg å slutte. Jeg kjente litt på psykisk avhengighet, en redsel for å bli dårlig igjen og ikke ha Sobril tilgjengelig... Det var bare noe jeg måtte gjennom og det var helt overkommelig.

Anonymkode: 7c177...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man blir når man slutter: 
Det er ikke medisiner som man skal gå på fast. Da er det isåfall mens man venter på profesjonell hjelp som kanskje er like rundt hjørnet. Jeg fraråder på det sterkeste å gå på det lenger en 4 dager, fordi det er sterke og vanedannende medisiner. 
 

Jeg personlig opplever ikke noe rusfølelse, men jeg slapper mer av i hode. Og føler jeg endrer personlighet til den grad at jeg føler jeg blir mye mer meg selv. Jeg klarer å gå rundt på campus uten å være usikker og redd. Og kan snakke med alt og alle. Jeg har aldri vært sånn, men så har jeg hatt angst hele livet i ulike grad. Men det smalt skikkelig våren 2023, så jeg måtte krype til korset og spørre om sobril nå i vinter for å komme meg gjennom hverdagen på campus gjennom viktige obligatoriske oppmøter. Men selvom jeg ble "mer meg selv," og følte "slik burde det være uten piller", så jeg likte ikke påvirkningen av medisinen. Fordi jeg følte jeg ble så "out of character" Ikke på noe dårlig måte, men som sagt at jeg følte "Det er jo slik her jeg skal føle det. Å ikke ha denne angsten", men jeg har alltid vært i mot medisiner, men jeg måtte den gangen jeg ba om det. Men jeg sluttet relativt kjapt etter det obligatoriske fordi jeg likte det rett og slett ikke. Jeg følte jeg ble en annen enn det jeg var. Jeg vil heller være den personen uten tabletter på en måte, så jeg er i en prosess der jeg kan finne den personen uten så mye angst uten piller. Slik som å finne aktiviteter, som kan få meg til å slappe av. Eller andre trygghetsstrategier når jeg f.eks. er på campus. Ja, jeg er livredd på campus, men jeg synes ikke sobril er verdt det. Som sagt jeg føler jeg blir out of character. Og jeg gikk på den laveste dosen. Jeg fikk streng beskjed om å ikke kjøre bil eller drikke alkohol. Jeg måtte nærmest ha en alvorsprat med legen før han ga meg resept. Noe som er bra

Sobril gjorde meg også litt sløv. Det var utrolig dårlig treningsøkt den ene gangen jeg prøvde å trene dagen jeg tok sobril. 
 

Endret av Stoltskeiv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer, for jeg sliter ekstremt med angst. Angst uten å vite hva jeg er bekymret over til og med. Blir man høy? Eller er alt som vanlig minus angst symptomer? Jeg har to små barn så ønsker ikke å gjøre noe feil. Kan man kjøre bil på det? Forandrer man personlighet (det er det jeg er mest redd for)? Og hvordan er det når man slutter? Hørte fra svigermor en gang i tiden at hun ble «høy» av å ta det, men kan ikke skjønne at det stemmer med et så vanlig preparat.

Gjerne del erfaringer og hva dere tenker 🙂 Takk! 

Anonymkode: fab48...74e

Hvordan man reagerer er individuell, men nei du kan ikke kjøre bil etter inntak av Sobril.

Anonymkode: 6c9c8...760

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan man reagerer er individuell, men nei du kan ikke kjøre bil etter inntak av Sobril.

Anonymkode: 6c9c8...760

Dette stemmer ikke, mange medisiner med rød trekant kan tas. 

Anonymkode: 645dc...f78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke, mange medisiner med rød trekant kan tas. 

Anonymkode: 645dc...f78

Jo det stemmer man skal ikke sette seg bak rattet når man har inntatt Sobril.


https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/forerkort-og-sykdom/forerkort-medisintabell

Tabellen gir oversikt over maks tillatte doser for de vanedannende legemidlene som, under en del forutsetninger, er tillatt ved føring av motorvogn. I tillegg listes benzodiazepiner som tidligere var tillatt, men som ikke lenger ansees forenlig med kjøring

Anonymkode: 6c9c8...760

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får det av legen mot panikkangst før mensen og etter en fest. Er kun da jeg ikke håndterer angst, ellers lever jeg med angst og tar ikke sobril når jeg opplever angst kun fordi jeg ikke vil bli avhengig. Så blir en pille i måneden kanskje. Fungerer fint, føler ro og bliss, koser meg med den indre roen. 

Anonymkode: c5be2...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort virker det hvis dere har angstanfall? 

Jeg skal fly. Har fått angst for det. Bruker Valium men føler ikke det fungerer godt nok. 

Anonymkode: f4791...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo det stemmer man skal ikke sette seg bak rattet når man har inntatt Sobril.


https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/forerkort-og-sykdom/forerkort-medisintabell

Tabellen gir oversikt over maks tillatte doser for de vanedannende legemidlene som, under en del forutsetninger, er tillatt ved føring av motorvogn. I tillegg listes benzodiazepiner som tidligere var tillatt, men som ikke lenger ansees forenlig med kjøring

Anonymkode: 6c9c8...760

Det er andre benzodiazepiner som ikke er tillatt i dag. Sobril og Valium er fortsatt tillatt under en viss døgndose. 

Anonymkode: cbec3...562

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man føler seg normal. Men det er skumle greier. Toleransen kommer utrolig raskt om man bruker de daglig og det tar ikke lang tid før man må øke dosen. Abstinensene er grusomme, har hørbarka narkomane si det kan være vanskeligere å gå av enn heroin, og jeg har ikke noe problem med å tro på det. Skal aldri bruke det igjen.

Anonymkode: 20367...154

Man skal jaggu høre mye rart før øra detter av! Så lenge man bruker de som man skal og trapper ned som avtalt med lege når man skal slutte så går det helt fint. Har man brukt de lenge å plutselig slutter så kan man få det ubehagelig ja, men at det er vanskeligere å slutte med sobril enn heroin tror jeg er noe av det største tullballet jeg har hørt!

Anonymkode: c149d...b89

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foretrekker valium. Jeg blir litt ruset av Sobril.

Anonymkode: 6b88e...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo det stemmer man skal ikke sette seg bak rattet når man har inntatt Sobril.


https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/forerkort-og-sykdom/forerkort-medisintabell

Tabellen gir oversikt over maks tillatte doser for de vanedannende legemidlene som, under en del forutsetninger, er tillatt ved føring av motorvogn. I tillegg listes benzodiazepiner som tidligere var tillatt, men som ikke lenger ansees forenlig med kjøring

Anonymkode: 6c9c8...760

Du kan kjøre åtte timer etter inntatt sobril. 

Anonymkode: dead4...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette stemmer ikke, mange medisiner med rød trekant kan tas. 

Anonymkode: 645dc...f78

Når jeg var på apoteket for å hente ut Sobril fikk jeg beskjed: du får ikke kjøre bil når du tar dem. 

Ikke kom med usanne fakta, please!

Anonymkode: aaa68...cff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Man føler seg normal. Men det er skumle greier. Toleransen kommer utrolig raskt om man bruker de daglig og det tar ikke lang tid før man må øke dosen. Abstinensene er grusomme, har hørbarka narkomane si det kan være vanskeligere å gå av enn heroin, og jeg har ikke noe problem med å tro på det. Skal aldri bruke det igjen.

Anonymkode: 20367...154

Dette. Til sporadisk bruk er det fantastisk og fjerner toppen av angsten. Ingen rus, men en bivirkning kan være sløvhet og tretthet og enkelte kan oppleve seg ruset av det selv om man ikke er det. Å bruke de så det alltid ligger i kroppen derimot er noe av det dummeste du kan gjøre. Abstinensene er ren tortur og kroppen blir så fort avhengig at du ikke tror det selv når det skjer deg. Håper ingen lege har satt deg på dette til å ta jevnlig. 

Anonymkode: f2489...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For diazepam (Valium, Stesolid, Vival) er det ikke lov å kjøre bil dersom daglig inntak er over 10 mg. For oksazepam (Sobril, Alopam) vil daglig inntak over 30 mg føre til at du ikke har lov å kjøre bil, mens inntak opptil 30 mg oftest er akseptabelt." kilde: Bilkjøring og vanedannende medisiner - Hvilke grenser er satt? - NHI.no

Jeg tar Sobril innimellom når jeg har skikkelig angst og er veldig rastløs. Merker ikke annet enn at jeg bare blir "normal" igjen. Føler meg ikke ruset eller noe. 

Anonymkode: 75b2e...757

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg var på apoteket for å hente ut Sobril fikk jeg beskjed: du får ikke kjøre bil når du tar dem. 

Ikke kom med usanne fakta, please!

Anonymkode: aaa68...cff

https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/forerkort-og-sykdom/forerkort-og-b-preparater?page=2

Anonymkode: 645dc...f78

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når jeg var på apoteket for å hente ut Sobril fikk jeg beskjed: du får ikke kjøre bil når du tar dem. 

Ikke kom med usanne fakta, please!

Anonymkode: aaa68...cff

Usanne fakta? Du og andre er tydeligvis ikke klar over det, men den røde trekanten på medisiner er en varseltrekant, ikke en forbudstrekant!

Anonymkode: c149d...b89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...