Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å finne jobb som veterinær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt fra bekjente at det er utfordrende å lande den første jobben som nyutdannet vetmed i Norge. Finner heller ikke så mange utlyste stillinger der ute. Har lyst til å bli veterinær, men vil ikke akkurat utdanne meg til arbeidsledighet. Noen som kan belyse situasjonen ei lite gran?

Anonymkode: 6cfc9...ca6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vetrinærer har vel omtrent høyest selvmordsrate av alle yrkene så det dukker nok snart opp en stilling eller to nå når alle dumper dyra sine før fellesferien.

Anonymkode: c96b7...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er flyttbar og godtar jobber med nesten kontinuerlig vakt går det som oftest greit.

Anonymkode: 87866...af3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er og en mulighet å drive for seg selv også. Vi har to veterinærer i kommunen som driver selvstendig. Hun vi bruker har kun seg selv, ingen assistent. Hun holder prisene nede og kan jobbe så mye hun vil eller så lite hun vil, hun justerer åpningstidene litt etter skoleferier (tar feks kun akutte ting i ferier).

Anonymkode: d54cd...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanskelig i det hele tatt - hvis man er villig til å flytte på seg. Jeg vet de sliter veldig med å få tak i folk i stordyrpraksis, men også i Mattilsynet i mer grisgrendte strøk, og også smådyrklinikker. 

Lønna er ikke noe å skryte av, da, og du må regne med ugunstig arbeidstid. Stordyrpraksis kan hvis du er uheldig være tredelt vakt, til og med todelt. Og med «tredelt» mener jeg ikke at døgnet er delt i tre vakter, men at du har vakt tredjehver kveld/natt og helg året rundt, og du har ikke fri etter vakt, selv om du har operert halve natta. Enda oftere vakt i sommerferien. I Mattilsynet er det mange som jobber hele eller deler av stillingen på slakteri, med oppstart på arbeidsdagen mellom 04:00-06:00. På smådyrklinikk er det ofte kveldsjobbing, evt. lørdagsjobbing, og det kan også være nattevakter. 

 

Selv hoppet jeg av galskapen med masse stress og elendig lønn i smådyrpraksis, og jeg har aldri sett meg tilbake. Sykepleiere klager på lønna, men de tjener godt (sett i forhold til lengde på utdanningen) sammenlignet med veterinærer i smådyrpraksis. Mattilsynet har sakket akterut lønnsmessig de siste 5-10 årene, men de har blitt tvunget til å øke startlønna til rundt 600k nå fordi de ikke har klart å rekruttere. Problemet da er at lønnsutviklingen videre er dårlig, fordi mange som har jobbet der lenge tjener relativt sett dårlig, og de sliter med å løfte så mange i lønn. 

Anonymkode: 08e21...107

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er og en mulighet å drive for seg selv også. Vi har to veterinærer i kommunen som driver selvstendig. Hun vi bruker har kun seg selv, ingen assistent. Hun holder prisene nede og kan jobbe så mye hun vil eller så lite hun vil, hun justerer åpningstidene litt etter skoleferier (tar feks kun akutte ting i ferier).

Anonymkode: d54cd...ff6

Problemet med den modellen er at det er begrenset hva du kan gjøre av diagnostikk og inngrep, så da spørs det hvor givende det er faglig i lengden. Dessuten må man ta all vasking, telefoner +++ selv, så det er lite effektivt. Hvis man ikke setter av penger til forsikringer og pensjonssparing (de fleste som driver sånn er selvstendig næringsdrivende), kommer man ekstremt dårlig ut av det økonomisk hvis man blir syk eller når man blir pensjonist. 

Anonymkode: 08e21...107

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i hvertfall utrolig behov for landbruks veterinær. Så der kan en nesten velge å vrake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet med den modellen er at det er begrenset hva du kan gjøre av diagnostikk og inngrep, så da spørs det hvor givende det er faglig i lengden. Dessuten må man ta all vasking, telefoner +++ selv, så det er lite effektivt. Hvis man ikke setter av penger til forsikringer og pensjonssparing (de fleste som driver sånn er selvstendig næringsdrivende), kommer man ekstremt dårlig ut av det økonomisk hvis man blir syk eller når man blir pensjonist. 

Anonymkode: 08e21...107

Øøøøh???? Har lest mye kunnskapsløst her inne på kg. Men dette tar kaka. 

Anonymkode: 34d2b...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (9 minutter siden):

Er i hvertfall utrolig behov for landbruks veterinær. Så der kan en nesten velge å vrake

Men hvis det virkelig er så stort behov som du sier, hvor er da stillingene?

Anonymkode: 6cfc9...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvis det virkelig er så stort behov som du sier, hvor er da stillingene?

Anonymkode: 6cfc9...ca6

Stillingene finner man f.eks i fagblader, fagligeforum, gjennom bekjentskaper i faget og lignende. Bare fordi DU ikke ser at de finnes betyr ikke at de ikke finnes.

Anonymkode: 34d2b...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så vanskelig å få jobb. Men arbeidshverdagen på dyreklinikken er knallhard. Man jobber mye alene, dag, kveld- og helgejobbing. Frekke kunder som krever at du gjør mirakler og klager på høy pris. I tillegg er det gjerne dårlig betalt. Ville virkelig satt meg inn i yrket du ønsker å utdanne deg til. 

Det fins også stillinger innen fiskeopprett, marinindustrien, farmasi, mattilsynet osv. 

Anonymkode: 2d256...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Øøøøh???? Har lest mye kunnskapsløst her inne på kg. Men dette tar kaka. 

Anonymkode: 34d2b...b88

Hva er kunnskapsløst med det? Fortell meg nøyaktig hva som var feil med det innlegget. 

Anonymkode: 08e21...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvis det virkelig er så stort behov som du sier, hvor er da stillingene?

Anonymkode: 6cfc9...ca6

vetnett.no, Finn.no, kjedenes egne sider, annonser på lukkede FB-sider kun for veterinærer… 

Anonymkode: 08e21...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er kunnskapsløst med det? Fortell meg nøyaktig hva som var feil med det innlegget. 

Anonymkode: 08e21...107

Enig. Ingenting galt med innlegget.

Anonymkode: 8235a...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror ikke det er så vanskelig å få jobb. Men arbeidshverdagen på dyreklinikken er knallhard. Man jobber mye alene, dag, kveld- og helgejobbing. Frekke kunder som krever at du gjør mirakler og klager på høy pris. I tillegg er det gjerne dårlig betalt. Ville virkelig satt meg inn i yrket du ønsker å utdanne deg til. 

Det fins også stillinger innen fiskeopprett, marinindustrien, farmasi, mattilsynet osv. 

Anonymkode: 2d256...243

Er for det meste interessert i fiskehelse og akvamedisin, men har dessverre ikke mulighet til å flytte til Bergen for å studere fiskehelse ☺️. Kan også tenke meg å jobbe med produksjonsdyr! Mange mener imidlertid smådyrpraksis er noe av det jævligste en veterinær kan jobbe med, og historiene er ikke særlig motiverende for å si det sånn.

Anonymkode: 6cfc9...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er for det meste interessert i fiskehelse og akvamedisin, men har dessverre ikke mulighet til å flytte til Bergen for å studere fiskehelse ☺️. Kan også tenke meg å jobbe med produksjonsdyr! Mange mener imidlertid smådyrpraksis er noe av det jævligste en veterinær kan jobbe med, og historiene er ikke særlig motiverende for å si det sånn.

Anonymkode: 6cfc9...ca6

Masse muligheter innen fisk, og godt betalt er det også. Mange av de jobbene er langs kysten, da. Så det er verdt å tenke over hvis du absolutt ikke er flyttbar. 

Anonymkode: 08e21...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vetrinærer har vel omtrent høyest selvmordsrate av alle yrkene så det dukker nok snart opp en stilling eller to nå når alle dumper dyra sine før fellesferien.

Anonymkode: c96b7...496

Svart humor ja. Det liker jeg! 

Anonymkode: bf013...ee9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er for det meste interessert i fiskehelse og akvamedisin, men har dessverre ikke mulighet til å flytte til Bergen for å studere fiskehelse ☺️. Kan også tenke meg å jobbe med produksjonsdyr! Mange mener imidlertid smådyrpraksis er noe av det jævligste en veterinær kan jobbe med, og historiene er ikke særlig motiverende for å si det sånn.

Anonymkode: 6cfc9...ca6

Ja, smådyr kan være deprimerende. Du får virkelig se menneskets mørkeste sider innimellom noen gladhistorier. 

Anonymkode: bf013...ee9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har hørt fra bekjente at det er utfordrende å lande den første jobben som nyutdannet vetmed i Norge. Finner heller ikke så mange utlyste stillinger der ute. Har lyst til å bli veterinær, men vil ikke akkurat utdanne meg til arbeidsledighet. Noen som kan belyse situasjonen ei lite gran?

Anonymkode: 6cfc9...ca6

Her i kommunen er de selvstendig næringsdrivende, enten som enkeltmannsforetak eller A/S.

Rekrutteringen gikk mye på bekjentskaper, men i det siste ble det en stor innsats fra kommunens landbruksavdeling som måtte til. 

Det er da både stordyr på hjemmebesøk og smådyr på klinikk.

Du må nok regne med en distriktsjobb kanskje, men da finnes det nok muligheter.

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempelett å finne jobb om du godtar dårlig lønn og dårlige betingelser som er tilfellet ved de fleste av de kjente "billigklinikkene"

Anonymkode: 58401...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...