Gå til innhold

Kjæresten sparer over en million i året, og har ikke lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en kjæreste som er vokset opp i Oslo og har bare brukt offentlig transport hele livet og har aldri tatt lappen. Vi er begge i slutten av 20årene og vil gjerne stifte en familie sammen, han tjener veldig godt og jobber mye, også i utlandet, men tar ikke lappen likevel, jeg vet ikke helt hvordan vi skal få barn hvis han ikke har lappen.... Vi bor midt i sentrum, og trenger det egentlig ikke nå, men fremover, skal vi ikke det, når vi eventuelt skal ha barn......Jeg vil gjerne at han tar lappen nå og han får det gjort, men klarer ikke å motivere ham til å gjøre det. Bør jeg presse ham mere....

Anonymkode: f0cdf...295

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, jeg har en kjæreste som er vokset opp i Oslo og har bare brukt offentlig transport hele livet og har aldri tatt lappen. Vi er begge i slutten av 20årene og vil gjerne stifte en familie sammen, han tjener veldig godt og jobber mye, også i utlandet, men tar ikke lappen likevel, jeg vet ikke helt hvordan vi skal få barn hvis han ikke har lappen.... Vi bor midt i sentrum, og trenger det egentlig ikke nå, men fremover, skal vi ikke det, når vi eventuelt skal ha barn......Jeg vil gjerne at han tar lappen nå og han får det gjort, men klarer ikke å motivere ham til å gjøre det. Bør jeg presse ham mere....

Anonymkode: f0cdf...295

hvorfor trenger han lappen?

Mange bor i byen uten å kjøre bil.

Anonymkode: 5a870...479

  • Liker 28
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye sparer du i året?

Anonymkode: 1b4b2...af6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har sertifikat? I Oslo og utenfor må det vel være mulig å benytte kollektiv? Og så kjører du når det behøves? En ting er økonomi, men å være stuck i trafikkø er ikke noe gøy.

Anonymkode: c1ac4...23e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, jeg har en kjæreste som er vokset opp i Oslo og har bare brukt offentlig transport hele livet og har aldri tatt lappen. Vi er begge i slutten av 20årene og vil gjerne stifte en familie sammen, han tjener veldig godt og jobber mye, også i utlandet, men tar ikke lappen likevel, jeg vet ikke helt hvordan vi skal få barn hvis han ikke har lappen.... Vi bor midt i sentrum, og trenger det egentlig ikke nå, men fremover, skal vi ikke det, når vi eventuelt skal ha barn......Jeg vil gjerne at han tar lappen nå og han får det gjort, men klarer ikke å motivere ham til å gjøre det. Bør jeg presse ham mere....

Anonymkode: f0cdf...295

Ta lappen selv fremfor å snylte på andre?

Trenger han lappen nå? Nei! Trenger han den senere? Kanskje og da kan han ta den. 

Anonymkode: 923e0...6cf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi bor midt i sentrum, og trenger det egentlig ikke nå, men fremover, skal vi ikke det, når vi eventuelt skal ha barn......Jeg vil gjerne at han tar lappen nå og han får det gjort, men klarer ikke å motivere ham til å gjøre det. Bør jeg presse ham mere....

Anonymkode: f0cdf...295

Har dere sammen funnet ut at dere skal få barn OG flytte ut av sentrum? 

Du kan da heller spørre han om hva han ser for seg ang lappen og det å ikke bo i sentrum. Å utøve press er sjeldent fruktbart. 

Anonymkode: a5dd0...4f6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han har råd til å spare en million i året samtidig som han bor i Oslo sentrum, så ville jeg ikke vært veldig bekymret. Da har han så ekstremt god økonomi at han har råd til å ta taxi...

Anonymkode: ac81e...338

  • Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva sparinga hans har med saken å gjøre? 
Annet enn at når han kan spare mye kan han også spare litt midre og betale litt mer for transport ved behov for å veie opp for å ikke ha lappen.

Jeg har ikke lappen og greier meg fint, tipper bilister flest er glad for at jeg ikke er i trafikken så lettdistrahert og vimsete som jeg er. I stede betaler jeg bedre sjåfører og bruker den tiden på andre ting selv. Vinn-vinn.

Anonymkode: 31eed...f0f

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde det vært uaktuelt å få barn med en mann uten serfikat. All kjøring som er nødvendig når barna blir eldre til aktiviteter mm. Da blir det mye på den forelderen med serfikat. Og jeg er oppvokst i Oslo. 

Anonymkode: 0ad08...7ea

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner TS godt. Ville forklart til han hvorfor du synes det er viktig å ha lappen når man får barn. Snakk med noen mammaer og forbered samtalen godt. 

Kanskje han egentlig ikke er klar for barn heller. 

Anonymkode: f576c...4fe

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentralt i Oslo er det da nok at en i familien har lappen vel? 

Anonymkode: 96ed7...6dc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner TS godt. Ville forklart til han hvorfor du synes det er viktig å ha lappen når man får barn. Snakk med noen mammaer og forbered samtalen godt. 

Kanskje han egentlig ikke er klar for barn heller. 

Anonymkode: f576c...4fe

Han har ikke motivasjon for det rett og slett, han får det aldri gjort, det er veldig rart, for han jobber beinhardt i jobben sin og jobbet knallhardt med studiet sitt da vi traff hverandre. 

/Ts

Anonymkode: f0cdf...295

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som å lese om meg. Hadde aldri hatt behov for sertifikat eller bil. 

Men plutselig en dag var behovet der. Og to måneder etterpå hadde jeg både lappen og bil. Er man ellers oppegående, handterer en krevende karriere, og tjener godt, så ordner man slikt ganske raskt. 

Forstår ikke hvorfor du stresser når barnet ikke er unnfanget en gang. 

Anonymkode: b635a...8d9

  • Liker 23
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Motivasjonen er vel ikke der siden han ikke ser behovet for det nå? 
Og når han jobber mye så vil han kanskje ikke prioritere tida si på noe han strengt talt ikke trenger nå? 
Ville heller tatt det opp igjen når barn og kjøring blir aktuelt.  

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner TS godt. Ville forklart til han hvorfor du synes det er viktig å ha lappen når man får barn. Snakk med noen mammaer og forbered samtalen godt. 

Kanskje han egentlig ikke er klar for barn heller. 

Anonymkode: f576c...4fe

Hæ?? TS skal ikke snakke til et barn altså! 
 

TS: Hvis du ikke er gravid ennå skjønner jeg ikke hvorfor du stresser. Du høres slitsom ut. 

Anonymkode: 4f90a...b57

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For min del hadde det vært uaktuelt å få barn med en mann uten serfikat. All kjøring som er nødvendig når barna blir eldre til aktiviteter mm. Da blir det mye på den forelderen med serfikat. Og jeg er oppvokst i Oslo. 

Anonymkode: 0ad08...7ea

100 % enig i dette. ☝🏼

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Moren min trengte ikke å kjøre bil før hun var 29 fordi vi bodde et sted med kjempegode kollektivforbindelser. Hun tok lappen på et par måneder når hun faktisk trengte den, og på et annet språk også. Jeg tror dette egentlig kan gå fint.

Synes det er mye trygghet i at begge foreldrene kankjøre da. Si dere skal på ferie et eller annet sted. Når jeg og mannen bodde i USA som var det fullstendig uaktuelt å ikke ha lappen. Noen ganger skulle vi ut på tur, og avstandene der betydde at det kunne ta mange timer. Da måtte vi kunne bytte på å kjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar han noen måneder å førerkort, så dette er ingen big deal. 

Anonymkode: ce9f7...6a9

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å sette det som betingelse for å få barn sammen at han tar lappen. Hvor vanskelig kan det være å si det? Når du vurderer å ta et så stort skritt som å få barn med denne fyren må du jo tørre å sette krav. 

Anonymkode: a1f1f...429

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei, jeg har en kjæreste som er vokset opp i Oslo og har bare brukt offentlig transport hele livet og har aldri tatt lappen. Vi er begge i slutten av 20årene og vil gjerne stifte en familie sammen, han tjener veldig godt og jobber mye, også i utlandet, men tar ikke lappen likevel, jeg vet ikke helt hvordan vi skal få barn hvis han ikke har lappen.... Vi bor midt i sentrum, og trenger det egentlig ikke nå, men fremover, skal vi ikke det, når vi eventuelt skal ha barn......Jeg vil gjerne at han tar lappen nå og han får det gjort, men klarer ikke å motivere ham til å gjøre det. Bør jeg presse ham mere....

Anonymkode: f0cdf...295

Jeg hadde aldri vært sammen med en og fått barn med en uten lappen.

Når barnet må på legevakten, tannlege,bursdager,besøk. Skal DU alltid kjøre da???

Turn off! 

Anonymkode: ee29d...e33

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...