Gå til innhold

Hva gjør en barnehagelærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mer spesifikt, hva er det de gjør som krever bachelorutdanning? Er det ikke bare å passe på småunger?

Anonymkode: 5a3a3...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bachelor i bleieskift 😄

Anonymkode: 7a6a5...974

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager planer, har foreldresamtaler, følger opp foreldre, følger opp kollegaer, følger opp barn, tar saker til ppt/ bup/ barnevern og selvfølgelig deltar i barnehagehverdagen m.m. Det er en mye større jobb enn de fleste vet. Så det latterlige forsøket ditt på å snakke ned barnehagelærerne var heller dårlig.

Anonymkode: 5315b...89d

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i skolen, så jeg er ikke sikker; men jeg vil jo tenke det viktigste de gjør er å på en måte drive "grunnoppdragelse", den tiden ungene er borte fra foreldrene. Unger er jo i Bhg fra de er 1 år... Det handler jo om å lære de vennskap, høflighet, hjelpsomhet, osv. Det gjøres vel gjennom nøye planlagte aktiviteter.  Du kan ikke bare slippe 15 unger inn i et rom og sette deg på en krakk og satse på at det går bra liksom.....De lærer ikke å være snille mot hverandre av seg selv, og de løser ikke konflikter alene når de er så små. 

I tillegg skal de jo lære språk og tall osv, så det må jo være en pedagogisk plan for dette arbeidet også. 

Anonymkode: c1ebf...cb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber i skolen, så jeg er ikke sikker; men jeg vil jo tenke det viktigste de gjør er å på en måte drive "grunnoppdragelse", den tiden ungene er borte fra foreldrene. Unger er jo i Bhg fra de er 1 år... Det handler jo om å lære de vennskap, høflighet, hjelpsomhet, osv. Det gjøres vel gjennom nøye planlagte aktiviteter.  Du kan ikke bare slippe 15 unger inn i et rom og sette deg på en krakk og satse på at det går bra liksom.....De lærer ikke å være snille mot hverandre av seg selv, og de løser ikke konflikter alene når de er så små. 

I tillegg skal de jo lære språk og tall osv, så det må jo være en pedagogisk plan for dette arbeidet også. 

Anonymkode: c1ebf...cb7

Likevel var det det man gjorde før, og det gikk som regel bra.

Hilsen barnehagebarn på 80-tallet😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er riktignok ufaglært, men vi gjør mye. Store deler av dagen går til å leke i sandkassen og dytte føyser. I det siste har vi luket høymoler, ungene er mer interessert i markene vi finner men alikevel. Av og til detter en unge å slår seg, da trøster man. Noen ganger gråter de uten grunn, av og til stakkarsliggjør de seg selv for å få oppmerksomhet eller sympati, da må man bruke en annen tilnærming. Når vi er inne leker vi med plastalina og byggeklosser og tegner. Noen ganger blir det konflikter, f.eks forleden ble en unge kalt en rosin av en annen, da er det konflikthåndtering. De eldste guttene sloss av og til, da er det best å prøve å dirigere den energien inn i en fotballkamp i den lille fotballbingen vi har. Noen ganger klatrer de for høyt opp i trærne, da må man bruke psykologi og manipulasjon til å få dem til å klatre ned. 

Barnehageyrket er ett som krever mange forskjellige verktøy, og høy emosjonell intelligens, det er mye følelser. Situasjonene ungene havner i er kanskje ikke like komplekse som voksnes, men de er like reelle for de det gjelder. Kanskje mer. Skulle egentlig ønske heg hadde mer kompetanse, lurer på å melde meg på noen greier med aof.

Anonymkode: bfc05...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De gjør vel ikke så veldig mye. 

Anonymkode: cd819...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mye. Ikke ta denne utdanningen.

Du lærer hva barn trenger i utdanningen og får masse krav å oppfylle i jobben. Hver dag vil du føle på at du ikke får gitt barna det du vet de trenger og det de har krav på. Det mentale stresset ved å vite at du aldri vil kunne gi barna dette vil ta knekken på deg. Dårlig samvittighet, tankefulle netter og stressende hverdag med skadelig høyt støynivå blir din hverdag.

Anonymkode: 332f3...f61

  • Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bachelor i bleieskift 😄

Anonymkode: 7a6a5...974

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De gjør vel ikke så veldig mye. 

Anonymkode: cd819...2d3

Enten har dere bare behov for å være nedlatende eller så har dere aldri jobbet i barnehage. Har dere jobbet i barnehage så har dere bare ikke giddi å gjøre en god jobb, for da har du masse å gjøre hele tiden. De ansatte med hjerte for jobben blir utslitte i barnehageyrket, man er hele tiden opptatt av å gjøre dagen god for alle barna og man må sette seg inn i 18 barns følelsesliv og switche mellom disse hele dagen.

Anonymkode: 332f3...f61

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bachelor i bleieskift 😄

Anonymkode: 7a6a5...974

Du er vel den samme som sier at sykepleiere skifter klær på pasienter, bioingeniører tar blodprøver, radiografer som tar bilder osv...

Anonymkode: 364a3...9e0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lager planer, har foreldresamtaler, følger opp foreldre, følger opp kollegaer, følger opp barn, tar saker til ppt/ bup/ barnevern og selvfølgelig deltar i barnehagehverdagen m.m. Det er en mye større jobb enn de fleste vet. Så det latterlige forsøket ditt på å snakke ned barnehagelærerne var heller dårlig.

Anonymkode: 5315b...89d

Det ser jo ikke så avansert ut? https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/barnehagelaerer (video på siden)

Hva slags planer lager de, kan du være mer spesifikk? Er det noe som krever usedvanlig gode IKT-kunnskaper? Kan du gi eksempler på hva de snakker om på foreldremøter for så små barn? "Følger opp" - kan du være mer spesifikk om hva som foregår på møtene? Ta saker til PPT, BUP og barnevern - når det er mistanke om noe hva disse angår skal det varsles og henvises ja, til ledelsen i barnehagen først og fremst vil jeg tro, men den hovedsakelige delen av arbeidet gjøres da av PPT, BUP og de ansatte i barnevernet. Tenker da på evt. diagnoser som skal stilles, omplassering til fosterhjem ol. Det er ikke barnehagen som gjør dette. Å observere og reagere på at noen av ungene er annerledes eller endrer oppførsel, gjør eller sier noe oppsiktsvekkende, det vil jeg si at de aller fleste oppegående, empatiske mennesker vil kunne klare uten videre opplæring. Er du uenig i dette?

Det var ikke meningen å snakke ned yrket ditt, jeg er genuint nysgjerrig på hvorfor dette er noe som må studeres i 3 år før folk får slippe til i jobben. Folk har da passet barn i millioner av år uten å først studere hvordan man passer på barn. Jeg har en mistanke om at studiene er der for å rettferdiggjøre lønna, som er høyere enn hva mange fagarbeidere i privat sektor får.

Anonymkode: 5a3a3...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snart ikke barnehagelærere igjen som ønsker å jobbe i bhgen heller så får vi se hva resultatet blir. Selv holdt jeg ut i 20 år etter bachelor før jeg sluttet, aldri mer bhg og ekstremt dårlige rammebetingelser for meg. 
 

https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2022/en-av-tre-barnehagelarere-har-forlatt-yrket/

Anonymkode: f2647...6b5

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Altfor mye. Ikke ta denne utdanningen.

Du lærer hva barn trenger i utdanningen og får masse krav å oppfylle i jobben. Hver dag vil du føle på at du ikke får gitt barna det du vet de trenger og det de har krav på. Det mentale stresset ved å vite at du aldri vil kunne gi barna dette vil ta knekken på deg. Dårlig samvittighet, tankefulle netter og stressende hverdag med skadelig høyt støynivå blir din hverdag.

Anonymkode: 332f3...f61

Hvilke krav, kan du gi eksempler? Hva er det 4-åringer trenger som man må gå på høyskole for å få kunnskap om?

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

 

Enten har dere bare behov for å være nedlatende eller så har dere aldri jobbet i barnehage. Har dere jobbet i barnehage så har dere bare ikke giddi å gjøre en god jobb, for da har du masse å gjøre hele tiden. De ansatte med hjerte for jobben blir utslitte i barnehageyrket, man er hele tiden opptatt av å gjøre dagen god for alle barna og man må sette seg inn i 18 barns følelsesliv og switche mellom disse hele dagen.

Anonymkode: 332f3...f61

Det er mange yrker som er slitsomme/stressende uten at det krever utdanning eller er godt betalt. Prøv deg på et skift på McDonald's i rushtida f.eks. Det er ikke sånn arbeid valueres. Man måler ikke hvor mye arbeiderne lider og setter lønna deres deretter. Da kunne hvem som helst blitt rike bare ved å gå rundt og plage seg selv.

Anonymkode: 5a3a3...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ser jo ikke så avansert ut? https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/barnehagelaerer (video på siden)

Hva slags planer lager de, kan du være mer spesifikk? Er det noe som krever usedvanlig gode IKT-kunnskaper? Kan du gi eksempler på hva de snakker om på foreldremøter for så små barn? "Følger opp" - kan du være mer spesifikk om hva som foregår på møtene? Ta saker til PPT, BUP og barnevern - når det er mistanke om noe hva disse angår skal det varsles og henvises ja, til ledelsen i barnehagen først og fremst vil jeg tro, men den hovedsakelige delen av arbeidet gjøres da av PPT, BUP og de ansatte i barnevernet. Tenker da på evt. diagnoser som skal stilles, omplassering til fosterhjem ol. Det er ikke barnehagen som gjør dette. Å observere og reagere på at noen av ungene er annerledes eller endrer oppførsel, gjør eller sier noe oppsiktsvekkende, det vil jeg si at de aller fleste oppegående, empatiske mennesker vil kunne klare uten videre opplæring. Er du uenig i dette?

Det var ikke meningen å snakke ned yrket ditt, jeg er genuint nysgjerrig på hvorfor dette er noe som må studeres i 3 år før folk får slippe til i jobben. Folk har da passet barn i millioner av år uten å først studere hvordan man passer på barn. Jeg har en mistanke om at studiene er der for å rettferdiggjøre lønna, som er høyere enn hva mange fagarbeidere i privat sektor får.

Anonymkode: 5a3a3...5e1

Beklager, men du fremstår som veldig nedlatende og mindre intelligent. Sammenligner å jobbe på McDonalds med å jobbe i barnehage? Har du barn selv? 

Anonymkode: f2647...6b5

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør veldig mye. Vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Vi gjør veldig mye mer enn å «passe barn». 

Anonymkode: 9eca4...936

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Beklager, men du fremstår som veldig nedlatende og mindre intelligent. Sammenligner å jobbe på McDonalds med å jobbe i barnehage? Har du barn selv? 

Anonymkode: f2647...6b5

Jeg sammenligner et stressende og relativt godt betalt yrke som krever utdanning, med et stressende og relativt dårlig betalt yrke som ikke krever utdanning, for å illustrere lønnsforskjeller. Det spiller ingen rolle om jeg har barn eller ikke. Hold deg til tema.

Anonymkode: 5a3a3...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi gjør veldig mye. Vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Vi gjør veldig mye mer enn å «passe barn». 

Anonymkode: 9eca4...936

Du klarer vel å begynne et sted hvis det er så mye å velge mellom?

Anonymkode: 5a3a3...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg sammenligner et stressende og relativt godt betalt yrke som krever utdanning, med et stressende og relativt dårlig betalt yrke som ikke krever utdanning, for å illustrere lønnsforskjeller. Det spiller ingen rolle om jeg har barn eller ikke. Hold deg til tema.

Anonymkode: 5a3a3...5e1

Om du vil finne svar kan du vel bruke google? I stedenfor å forsøke med provoserende og nedlatende utsagn? Nå er det politikerne og regjeringen som setter rammene for bemanning og kompetanse i barnehage så du får engasjere deg politisk om du er uenig i dagens rammer. 
 

Grunnen til at jeg spør om du har barn er at mange først forstår behov for god kompetanse i bhg og skole når de selv skal sende barn dit. Jeg gjetter på at du er barnløs. 

Anonymkode: f2647...6b5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du klarer vel å begynne et sted hvis det er så mye å velge mellom?

Anonymkode: 5a3a3...5e1

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-rammeplan-for-barnehagens-innhold-og-oppgaver/id2514761/Download/?vedleggId=9d529b29-0c26-44fe-873e-008367bbd04b

Anonymkode: f2647...6b5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...