Gå til innhold

Gravid og ekstrem vektoppgang tidlig i svangerskapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nåå trenger jeg noen fornuftige tanker og råd her. 

Jeg er bare 7+4, men la på de tre første ukene på meg intet mindre enn 7kg. Og det føles helt sjukt. Jeg tracker mat i lifesum som før, ligger på ca 1500-1700 i ukedagene og 2100 i helgene, og går ca 12-18 000 skritt hver dag, inklusive i helgene. Den siste uka har vekten vært stabil.

Det eneste som har endret seg er lite/dårlig søvn, treig mage, mindre styrketrening siden jeg har NULL energi etter å ha overlevd på jobb, og jeg spiser ingen oster eller vin i helgene. De ekstrakaloriene i helgene er stortsett frukt.

Jeg er 176cm, og gikk fra 86 til 93,4kg. Jeg vet at man ikke skal slanke seg under graviditet, men et bevisst forhold til inntaket, især når jeg allerede var overvektig men stabil i vekten, skader absolutt ikke.

Jeg ser jo at noe er vann, anklene mine er gigantiske og jeg har dype sokkemerker innen jeg har kommet til jobb (1,5t gåtur, busser eller hentes når jeg er ferdig) og jeg spiser litt mer karbohydrater enn protein enn tidligere, men jeg klarer ikke forstå hvorfor jeg har gått opp 7,4kg allerede, det er jo nesten allt jeg bør gå opp i løpet av svangerskapet mtp allerede overvekt. Kjenner jeg gruer meg til jordmortimen og veiing 🤯😔  

Jeg er sikker på at jeg tracker rett da jeg har brukt lifesum i mange år, inkl kjøkkenvekta.

 

 

Anonymkode: 4b81d...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er sikker på kaloriinntaket ditt er nok mesteparten vann og forstoppelse/tarminnhold. Jeg la selv på meg 20 kilo i begge graviditetene, og gikk ned 17 kilo i løpet av første uken etter fødsel. 

Anonymkode: 79fbe...653

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kostholdet er jeg rimelig sikker på. Har tillogmed byttet ut den husholdningssaften uten tilsatt sukker jeg drakk på jobb med vann pga halsbrann, og har ingen cravings eller kvalme som gir rare innfall og behov. Fatter ikke at det går ann. Det er dog mindre trening enn tidligere og jeg føler meg som en trøtt og sliten zombie 🤯

Anonymkode: 4b81d...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. La på meg 8kg de første 8 ukene av graviditeten. Er nå i uke 23 og har gått opp 11kg. Føles helt jævlig, men får ikke gjort så mye med det egentlig. Er veldig liten fra før, 160 og 50kg, vet ikke om det har noe å si.

Anonymkode: c6b44...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg veldig fort i starten jeg også, opp omtrent 8 kg på rundt 15 uker. Så stabiliserte det seg litt og har gått tregere, nå er jeg totalt gått opp 12.9 kg. Er overvektig selv, med en pre-gravid BMI på 35.. 

Anonymkode: c988d...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp 8kg på 18 uker.. Lever på lavkarbo (gjort det i 5 år), ingen cravings eller endring i kostholdet. Legen var ikke bekymret og regnet med at minimalt av det er fettvekt. Meste er nok vann, tarm innhold etc.. 

Anonymkode: 286ca...104

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen gjør rare ting når man er gravid. Hadde selv ingen energi første trimester, og orket ikke noe trening. 

Startet opp igjen i andre trimester og merker det har vært så for diverse muskler. Så hvis du er vandt til styrketrening fra før heier jeg veldig på at du prøver det igjen hvis energien kommer tilbake. Er tungt nok å bære på baby og diverse ekstra vekt, så deilig å kjenne at musklene klarer å støtte i denne fasen av livet. 

Anonymkode: e7932...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Væskeansamling i kroppen din vil jeg tro!

Anonymkode: 45f01...4a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Skjønner at jeg må følge godt med på kostholdet, men dette føles ekstremt. 

Gleder meg til noe energi og overskudd kommer tilbake, trening hjelper jo både på fordøyelse og vann i kroppen. Jobber i friluftsbarnehage og er på beina fra morgen til kveld, men trim blir det lite av 😴 søvn og for den del, jeg er bare som en zombie.

Anonymkode: 4b81d...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk for mange svar. Skjønner at jeg må følge godt med på kostholdet, men dette føles ekstremt. 

Gleder meg til noe energi og overskudd kommer tilbake, trening hjelper jo både på fordøyelse og vann i kroppen. Jobber i friluftsbarnehage og er på beina fra morgen til kveld, men trim blir det lite av 😴 søvn og for den del, jeg er bare som en zombie.

Anonymkode: 4b81d...655

Det er enormt energikrevende å gro en baby! Ikke rart man kan bli svært trøtt og sliten :)

Anonymkode: 383f3...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det aller meste er vann. Hormoner gjør mye rart med kroppen, får den til å holde på væske f.eks. Ikke gøy det heller, altså, men det er ingen grunn til å begynne noe naziregime på matfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ekstremt med 7 kg? En del er nok vann som flere her sier. Ville bare spist som normalt og forsøk å holde kroppen i bevegelse hvis du er i form til det. Ikke stress med vektoppgangen.

Anonymkode: 856fa...efa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det virkelig ekstremt med 7 kg? En del er nok vann som flere her sier. Ville bare spist som normalt og forsøk å holde kroppen i bevegelse hvis du er i form til det. Ikke stress med vektoppgangen.

Anonymkode: 856fa...efa

Sikkert ikke, men for meg, når det kom på TRE uker, virker det rimelig sjukt. Jeg er i uke 7 nå, og hadde håpet buksene mine skulle passe litt lengre.

Anonymkode: 4b81d...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sikkert ikke, men for meg, når det kom på TRE uker, virker det rimelig sjukt. Jeg er i uke 7 nå, og hadde håpet buksene mine skulle passe litt lengre.

Anonymkode: 4b81d...655

Er bare oppblåsthet og vann, ingen grunn til bekymring! Om noen uker blir plutselig magen mindre igjen når ting har roet seg

Anonymkode: 45f01...4a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Er bare oppblåsthet og vann, ingen grunn til bekymring! Om noen uker blir plutselig magen mindre igjen når ting har roet seg

Anonymkode: 45f01...4a3

Takk, håper det. Og, det er i leggene buksene er trange, så det er vel mest vann ja 😅 

Anonymkode: 4b81d...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...