Gå til innhold

Progesteron - suksesshistorier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for 3.gang, men mistet i uke 11 i mai og uke 9 i oktober. Begge ganger missed abortions. 

Det sier seg selv at jeg ikke jublet og så framtid med en gang da jeg fikk positiv test... Jeg har så lyst at det skal gå, men er realistisk og skjønner at det kan skje igjen. 

Jeg har begynt på albyl-e(blodfortynnende) og lutinus vaginaltabletter. Sistnevnte er tre ganger til dagen. 

Noen som har mistet flere ganger og så begynte de på lignende medisiner og så gikk det? 

Jeg er redd og bekymret og prøver og ikke tenke over graviditeten.. Vil sånn at det skal feste seg 🤞🤞

 

Anonymkode: df672...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mistet i SA i uke 6, og i MA i uke 8. Når jeg ble gravid etter det, så ble jeg satt på albyl-e og lutinus. Alt gikk bra da.

Anonymkode: a339e...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp dessverre ikke for meg. Hatt fem spontanaborter og en MA. Fikk tilslutt albyl-e, prolutex (progesteron i sprøyteform), prednisolon og klexane. Da satt det, er i uke 23 nå!

Anonymkode: 20079...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hjalp dessverre ikke for meg. Hatt fem spontanaborter og en MA. Fikk tilslutt albyl-e, prolutex (progesteron i sprøyteform), prednisolon og klexane. Da satt det, er i uke 23 nå!

Anonymkode: 20079...2c1

Oi såpass! 💔 Godt det gikk til slutt. Prøvde du noe før gang nummer seks? Ver du fordelen med prolutex i forhold til lutinus? 

Og hva skal de to siste hjelpe for? ❤️

Anonymkode: df672...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mistet i SA i uke 6, og i MA i uke 8. Når jeg ble gravid etter det, så ble jeg satt på albyl-e og lutinus. Alt gikk bra da.

Anonymkode: a339e...bf0

Godt å hørre ❤️ håper det blir likt for meg. Disse ukene går sakte! 

Anonymkode: df672...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt SA i uke 8, 5 og 8 i løpet av de siste 8 årene.

Er nå 40 år og gynekologen sa jeg skulle kontakte ham ved neste positiv test for å få vaginaltabletter/progesteronstøtte.

Anonymkode: 70342...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved MA så dør jo fosteret uten at kroppen oppfatter det og støter det ut, da vil jo ikke progesteron hjelpe, det hjelper med å holde på graviditeten. Men blodfortynnende kan hjelpe. 

Kan og krysse fingrene for at du rett og slett hadde uflaks TS! 

 

Anonymkode: ee9a8...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp hos  meg, men jeg begynte på et kosttilskudd 3 mnder før jeg ble gravid( Q10) det skulle vist hjelpe på eggkvaliteten. Kan jo være tilfeldig men jeg har mistet mange ganger å denne gangen sitter den heldigvis😊

Anonymkode: ea4d5...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved MA så dør jo fosteret uten at kroppen oppfatter det og støter det ut, da vil jo ikke progesteron hjelpe, det hjelper med å holde på graviditeten. Men blodfortynnende kan hjelpe. 

Kan og krysse fingrene for at du rett og slett hadde uflaks TS! 

 

Anonymkode: ee9a8...1ec

Hmm, så det hjelper kun med SA og ikke MA? det sa ikke gynekologen min noe om. Kan det ikke hjelpe slik at fosteret rett og slett overlever? 

Anonymkode: df672...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hmm, så det hjelper kun med SA og ikke MA? det sa ikke gynekologen min noe om. Kan det ikke hjelpe slik at fosteret rett og slett overlever? 

Anonymkode: df672...60f

Det kommer an på hvorfor det dør. 

Anonymkode: 4a19b...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hmm, så det hjelper kun med SA og ikke MA? det sa ikke gynekologen min noe om. Kan det ikke hjelpe slik at fosteret rett og slett overlever? 

Anonymkode: df672...60f

Progesteronstøtte hjelper ikke dersom det er genetiske feil/mangler/ skader på embryoet - er ikke embryoet levedyktig vil embryoet stoppe utvikling uansett og uavhengig av progesteron eller ei.

Progesteron hjelper i hovedsak kun for dem som har årsaker ved mor - livmor/slimhinne etc hvor kroppen fysiologisk sliter med å holde på embryo og bære frem et barn. 

Det påvirker ikke embryoets direkte levedyktighet på noe måte. 

Anonymkode: cec16...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Progesteronstøtte hjelper ikke dersom det er genetiske feil/mangler/ skader på embryoet - er ikke embryoet levedyktig vil embryoet stoppe utvikling uansett og uavhengig av progesteron eller ei.

Progesteron hjelper i hovedsak kun for dem som har årsaker ved mor - livmor/slimhinne etc hvor kroppen fysiologisk sliter med å holde på embryo og bære frem et barn. 

Det påvirker ikke embryoets direkte levedyktighet på noe måte. 

Anonymkode: cec16...cc2

Takk for svar! 

Jeg har en arvelig mutasjon i kroppen som gir meg større sjanse for å få blodpropp. Det trenger ikke ha noe å si, men det kan være grunnen til de to aborter.. Håper derfor blodfortynnende hjelper. 

Vet du/dere noe om progesteron kan gjøre at kroppen ikke støter ut fosteret hvis det er noe galt? Synes jeg har lest det.. Håper jo at hvis det dør, at det blir SA og ikke MA. 

Anonymkode: df672...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Takk for svar! 

Jeg har en arvelig mutasjon i kroppen som gir meg større sjanse for å få blodpropp. Det trenger ikke ha noe å si, men det kan være grunnen til de to aborter.. Håper derfor blodfortynnende hjelper. 

Vet du/dere noe om progesteron kan gjøre at kroppen ikke støter ut fosteret hvis det er noe galt? Synes jeg har lest det.. Håper jo at hvis det dør, at det blir SA og ikke MA. 

Anonymkode: df672...60f

Progesteronstøtte KAN bidra til at kroppen holder lengre på et embryo som har stanset utvikling. Men det er vanskelig å si nøyaktig da statistikken ikke skiller på SA og MA. 

Det antas at mange SA etter uke 7 egentlig er MA, men man kan umulig vite det sikkert med mindre man sjekker for liv hver eneste dag. Ved en MA kan kroppen oppdage at utviklingen er stoppet etter noen dager eller det kan gå flere uker - selv uten noe form for ekstra progesteronstøtte. 

Krysser fingrene for at blodfortynnende hjelper ❤️ 

 

Anonymkode: cec16...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...