Gå til innhold

Er det vanlig å aldri gå til legen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tildelt en fastlege for mange år siden, men har aldri gått til denne bortsett fra celleprøve som jeg tar når jeg får innkalling. Ellers når jeg har diverse plager så leser jeg enten hva jeg selv kan gjøre for disse plagene eller venter til det går over. 

Virker som om jeg er rar når jeg prater med kollegaer og venner. Hadde f.eks vondt i ryggen for noen uker siden, og det slo meg ikke å gå til legen, men alle mente at jeg burde for det kunne være det ene eller andre alvorlige greier. Men det gikk over av seg selv, eller kanskje fordi jeg trener yoga og brukte youtube til øvelser for korsryggen. Samme når jeg opplevde magesmerter i noen måneder for noen år siden. Ventet bare til det gikk over. 

Andre som er like rare som meg?

K38 år.

Anonymkode: 79a89...efb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh.. Fikser du det selv er det helt greit. Noen ganger er det bare vanskelig å fikse det selv, og da går man til lege. 

Ellers er mennesker forskjellig men regner med at du bruker fastlegen mer og mer etter hvert som du blir eldre. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke til legen, med mindre jeg må.

Anonymkode: eac44...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke rar, du er frisk. Det er veldig normalt. Så lenge plagene går over av seg selv, er det jo ingen sak. Hadde magesmertene vart i et år, eller vært så vondt at du ikke klarte å gå på jobb, hadde det vært rart å ikke gå til lege, ja. Det finnes utallige historier om folk som ikke går til legen for småplager, og som angrer på det på dødsleiet.

Jeg fikk noe rødt utslett på leggen. Helt uskyldig, hadde sikkert skrapt meg opp på en grein i skogen eller noe. Kollegaene min sa jeg burde gå til lege, jeg blåste det bort. Helt til jeg plutselig ble skikkelig dårlig og syk noen dager senere. Karret meg til lege. Borreliose.

Anonymkode: 2e21b...dc4

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymMisbruker skrev (3 minutter siden):

Eh.. Fikser du det selv er det helt greit. Noen ganger er det bare vanskelig å fikse det selv, og da går man til lege. 

Ellers er mennesker forskjellig men regner med at du bruker fastlegen mer og mer etter hvert som du blir eldre. 

Jo, men holdingene er forskjellige. Opplever stadig at folk rundt meg sier at jeg MÅ gå til lege for ting som fremstår som banale for meg. Er det jeg mener med at jeg føler meg rar.

Anonymkode: 79a89...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jo, men holdingene er forskjellige. Opplever stadig at folk rundt meg sier at jeg MÅ gå til lege for ting som fremstår som banale for meg. Er det jeg mener med at jeg føler meg rar.

Anonymkode: 79a89...efb

Jeg synes det er veldig enkelt å drite hundre null i hva andre mener jeg burde gjøre ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymMisbruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er veldig enkelt å drite hundre null i hva andre mener jeg burde gjøre ;)

Takk ❤️

Anonymkode: 79a89...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme oppfatning som deg TS, jeg går kun mår jeg absolutt må. Har ikke vært flink med celleprøver 🙈

k39

Anonymkode: 33f28...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg går ikke til legen, med mindre jeg må.

Anonymkode: eac44...49f

Samme her,men jeg måtte bli kjørt.først et drypp,så blindtarm betegnelse. Slapp å gå da.

Anonymkode: 4c2aa...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Er frisk og rask 

Jeg er ikke så pen å se på,har det fint,men greit å sjekke seg litt for ofte enn for sent ❤️.

Er gift med den nydeligste mannen som finnes på jord,uten kos,klem,crazy arms så hadde ting gått værre. 

Anonymkode: 4c2aa...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk tildelt en fastlege for mange år siden, men har aldri gått til denne bortsett fra celleprøve som jeg tar når jeg får innkalling. Ellers når jeg har diverse plager så leser jeg enten hva jeg selv kan gjøre for disse plagene eller venter til det går over. 

Virker som om jeg er rar når jeg prater med kollegaer og venner. Hadde f.eks vondt i ryggen for noen uker siden, og det slo meg ikke å gå til legen, men alle mente at jeg burde for det kunne være det ene eller andre alvorlige greier. Men det gikk over av seg selv, eller kanskje fordi jeg trener yoga og brukte youtube til øvelser for korsryggen. Samme når jeg opplevde magesmerter i noen måneder for noen år siden. Ventet bare til det gikk over. 

Andre som er like rare som meg?

K38 år.

Anonymkode: 79a89...efb

Det er veldig mange som ikke går til lege.  Senest i går hadde jeg en pasient som ikke hadde gått til lege på over 30 år, selv om han burde gjort det for lenge siden. 

Anonymkode: 2f1a4...b08

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er ikke rar, du er frisk. Det er veldig normalt. Så lenge plagene går over av seg selv, er det jo ingen sak. Hadde magesmertene vart i et år, eller vært så vondt at du ikke klarte å gå på jobb, hadde det vært rart å ikke gå til lege, ja. Det finnes utallige historier om folk som ikke går til legen for småplager, og som angrer på det på dødsleiet.

Jeg fikk noe rødt utslett på leggen. Helt uskyldig, hadde sikkert skrapt meg opp på en grein i skogen eller noe. Kollegaene min sa jeg burde gå til lege, jeg blåste det bort. Helt til jeg plutselig ble skikkelig dårlig og syk noen dager senere. Karret meg til lege. Borreliose.

Anonymkode: 2e21b...dc4

Går det bra med deg nå? 

Anonymkode: 6652b...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Går det bra med deg nå? 

Anonymkode: 6652b...9f6

Ja, takk, det går fint nå. Heldigvis fikk jeg antibiotika tidsnok, og ble helt frisk etter 14 dager. Når man får borreliose er det viktig å starte antibiotika raskt for å unngå langvarige plager. Heldigvis hadde jeg jo en umiskjennelig rød ring på leggen (som jeg trodde var et utslett...) så legen var ikke i tvil et øyeblikk.

Anonymkode: 2e21b...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 1.04):

Jeg fikk tildelt en fastlege for mange år siden, men har aldri gått til denne bortsett fra celleprøve som jeg tar når jeg får innkalling. Ellers når jeg har diverse plager så leser jeg enten hva jeg selv kan gjøre for disse plagene eller venter til det går over. 

Virker som om jeg er rar når jeg prater med kollegaer og venner. Hadde f.eks vondt i ryggen for noen uker siden, og det slo meg ikke å gå til legen, men alle mente at jeg burde for det kunne være det ene eller andre alvorlige greier. Men det gikk over av seg selv, eller kanskje fordi jeg trener yoga og brukte youtube til øvelser for korsryggen. Samme når jeg opplevde magesmerter i noen måneder for noen år siden. Ventet bare til det gikk over. 

Andre som er like rare som meg?

K38 år.

Anonymkode: 79a89...efb

Jeg gikk «aldri» til legen før, fikk en kronisk sykdom når jeg bikket 40 -før det var siste legetime 10 år siden, gikk nesten litt «sport» i å ikke oppsøke lege men fikse ting selv. Nå har jeg nesten «klippekort» der. 

Anonymkode: 55163...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går bare til legen når det er nødvendig. Og så er det variabelt hvilken helse man har. Jeg er hos legen 5-6 ganger i året grunnet lavt stoffskifte som krever oppfølging. Mannen har vært hos legen én gang på 15år, det var når han fikk prolaps og ikke kunne gå på en måned. Begge deler er like normalt. Du er ikke noe supermann som ikke går til legen, du har bare vært heldig med helsen din og bare hatt ting som går over av seg selv.

Anonymkode: 08157...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går sjelden til legen. Sist var i 2009, da jeg var gravid. 

Anonymkode: 011f0...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, ta å passer 40 først vertfall. Vi snakkes om noen år.

Anonymkode: bda48...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var aldri hos legen før, nå er jeg gravid og har jo en del oppfølging i forbindelse med det… 

Anonymkode: 4a14a...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 1.04):

Jeg fikk tildelt en fastlege for mange år siden, men har aldri gått til denne bortsett fra celleprøve som jeg tar når jeg får innkalling. Ellers når jeg har diverse plager så leser jeg enten hva jeg selv kan gjøre for disse plagene eller venter til det går over. 

Virker som om jeg er rar når jeg prater med kollegaer og venner. Hadde f.eks vondt i ryggen for noen uker siden, og det slo meg ikke å gå til legen, men alle mente at jeg burde for det kunne være det ene eller andre alvorlige greier. Men det gikk over av seg selv, eller kanskje fordi jeg trener yoga og brukte youtube til øvelser for korsryggen. Samme når jeg opplevde magesmerter i noen måneder for noen år siden. Ventet bare til det gikk over. 

Andre som er like rare som meg?

K38 år.

Anonymkode: 79a89...efb

Sikkert. Blir snart 60 og var til lege forrige gang rundt 2001..Pålagt legesjekk for førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever også at terskelen for å gå til legen er litt ulik. Og jeg er blant dem som ikke går dit ved f.eks. vondt i magen eller ryggen eller langvarig hoste, foreløpig. 

Det er ikke noe rart i det. Jeg tror det handler om at noen er mer bekymret av seg. Samt at noen ganger kan en jo få raskere hjelp med plager en ikke trenger å ha. Å gå sjelden til legen, handler også som noen over skriver, først og fremst om at en er heldig med helsen, og er frisk. 

Selv om jeg mener selv at jeg har ganske høy terskel for å gå til legen, noe som i seg selv ikke er noe mål å ha heller, har jeg vært hos fastlegen tre ganger det siste året. Den ene gangen var det fordi jeg besvimte flere ganger. Det var ikke noe alvorlig galt, men jeg trengte behandling for å få en stopp på det. Så var jeg tilbake på kontroll ifbm. dette. Og så fant jeg en nyoppstått kul på kroppen, som jeg trengte å få sjekket ut. Den viste seg å være ufarlig, heldigvis. Men moren min hadde sannsynligvis ikke levd i dag hvis hun ikke hadde gått til legen med sin kul før kreften rakk å spre seg da hun var på den alderen jeg er nå. 

Anonymkode: b81e4...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...