Gå til innhold

Bunad: Hvordan fester man beltestøler på sølvbelte til bunad? og hvordan plassere dem når man har for få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet et konebelte som hørte til en eldre Åmlibunad (fra 40- eller 50-tallet). Beltestølene var montert et morkent tøybelte, så jeg demonterte det og kastet selve beltet for mange år siden. Stølene har jeg renset og pusset, og så har de blitt liggende i en skuff i påvente av slanking.

Jeg skal bruke dem med min rogalandsbunad, og gullsmeden foreslo at jeg kunne feste dem på en skinnlist. Men nå vurderer jeg å sette dem på en tøylist i stedet, og så lurer jeg på om det går an å gjøre det selv.

På baksiden er det to øsken, og jeg lurer på om det går an å sy dem på selv, eller om det må kuttes hull i stoffet? hvordan sikrer man baksiden i såfall? ser for meg at det kanskje gikk et bånd gjennom alle hullene på baksiden som sikret dem, men husker jeg feil?

Jeg kommer aldri til å få nok støler til å dekke beltet tett i tett helt rundt, for de ser forskjellige ut fra dem som er i salg i dag. Ville dere satt dem med strørre mellomrom, eller tett i tett på hver side av beltespennen, eller heller begynne midt bak?

Anonymkode: 4dc60...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvordan feste den, men ville spredd dem pent utover. 

Sikker på at det ikke går an å få tak i? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sånn belte med skinnreim. Der er det kuttet hakk i reima, også er det festet med noe som ser ut som ei skolisse på baksiden, som er tredd igjennom alle.

Endret av Iðunn
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt i et belte av skinn. Der skjæres ett lite snitt til å sette stølene i. 
Kan legge inn bilder av sølvbelte mitt om du ønsker å se.
 

Hvor mange støler mangler du? Du kan lage ett ekstra rom på hver side fremme.. evt lage mer plass til vesken?

Anonymkode: 8ce70...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belte mitt er også i skinn. Er som den ene over her beskriver det.

Anonymkode: ae16e...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (26 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan feste den, men ville spredd dem pent utover. 

Sikker på at det ikke går an å få tak i? 

vet du, jeg har lett i mange år uten resultat, men så fant jeg faktisk helt like rett etter at jeg hadde postet innlegget mitt!!! de jeg har sett i salg idag er kvadratiske, mens mine er rektangulære, men nå fant jeg helt like i en butikk i Grimstad!!

Anonymkode: 4dc60...970

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iðunn skrev (24 minutter siden):

Jeg har et sånn belte med skinnreim. Der er det kuttet hakk i reima, også er det festet med noe som ser ut som ei skolisse på baksiden, som er tredd igjennom alle.

akkurat. Det var det jeg trodde. takk for svar!

Anonymkode: 4dc60...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mellomrom er visst finere enn jeg trodde: 

Svart skinnlist til bunadsbelte | Gullfunn

Har du nok til omtrent slik spredning?

Anonymkode: c8cca...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Litt mellomrom er visst finere enn jeg trodde: 

Svart skinnlist til bunadsbelte | Gullfunn

Har du nok til omtrent slik spredning?

Anonymkode: c8cca...865

ja, det tror jeg nok. Jeg har bestilt seks nye nå, så da kan de stå nokså tett men slik at det bli åpent noen centimeter på hver side av spennen, eller så kan de stå sånn som på bildet.

Anonymkode: 4dc60...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med Husfliden.

Anonymkode: f1c3a...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Snakk med Husfliden.

Anonymkode: f1c3a...0e8

jeg har en liste med gullsmeder og bunadsprodusenter jeg kan spørre, men nå spurte jeg her, for å dra veksler på den store kunnskapen KGs brukere har, og litt fordi jeg har en ambisjon om å få det til selv.

Anonymkode: 4dc60...970

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...