Gå til innhold

Hva betyr "ikke før hadde hun satt sett ned, før ..." o.l.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig det bare er meg, men jeg har aldri helt skjønt betydningen av setninger som "Ikke før hadde hun satt seg ned, før det banket på døren", for eksempel. Mulig et dårlig eksempel, og kanskje ikke helt riktig? Men uansett - noen som kan forklare? 😅

Anonymkode: 76e58...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mulig det bare er meg, men jeg har aldri helt skjønt betydningen av setninger som "Ikke før hadde hun satt seg ned, før det banket på døren", for eksempel. Mulig et dårlig eksempel, og kanskje ikke helt riktig? Men uansett - noen som kan forklare? 😅

Anonymkode: 76e58...8af

Hun hadde ikke mer enn akkurat satt seg ned før det banket på døren.

Anonymkode: 57619...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang hun satte seg ned, så banket det på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det banket på døren rett etter at hun hadde satt seg ned. 

Litt sånn typisk at man venter lenge på noe, og så skjer det plutselig når man nærmest har gitt opp. 

I ditt eksempel at man har holdt på med noe og vært på beina mens man ventet på besøk, men først når man setter seg ned og skal slappe av banker det på døra og man må opp igjen for å åpne. 

Anonymkode: b4c60...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun hadde ikke mer enn akkurat satt seg ned før det banket på døren.

Anonymkode: 57619...137

Ja, jeg skjønner jo egentlig det, men jeg skjønner ikke dette med hvordan "ikke før" og "før" henger sammen, det gir ingen mening i mitt hode😅

Anonymkode: 76e58...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, jeg skjønner jo egentlig det, men jeg skjønner ikke dette med hvordan "ikke før" og "før" henger sammen, det gir ingen mening i mitt hode😅

Anonymkode: 76e58...8af

Det er eksempel på gamle setningsstrukturer som fremdeles blir benyttet ved visse anledninger, som regel i eventyr. Språket vårt har gjennomgått store forandringer siden disse fortellingene oppsto, men likefremt lever de videre igjennom dem.

Anonymkode: 29787...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er en dårlig formulert setning hvis det står "før" direkte etter kommaet. Jeg tror det er vanskeligere med "så" eller kanskje noe annet. Ser veldig feil ut med "før". 

Anonymkode: 11fde...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...