AnonymBruker Skrevet 28. april #121 Del Skrevet 28. april Syns du kunne ha spurt dem hva de trengte. Nå vet ikke jeg hvor gamle de er, men det er mye utgifter ved å få barn. Kanskje en vogn er for dyrt, men de trenger jo barnestoler, bilseter ol som koster litt. Klær får de jo av så mange andre. Nå sitter vi også godt i det, og selv om vi ikke har fått så mye fra våre foreldre, så har jeg spart opp en god del som mine tre barn skal få. Men vi har nok til å gå av tidlig med pensjon i tillegg. Syns det er kjekt at vi får se gleden av pengene mens vi er i livet. Anonymkode: 5eb79...daa 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #122 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tror ikke noe på dette i det hele tatt. Du skriver så utfyllende og detaljert,men Ingenting om sønnen din? Er ikke det ganske relevant? Hvor er han? Anonymkode: c5949...5b2 Sønnen er vel ikke relevant i denne saken, hvis han ikke klagde på gaven, og ikke sitter og slarver om andres økonomi. Anonymkode: cbaac...d9f 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #123 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Med vårt første barn ble barnet overøst med gaver av ene bestemoren. Vi trengte egentlig ikke kjøpe klær til barnet annet enn litt undertøy forde det i praksis var nok. Andre barnet kom, motsatt kjønn og du verden for en forskjell. Jeg nevnte det for mannen min da eldste var liten at dette kommer til å bli et problem når vi får flere, for hun kan ikke opprettholde denne standarden når de blir to eller flere. Da andre barmet kom ble det litt mindre klær til begge, men yngste har da altså ikke opplevd denne overfloden. Jeg hadde ønsket at bestemor hadde tdnkt gjennom dette da det var ett barnebarn og lagt seg på et lavere nivå slik at det ikke ble forskjellsbehandling. Anonymkode: f1b19...695 Har samme erfaringen selv. Nr1 og 2 på datteren (to foreldre med høy inntekt) sin side ble svært bortskjemt og fikk penger på kontoen osv. hos oss (sønn og svigerdatter med dårligst råd og unge foreldre før utdanning); aldri fått noe på kontoen, får knapt gaver. Billige gaver ved bursdagene osv, mens de andre får dyre. Dette har vi merket i flere år. I tillegg veldig gavmild til datteren sin men gir ingenting til sønenn sin. Feks. Solgte campingplassen og ga bort alle hagesett gruppene til henne istedenfor å fordele det. Veldig trist egentlig, men pågått i 7 år så jeg tar ikke intiativ til kontakt. Anonymkode: 6cf3c...c32 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #124 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er sikkert også svigermonster fra helvete, og ville ha reagert negativt om jeg hadde fått en slik liste fra svigerdatter. Reaksjonen ville ha vært annerledes hvis lista kom fra min sønn. Da hadde jeg tatt for en oversikt over hva de trengte og ville vært takknemlig for. Anonymkode: 20790...aa8 Å skrive at man ville reagert negativt om man fikk en liste fra svigerdatter og positivt om man fikk en liste fra sin sønn, viser jo hvilken holdning du har til din svigerdatter. De er faktisk en familie og det er en liste over hva ditt barnebarn trenger og ikke personlige gaver til svigerdatter. Anonymkode: 39026...7f8 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #125 Del Skrevet 28. april Det er nok mer holdningen som er problemet. Mine svigerforeldre arvet en stor sum og ga bort en liiiten sum til hver av barna sine og sløste bort resten - noe som hadde vært absolutt supert og de hadde ikke trengt å gi bort noe som helst. Derimot var det holdningen til det som var grunnen til at vi reagerte «vi skal ikke hjelpe deg på noen måte fordi vi aldri fikk noe hjelp» Flaks for dere at dere vokste opp på et helt annet tidspunkt hvor nesten alle fikk jobb og kjøpt bolig da Det er for mye gavehysteri nå og jeg merker selv forskjellig. Jeg har lagt merke til at de som gjerne har lite i utgangspunktet gir mer, antageligvis for å hevde seg, mens de som står godt i det ikke er så veldig nøye. Hadde selv aldri reagert, ei heller tenkt over summen på en gave, men hadde det kommet med en hoven kommentar hadde jeg nok det. Anonymkode: 951c4...308 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eloise12345 Skrevet 28. april #126 Del Skrevet 28. april 18 hours ago, AnonymBruker said: Nei det er ikke lite. Hva slags mennesker som SIER noe sånt? Anonymkode: 7e1d1...0b0 Tenker det samme. Hvordan kan noen kommentere gaver på den måten? Forstår ikke at det er mulig 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 28. april #127 Del Skrevet 28. april Du har ikke gitt lite. Du har gitt rause, fine gaver. Vet du hva mine barn har fått fra besteforeldrene på morssida da de ble født? Et ubrukelig klesplagg fra Lindex (heldress med glidelås og hette) og en bamse fra H&M. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #128 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi fikk barnevogn hos mamma som er enke og uføretrygdet da førstemann ble født. Det vil jo ikle si at det var forventet at hun skulle kjøpe noe tilsvarende dyrt sa nr to kom. Da fikk vi en helt vanlig gave. Hos svigers som er to og sitter godt i det fikk vi en voksipose til 1/4 av summen av barnevognen. De kjøpte heller ikke barnevogn til sin egen datter da hun fikk barn. Anonymkode: bc025...938 Jeg er enke og uføretrygdet og jeg gav barnevogn til mine barnebarn, og som mine barn uten å blunke tok imot som en selvfølge fordi det var forventet. At jeg måtte kjøpe på kreditt for å makte utgiften og levde i 6 mnd med et matbudsjett på bare 1000,- er noe jeg aldri kommer til å fortelle dem. Å ta imot dyre gaver fra noen man veit har dårlig økonomi er da man kanskje kan gå to runder med seg selv og tenke tanken at dette kanskje var et høyt offer. Å lese at man sammenligner gaver i tillegg gjør meg bare trist. Jeg hadde nok gjort det enda flere ganger fordi jeg elsker å gi gaver, men å oppleve det som selvfølgeligheter er litt sårt. Min kjærlighet og oppmerksomhet har jeg flust av, og jeg kommer til å være mye tilstede i oppveksten, men at verdien av denne kjærligheten skal bli målt i hvor dyre gavene er der «vanlige gaver» ikke blir verdsatt får meg til å undres over hvordan det står til med takknemligheten ellers i livet Anonymkode: d310e...46f 4 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #129 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det er det. Svigerdatter og hennes mor sitter mye dårligere i det, kan man lese mellom linjene av teksten. Graden av dette vet vi selvsagt ikke. Jeg er enig i at det er uhøflig å påpeke dette, men jeg forstår tankegangen. Anonymkode: 9c4d7...191 Bare fordi man har dårligere økonomi enn noen andre, betyr ikke det at man har stram økonomi. Svigerdatter og sønn kan ha god nok økonomi til å kjøpe utstyr til baby selv, men svigerdatter og hennes mor bare forventer at ts skal kjøpe dyre ting og utstyr til dem. AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Tror ikke noe på dette i det hele tatt. Du skriver så utfyllende og detaljert,men Ingenting om sønnen din? Er ikke det ganske relevant? Hvor er han? Anonymkode: c5949...5b2 Ikke sikkert svigerdatteren og hennes mor har inkludert sønnen til ts i klagingen over gavene de fikk. Ellers så syns hans kanskje at gavene var fine nok, og dermed ikke lagt seg oppi det? Anonymkode: 1f26b...75e 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 28. april #130 Del Skrevet 28. april 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg forstår at KG ikke er stedet å diskutere normal folkeskikk og etikette... Anonymkode: 216bc...ee1 Men dette er jo snakk om familie, da burde man klare å kommunisere fremfor å lage drama for noe man oppfatter som frekt. Hadde vært noe annet om det var snakk om kolleger eller venner. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #131 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi fikk barnevogn hos mamma som er enke og uføretrygdet da førstemann ble født. Det vil jo ikle si at det var forventet at hun skulle kjøpe noe tilsvarende dyrt sa nr to kom. Da fikk vi en helt vanlig gave. Hos svigers som er to og sitter godt i det fikk vi en voksipose til 1/4 av summen av barnevognen. De kjøpte heller ikke barnevogn til sin egen datter da hun fikk barn. Anonymkode: bc025...938 Jeg er ganske overrasket over alle som sammenligner gaver i kroner og ører her. Hva så om voksiposen kostet 1/4 av summen av vognen? Hva med å heller fokuserer på at dere var skikkelig heldig som fikk både vogn og voksipose, istedenfor å ha fokus på pris? Vær takknemlig for gaver deres får, og særlig når det er så fine og gjennomtenkte gaver som dere faktisk får bruk for i tillegg? Anonymkode: 1f26b...75e 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #132 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bare fordi man har dårligere økonomi enn noen andre, betyr ikke det at man har stram økonomi. Svigerdatter og sønn kan ha god nok økonomi til å kjøpe utstyr til baby selv, men svigerdatter og hennes mor bare forventer at ts skal kjøpe dyre ting og utstyr til dem. Ikke sikkert svigerdatteren og hennes mor har inkludert sønnen til ts i klagingen over gavene de fikk. Ellers så syns hans kanskje at gavene var fine nok, og dermed ikke lagt seg oppi det? Anonymkode: 1f26b...75e Ellers ersønnen til ts ganske misfornøyd og får sin kone til å videreformidle dette. Uansett vil det vel være naturlig for ts å snakke med sin sønn angående dette. Synes mange er så lite åpne i kommunikasjonen iforhold hverandre. Ts har selv arvet penger,investert pengene og vil bruke de når hun blir pensjonist. Ingenting feil med det. Men vi er forskjellige vi mennesker. Noen er mere gavmilde enn andre. Jeg har tenåringer nå og tipper at jeg sitter dårligere i det enn ts(ikke arvet enda blant annet),men hadde jeg brått fått barnebarn nå,så ville bidraget mitt vært større enn ts sitt. For å sitere min oldemor "jeg vil gi bort mens jeg lever". Det er jo en glede å gi bort! Likskjorta kommer ikke med lommer. Anonymkode: c5949...5b2 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #133 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kjenner ingen som gir det… Anonymkode: df1bc...c70 De aller fleste i min omgangskrets har fått vogn av de nybakte besteforeldrene, og jeg kommer fra et helt vanlig sted i Norge med «arbeiderinntekt» Min mor fikk også vogn av sine foreldre da jeg ble født i 1990.. Mamma og pappa er begge minstepensjonister, men de hjelper oss der de kan, det være seg litt penger til oppussing, eller hva det måtte være. Hjelper godt selvom heller ikke jeg «sliter» økonomisk så gir det oss litt mer frihet. Man skal ikke forlange gaver, og selv er jeg takknemlig om jeg så får ei pakke bleier, men! Jeg synes det det er rart å gi «lite» bare fordi en selv fikk lite hjelp.. Gavene som er gitt her er fine, men oser ikke stolt bestemor, selvom jeg ALDRI i verden hadde sagt det høyt om det var meg som fikk gaven. Ulldress og rituals-gavepakke er i den gata jeg gir til venninner som får barn. Anonymkode: f85d3...114 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #134 Del Skrevet 28. april Så lenge man har råd så syns jeg man kan gi noe som foreldrene ønsker og trenger. Rituals gavepakke er for meg veldig upersonlig og kjedelig gave, man burde hvertfall ønske den selv Får man noe utenfor ønskelisten skal man bukke og takke pent, men ikke forvent at takknemligheten er skyhøy Anonymkode: 9c9a4...86d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #135 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Å skrive at man ville reagert negativt om man fikk en liste fra svigerdatter og positivt om man fikk en liste fra sin sønn, viser jo hvilken holdning du har til din svigerdatter. De er faktisk en familie og det er en liste over hva ditt barnebarn trenger og ikke personlige gaver til svigerdatter. Anonymkode: 39026...7f8 Jeg har for så vidt et greit forhold til svigerdatter, men det er sønnene mine jeg ønsker, og har, den nærmeste kontakten med Så ja, hvis det er noe de trenger, økonomisk eller praktisk, vil jeg ha forespørsel fra mine barn, ikke mine svigerbarn. Jeg skrev ikke at en slik liste, helt uoppfordret dukket opp, ville blitt tatt positivt fra sønn, men trolig ikke negativt som jeg tror jeg ville tatt den fra svigerdatter. Heldigvis har det aldri dukket opp slike lister. Anonymkode: 20790...aa8 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 28. april #136 Del Skrevet 28. april Hva er dette tullet med at besteforeldre skal kjøpe barnevogn? Aldri noensinne hørt om. Barnevogn kjøper man selv. Hadde ALDRI forventet at mine foreldre eller svigers skulle kjøpe noe så kostbart som barnevogn til våre barn. Det er vi som får barn, det er vårt ansvar å skaffe det barnet trenger. 12 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #137 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har for så vidt et greit forhold til svigerdatter, men det er sønnene mine jeg ønsker, og har, den nærmeste kontakten med Så ja, hvis det er noe de trenger, økonomisk eller praktisk, vil jeg ha forespørsel fra mine barn, ikke mine svigerbarn. Jeg skrev ikke at en slik liste, helt uoppfordret dukket opp, ville blitt tatt positivt fra sønn, men trolig ikke negativt som jeg tror jeg ville tatt den fra svigerdatter. Heldigvis har det aldri dukket opp slike lister. Anonymkode: 20790...aa8 Igjen skriver du at du ønsker mer kontakt med dine sønner enn deres koner. Du understreker jo igjen hvilke holdninger du har til dine svigerdøtre. Du ser ikke på dem som en familie, en helhet, men to forskjellige individer, der du skyver bort dine svigerdøtre. Du forstår vel at de ikke bare er på besøk hos dine sønner? At de har barn sammen, dine barnebarn og du må behandle de som en familie og ikke mobbe bort noen. Så ja det er dobbelt standard å si at du ville reagert negativt om din svigerdatter har sendt en sånn liste, men ville ha vært TAKKNEMLIG om din sønn har gjort det. Videre forstår jeg ikke hva det er som er problemet med lister, har ikke vært i en enda bryllup de siste 10 årene uten at det ikke har vært en liste eller at brudeparet ønsket seg penger. Sunn fornuft, enkel sak, bedre å investere i noen brudeparet ønsker enn å kjøpe noe bare fordi. Nå snakker vi ikke om en bryllupsønskeliste, men om saker ditt barnebarn trenger for å ha en verdig start på livet. Denne listen er mye viktigere. I min liste stod det absolutt ingenting om barnevogner eller dyre gaver. Det dyreste som var der er en bæresele som ligger på 1500 kr. Og det er ikke sånt at jeg forventet at det skulle kjøpes nytt. Noen syns også det var morsomt at babyen trenger bleier, men igjen, jeg ville ha satt ekstrem stor pris på at min svigermor kom med bleier til sitt barnebarn. Det stod også gardiner til barnerommet, så vanskelig kan det ikke være å løfte på rumpen sin og gå på loftet i et av sine 2 hus og se om det ligger noen gardiner som kan passe. Igjen, gardiner til barnerommet, ikke gardiner til svigerdatterrommet. Så får man jo selv stille det spørsmålet. Er det ikke bedre å kjøpe en badebalje til 300 kr som trengs enn en teppe til 1000 kr eller body som er unødvendig? Hvorfor har det blitt frekt å sende en liste som mine foreldre har mast om i månedsvis til sin svigermor? Det er også hennes barnebarn og hun skal også selvfølgelig føle seg inkludert i forberedelse prosessen. Det har seg slik at mine foreldre om mine svigerforeldre er den nærmeste familien til mitt barn, syns at det er merkelig at man blir hårsår av sånt. Det er ikke sånt at jeg sendte denne lista til min tante, dette handler om de nærmeste og deres barnebarn. Anonymkode: 39026...7f8 6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 28. april #138 Del Skrevet 28. april 58 minutter siden, Lorieen said: Hva er dette tullet med at besteforeldre skal kjøpe barnevogn? Aldri noensinne hørt om. Barnevogn kjøper man selv. Hadde ALDRI forventet at mine foreldre eller svigers skulle kjøpe noe så kostbart som barnevogn til våre barn. Det er vi som får barn, det er vårt ansvar å skaffe det barnet trenger. Det er ganske vanlig, alle jeg kjenner som har fått barn har fått vogn i gave av besteforeldre. Tror det er stas for mange å kunne gi noe såpass stort og viktig i gave til kommende barnebarn. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #139 Del Skrevet 28. april Tanuki skrev (2 timer siden): Det er ganske vanlig, alle jeg kjenner som har fått barn har fått vogn i gave av besteforeldre. Tror det er stas for mange å kunne gi noe såpass stort og viktig i gave til kommende barnebarn. Fatter ikke at folk kjøper ny barnevogn. Nå regner jeg med det er de nyeste og dyre som blir kjøpt 😅 Jeg ville aldri godtatt at besteforeldrene skulle kjøpt noe så dyrt! Jeg kjøpte min første vogn brukt på finn. Helt topp! Brukte den til mine første 4. Så fikk jeg en til baby og kjøpte ny vogn til 1500kr. En Ymri kombivogn. Helt perfekt. Anonymkode: 60474...e41 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #140 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fatter ikke at folk kjøper ny barnevogn. Nå regner jeg med det er de nyeste og dyre som blir kjøpt 😅 Jeg ville aldri godtatt at besteforeldrene skulle kjøpt noe så dyrt! Jeg kjøpte min første vogn brukt på finn. Helt topp! Brukte den til mine første 4. Så fikk jeg en til baby og kjøpte ny vogn til 1500kr. En Ymri kombivogn. Helt perfekt. Anonymkode: 60474...e41 Yngri ** Anonymkode: 60474...e41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå