Gå til innhold

Burde jeg ha gitt dyrere gaver til svigerdatter og barnebarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt normale og fine gaver. Det å gå og hinte om dyre gaver man vil ha, og bli misfornøyd når man får mindre, er bare en ordentlig uting. Hvem får seg til å i det hele tatt kommentere at andre har gitt for lite i gaver? Jeg synes også det er en uting å forvente at folk som sitter greit i det må gi mer gaver enn andre. Det er jo deres egne penger. 

Anonymkode: 22670...f74

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er ganske spesielt at svigerdatter og hennes mor sier rett ut at de synes gavene er for beskjedne!

Man kan alltids ønske seg og håpe, men man får være takknemmelig for det man får!

Mange som "sitter godt i det" gir dyrere gaver, men det er ikke noe man kan forvente.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns der er kjemperart med denne forventningen om dyre gaver og at man skal måles etter matrielle bidrag. Helt hinsides å kommentere at gavene er for beskjedne! Har selv 1 barn og nr 2 på vei og ville ikke falt meg inn å forvente det ene eller andre av mine foreldre eller svigerforeldre.

Anonymkode: cb46d...748

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (5 minutter siden):

Skal man klare seg uten barnevogn fram til barnet er døpt, da?

Ellers så er vel en barnevogn i tilfelle en gave til foreldrene (så de slipper å bruke penger på det selv) ikke til barnet. 

Jeg skjønner ikke hva du mener her. Barnevognen var srlvfølgelig på plass før barnet ble født og det var en stolt bestemor som var med på første  trilletur. Det er mulig det burde vært et komma etter barnevogn, men regner med at det burde være mulig å forstå sammenhengen.

De fleste gaver i forbindelse med fødsel er i stor grad en gave som kommer foreldrene til gode også, og det er vel også meningen 

Anonymkode: 003cd...7e6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener her. Barnevognen var srlvfølgelig på plass før barnet ble født og det var en stolt bestemor som var med på første  trilletur. Det er mulig det burde vært et komma etter barnevogn, men regner med at det burde være mulig å forstå sammenhengen.

De fleste gaver i forbindelse med fødsel er i stor grad en gave som kommer foreldrene til gode også, og det er vel også meningen 

Anonymkode: 003cd...7e6

Jeg misforstod, min feil. Trodde barnevognen var dåpsgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gavene var kjempefine. Det at du til og med kjøpte en personlig gave til henne (Rituals) var en utrolig fin gest. Hvis jeg hadde fått noe sånt av min svigermor, tror jeg at jeg hadde begynt å gråte. 

Anonymkode: 81624...1f9

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generelt uting å forvente og "sette krav" til gaver fra andre. Min første tanke var likevel at det hørtes litt beskjedent ut samtidig litt klær og et sånt gavesett fra rituals hørtes jo likevel koslig ut. Jeg hadde nok ikke sagt noe som svigerdatter. 

Mitt barn var svigermors første barnebarn så der fikk vi vogn og hun hadde også vasket huset når jeg kom hjem etter fødsel og satt en gavekurv med litt diverse på kjøkkenbenken. Men jeg var heller ikke en svigerdatter som kom med hint eller forventninger om noe som helst. Husker jeg ble så rørt og glad. Husker ikke hva jeg fikk av min egen mor 🤔så tydeligvis ikke noe som er lagret i minnet desverre så her kom svigermor uten tvil best ut. Fikk et stellebord av min mormor da☺️

Er nok ingen fasit. Men når sin egen opplevelse som ung var stusselig hvorfor videreføre det? Akkurat den skjønner jeg ikke jeg ville gjort motsatt. Når jeg blir svigermor i fremtiden vil jo jeg ønske å ligne mer på min svigermor og mormor i denne settingen enn mamma feks. Du setter liksom tonen for relasjonen med svigerdatter og barnebarn her. Jeg kommer jo "bare" til å bli farmor så tenker at mitt ønske vil jo være å bli mest mulig likt av fremtidig svigerdatter for å få mest mulig tid med eget barnebarn 🤔🤞❤️

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og tenker på hva vi/barnet fikk til fødsel og dåp fra besteforeldre. Fra den ene siden fikk vi lekegrind (totalt unødvendig) og til dåpen en sparekonto som har blitt fylt på regelmessig. 

Fra min side husker jeg faktisk ikke. Det er helt blankt. Til konfirmasjonen også for den del. 

Alle får gi etter evne, det de synes er viktig og riktig, og likt til alle. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det var en beskjeden gave, gitt at den økonomiske situasjonen deres er slik du beskriver.

Men reagerer mer på resten av innlegget ditt, og håper ikke det er like mye «vi måtte slite, så da må dere også slite» som det det gir inntrykk av. Det er en fin ting å lære barna selvstendighet, men jeg håper at dere stiller mer opp som barnevakt enn hva dine foreldre og svigerforeldre gjorde. Men som man reder, så ligger man osv.

Anonymkode: 34382...6b3

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vårt første barn ble barnet overøst med gaver av ene bestemoren. Vi trengte egentlig ikke kjøpe klær til barnet annet enn litt undertøy forde det i praksis var nok. 

Andre barnet kom, motsatt kjønn og du verden for en forskjell. Jeg nevnte det for mannen min da eldste var liten at dette kommer til å bli et problem når vi får flere, for hun kan ikke opprettholde denne standarden når de blir to eller flere. Da andre barmet kom ble det litt mindre klær til begge, men yngste har da altså ikke opplevd denne overfloden. Jeg hadde ønsket at bestemor hadde tdnkt gjennom dette da det var ett barnebarn og lagt seg på et lavere nivå slik at det ikke ble forskjellsbehandling. 

Anonymkode: f1b19...695

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekt å kommentere på andres gaver, og syns ikke det du gav var kjipt. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt husker hva vi fikk av svigers/foreldre, men det var ikke noen veldig store ting, som vogn eller bilsete. Mer typ vognpose, en god parkdress (til senere) og hjemmestrikkede klær og tepper. Vi var takknemlige for alt vi fikk! 

Kjøpte alt vi trengte selv, det meste brukt på finn. Vi regnet med å få en del klær i gaver, så vi kjøpte bare inn noen få plagg selv. 

Både svigers og mine foreldre har helt ok økonomi, men de har flere barnebarn å tenke på også, så de øser ikke ut for å si det sånn. Men de kommer med fine gaver til bursdag og jul, og litt innimellom også (type "jeg bare MÅTTE kjøpe denne, og den var på salg og greier" 😂)

Ville tatt en prat med sønnen din, og si at du ønsker å være mer tilstede. Det kan godt være de ikke orker å invitere til middag, men du kan tilby deg å komme innom med hjemmelaget pizzahorn/gryterett/rundstykker eller hva det du er god på å lage. Det beste du kan gjøre for barndbarnet ditt er å være tilstede.

Anonymkode: 31318...a75

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så forskjellige.

Noen har gaver som "kjærlighetsspråk," og gjenspeiler størrelse på gaver med hvor mye de tror man setter pris på en.

Det går stort sett feil når man vurderer andres handlinger basert på seg selv, og hvordan man selv ville gjort noe. 

 

Synes det er rart at de kommenterer det da, men synes det er rart hvordan du forsvarer det og. Kan du ikke bare gi deg du vil, og se rart på den som tar opp gavestørrelse med deg? 

Anonymkode: f0a6e...19f

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig holdning. Ser stor forskjell på mine foreldre og faren sine foreldre; mine har handlet alt fra vogn til alt av utstyr hos dem/mye klær (de bor på en annen kant av landet) og passer datteren min alene, også på kveldstid. Tipper de har brukt godt over 100.000 (og ja, de er litt ekstreme, jeg vet det). Men hun er første og foreløpig eneste barnebarn.

Fars mor ga ingenting ved fødsel og til bursdags/julegave fikk hun gaver til omlag 1000 kr. Mine gir mye mer, men det er ikke prisen jeg bryr meg om... hjerterom derimot. Farmor må alltid inviteres og spørre om hun ønsker å passe. Datteren er andre barnebarn og barnebarn 1 bor nært og prioriteres alltid med tanke på både tid og penger. Slitsomt. 

Endret av Josephine
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du er gjerrig, og innerst inne kjenner du på det selv ellers vill du vel ikke tenkt på å skrive dette innlegget..

Min familie er velstående og i tillegg sjenerøse. Vi søsknene er opplært til å bidra både med omsorg, tid og gaver. Vi får flotte gaver av mine foreldre, og det er vi takknemlige for. Vi fikk blant annet en dyr og god barnevogn. Jeg kommer til å gi like flotte gaver til mine barnebarn osv. 

Min manns foreldre har penger, men er gniene. Prater om penger stadig. Klager og styrer på. Har så det holder, men kniper på alt. Drar på svenskehandel for å spare noen kroner når de i stedet kunne bidratt inn i lokalmiljøet. Jaja. Jeg synes de har dårlige verdier, men de velger jo selv. De gir ikke tid eller omsorg heller, så de er bare generelt gjerrige på alt. 

Jeg kommer aldri til l skjønne hvorfor folk kniper når de kunne ha bidratt. Kunne hjulpet barna sine til en lettere hverdag. Ærlig talt. Slit pengene dine med helsa.

 

 

Anonymkode: bf6c0...6b4

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele innlegget ditt er rene eksempelet på hvorfor mange yngre er lei hele boomer generasjonen. Ikke nødvendigvis det med pengene, men den selvhøytidlige holdningen din.

Anonymkode: 47778...f34

  • Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mam gir jo det mam ønsker.

Men det  har vel blitt litt sånn at de som har ekstra god råd hjelpet til med vogn. Fordi vogn er blitt så dyrt.. 

 

Anonymkode: c5b22...ac3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 🧌🧌🧌

Anonymkode: cb327...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at mam gir jo det mam ønsker.

Men det  har vel blitt litt sånn at de som har ekstra god råd hjelpet til med vogn. Fordi vogn er blitt så dyrt.. 

 

Anonymkode: c5b22...ac3

Men man går vel ikke i gang med å få barn uten å vite at det koster? Vogn har "alltid" vært dyrt. Men man kan arve, kjøpe brukt, låne, bruke vogn til flere søsken osv. Man kan vel aldri gå ut i fra at man skal få gaver til 10 - 20.000,-? Mine barn har rause besteforeldre, men de kjøpte ikke utstyr. De ga 10.000 til barn i dåpsgave, som ble starten på sparekonto. Altså gaver til barnet, ikke foreldrene.

Anonymkode: cbaac...d9f

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske vanlig å gi en litt større ting som hjelp til de nye foreldrene, som barnevogn, eller seng. Men også normalt å ikke gjøre det. 

Men aldri om jeg ville gått rundt og hintet og antydet, og jeg hadde blitt direkte flau om moren min skulle ha en mening om det. 

For eksempel fikk vi hjelp til egenkapital av mine foreldre. Ingenting av hans. Det har jeg aldri tenkt en negativ tanke om, og til denne dag vet de ikke at vi fikk denne hjelpen. 

Anonymkode: 216bc...ee1

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes hele innlegget ditt er rene eksempelet på hvorfor mange yngre er lei hele boomer generasjonen. Ikke nødvendigvis det med pengene, men den selvhøytidlige holdningen din.

Anonymkode: 47778...f34

Helt enig. Tipper at det ikke er gavene som er det egentlige problemet, men den typiske  boomerinnstillingen til TS. Skulle ikke overraske meg om TS er et sånn svigermonster som blir sykelig furten og sjalu fordi hennes egen sønn er en aktiv far og likeverdig partner på hjemmebane, mens hennes egen mann kanskje "hjalp" til met et par bleieskift og ikke noe mer.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...